Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sjögrenin oireyhtymä?

Vierailija
10.11.2020 |

Onko kenelläkään todettu? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

Mulla on todella pitkään ollut kipuja nivelissä ja vihloen siellä täällä ympäri kroppaa tosi kummallisesti, suu rutikuiva, silmät verestävän kuivat, hampaat todella helposti reikiintyvät hoidosta huolimatta (jouduttu useita poistamaan), imusolmukkeet turvonneina ollut varmaan 15 vuotta ja ne tutkittu useaan otteeseen, laikukasta vaaleaa ihottumaläiskää, väsymystä ja vetämättömyyttä.. Ja tosiaan siis vuosien mittaan tutkittu sitä ja tätä aika perusjuttua a yleisiä oireiden aiheuttajia, mutta aikalailla psyykkisiksi vaivoiksi leimattu kun mitään ei löydy.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhän voi testata verikokein?

Vierailija
2/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Todettu 2007. Hampaat menneet, tänään juuri menen taas yhtä poistamaan, tulee hammasproteesit kohta. Ei auta yhtään, vaikka on niitä hyvin hoitanut ja hammaslääkärissä ikänsä hypännyt. Silmät aivan kuivat, ei meinaa mitkään tipat auttaa. Väsymys, huimaus ja särkyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti joo voisi verikokeista selvitä, multa on vaan vuosien mittaan jotain perus reuma-arvoja muiden lomassa katsottu. Niistä ei ilm näy?

2, millaisin oirein hakeuduit alunperin tutkimuksiin? Mulla tosiaan nää hampaat ihan järkyttävässä kunnossa myös, silmät näyttää siltä kuin krapulassa olisi eikä ne tipat tosiaan auta.. Nuo kivut ympäri kroppaa kyllä pahimmat, rutisee ja paukkuu joka paikkakin.

Ap

Vierailija
4/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensin väärä diagnoosi Sjögren ja sitten MCTD paljastui

Vierailija
5/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis, mulla on ollut senkka kaikki nämä vuodet vähän koholla aina, voiko se liittyä? Aina mussutettu, että stressaat varmaan ja se nostaa..

Ap

Vierailija
6/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 3 hammasta poistettu kun kaikki hammas toimenpiteet epäonnistuivat. En tiedä onko kyse kasvohermon kivusta vai mikä vaivaa kun nyt kipu vaan vaihtoi puolta kasvoissa.

Vierailija
7/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joo voisi verikokeista selvitä, multa on vaan vuosien mittaan jotain perus reuma-arvoja muiden lomassa katsottu. Niistä ei ilm näy?

2, millaisin oirein hakeuduit alunperin tutkimuksiin? Mulla tosiaan nää hampaat ihan järkyttävässä kunnossa myös, silmät näyttää siltä kuin krapulassa olisi eikä ne tipat tosiaan auta.. Nuo kivut ympäri kroppaa kyllä pahimmat, rutisee ja paukkuu joka paikkakin.

Ap

Mulla oli jotkin veriarvot niin pielessä että yleislääkäri laittoi reumapolille. Siellä sitten reumalääkäri passitti verikokeisiin ja sitä kautta sjögreni löytyi. Aina mulla on huimausta, särkyjä ja hammasongelmia ollut. Nämä silmät tullut nyt uutena vaivana.

Vierailija
8/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan noissa ihan ne diagnoosi kriteerit olemassa.

Mitään hyötyä ei kyllä diagnoosista ole

Vierailija
9/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis, mulla on ollut senkka kaikki nämä vuodet vähän koholla aina, voiko se liittyä? Aina mussutettu, että stressaat varmaan ja se nostaa..

Ap

Mulla on senkka ollut lapsesta lähtien koholla. T. Nro 2

Vierailija
10/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan pelkkä senkka mitään kerro

Vierailija
11/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika sisä- ja reumatautejen erikl., ja siitä se lähtee

Vierailija
12/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina näy verikokeissa. Kuulemma sylki ja silmien kuivuustesti yhdessä reumaoireiden kanssa on se mikä kertoo. Olen sairastanut seronegatiivista reumaa kuibon silmin, se silmälapputesti meni niin ettei ne laput edes irronneet kuivista silmistä. Piti ottaa silmätipat että saatiin pois. Sattui ihan hirveesti. Sylkeä ei tullut paljoa testissä, sitten kokeiltiin sitä purkan tapaista. Ei silloinkaan. Hampaita poistettu ja koska kierot juuret ne olleet väkivaltaisia hampaanpoistoja joista jääneet kolmoishermosärky ja tämä jatkunut 2 vuotta. Hampaita hoidan aktiivisesti 4 pesua, purskutukset, keinosylki, xylitol. Ei hiilihappoisia juomia, ei alkoa, ei happamia ruokis tai juomia. Näillä mennään ja töissä käydään. Kiusallinen vaiva.

Vierailija
13/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei tietenkään pelkkä koholla oleva senkka kerro mitään, mut oon laittanu sen merkille aina kun tutkimuksissa juostu hyvinkin pahoissa oloissa, ja kaikki kunnossa mutta senkka aina vähän koholla. Joka kerta.

Lähinnä olis mukava saada joku selitys tälle vuosikausia kestäneelle ****** koska suuri osa oireista ei vaan mahdu sinne psyykkisiksi luettaviin.

Taidan nyt suoraan tuonne erikoislääkärille hakeutua.

Ap

Vierailija
14/15 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on. Todettu 2007. Hampaat menneet, tänään juuri menen taas yhtä poistamaan, tulee hammasproteesit kohta. Ei auta yhtään, vaikka on niitä hyvin hoitanut ja hammaslääkärissä ikänsä hypännyt. Silmät aivan kuivat, ei meinaa mitkään tipat auttaa. Väsymys, huimaus ja särkyjä.

Oikeesti: ootko käyttänyt silmätippoja???? Hypromelloosi voi olla puuvillasta ja siinähän voi olla aldicarb- jäämiä!

Vierailija
15/15 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjögreniin voi liittyä kymmeniä erilaisia oireita, joissa vaihtelevuus eri henkilöiden välillä on suuri. Toisilla on nivelkipuja, toisilla ei, toisilla kuivuu kaikki limakalvot, toisilla vain silmät, toisilla etenee ärhäkkäästi sisäelimiin, ja toisilla pysyy vuosikymmeniä tasaisena. Toiset tarvitsee montaa eri lääkettä, toiset pärjää särkylääkkeillä. Diagnosointi on vaikeaa kirjavien oireiden takia, eikä tosiaan aina näy veressä.

Itsellä paljon vaikuttaa ruokavalio; kahvi, alkoholi ja suola kuivattaa, c- ja a-vitamiinipitoiset ruuat auttaa limakalvoihin ja ihoon. Joskus ei pysty syömään rasvaista tai hiilihappoista närästyksen takia. Ei-happamat maitotuotteet, valkoiset viljat ja sokeri aiheuttaa nivelkipuja. Muutenkin runsas sokerin syönti pahentaa sairautta kun ruokkii tulehdusta. Aikamoinen lista vältettäviä, mutta heti sen huomaa kun lipsuu dieetistä.

Silmätippoja on monenlaisia, kokeilemalla löytää sopivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä