Xenia jo ostamassa syntymättömälle
lapselleen Ray Banin uusia trendikkäitä aurinkolaseja :-) Anna mun kaikki kestää..Lapselle kenties muut asiat tärkeimpiä kuin jotkut typerät trendilasit. Kohta ne hommaa varmaan koirallelkin omat "reiskat".
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:41"]
Olen itse it-alalla töissä, ja lapset jotka eivät kolmivuotiaana osaa käyttää kosketusnäytöllistä puhelinta tai vastaavaa jäävät kyllä valitettavasti jalkoihin myöhemmässä kehityksessä, eikä tuota kuilua kurota enää koskaan kiinni.
[/quote]
Ai että mitenkä?? :D
Olen itse it-alalla töissä, ja lapset jotka eivät kolmivuotiaana osaa käyttää kosketusnäytöllistä puhelinta tai vastaavaa jäävät kyllä valitettavasti jalkoihin myöhemmässä kehityksessä, eikä tuota kuilua kurota enää koskaan kiinni. Ja ennenkuin joku näsäviisas ehtii kommentoida - lapseni ei ole ylipainoinen, eikä ainoa lapsi, liikkuu joka päivä ulkona ja tekee paljon muutakin kuin käyttää näppärästi tietotekniikkaa tavalla tai toisella.
[/quote]
Ööh, ja mihin perustat tämän väitteesi? Koska kosketusnäytöt eivät ole olleet käytössä laajamittaisesti kuin oikeastaan viimeiset kymmenen vuotta, ei voi olla olemassa mitään laajamittaisia tutkimuksia siitä, kuinka kosketusnäytön käyttö alle 3-vuotiaana korreloi tulevaan tietotekniikkaosaamiseen.
Sen sijan on kyllä olemassa laajasti sellaista tutkimustietoa oppimisesta, joka kumoaa tämän ja muun mutuilusi.
On totta, että lapsilla on tietyt optimaalisen oppimisen ikkunat eri asioille. Mutta en näe, että kosketusnäytön käyttö olisi sellainen taito, jonka oppimattomuus ennen 3. syntymäpäivää vaikuttaisi merkittävästi mihinkään oppimiseen myöhemmin. Esimerkiksi luin juuri tänään artikkelin tutkimuksesta, jossa todettiin, että tietyt tähän saakka vaikeasti omaksuttavina pidetyt matemaattiset kyvyt, joista on hyötyä myös hardcore nörtteilyssä kuten differentiaali- ja integraalilaskenta, olisikin opittavissa jo 5-vuotiaana. Mutta siis tosiaankin vasta 5-vuotiaana.
Kosketusnäytön turhan yksipuolinen käyttö pienten lasten viihdykkeenä/opetusvälineenä sen sijan saattaa olla jopa haitallista kehitykselle. Aivan pienet, alle 1-vuoden ikäiset lapset, hahmottavat maailman ympärillään pitkälle taktillisesti, kosketuksen kautta, koska esimerkiksi heidän näkökykynsä ei ole vielä kehittynyt. Itse asiassa käsi-silmä -koordinaatio kehittyy vielä kouluikään, 7-vuotiaaksi asti. Kosketusnäytön ongelma tässä on, että se on yksipuolinen käyttöliittymä. Se ei tarjoa erilaisia kosketuspintoja ja on pääsääntöisesti kaksiulotteinen. Tämän takia e-kirja ei vielä tällä hetkellä tarjoa kehittyvälle lapselle yhtä monipuolista "lukukokemusta" kuin perinteinen paperikirja. Palikkatestien palikoiden tai palapelien palojen hilaaminen tabletin ruudulla ei ole kehittyvälle lapselle sama asia kuin näiden teko konkreettisilla välineillä.
Kaikkein haitallisimpana lapselle pitäisin kuitenkin äidin tai isän pitämien satutuokioiden korvaamista satujen kuuntelulla iPodista. Toivottavasti ette nyt ole ihan täysin luopuneet iltasatujen lukemisesta lapselle. Nimittäin vaikka lapsenne olisi millainen nero, niin kovin pieni lapsi ei yksinkertaisesti hahmota tarinan rakennetta, koska syy-seuraus- ja aikasuhteiden hahmotus kehittyy vasta muistaakseni 2-3 ikävuoden välillä. Pienelle lapselle tarinan lukemisen arvo on nimenomaan vuorovaikutustilanteessa, joka syntyy lukijan ja lapsen välille.
