Kommentteja keittiösuunnitelmasta?
Ensimmäinen piirustus tehty: http://aijaa.com/Zjmqz6
Inspiraationa ollut tämä ikeakeittiö:
Ajatuksena tehdä vähän erilainen, suhteellisen edullinen keittiö pienelle perheelle melko isoon tilaan (320x380 cm). Kodinkoneet integroitu, liesituulettimen viereen mahdollisesti ikean kahvikone. Uunina yhdistelmäuuni (mikro+kiertoilma) ja se olisi mahdollista sijoittaa myös keittotason alle ja jatkaa sitten työtasoa jääkaappiin saakka, mutta tuleeko tasosta sitten turhankin pitkä... Hinta tälle koneineen noin 3500 euroa.
Kommentit (31)
vesipiste ja keittotaso/uuni on piirretty nykyisille paikoilleen, niitä ei siirretä ja ne toimivat noin ihan ok
18 katsoi näemmä oviaukon korkeaksi astiakaapiksi, eli unohda se kommentti:) Mutta sitä suuremmalla syyllä kannattaa miettiä selviättekö noin vähällä kaappimäärällä.
Pöytä: Jos ette vielä asu asunnossa ja/tai pöytää ei ole hankittu, mittaa tarkkaan minkä kokoinen pöytä ei ole tiellä. Nykyiset pöydät ovat usein liian isoja tuon kokoiseen keittiöön. Meillä on 90 cm leveä pöytä, enkä ottaisi yhtään isompaa, jo 100 cm tekisi keittiöstä ahtaan ja tuolien takana liikkuminen ja jääkaapille pääsy olisi hankalaa, jos joku istuu tuolilla. (Jo tuon 90 cm kanssa on käytännössä vähän hankalaa, eli tuo oli meille ehdoton maksimi.)
Lisäksi kannattaa mitata, että vähintään tiskikone mahtuu aukeamaan. Mieluiten vielä niin, että aukinaisen tiskikoneen luukun ja pöydän välistä mahtuu kulkemaan. On käytännössä yllättävän ärsyttävää, jos toisen tyhjentäessä tiskikonetta, toinen ei mahdu kulkemaan keittiöön tai sieltä pois. Ja vaikka tiskikone olisi kiinni, silti keittiöstä tulee tukkoinen, jos pöydän pään ja lavuaarin välinen kohta, joka on vielä tavallaan läpikulkua on kapea. Kokemusta on.
Me ratkaistiin asia hankkimalla jatkettava pöytä: 140 pitkänä se ei "tuki" keittiötä, mutta siihen mahtuu hyvin 4 ihmistä syömään ja satunnaisesti yksi päätyyn. Jatkopalalla saadaan isompi 6 hengen pöytä, jolloin keittiössä toimiminen on ahtaampaa, mutta tiskikone mahtuu vielä aukeamaan. Olen ollut tuohon erittäin tyytyväinen, tuo pöydän sopiva koko ja muunneltavuus on vaikuttanut keittiön toimivuuteen paljon.
t. 18
Liesitasoa en laittaisi nurkkaan.
tuo yläkaappien päällystöjen pesu kyllä arveluttaa...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:45"]
[/quote]
Ja ihan aiheesta. Meillä oli ennen remonttia sellainen 90 -lukulainen valkoinen kulma-avohylly. Kamala puhdistettava, oli vielä hellan lähellä. Remontissa tuli myös tuosta syystä kaapit kattoon asti, eikä avohyllyjä.
Jos kaapit eivät ole kattoon sakka, kannattaa kaappien päälle laittaa sanomalehden sivut. Rasvapöly laskeutuu niille, helppo vaihtaa niin usein kun haluaa. Me haluttiin ilmavuuden takia nimen omaan, ettei kaapit ole kattoon asti.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:45"]
[/quote]
Tsekkaa, mikä yläkaapistojen korkeus on. Tarvitset todennäköisesti sellaiset rakennuksilla käytettävät alumiinitikkaat, korkeat, että yllät sinne pesemään.
Mä olen 160 cm lyhyt ja se yläkaappien päällisen peseminen rassaa. Pelottaa kiikkua siellä korkeilla tikkailla ja niiden spottijohtojen kanssa saa olla varovainen, ettei revi niitä vanhingossa irti. Vielä en ole löytänyt ainetta, joka hyvin tehoaisin tuohon kaapinpäällysten rasvapölyyn, se on todella sitkeää. Paras on tiskiaine,mutta sen huuhtelu sitten tuolta ylhäältä on hankalaa sekin. Uudelleen ja uudelleen saa kostuttaa rättiä ja pyyhkiä.
