Taloyhtiö vaatii remppaamaan kylppärin mutta meillä ei ole siihen varaa.
Jostain kuntotutkimukseen vetoavat. Raporttia ei ole meille annettu. Tämä tutkimus tehty ennen muuttoamme.
Kuulemma tänä vuonna pitäisi rempata tai korjata. Vikalistassa sellaisa asioita joita ei voi korjata siististi vaan täytyy repiä pintaa auki.
Pankista emme saa lainaa remonttiin.
Mitä tässä nyt voi tehdä?
Kommentit (53)
Onko yhtiöjärjestyksellä poikettu asunto-osakeyhtiölain mukaisesta kunnossapitovastuun jaosta?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:08"]
Jos asuntoa pitää korjata 5 vuoden kuluessa päätöksestä, joka on tehty esimerkiksi 3 vuotta sitten niin tuo vaatimus pitää näkyä isännöitsijäntodistuksessa. Oliko näkyvissä ja mainittiinko asuntoa myytäessä välittäjän toimesta?
[/quote]
Näin sanoo asunto-osakeyhtiölaki isännöitsijäntodistuksesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599#a1599-2009
Isännöitsijäntodistus sekä kunnossapito- ja muutostyöilmoitusten säilyttäminen
27 §
Isännöitsijäntodistus
Isännöitsijän on pyynnöstä annettava osakehuoneistoa koskeva isännöitsijäntodistus. Jollei yhtiöllä ole isännöitsijää tai tämä on esteellinen, velvollisuus antaa todistus on hallituksen puheenjohtajalla. Todistuksen voivat saada:
1) osakehuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistaja;
2) osakkeita panttauksen nojalla hallussaan pitävä; sekä
3) välitysliike, jolla on voimassa oleva osakkeiden välitystä koskeva myyntitoimeksianto tai osakehuoneiston vuokralle antamista koskeva toimeksianto.
Todistuksesta on käytävä ilmi:
1) yhtiön taloudellinen tila;
2) tiedot yhtiön rakennuksista ja niiden kuntoon liittyvistä yhtiön tiedossa olevista seikoista;
3) maa-alueen omistussuhteet;
4) onko yhtiöjärjestyksessä lunastuslauseke;
5) tiedot osakehuoneistosta ja sen kuntoon liittyvistä yhtiön tiedossa olevista seikoista;
6) osakeryhmän osakeluetteloon merkityn omistajan nimi;
7) osakeluetteloon merkitty osakkeisiin tai osakehuoneiston hallintaan kohdistuva käyttö- tai luovutusrajoitus;
8) päätös osakehuoneiston ottamisesta yhtiön hallintaan ja hallinnan kestoaika;
9) osakkeenomistajan erääntyneet, maksamatta olevat yhtiövastikkeet;
10) selvitys lainavastuista, jos vastuu yhtiön lainoista kohdistuu eri tavoin eri osakkeenomistajiin;
11) yhtiötä vastaan vireille pantu 6 luvun 36 §:ssä tarkoitettu kanne ja yhtiöjärjestyksen kohta, jota kanne koskee;
12) 13 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu voimassa oleva osakeantivaltuutus ja 14 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu voimassa oleva valtuutus optio-oikeuksien tai muiden osakkeisiin tarkoittavien oikeuksien antamisesta; sekä
13) muun lain nojalla todistukseen merkittävät tiedot.
Todistuksesta voidaan periä hallituksen hyväksymä kohtuullinen maksu.
Tarkempia säännöksiä isännöitsijäntodistuksen sisällöstä ja siihen liitettävistä asiakirjoista voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
28 §
Kunnossapitoa tai muutostyötä koskevien ilmoitusten säilyttäminen
Hallituksen on ylläpidettävä luetteloa yhtiölle toimitetuista kunnossapitoa ja muutostöitä koskevista ilmoituksista, joista säädetään 4 luvun 7 §:ssä ja 5 luvun 4 §:ssä. Ilmoitukset on säilytettävä luotettavalla tavalla osakehuoneistokohtaisesti.
Osakkeenomistajalla on oikeus saada jäljennös osakehuoneistoaan koskevista ilmoituksista. Sama oikeus on välitysliikkeellä, jolla on voimassa oleva osakkeiden välitystä koskeva myyntitoimeksianto tai osakehuoneiston vuokralle antamista koskeva toimeksianto. Jäljennöksistä saa periä yhtiön hallituksen hyväksymät kohtuulliset kulut.
x x x x
Kaikista asuntoa koskevista päätöksistä pitää siis olla olemassa tieto jo asuntoa ostettaessa. Jos päätös on tehty ennen myyntitapahtumaa niin myyjällä on ollut siitä tieto eli hän voi olla vastuussa väärän tiedon antamisesta.