Ja tarkennetaanko vielä, että tämän kirjoittaja ei ole teknofobikko. Itse asiassa minäkin työskentelen IT-alalla, vieläpä nimenomaan mobiililaitteiden ja
sovelluskehityksen parissa. Tällä hetkellä minulla on ihan henkilökohtaisessa käytössänikin viisi mobiililaitetta, ja olen vanhempainvapaalla. Omassa työssäni olen ollut mm. osa ryhmää, joka on pohtinut, kuinka tehdä sovelluksista käytettäviä henkilöille, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tietokonettakaan, vaan siirtyvät käyttämään palveluja tableteilla. Mutta tiedän siis kokemuksesta, että tietoteknisten laitteiden käyttö on mahdollista oppia jopa 92-vuotiaana (vanhin tapaamani iPadin käyttäjä), jos tietyt, taktilliset taidot on hankittu sitä ennen muualta. Näin toki myös muiden teknisten innovaatioiden kanssa, ja toisten oppimistapojen kautta.
En vain pidä sellaisen tekniikan ostoa, josta lapselle ei kehityksellisesti vielä voi olla mitään hyötyä, heidän henkilökohtaiseen käyttöönsä mitenkään tarkoituksenmukaisena, joten minun vauvallani on runsaasti helistimiä ja paljon erilaisia tarttumapintoja tarjoavia leluja, mutta ei omaa iPodia.
-17-
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:11"]lapselleen Ray Banin uusia trendikkäitä aurinkolaseja :-) Anna mun kaikki kestää..Lapselle kenties muut asiat tärkeimpiä kuin jotkut typerät trendilasit. Kohta ne hommaa varmaan koirallelkin omat "reiskat".
[/quote]nyt menee taas lujaa, kaikki tänne ja heti paikalla. Xentun blogia lukiessa tulee epämiellyttävä tunne juuri tuon takia ja valokuvia katsellessa lisäksi ihmetyttää se äärimmäisen vahva itsensä esilletuomiseen tarve, aivankuin oliSi tulisesti rakastunut omiin kuviinsa ja niitä pitääkin tuputtaa koko kansan nähtäväksi koska eihän kukaan voisi olla niistä eri mieltä kuitenkaan. Titta, Titta päivää mig! Onneksi on blogimaailma jossa tuollaistakin tArpeita voi tyydyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:11"]lapselleen Ray Banin uusia trendikkäitä aurinkolaseja :-) Anna mun kaikki kestää..Lapselle kenties muut asiat tärkeimpiä kuin jotkut typerät trendilasit. Kohta ne hommaa varmaan koirallelkin omat "reiskat".
[/quote]nyt menee taas lujaa, kaikki tänne ja heti paikalla. Xentun blogia lukiessa tulee epämiellyttävä tunne juuri tuon takia ja valokuvia katsellessa lisäksi ihmetyttää se äärimmäisen vahva itsensä esilletuomiseen tarve, aivankuin oliSi tulisesti rakastunut omiin kuviinsa ja niitä pitääkin tuputtaa koko kansan nähtäväksi koska eihän kukaan voisi olla niistä eri mieltä kuitenkaan. Titta, Titta päivää mig! Onneksi on blogimaailma jossa tuollaistakin tArpeita voi tyydyttää.
[/quote]titta Titta, titta på mig.
Ostin vastasyntyneelle pojalleni playstation 4.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:41"]
Olen itse it-alalla töissä, ja lapset jotka eivät kolmivuotiaana osaa käyttää kosketusnäytöllistä puhelinta tai vastaavaa jäävät kyllä valitettavasti jalkoihin myöhemmässä kehityksessä, eikä tuota kuilua kurota enää koskaan kiinni.