Ehkä jotkakuta ei haittaa, että keittiössä on jossain kaapin päällä näkymättömissä rasvaista pölyä, mutta mua se ällöttää. Ja niillä avohyllyillä yritin ensin säilyttää kauniita teekannuja yms. kaunista käyttötavaraa, mutta ei niitä voinut siellä pitää, kun ne piti aina pestä sitten uudelleen ennen käyttöä, kun olivat niin likaisia rasvasta.
Nyt meillä on avohyllyillä vaan pannunalusia ja jotain keittiöpyyhkeitä yms., joita käytetään niin tiheään, ettei niihin ehdi mitään rasvakerroksia kertyä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:59"]
Jos kaapit eivät ole kattoon sakka, kannattaa kaappien päälle laittaa sanomalehden sivut. Rasvapöly laskeutuu niille, helppo vaihtaa niin usein kun haluaa. Me haluttiin ilmavuuden takia nimen omaan, ettei kaapit ole kattoon asti.
[/quote]
Aika hyvä vinkki. Harmi, kun meillä on niitä spottivaloja ja muuntajia siellä kaapin päällä. Ne kuumenee sen verran, ettei siellä uskalla mitään paperia päälle laittaa.
Minulla oli mielessä voipaperi :D
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 13:04"]
Tsekkaa, mikä yläkaapistojen korkeus on. Tarvitset todennäköisesti sellaiset rakennuksilla käytettävät alumiinitikkaat, korkeat, että yllät sinne pesemään.
Mä olen 160 cm lyhyt ja se yläkaappien päällisen peseminen rassaa. Pelottaa kiikkua siellä korkeilla tikkailla ja niiden spottijohtojen kanssa saa olla varovainen, ettei revi niitä vanhingossa irti. Vielä en ole löytänyt ainetta, joka hyvin tehoaisin tuohon kaapinpäällysten rasvapölyyn, se on todella sitkeää. Paras on tiskiaine,mutta sen huuhtelu sitten tuolta ylhäältä on hankalaa sekin. Uudelleen ja uudelleen saa kostuttaa rättiä ja pyyhkiä.
Ehkä jotkakuta ei haittaa, että keittiössä on jossain kaapin päällä näkymättömissä rasvaista pölyä, mutta mua se ällöttää. Ja niillä avohyllyillä yritin ensin säilyttää kauniita teekannuja yms. kaunista käyttötavaraa, mutta ei niitä voinut siellä pitää, kun ne piti aina pestä sitten uudelleen ennen käyttöä, kun olivat niin likaisia rasvasta.
Nyt meillä on avohyllyillä vaan pannunalusia ja jotain keittiöpyyhkeitä yms., joita käytetään niin tiheään, ettei niihin ehdi mitään rasvakerroksia kertyä.
[/quote]
Tarvitsetko ne tikkaat poimiaksesi tavarat kaapin päältä?
Minä kiikun työtason päälle, jos haluan ylähyllyille laittaa/ottaa/pestä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 11:20"]
Tiskialtaan ja tiskikoneen paikat ovat tuossa, samoin keittotason ja liesituulettimen paikkoja ei paljoa siirrellä. Vaihdoin uunin työtason alle ja jääkaapin ja pakastimen paikat vaihtuivat. Tuntuu jotenkin tukkoisemmalta. http://aijaa.com/MAhWir
Ja sitten vaihdoin taas jääkaapin ja pakastimen paikkaa. Jääkaappi pienemmäksi (meille ok) alle laatikko muille tavaroille. Normaalinkokoinen keittotaso (pienempi riittää meille). Tämä ei näytä pahaltakaan minun silmääni. http://aijaa.com/DSksSb
[/quote]
Tässä sekin hyvä puoli, että uuni on liesituulettimen alla. Joskus ihmetyttää kun uuni on keittiössä aivan eri seinällä kuin liesituuletin. Kyllä uunistakin tulee hajuja, miettikääpäs vaikka joulukinkun tai uunikalan paistoa.
[/quote]
Ehdottomasti uuni liesituulettimen alle!
Ei kannata sijoittaa vesipistettä tai liettä paikkaan, jossa jommalla kummalla puolella on seinä. Sekä vesipisteen että lieden molemmilla puolilla on oltava laskutilaa, muuten homma ei toimi. Koettu on.