Yhtiöjärjestyskään ei voi olla lainvastainen. Laki menee aina kaikkien muiden sopimuspapereiden yli.
T:Isännöitsijä
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:12"]
Niin, sitähän minä juuri sanoin, tuolla edellä joku sanoi että kukaan ei maksa itse kylppäriremontteja.
[/quote]
Maksaa kyllä siinä tapauksessa, että remppaan ryhdytään omatoimisesti esimerkiksi tarkoituksena modernisoida alkuperäisessä kunnossa oleva kylpyhuone tämän päivän vaatimuksia vastaavaksi. Silloinkin osa kuluista saattaa mennä taloyhtiön piikkiin.
30, lisäyksenä tuohon, isännöitsijä on vastuussa antamastaan isännöitsijän todistuksesta, hänen on pitänyt tietää tulevasta remontista, ja hän on vastuussa jos ei ole sitä laittanut todistukseen. Isännöitsijällä on lain silmissä hyvin painava vastuu, siihen isännöitsijän todistukseen ei kirjoitella mitä sattuu.
T: Isännöitsijä
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:43"]
Hei isännöitsijä!
Olen suunnitellut remppavani pienen kuivan vessan, jonka lattia on tällä hetkellä muovimatto. Arvon lattiamateriaaliksi laattaa (ilman lämmitystä) tai laataa imitoivaa laminaattia. Onko kumpaankaan estettä tai onko jompi kumpi mielestäsi huonompi/parempi vaihtoehto. Kyseessä siis kerrostalo-osake, läpitalon huoneisto, jossa vessa aivan keskellä (siis ei vetoa tai kosteita tiloja lähellä).
[/quote]
Kun remontoit vessan, taloyhtiö maksaa siihen vesieristyksen, ja se on sitten sinun asiasi mitä materiaalia laitat siihen päälle, laatat on varmasti se paras materiaali kun pitävät itsessäänkin jonkin verran vettä, laminaattihan on heti pilalla, mutta toisaalta jos vaihtaa pitää niin helpompi vaihtaa. En ole koskaan törmännyt siihen että vessassa olisi laminaatti, joten käytännön kokemusta minulla ei siitä ole. Käytännön kokemusta kuitenkin on siitä mitä tapahtuu kun viemäriverkostoon tuleekin tukos, ja "kuivaan" pikkuvessaan tulvii paskavedet, siinä menee sitten helposti koko kämppä remonttiin.
[/quote]
Tiedoksi "Isännöitsijälle", että taloyhtiön pitää asentaa ja maksaa myös pintamateriaali, jos sen on remontissa poistanut. Usein tuo taloyhtiön valitsema pinta ei asukkaalle kuitenkaan kelpaa ja siitä syystä suostuu maksamaan kalliimman pintamateriaalin.
Hyvin usein asukkaalle tarjotaan myös mahdollisuutta päästä valitsemaan taloyhtiön valitsemasta hyntaryhmästä itselleen mieluisa pintamateriaali - ja edelleen taloyhtiö maksaa koko remontin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:19"]
Yhtiöjärjestyskään ei voi olla lainvastainen. Laki menee aina kaikkien muiden sopimuspapereiden yli.
[/quote]
Yhtiöjärjestyksen mahdollisella kunnossapitovastuuta koskevalla määräyksellä on kyllä olennainen merkitys, jos esimerkiksi yhtiöjärjestyksellä on siirretty yhtiön vastuulle kuuluvien rakenteiden tai eristeiden kunnossapitäminen osakkeenomistajan vastuulle.
Harvemmin näin on, mutta täysin mahdollista, eikä mitenkään lain vastaista.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:12"]
Niin, sitähän minä juuri sanoin, tuolla edellä joku sanoi että kukaan ei maksa itse kylppäriremontteja.
[/quote]
Maksaa kyllä siinä tapauksessa, että remppaan ryhdytään omatoimisesti esimerkiksi tarkoituksena modernisoida alkuperäisessä kunnossa oleva kylpyhuone tämän päivän vaatimuksia vastaavaksi. Silloinkin osa kuluista saattaa mennä taloyhtiön piikkiin.
[/quote]
Jos alkuperäisessä kunnossa olevassa kylppärissä ei ole ennestään vesieristystä, se pitää laittaa, ja sen maksaa aina taloyhtiö, samoin jos vaihdetaan samalla uusia käyttövesiputkia tms.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:43"]
Hei isännöitsijä!