[/quote]
Ai että mitenkä?? :D
[/quote]
Hahhaa
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:33"]
Olen itse it-alalla töissä, ja lapset jotka eivät kolmivuotiaana osaa käyttää kosketusnäytöllistä puhelinta tai vastaavaa jäävät kyllä valitettavasti jalkoihin myöhemmässä kehityksessä, eikä tuota kuilua kurota enää koskaan kiinni. Ja ennenkuin joku näsäviisas ehtii kommentoida - lapseni ei ole ylipainoinen, eikä ainoa lapsi, liikkuu joka päivä ulkona ja tekee paljon muutakin kuin käyttää näppärästi tietotekniikkaa tavalla tai toisella.
[/quote]
Ööh, ja mihin perustat tämän väitteesi? Koska kosketusnäytöt eivät ole olleet käytössä laajamittaisesti kuin oikeastaan viimeiset kymmenen vuotta, ei voi olla olemassa mitään laajamittaisia tutkimuksia siitä, kuinka kosketusnäytön käyttö alle 3-vuotiaana korreloi tulevaan tietotekniikkaosaamiseen.
Sen sijan on kyllä olemassa laajasti sellaista tutkimustietoa oppimisesta, joka kumoaa tämän ja muun mutuilusi.
On totta, että lapsilla on tietyt optimaalisen oppimisen ikkunat eri asioille. Mutta en näe, että kosketusnäytön käyttö olisi sellainen taito, jonka oppimattomuus ennen 3. syntymäpäivää vaikuttaisi merkittävästi mihinkään oppimiseen myöhemmin. Esimerkiksi luin juuri tänään artikkelin tutkimuksesta, jossa todettiin, että tietyt tähän saakka vaikeasti omaksuttavina pidetyt matemaattiset kyvyt, joista on hyötyä myös hardcore nörtteilyssä kuten differentiaali- ja integraalilaskenta, olisikin opittavissa jo 5-vuotiaana. Mutta siis tosiaankin vasta 5-vuotiaana.
Kosketusnäytön turhan yksipuolinen käyttö pienten lasten viihdykkeenä/opetusvälineenä sen sijan saattaa olla jopa haitallista kehitykselle. Aivan pienet, alle 1-vuoden ikäiset lapset, hahmottavat maailman ympärillään pitkälle taktillisesti, kosketuksen kautta, koska esimerkiksi heidän näkökykynsä ei ole vielä kehittynyt. Itse asiassa käsi-silmä -koordinaatio kehittyy vielä kouluikään, 7-vuotiaaksi asti. Kosketusnäytön ongelma tässä on, että se on yksipuolinen käyttöliittymä. Se ei tarjoa erilaisia kosketuspintoja ja on pääsääntöisesti kaksiulotteinen. Tämän takia e-kirja ei vielä tällä hetkellä tarjoa kehittyvälle lapselle yhtä monipuolista "lukukokemusta" kuin perinteinen paperikirja. Palikkatestien palikoiden tai palapelien palojen hilaaminen tabletin ruudulla ei ole kehittyvälle lapselle sama asia kuin näiden teko konkreettisilla välineillä.
Kaikkein haitallisimpana lapselle pitäisin kuitenkin äidin tai isän pitämien satutuokioiden korvaamista satujen kuuntelulla iPodista. Toivottavasti ette nyt ole ihan täysin luopuneet iltasatujen lukemisesta lapselle. Nimittäin vaikka lapsenne olisi millainen nero, niin kovin pieni lapsi ei yksinkertaisesti hahmota tarinan rakennetta, koska syy-seuraus- ja aikasuhteiden hahmotus kehittyy vasta muistaakseni 2-3 ikävuoden välillä. Pienelle lapselle tarinan lukemisen arvo on nimenomaan vuorovaikutustilanteessa, joka syntyy lukijan ja lapsen välille.
