EPI-NO Delphine Plus välilihan venytystreeni synnytystä varten
http://www.pedihealth.fi/product/show/13/raskaus-synnytys-ja-naistentaudit/203/epi-no-delphine-plus
Laite vaikutti mielestäni tosi pätevältä ja teoriassa todella toimiva, joten ostin. En ole vielä treenausta aloittanut, koska ohjeet sanovat että aikaisintaan 3 viikkoa ennen laskettua aikaa saa treenin aloittaa, oman käden oikeudella aion kuitenkin aloittaa kevyesti jo hieman aiemmin, hyvän lopputuloksen takaamiseksi, suunnittelin että viikolla 31 aloitan kokeilun ja oikeiden lihasten etsinnän. Olen lukenut laitteen vaikutuksista pelkkää positiivista, mutta ihmetyttää että neuvolan henkilökunta, kätilöt ja moni muu terveydenhuollon ammattilainen ei ole laitteesta tietoinen.. Onko AV Vauvalaisilla kokemusta laitteesta?
Kommentit (10)
Mahtaako olla mitään hyötyä?
Toisilla paikat venyy luonnostaan hyvin ja toisilla taas ei.
Itse öljysin alapäätä ahkerasti odotusaikana jotta kudokset olisi joustavat mutta ei siitä ainakaan ollut apua.
Vaikka vauva oli pieni...alle 3kg...niin repesin epparista huolimatta.
Toinen vauva olikin sitten pari vuotta myöhemmin iso eli 4kg ja taas repesin.
Minä ostin ja käytin loppuvaiheessa. Siinä tulee lantionpohjatreeni samalla. pelkäsin kauheesti epparia. Piti silti tehdl imukupin vuoksi. En tiedä oliko hyötyä mutta paikat parani nopeesti. Sitä ois voinu hyödyntää myös LP lihas treenissä synn. Jälkeenkin.
Siis mitä?! Laitteen tarkoitus on venyttää emätintä ja ympäröivää kudosta löysemmäksi? Ymmärsinkö oikein? Miten se vahvistaa lantionpohjaa? Onko tästä luotettavaa tutkimustulosta, että siitä on apua?
Hei te joilla käyttökokemusta. Puhdistitteko alkoholilla juuri ennen käyttöä??
LOLLOTILOL, naisia kusetetaan taas! :D
Käyttökokemusta vuodelta 2019:
Aloitin päivittäisen venyttelyn rv 37. Pääsin tuossa ajassa tavoiteltavaan 10 cm läpimittaan pallon kanssa (Vauva syntyi rv 41+6) Olin ensisynnyttäjä, mutta synnytyksen ponnistusvaihe oli minulle helppo. Vauva syntyi hallitun hitaasti useamman supistuksen aikana. Ponnistusvaihe oli aika mukavan mittainen, vain 14 minuuttia. En kokenut pään syntymistä mitenkään kivuliaana (tosin mulla ei ihan hirveästi tuntunut muutenkaan ponnistamisen tarvetta. En tiedä johtuiko se epiduraalista vai mistä. Työntäminen oli kyllä kovaa puurtamista, mutta ei kivuliasta)
Ponnistin vauvan ulos kylkiasennossa. Tämä oli toiveasento minulle. Olin harjoitellut Epino -laitteella tässä asennossa ja koin sen kaikkein luonnollisimmaksi. Kokeilin yhdessä vaiheessa ponnistaa myös jakkaralla, mutta se ei tuntunut niin miellyttävältä, joten palasin sängylle. Ponnistin välillä myös kontillani sängyllä, mutta kylkiasento oli mielestäni näistä kolmesta asennosta itselleni sopivin.
Lopputulema: ei repeämiä, ei episiotomiaa, ei tikkejä. Kävelin omin jaloin synnäriltä vuodeosastolle. Alakerta myös parani nopeasti synnytyksestä. Uskon että oli Epinon ansiota.
En voi väittää, etteikö synnyttäminen olisi täysin eri asia kuin emättimen pallolla venyttely. Synnyttäessä paineen tunne on enemmän siellä emättimen takaosan/peräsuolen tuntumassa kuin itse emättimessä. Paine kohdistuu siis enemmän taakse, kun taas pallolla harjoitellessa ulostyöntäminen tuntui enemmän emättimessä. Siltikin uskon harjoittelun edesauttaneen kudosten venymistä myös tositoimissa. Hyötyä oli varmasti myös ahkerasta lantiopohjan lihasten treenaamisesta.
Lisäksi paikat olivat jälkeenpäin turvoksissa ja hellänä kuin kellä tahansa alakautta synnyttäneellä. Pallolla harjoittelemisen jälkeen ei mitään turvotuksia koskaan ollut.
Ulkomailla on tietääkseni käytössä laajasti. Suomessa ei jostain syystä uskota venyttelyn apuun?
Hae googlella tietoa.