Osaisitteko perata kalan?
Kommentit (22)
Kala on helppo, sisälmykset ja kidukset veks, plus suomut vastakarvaan rapsuttamalla jos ei halua syödä niitä.
Osaan tietenkin, suomustaa myös ja nylkeä ison ahvenen. Jäniksen nylkemisen olen nähnyt monta kertaa, mutta en ole itse nylkenyt.
Osaan puhkoa muikut, perata muut kalat ja nylkeä mateen.
Perata joo, mutta fileoinnissa olen surkea.
Jäniksen nylkeminen taitaa kuulua vain metsästyspiireihin. Kanan olen kyllä kyninyt ja ruuaksi valmistanut.
Tietysti osaan. En kai mä kaloja sisälmyksineen kokkaa!
Noviiseille vinkki: ostakaa puoli kiloa muikkuja ja harjoitelkaa.
Onneksi olen Vegaani ja täten minun ei tarvitse puuttua moisiin vastenmielisyyksiin...!
En osaa enkä opettele, se on meillä miehen homma. Teen ruokaa ruodottomista kalafileistä, mutta kokonaisiin kaloihin en koske.
Pelata. Osaan pelata mutta en jänistää.
Kyllä
tainnutus
kurkku auki ja viilto masuun
suolet ulos
terävät evät ja pyrstö ja pääveks.
Halkaistaan selkäruotoa pitkin.
Karmeaa en pystyisi enää.
Osaan perata kaloja, meillä sen opettelu kuului lapsuudessa perustaitoihin. Jänistä en ole nylkenyt mutta eiköhän sen oppisi kun joku vähän opastaisi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen Vegaani ja täten minun ei tarvitse puuttua moisiin vastenmielisyyksiin...!
Onneksi en ole vegaani - saan normaalia herkullista ruokaa.
Johtuuko vegaanien piponkiristys ainaisesta nälästä?
Olen perannut kaloja jo pikkupojasta lähtien. Eilen viimeksi. Mutta fileointi on hankalaa, en tee sitä usein. Pienriistaa nyljin nahkoiksi, mutta siitä on jo 40 vuotta aikaa. Isoa riistaa en ole koskaan suolistanut, en tiedä miten peura tai hirvi käsitellään. Uskoisin oppivani nopeasti.
Jos onkii, täytyyhän se saalis perata. Osaan.
Toi jäneskin onnistuis, en tosin ole koskaan kokeillut. Mutta kirjavaturkkisen rotan nyljin kerran nukkekotiin taljaksi, kun ei "madolle" maistunut. Juu, en syönyt sitä rottaa, mutta kai senkin ois voinu grillata, kun ei ollut mikään tunkiorotta, vaan eläinkaupan pakaste :-) Vähän kallis kilohinta :-(
Kalan perkkaaminen ja kanan kyniminen pitäisi opetella jo päiväkoti iässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen perannut kaloja jo pikkupojasta lähtien. Eilen viimeksi. Mutta fileointi on hankalaa, en tee sitä usein. Pienriistaa nyljin nahkoiksi, mutta siitä on jo 40 vuotta aikaa. Isoa riistaa en ole koskaan suolistanut, en tiedä miten peura tai hirvi käsitellään. Uskoisin oppivani nopeasti.
Fileointiin tarvitaan hyvä veitsi, silakoista selkäruodon poisto hoituu peukalolla.
Peuran suolistus ei paljon eroa kalan perkaamisesta, mielestäni ehkä helpompaakin, kun saa ruhon roikkumaan. Tylsällä moralla ei sekään onnistu.
Osaan, tietysti.
Myös jänis, peura ja hirvi saadaan suolistettua, nyljettyä ja pilkottua
Osaisin ohjeita seuraamalla perata kalan. Jänikseen en koske.