Ja tarkennetaanko vielä, että tämän kirjoittaja ei ole teknofobikko. Itse asiassa minäkin työskentelen IT-alalla, vieläpä nimenomaan mobiililaitteiden ja
sovelluskehityksen parissa. Tällä hetkellä minulla on ihan henkilökohtaisessa käytössänikin viisi mobiililaitetta, ja olen vanhempainvapaalla. Omassa työssäni olen ollut mm. osa ryhmää, joka on pohtinut, kuinka tehdä sovelluksista käytettäviä henkilöille, jotka eivät ole koskaan käyttäneet tietokonettakaan, vaan siirtyvät käyttämään palveluja tableteilla. Mutta tiedän siis kokemuksesta, että tietoteknisten laitteiden käyttö on mahdollista oppia jopa 92-vuotiaana (vanhin tapaamani iPadin käyttäjä), jos tietyt, taktilliset taidot on hankittu sitä ennen muualta. Näin toki myös muiden teknisten innovaatioiden kanssa, ja toisten oppimistapojen kautta.
En vain pidä sellaisen tekniikan ostoa, josta lapselle ei kehityksellisesti vielä voi olla mitään hyötyä, heidän henkilökohtaiseen käyttöönsä mitenkään tarkoituksenmukaisena, joten minun vauvallani on runsaasti helistimiä ja paljon erilaisia tarttumapintoja tarjoavia leluja, mutta ei omaa iPodia.
-17-
[/quote]
Härreguud, mitä papatusta... :-D Ei, meillä eivät lapset yksipuolisesti leiki pelkästään tableteilla tai muilla kosketusnäytöllisillä leluilla. Kyllä, meillä on paljon sellaisia leluja, mitä ei minun aikanani ollut edes olemassa.
Meillä leivotaan pullaa, tarvotaan metsissä, leikitään, lauletaan ja paljon muuta. Mutta käytetään myös tietokonetta sujuvasti ja hallitusti, opettaen lapselle jo pienestä saakka kohtuullisen käytön rajat. Luetaan myös OIKEITA kirjoja.
Kehityksellisesti sähköinen teknolelu auttaa esimerkiksi kielen oppimisessa, sillä meidän lapsemme ovat kaksikielisiä ja minä suomenkielisenä en voi opettaa lapsilleni kieltä yhtä hyvin kuin heidän englanninkielinen isänsä. Niinpä lapset pelaavat päivittäin kielipelejä ja lukevat/kuuntelevat englanninkielisiä kirjoja oikealla aksentilla, jotta kielenoppiminen vahvistuisi.
Kukin kuitenkin tavallaan, ei sitä tekniikkaa ole pakko ottaa käyttöön - koskaan.
Jäin pohtimaan väitettäsi tuosta tutkimustiedosta - ensin sitä ei ole, mutta sitten kuitenkin on? Eli siis mitenkä?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 18:33"]
[/quote]
-17-
[/quote]
Härreguud, mitä papatusta... :-D Ei, meillä eivät lapset yksipuolisesti leiki pelkästään tableteilla tai muilla kosketusnäytöllisillä leluilla. Kyllä, meillä on paljon sellaisia leluja, mitä ei minun aikanani ollut edes olemassa.
Meillä leivotaan pullaa, tarvotaan metsissä, leikitään, lauletaan ja paljon muuta. Mutta käytetään myös tietokonetta sujuvasti ja hallitusti, opettaen lapselle jo pienestä saakka kohtuullisen käytön rajat. Luetaan myös OIKEITA kirjoja.
Kehityksellisesti sähköinen teknolelu auttaa esimerkiksi kielen oppimisessa, sillä meidän lapsemme ovat kaksikielisiä ja minä suomenkielisenä en voi opettaa lapsilleni kieltä yhtä hyvin kuin heidän englanninkielinen isänsä. Niinpä lapset pelaavat päivittäin kielipelejä ja lukevat/kuuntelevat englanninkielisiä kirjoja oikealla aksentilla, jotta kielenoppiminen vahvistuisi.
Kukin kuitenkin tavallaan, ei sitä tekniikkaa ole pakko ottaa käyttöön - koskaan.
Jäin pohtimaan väitettäsi tuosta tutkimustiedosta - ensin sitä ei ole, mutta sitten kuitenkin on? Eli siis mitenkä?
[/quote]
Älähdys!
