Tiukka hääbudjetti
Millainen on mielestäsi tiukka hääbudjetti 30-45 hengelle? Säästövinkkejä?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 22:59"]
Käykää maistraatissa ja menkää jonnekin ihanaan paikkaan häämatkalle. Ja ehdottomasti ei velkarahalla. Ei tarvi häävelkaa maksella asuntovelan lisäksi. Ja jos sattuu tuleen ero, matka on kivempi muisto kuin isot häät, ketuttaa vaan,, että oikein julkisesti lupailtiin mutta eipä pystytty pitämään.
[/quote]
Myös kirkossa voi mennä naimisiin vaikka ihan vain kahdestaan ja ilmaiseksi. Ja vaikka maanantaiaamupäivällä klo 11. Se, ettei halua isoja häitä, ei tarkoita että pitäisi hankkia vihkimys maallikolta. Ei Jumala edellytä pröystäileviä hääjuhlia, että hänen silmiensä edessä voisi mennä naimisiin!
[/quote]
Ihan vaan tiedoksi, että Jumala on myös maistraatissa. Hän ei tarvitse ulkokultaista kirkkoa olemisensa tueksi! Usko minua, Hän on kaikkialla. Me ihmiset, jotkut meistä, ovat aneet (hienot puitteet, joku määrätty rakennus jne) keksineet, ei Jumala!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 09:21"]
Meillä järjestettiin ap:n kokoluokan häät hintaan 500€, pitäen sisällään ihan kaiken. Miehellä vanha pukunsa, minulla vanhojentanssipukuni (jonka nimenomaa halusin laittaa, vaikka vanhempani tarjoutuivat maksamaan uudenkin mekon/vuokran), morsiusneitotytöille mekot n. 40€/kpl (2 kpl) ja pikkukimput n. 10€/kpl (toimivat vihkimisen jälkeen buffettipöydän koristeina. Vihkimisen jälkeen kahvitilaisuus meillä kotona, valokuvaus saatiin lahjaksi ammattikuvaajalta, sormukset hyvin yksinkertaiset, n. 100€ yhteensä, ellei jäänyt jopa alle sen ja kutsut & tarjottavat tehtiin itse.
Juhlat siis hyvin yksinkertaiset, mutta tuo päivä oli elämäni paras. (Ja mahdolliset av-mussuttajat, kutsussamme mainittiin, että vihkimisen jälkeen KAHVIT meillä kotona, eli kenenkään vieraista ei pitänytkään odottaa mahtavia ruokahäitä ohjelmine ja tansseineen)
[/quote]
Juuri näin! Kun on aitoa rakkautta, sitä ei tarvitse korostaa millään turhalla!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 22:57"]
No me järjestimme 40 hengen häät noin tonnilla. Teimme kaiken itse (koristeet, tarjottavat. Poikkeuksena kaksi hääkakkua, jotka miehen sisko teki hälahjana). Alkoholit kävimme hakemassa Tallinasta.
Ei bändiä vaan musiikki tuli tietokoneelta. Ei ollut myöskään muuta ohjelmaa, vain seurustelua, syömistä ja juomista.
[/quote]
Ei ole häävit ruoat ja juomat olleet. Meillä meni jo tonni sormukseen, toinen tonni juomiin (myös alkoholittomat) :)
Me järjestettiin juhla seurakuntakodissa (ilmainen). Tein itse kaikki ruuat. Kaikkineen meni 5000 ja vieraita 50. Eniten maksoi vaatteeta ja sormukset.
Ekana kannattaa ainakin unohtaa se ajatus, että häissä kuuluu olla jotain ja toteuttaa juhlat sen mukaan. Rahaa saa helposti kulumaan pieniin turhuuksiin, vaikka ette niitä edes itse kaipaisi. Miettikää mitä todella haluatte ja toteuttakaa ne, ei mitään muuta.
Jos tosiaan on tarkoitus järjestää juhla pienellä budjetilla niin kannattaisiko vielä katsoa se vieraslista läpi ja karsia sitä?
Meillä olisi ollut varaa isonkin budjetin häihin, mutta haluttiin ihan pienet. Kutsuttiin lähimmät omaiset ja muutama kaveri, vihkiminen merimieskirkossa, siellä yksinkertaiset mutta ihan maittavat tarjottavat ja häistä suuntasimme lentokentälle ja Karibialle häämatkalle. Mielummin laitoimme siis rahamme häämatkaan kuin vieraiden yltiöpäiseen kestitsemiseen.