Olen suunnitellut remppavani pienen kuivan vessan, jonka lattia on tällä hetkellä muovimatto. Arvon lattiamateriaaliksi laattaa (ilman lämmitystä) tai laataa imitoivaa laminaattia. Onko kumpaankaan estettä tai onko jompi kumpi mielestäsi huonompi/parempi vaihtoehto. Kyseessä siis kerrostalo-osake, läpitalon huoneisto, jossa vessa aivan keskellä (siis ei vetoa tai kosteita tiloja lähellä).
[/quote]
Kun remontoit vessan, taloyhtiö maksaa siihen vesieristyksen, ja se on sitten sinun asiasi mitä materiaalia laitat siihen päälle, laatat on varmasti se paras materiaali kun pitävät itsessäänkin jonkin verran vettä, laminaattihan on heti pilalla, mutta toisaalta jos vaihtaa pitää niin helpompi vaihtaa. En ole koskaan törmännyt siihen että vessassa olisi laminaatti, joten käytännön kokemusta minulla ei siitä ole. Käytännön kokemusta kuitenkin on siitä mitä tapahtuu kun viemäriverkostoon tuleekin tukos, ja "kuivaan" pikkuvessaan tulvii paskavedet, siinä menee sitten helposti koko kämppä remonttiin.
[/quote]
Tiedoksi "Isännöitsijälle", että taloyhtiön pitää asentaa ja maksaa myös pintamateriaali, jos sen on remontissa poistanut. Usein tuo taloyhtiön valitsema pinta ei asukkaalle kuitenkaan kelpaa ja siitä syystä suostuu maksamaan kalliimman pintamateriaalin.
Hyvin usein asukkaalle tarjotaan myös mahdollisuutta päästä valitsemaan taloyhtiön valitsemasta hyntaryhmästä itselleen mieluisa pintamateriaali - ja edelleen taloyhtiö maksaa koko remontin.
[/quote]
Mitä ihmettä höpiset? Eihän tässä tapauksessa ollut kyse taloyhtiön tekemästä remontista, vaan osakkaan omasta remontista. Eli taloyhtiö ei ole poistamassa mitään materiaaleja mistään.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:30"]
Mitä ihmettä höpiset? Eihän tässä tapauksessa ollut kyse taloyhtiön tekemästä remontista, vaan osakkaan omasta remontista. Eli taloyhtiö ei ole poistamassa mitään materiaaleja mistään.
[/quote]
Jaahas...täällä ruvettiinkin neuvomaan jo asiassa, joka ei liittynyt alkuperäiseen asiaan millään tavalla. Perustakaa uusi ketju, jos tarvitsee muista asioista keskustella kuin alkuperäisen kysyjän remontista!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Yhtiöjärjestyksen mahdollisella kunnossapitovastuuta koskevalla määräyksellä on kyllä olennainen merkitys, jos esimerkiksi yhtiöjärjestyksellä on siirretty yhtiön vastuulle kuuluvien rakenteiden tai eristeiden kunnossapitäminen osakkeenomistajan vastuulle.
Harvemmin näin on, mutta täysin mahdollista, eikä mitenkään lain vastaista.
[/quote]
Se katsotaan sitten käräjillä kuinka käy. Olen ollut todistamassa sitä miten käy ja kuka maksaa, ja yleensä se on mennyt niin että taloyhtiö maksaa, ja kalleimman kautta.
T; Isännöitsijä
Se on hienoa että neuvotaan ihmistä ammatissaan. Mammat eduskuntaan!
No way! Ap, jos asunnossanne on kosteusvahinko, remonttivastuu kuuluu TALOYHTIÖLLE. Taloyhtiö on vastuussa rakenteista, ja siihen sisältyy myös pinnoitteen uusiminen siltä osin, kuin vahinkoa korjatessa joudutaan sitä avaamaan. Jos haluatte uusia laatoituksia enemmän, joudutte maksamaan remontin siltä ylimääräiseltä osin.
Teidän EI siten tarvitse maksaa itse remonttia, älkääkä nyt hitto vie uskoko tuollaisia höpöpuheita, että remontti olisi teidän vastuullanne.
http://www.kiinteistoklubi.com/laki/81-asoy-172010-alkaen/904-mikae-on-perustaso
"
Kun yhtiö joutuu korjaamaan kunnossapitovastuulleen kuuluvia osakehuoneistojen sisäosia, tulee tilat saattaa asunto-osakeyhtiölain mukaan ajankohdan perustasoon yhtiössä.