X ja Nelliina olivat tsekkaamassa uudistunutta Seppälää hetki sitten. Nyt molemmat postasivat saman jutun. X:n postaus oli aikamoinen sillisalaatti, jos sitä vertasi Nelliinan postaukseen, joka oli simppeli, asiallinen ja kutsuva.
Nelliinakin on tietysti välillä kertonut miten raskaus etenee, mutta osaa myös kirjoittaa postauksia joissa ei sanaakaan kerrota vauvasta, olotilasta tai pissahädästä. Ihanaa!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 16:36"]
Älähdys!
[/quote]
Ei mun mielestä. Ei kirjoista opi kuulemaan miltä autenttinen kieli kuulostaa, vaikka kuinka väittäisit. Ja jostakinhan se tulee se sanontakin, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä... sun lapsi taitaa olla just sellainen. :-D
Mitä pahaa siinä on, jos onnistuu harrastuksestaan tekemään ammatin ja elättää itsensä jollain missä on hyvä? Vaikka se ei ole se kaikista perinteisin ammatti? Kaikkienko tässä pitäisi olla jotain "it-alan ammattilaisia" tai muuta konttoriporukkaa?
Ihan kamala esimerkki nuorille lukijoille, että kun on ensin tehnyt vuosia töitä ja sitten tienannut rahaa ostaa itselleen asunnon ja muutaman luksuslaukun. Ihan hirveetä! Shame on them! Ei heidän bloginsa ole yhdessä yössä muuttunut rahaa tuottavaksi yritykseksi vaan he ovat tehneet töitä blogin eteen vuosia. Muistuttaisin myös, että Xenia opiskelee edelleen eikä ole jättänyt kouluaan kesken, vaikka luonnollisesti opiskelutahti on hieman hitaampi kuin monella muulla kokopäiväisesti opiskelevana. Mitä vitun tarve, teillä on arvostella muiden elämää ja muiden valintoja. Pitäkää huoli omista asioista ja omista ongelmistanne älkäkää purkako omia ongelmianne arvostelemalla ihmisiä joita ette tunne anonyymisti netin keskustelupalstoilla. Tuskin tekään täydellisiä olette. Ja verrattuna moneen kansainväliseen blogiin on tää Xenian ja muiden blogien mitä täällä arvostellaan "ostohysteria" aikamoisen pientä!
"Kosketusnäytön turhan yksipuolinen käyttö pienten lasten viihdykkeenä/opetusvälineenä sen sijan saattaa olla jopa haitallista kehitykselle. Aivan pienet, alle 1-vuoden ikäiset lapset, hahmottavat maailman ympärillään pitkälle taktillisesti, kosketuksen kautta."
Mika sinua vaivaa, lukutaidon puute? Tassahan on monta kertaa sanottu etta tama on vain yksi oppimisen valine. Nailla lapsilla on kirjoja, kehittavia leluja ja vanhempien sylia jopa enemman kuin niilla lapsilla joille toistuvasti sanotaan: "mene leikkimaan leluillasi, ala hairitse".
Taisi kalikka kalahtaa kun huomasit etta olette jaaneet junasta.
t.usa mom jolla on varhaiskasvatuksen koulutus.
Ehkä eniten kauhistuttaakin se, että näillä nuorilla naisilla harrastuksena on siis, öööhh, vaatteiden ostaminen, niiden pukeminen päälle ja se, että joku muu useimmiten ottaa niistä sitten kuvia, joita ladataan jonkun diipadaapatekstin kanssa kaiken kansan luettavaksi ja katseltavaksi. Onko tämä itsensä - joissain tapauksissa lastensa ja kotinsakin - täydellinen tuotteistaminen (useimmissa tapauksissa ei edes voi puhua mistään omien taitojen, kykyjen tai ammattitaidon tuotteistamisesta) todella harrastus jota kenenkään kannattaisi oman tai yhteiskunnan hyvinvoinnin vuoksi muuttaa työksi? Oikeasti? Oi aikoja, oi tapoja.
