Onko ruokakaupassa työskentely vaikeaa?
Minulla on alkamassa työt ruokakaupassa, tehtäviini kuuluu kaikki kaupan työtehtävät eli kassa, hyllytys jne. Kyseessä on s-market. Aikaisempaa kokemusta kaupassa työskentelystä ei ole.
Oppiiko hommat nopeasti? Onko kassan käyttö vaikeaa, entä hyllyttäessä löytääkö tuotteiden paikat helposti ja onko se vaativaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Inhosin Veikkauksen pelejen myyntiä ja voitonmaksua. Pelejä oli tyyliin triljoona erilaista, väärin myydyn loton/pitkävedon peruminen oli vaikeaa. Voitonmaksussa piti olla ihan tosi tarkka, kun kassasta annettiin isoja summia rahaa. Samoin rahan nostaminen/tallettaminen omalle S-tilille kassalla oli jotenkin hermostuttavaa.
Muut jutut ei ollu vaikeita, paitsi kronklaavat asiakkaat joskus.
Pelit mitätöidään painamalla yhtä "nappulaa" ja lukemalla viivakoodi. Ei ole vaikeaa.
Joskus on hankalaa, kun asiakas ei itsekään tiedä, minkälaista peliä tai riviä on ostamassa.
Veikkauskoneen kanssa tulee kyllä tutuksi nopeasti ja meillä ainakin vaaditaan veikkauskoulutus, jotta voi työskennellä kassalla.
Ja tottakai täytyy olla tarkka rahojen kanssa, mutta se koskee kaikkea rahan käsittelyä, ei pelkästään voittojen maksuja tai tilinostoja/panoja. Kyllä ne rahat täytyy ihan joka kerta laskea asiakkaalle oikein, oli kyseessä sitten 40snt vaihtoraha tai isompi summa.
Tiedä häntä, tunnen yhden naisen joka on ollut kyseisessä kaupassa töissä varmaan 20 vuotta eikä vieläkään osaa kunnolla hoitaa kassaa. Kai hän jotain muuta sitten osaa, esim. mainoslappujen vaihtoa. Ehkä ei ole kyvykkyytensä vuoksi palkattukaan aikoinaan.
Itse olen ollut ruokakaupassa töissä nyt reilu 6kk ja olen fyysisesti ja henkisesti aivan totaalisen loppu. Henkilöstö vähennetty minimiin, joten työmäärä on täysin epäinhimillinen ja taukoja ei ehdi pitää.
Työn priorisointi on tärkein asia. Ikinä ei ehdi tehdä kaikkia hommia mitä pitäisi. Ei vaikka jättäisi tauot pitämättä. Olen tehnyt myyjän työtä kohta 40-vuotta ja tykkään siitä, mutta kiire on todella kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Työn priorisointi on tärkein asia. Ikinä ei ehdi tehdä kaikkia hommia mitä pitäisi. Ei vaikka jättäisi tauot pitämättä. Olen tehnyt myyjän työtä kohta 40-vuotta ja tykkään siitä, mutta kiire on todella kuluttavaa.
Sinulla on varmasti erittäin hyvä stressinsietokyky... Itse olen menettänyt yöunet, kun heräilen monta kertaa yössä kiireen tunteeseen tai siihen, että pelkään henkeni edestä häiriköiviä asiakkaita. Huonoon unenlaatuun on myös vaikuttanut kolmivuorotyö ja itselleni kasautuneet yövuorot, kun puolet henkilöstöstä on sairauslomalla mielenterveysongelmien vuoksi. Itsekin alan olla ihan lataamokamaa... Ja jo puolen vuoden jälkeen ranteet ovat romuna. Jalat ja selkä niin rasittuneet, että en ehdi palautumaan enää edes vapaapäivinä.
Itselleni noissa Veikkauksen peleissä tuotti vaikeuksia vain pokan pitäminen, kun jollain on vino pino sekä tarkistettavia että uusittavia kuponkeja joista osa porukalla ja osa ilman ja takana oleva asiakas alkaa myhäillä ääneen "ei herranjestas, eikö noita veikkauksen juttuja voisi hoitaa jossain muualla, eihän nyt maksavia asiakkaita voi näin odotuttaa" :D Siinä muuten oikeasti menee tovi, kun alkaa käydä läpi ne kaikki kupongit, nuo Veikkauksen pelit oli ylivoimaisesti suurin jonon seisottaja (toki yleensä kutsutaan häly paikalle, mutta aina sellaista ei ole eikä paljon auta, jos takana oleva asiakas on ehtinyt latoa jo ostoksensa hihnalle).