Perustasona on pidettävä yhtiössä korjaushetkellä tavanomaiseksi katsottavaa yhtiöjärjestyksestä ilmenevän käyttötarkoituksen mukaista tasoa, jonka yhtiö (eivät yksittäiset osakkeenomistajat) on valinnut noudatettavaksi joko nimenomaisesti tai hiljaisesti käytännön myötä."
Taloyhtiön kunnossapitovastuuseen kuuluvat kosteustilojen rakenteet ja eristeet. TOISIN sanoen jos niissä on havaittu kosteuskartoituksessa ongelmia, ja ne pitää korjata, taloyhtiö maksaa sekä eristeen (mahdollisen kuivatuksenkin) JA uuden pinnoitteen siltä osin kuin seiniä tai lattiaa joudutaan repimään auki.
Nyt tiukkana vaan, ap!
Mitään tuollaista "yhtiökokous päätti velvottaa" ei voi olla olemassa. Taloyhtiö ei voi millään päätöksellä siirtää rakenteisiin liittyvää kunnossapitovelvoitetta osakkaille.
Ja vähintään tietysti teidän pitää saada nähtäväksi asuntoanne koskeva kosteuskartoitus, ihan riippumatta mistään velvoitteista se kuuluu teille.
Minä jouduin maksamaan vesieristyksen itse (taloyhtiössä vesi- ja viemärijohtojen uusiminen) kylppärirempassa. Yhtiökokouksessa remppafirman edustaja kyllä mainitsi sen tulevan taloyhtiön piikkiin.
Sain kuitenkin kuulla, että joskus ennen minun muuttoani oli tehty tää päätös, että osakkaat maksaa sen itse. Mitään dokumenttia siitä en kuitenkaan pyynnöstäni huolimatta saanut.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:50"]
Minä jouduin maksamaan vesieristyksen itse (taloyhtiössä vesi- ja viemärijohtojen uusiminen) kylppärirempassa. Yhtiökokouksessa remppafirman edustaja kyllä mainitsi sen tulevan taloyhtiön piikkiin.
Sain kuitenkin kuulla, että joskus ennen minun muuttoani oli tehty tää päätös, että osakkaat maksaa sen itse. Mitään dokumenttia siitä en kuitenkaan pyynnöstäni huolimatta saanut.
[/quote]
Lain mukaan olisit saanut jättää sen maksamatta, jos sitä ei oltu kirjattu yhtiöjärjestykseen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:50"]Minä jouduin maksamaan vesieristyksen itse (taloyhtiössä vesi- ja viemärijohtojen uusiminen) kylppärirempassa. Yhtiökokouksessa remppafirman edustaja kyllä mainitsi sen tulevan taloyhtiön piikkiin.
[/quote]
Ja maksoit ilman mitään dokumenttia? Tosi fiksua :)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:50"]Minä jouduin maksamaan vesieristyksen itse (taloyhtiössä vesi- ja viemärijohtojen uusiminen) kylppärirempassa. Yhtiökokouksessa remppafirman edustaja kyllä mainitsi sen tulevan taloyhtiön piikkiin.
[/quote]
Sua on nyt viilattu linssiin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:50"]
[/quote]
Lain mukaan olisit saanut jättää sen maksamatta, jos sitä ei oltu kirjattu yhtiöjärjestykseen.
[/quote]
Yhtiöjärjestyksellä ei taloyhtiö voi luopua velvoitteistaan. Se voi ottaa niitä lisää lakiin verrattuna, muttei luopua olennaisista velvoitteistaan.
Jos jollain on päinvastaista tietoa, lukisin mielelläni asiasta linkin, mielellään lainkohdan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:28"]Toki papereissa maininta tehdyistä ja tulevista remonteista. Siinä ei ole mainintaa mistään raportista ja siitä etyä rempattava/korjattava tiettynä vuonna. Oman käsitykseni mukaan meiltä pimitetty tätä tietoa.
Laatoitettu on koko kylppäri.
Ap
[/quote]
SIIS LUKEEKO TÄMÄ TEILTÄ VAADITTU REMONTTI SIINÄ VAI EI?!
Normaali käytäntö on se että taloyhtiö tekee remontin ja ottaa siihen lainaa. Osa maksaa lainansa osuuden pois ja osa lyhentelee sitä rahoitusvastikkeessa, halusi tai ei. Jos ei ole varaa, niin uutta kämppää etsimään. Taloyhtiössä toimitaan enemmistöpäätöksillä, siksi asun omakotitalossa.