Yksi kaverini teki niin, että myi vieraille "illalliskortteja" häihin. Ne oli muistaaksni n. 60 euroa. Muuta häälahjaa ei tarvinnut tuoda. Selittivät, että heillä ei ole varaa järjestää häitä, mutta haluaisivat silti juhlia. Tilana oli ravintola, joka ei ottanut vuokraa, kun kaikki söivät. Morsiuspari kustansi itse vaatteensa, sormuksen. morsiamen kukat. Valokuvat otti kaveri ja vieraat maksoi itse syömisen. Ravintolassa oli illalla tanssimusiikkia, hienosti bändi huomioi hääparin ja he sai tanssia ekan tanssin häävalssinaan.
Ne oli oikein tunnelmalliset häät. Itse olen iloinen, että ystävä järjesti häät noin ja pääsimme osaksi heidän päiväänsä kuin se, että olisivat vaan käyneet kahdestaan vihillä. Kaikki vieraista ymmärsi, että taloudellinen tilanne ei antanut myöden kustantaa häitä ja maksoivat ruokansa mielellään.
Oman seurakunnan kirkko ei maksa mitään.
Hääpuvuiksi käy ne juhla-asut, jotka teillä on jo kaapissa. Vaatteet voi myös vuokrata tai ostaa käytettynä. Ja jakkupukukin on ihan tyylikäs hääasu, sitä voi töissä käyttää myöhemminkin.
Viettäkää häät paikassa, joka ei ota tilavuokraa. Monilla ravintoloilla on kabinetteja, joihin mahtuu 40 ihmistä ruokailemaan ja kun kaikki syö, ei tilavuokraa oteta. EI teidän myöskään tarvi syöttää ihmisillä notkuvaa pitopöytää. Kahvipöytä, jossa on suolaista (salaatti, voileipäkakku, tms) ja hääkakku riittää hyvin.
Seurakuntasaleja saa häitä varten käyttöönsä ilmaiseksikin. Niissä on hyvät keittiöt, voitte valmistaa tarjoilut itse.
Jos haluaa ohjelmaa, voi miettiä, mitä tuttavapiirissä kukin osaa. Voisiko joku soittaa/laulaa? Harastaako joku lapsi esim.balettia, haluaisiko esittää? Onko ruononlausujaa, tms? Ei myöskään tarvi pakosta olla ohjelmaa.
Jos kanttori ehtii, hän saattaa suostua ilman kustannusta tulla soittamaan jonkin kappaleen häätilaisuuteenne.
Kannattaa selvittää pitopalveluiden lisäksi tekevätkö esim. Ammatikoululaiset tällaista keikkaa ruuan suhteen. Hienot kakut ja hyvät ruuat+salaatit voi saada hyvinkin edullisesti sieltä. :) Omat häät vasta tulossa kesäkuussa, mutta juurikin sormuksissa yms on.paljon eri hintaisia. Kihlasormukset saatiin n.20e yhteensä, kauniit ja meidän näköiset, hopeaa. Ei se raha ole hyvien häiden edellytys! :)
Meillä oli 50 vierasta ja budjetti alle 3 000 euroa. Budjetti sisälsi kaiken, häämatkan saimme kaikilta vierailta yhteiseksi lahjaksi. Juomana oli kaljan ja siiderin lisäksi booli, ruoat ja kakut tehtiin itse.
Meillä järjestettiin ap:n kokoluokan häät hintaan 500€, pitäen sisällään ihan kaiken. Miehellä vanha pukunsa, minulla vanhojentanssipukuni (jonka nimenomaa halusin laittaa, vaikka vanhempani tarjoutuivat maksamaan uudenkin mekon/vuokran), morsiusneitotytöille mekot n. 40€/kpl (2 kpl) ja pikkukimput n. 10€/kpl (toimivat vihkimisen jälkeen buffettipöydän koristeina. Vihkimisen jälkeen kahvitilaisuus meillä kotona, valokuvaus saatiin lahjaksi ammattikuvaajalta, sormukset hyvin yksinkertaiset, n. 100€ yhteensä, ellei jäänyt jopa alle sen ja kutsut & tarjottavat tehtiin itse.
Juhlat siis hyvin yksinkertaiset, mutta tuo päivä oli elämäni paras. (Ja mahdolliset av-mussuttajat, kutsussamme mainittiin, että vihkimisen jälkeen KAHVIT meillä kotona, eli kenenkään vieraista ei pitänytkään odottaa mahtavia ruokahäitä ohjelmine ja tansseineen)