Elatus- ja huoktajuusriidan kustannukset oikeudessa?
Onko kukaan riidellyt elatuksesta ja huoltajuudesta oikeudessa? Ei tunnu sopua löytyvän ja nyt exä uhkaa oikeudella.
Kylmää ja ahdistaa ajatus oikeudesta. Lakimiehet on kalliita, mitkä mahtaa olla tällaisen riitelyn kustannukset? Tuhansia euroja? Riittääkö 10 000? Entä kesto? Varmaan kuukausia nyt vähintään.
Ahdistaa mutta oon kyllä valmis puolustamaan lapseni oikeuksia.
Kommentit (21)
Kannattaa katsoa onko kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksella kattavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko etä- vai lähivanhempi? Onko sinulla mahdollisuutta oikeusaputoimistosta saatavaan asianajajaan?
Olen lähivanhempi. En tiedä onko mahdollisuutta tuohon, onko siinä joku tuloraja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko etä- vai lähivanhempi? Onko sinulla mahdollisuutta oikeusaputoimistosta saatavaan asianajajaan?
Olen lähivanhempi. En tiedä onko mahdollisuutta tuohon, onko siinä joku tuloraja?
Jatkan vielä, että oon ymmärtänyt ettei nää oikeusaputoimiston kautta saatavat avustajat ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, ainakaan motivaation osalta. Palkkaisin kyllä ihan kunnon lakimiehen sitten.
Oikeusturvavakuutus on, mutta ne ei taida kattaa koskaan elatus- tai huoltajuusriitoja. Täytyy varmaan tarkistaa vielä vakuutuspapereista.
Ap
Lähivanhemmalle oikeudenkäynti on ilmainen.
Kustannukset menevät valtion piikkiin, koska kyseessä alaikäisen huollettavan oikeusturva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nimittäin ymmärtänyt, että etä maksaa itse kulunsa, lähin kulut ovat periaatteessa lapsen kuluja, koska oikeudessa ollaan sopimassa lapsen elatuksesta. Ole siis huoleti. Anna etän uhkailla, hän tulee todennäköisesti kohtaamaan katkeran yllätyksen, kun hän maksaa itse kulunsa.
Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon, ja kysy asiaa, että kumpi sitä asianajajaa periaatteesa tarvitsee sinä vai lapsi.
Ei se 10 000 euroa maalaa, mitta useamman tonnin. Kyllä pitäisi alle 5000 selvitä. Elatuksen osalta on lähivanhemmalle tai oikeastaan lapselle ilmainen.
Pyydä sovitteluistuntoa. Jos vastapuoli suostuu, pääsette koko päiväksi tuomarin ja psykologin kanssa keskustelemaan asioista, ehkä pääsette sopuun ja tulee paljon halvemmaksi.
Kannattaa pyytää tuota sovittelua. Jos vastapuoli ei suostu, hän on jo heikommassa asemassa oikeuteen lähtiessä, koska tuomari katsoo sen henkilön olevan lapsen edun puolella, joka on sovittelevampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että oon ymmärtänyt ettei nää oikeusaputoimiston kautta saatavat avustajat ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, ainakaan motivaation osalta. Palkkaisin kyllä ihan kunnon lakimiehen sitten.
Oikeusturvavakuutus on, mutta ne ei taida kattaa koskaan elatus- tai huoltajuusriitoja. Täytyy varmaan tarkistaa vielä vakuutuspapereista.
Ap
Ai tuo asenne. No maksa sitten itsesi kipeäksi. Minä taas ajattelen, että juuri siellä on motivaatio huipussaan, yksityinenhän tekee vain rahaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko? Vaikka exä vetäisi huoltajuuden siihen mukaan?
Meillä on siis jo eron yhteydessä alle vuosi sitten sitten vahvistetut sopimukset, joita exä haluaisi nyt muuttaa. Haluaa vähemmän vastuuta ja lisää oikeuksia.
En haluaisi tapella, erokin oli niin riitainen. Oon väsynyt riitelemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Vaikka exä vetäisi huoltajuuden siihen mukaan?
Meillä on siis jo eron yhteydessä alle vuosi sitten sitten vahvistetut sopimukset, joita exä haluaisi nyt muuttaa. Haluaa vähemmän vastuuta ja lisää oikeuksia.
En haluaisi tapella, erokin oli niin riitainen. Oon väsynyt riitelemään.
Ap
Oikeastiko kuvittelet, että täällä saa oikeampaa tietoa kuin niiltä ei- penaalin -terävimmiltä asianajajilta?
Mitä muutosta etä haluaa huoltajuuteen?
Jos tulorajojen mukaan katsotaan (laskelma oikeusaputoimistossa), että olet oikeutettu maksuttomaan oikeusapuun, niin tietäkääs tämä: sitä apua ei tarvitse ottaa vastaan juuri oikeusaputoimiston surullisen saamattomilta tyypeiltä, vaan voit käyttää vastaavan summan kehen tahansa lakimieheen. Oikeusapupäätös mukaan vaan ja kunnon ammattilaisen puheille, päätöksen turvin hän laskuttaa sinun asioihin käytetyn työajan valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa onko kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksella kattavuutta.
Oikeusturva ei kata huoltajuuskiistoja.
1. Oikeusaputoimistossa saattaa ollakin kaupungin paras perheasioiden lakimies. Ne tekee näitä paljon. Jos tulorajat ei ylity, kannattaa hakeutua sinne.
2. Mulla maksoi 5600 pääkaupunkiseudulla perheasioihin erikoistuneella juristilla. Sovittelumenettelyn kautta mentiin. Juristi ei ollut mukana sovitteluistunnoissa, joita oli kaksi tai kolme.
3. Kotivakuutuksen oikeusturva ei korvaa huoltajuusoikeudenkäyntikustannuksia.
4. Näissä perheeseen liittyvissä oikeusjutuissa molemmat osapuolet vastaavat omista kustannuksistaan, kun muissa asioissa yleensä hävinnyt maksaa kulut.
Millaisia muutoksia se etä haluaa?
Kustannusten lisäksi eniten pelottaa se, että näistä joutuu riitelemään kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Nyt hän on 3 eli pahimmassa tapauksessa 15 vuotta riitelyä jäljellä. Ihan kamalaa 😥
Ap
Vierailija kirjoitti:
1. Oikeusaputoimistossa saattaa ollakin kaupungin paras perheasioiden lakimies. Ne tekee näitä paljon. Jos tulorajat ei ylity, kannattaa hakeutua sinne.
2. Mulla maksoi 5600 pääkaupunkiseudulla perheasioihin erikoistuneella juristilla. Sovittelumenettelyn kautta mentiin. Juristi ei ollut mukana sovitteluistunnoissa, joita oli kaksi tai kolme.
3. Kotivakuutuksen oikeusturva ei korvaa huoltajuusoikeudenkäyntikustannuksia.
4. Näissä perheeseen liittyvissä oikeusjutuissa molemmat osapuolet vastaavat omista kustannuksistaan, kun muissa asioissa yleensä hävinnyt maksaa kulut.
Millaiseen lopputulokseen pääsitte sovittelulla?
Up, onko kokemuksia mitä tällainen maksaa, jos joutuu riitelemään tästä oikeudessa?
Vierailija kirjoitti:
Up, onko kokemuksia mitä tällainen maksaa, jos joutuu riitelemään tästä oikeudessa?
Olisi helpompi vastata, jos kerrot, että mikä on tilanne: Kenellä on huoltajuus, minkälaiset ovat elatussopimukset nyt, ja mitä etä vaatii tällä hetkellä.