Mitä sinulle tarkoittaa termi "ruuhkavuodet" ?
Olen vaan ihmetellyt, kun joskus vaikuttaa siltä, että ihan tavallista peruselämää, jossa vanhemmat käyvät töissä ja lapset ovat joko koulussa tai päiväkodissa pidetään aivan tolkuttoman stressaavina ja raskaina ruuhkavuosina.
Kun minä itse olen ollut taas siinä uskossa että ruuhkavuosia tulee lähinnä näille itsestään ja jaksamisestaan liikoja luuleville vanhemmille, jotka samaan aikaan yrittävät huolehtia lapsistaan, tehdä menestyksekästä uraa, ja joilla kalenteri on täytetty kaikenlaisilla menoilla ja harrastuksilla -sekä omilla että lasten, Ja sitten ihmettelevät kun eivät pystykään tähän kaikkee
Kommentit (7)
Hektistä aikataulua. Kiva, jos sulla on työ, johon riittää 8h/vrk. Minulla ei riitä, potkut tulisi. Lisäksi on ns. erityinen lapsi, joka vie energiani ja yöuneni, ja omien vanhempien asiat jatkuvasti hoidettavana. Kotityöt hoituu, jos hoituu. En voi tilanteelleni mitään. Vai tulisitko sinä hoitamaan osan näistä hommista?
Kitkaaa, liukastelua ja kumikelejä.
Uus avuttomien vouhotusta, ennen pystyi kasvattamaan 9 lasta yksin ja hoitamaan navettatyöt päälle kun ukko oli sotimassa tai tukkimetsässä. Oli auktoriteettiä vanhemmilla eikä niille kettuiltu. Nykyään tulee vanhemmille kiire yhden lapsen kanssa eikä ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Hektistä aikataulua. Kiva, jos sulla on työ, johon riittää 8h/vrk. Minulla ei riitä, potkut tulisi. Lisäksi on ns. erityinen lapsi, joka vie energiani ja yöuneni, ja omien vanhempien asiat jatkuvasti hoidettavana. Kotityöt hoituu, jos hoituu. En voi tilanteelleni mitään. Vai tulisitko sinä hoitamaan osan näistä hommista?
Vaikuttaa kyllä hankalalta tilanteelta. Toivottavasti saat apua, ennenkuin voimat loppuvat. Ja toivottavasti tilanne ei ole se, että esim töissä sinulle annetaan esim enemmän töitä kuin muille, ja oletetaan, että tunnollisena ihmisenä teet enemmän kuin muut.
Ykkössijaa listalla Ärsyttävimmät sanat ja sanonnat.
Minulle termi "ruuhkavuodet" tarkoittaa ajanjaksoa, jolloin lapset ovat pieniä (joko alle kouluikäisiä tai alakouluikäisiä, huolehdittavia) ja itse on työelämässä rakentamassa mahdollisesti nousujohteista uraa. Lasten harrastusten, neuvoloiden, kausivaatteiden ym. arkisten asioiden vuoksi elämässä on paljon muistettavaa ja huolehdittavaa.
Mitä tulee entisaikojen ihannointiin, niin rankka fyysinen työ oli monelle arkea, mutta usein siihen ei liittynyt samanaikaista henkistä painetta. Myös vanhemmuuden vaatimukset ovat lisääntyneet vuosien takaisista.
Ruuhkavuodet eivät ole yksiselitteisesti negatiivinen asia, ne vain kuormittavat mieltä siinä määrin, että asia on syytä tiedostaa ja pyrkiä hölläämään niistä asioista, joista on mahdollista höllätä. Ja kyllä se ajan myötä hellittää, tällä hetkellä olen 50-vuotias ja kuopukseni täyttää muutaman viikon kuluttua 18, vanhimmat lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Nyt on aikaa panostaa myös itseen ja hengailla kotona :)
Helvetillistä ahdistusta.