Mitä sitten jos Xenia ostaa tytölleen raybanin lasit. Eivät ne edes ole mitään luksuslaseja vaan aika perushintaisia laseja. Ei mun mielestä Xenian ostohysteria ole mitenkään mennyt yli päinvastoin. Yllättävän järkevän oloisesti hän valmistautuu pienokaisen syntymään. Mikä tarve teillä on arvostella toisen elämään pelkän blogin perusteella? Varmasti jokainen av-mamma on ostanut lapselleen jotain enemmän tai vähemmän tarpeellista. Camoon!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:33"]
"Kosketusnäytön turhan yksipuolinen käyttö pienten lasten viihdykkeenä/opetusvälineenä sen sijan saattaa olla jopa haitallista kehitykselle. Aivan pienet, alle 1-vuoden ikäiset lapset, hahmottavat maailman ympärillään pitkälle taktillisesti, kosketuksen kautta."
Mika sinua vaivaa, lukutaidon puute? Tassahan on monta kertaa sanottu etta tama on vain yksi oppimisen valine. Nailla lapsilla on kirjoja, kehittavia leluja ja vanhempien sylia jopa enemman kuin niilla lapsilla joille toistuvasti sanotaan: "mene leikkimaan leluillasi, ala hairitse".
Taisi kalikka kalahtaa kun huomasit etta olette jaaneet junasta.
t.usa mom jolla on varhaiskasvatuksen koulutus.
[/quote]
Jaahas, mielikuvituksen puute on ainakin jälkikasvullasi edessä, kun kalauttelet samaa kalikkaa. Lieköhän kosketusnäytön vai sylin puutteen syytä?
Haloo, vauva ei ole vielä edes syntynyt ja sille pitää olla kaikki valmiina? Mitä jos vauvalle sattuu jotain? Mä en ainakaan kestäisi sitä jos joutuisi pakkaamaan kaiken pois.
Kauheeta vouhkaamista mutta kukin tyylillään.
Nin tai jos oliskin vammainen lapsi tyyliin peppisalkkarit.
Tulevalla vauvalla on jo syöttötuolikin valmiina.
Itse olin niin taikauskoinen, etten ostanut vauvalle mitään ennen kuin hän oli syntynyt. Kun olin vielä sairaalassa niin äitini kävi hakemassa vaunut liikkeestä.(oli kyllä katsottu valmiiksi ja varausmaksu maksettu).Syöttötuoli hommattiin kun lapsi alkoi istua tuettuna.
Eipähän tullut turhia hankintoja kun osti sitä mukaa kun tuli tarve :)
Eiköhän suurimmat vauvatarvikkeet ole yhteistyöllä hankittu.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:26"]
No johan nyt on. Minäkin ostin syntymättömälle lapselleni Brion junaradan, oman iPodin, tabletin ja sängyn, turvakaukalon, vaunut ja kasan muitakin leluja. Milloin nuo sitten saisi hankkia?
[/quote]
Kertoisiko joku alapeukuttanut miksi alapeukutti? Miksi ihmeessä lapselle saa hankkia vain sängyn, mutta ei mitään muuta? Onko tämä palsta täynnä sitten kuitenkin niitä penniä venyttäviä yh-mammoja, sossupummeja ja muita elämän kolhimia, kun näin pienet hankinnat alkavat toisia nyppiä? Missä ovat ne 50 000e/vuodessa tienaavat mammat?
[/quote]
Kuule, ei 50.000 vuosituloilla paljon luksusta lapselle hankita, ainakaan jos asuu pk-seudulla ja makselee asuntolainan lyhennyksiä... t. 55.000e miinus verot vuodessa
[/quote]
IT-työläiselle joku iPod ja tabletti eivät ole mitään luksusjuttuja, vaan ihan tavallisia arkikapistuksia siinä missä muutkin lelut. Meidän perheessä ei hankita leluvuoria nurkkiin, vaan osa "leluista", peleistä ja kirjoista ovat sähköisessä muodossa.
Mutta tämän palstan mammathan ovat periaatteesta vastaan kaikkea sellaista, mikä voisi edesauttaa kehitystä sinne parempaan suuntaan. Käpylehmiä pitäisi vain lapsille sallia, nih!