Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko juristista kuinka paljon lastensuojelussa?

Vierailija
27.02.2014 |

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12050930#comment-66152181

Aloitin aiemmin tuolla keskustelun liittyen lapseni asiakkuuteen lastensuojelun kanssa.

Meillä oli tänään lastensuojelun kanssa tapaaminen, jossa oli mukana exä, mä ja meidän pieni lapsi. Tilanteemme katsottiin tällä kertaa kriittiseksi ja todella vakavaksi. Syyksi laitettiin se, että sossut pelkäävät sitä, että mulla ja lapsella ei ole tarpeeksi hyvä vuorovaikutus ja että olin kieltäytynyt aiemmin avusta. Sitä nyt halutaan työstää, jolloin meidät ollaan nyt pakolla sijoittamassa lapsen kanssa laitokseen, jossa ollaan 3 kk ja vklo kotona. Vähimmillään tuo voisi kestää myös 9 viikkoa. Jos en tähän suostuisi, niin lapsi sijoitettaisiin toiseen perheseen. 

Yritin tarjota heille sellaista vaihtoehtoa, että josko menisin sitten äitini tai ex-anopin luokse ja eläisin siellä jonkin aikaa, mutta ei, he haluavat pakottaa minut ottamaan vastaan lastensuojelun palveluja ja laittaa mut ja vauvan kyttäävän silmän alle. Toisena vaihtoehtona esitin sen, että mitä jos sitten otetaan sossuperheentyöntekijä, kun sitä viimeksi meille ehdotettiin, mutta nyt he näkevät tilanteen toisenlaisena, että laitokseen on päästävä mahdollisimman nopeasti. Koen laitoksen meille radikaalina ja syrjäyttävänä tekijänä. Enää en voisi olla yhteydessä tai nähdä tuttuja tai kavereita, kun pitää olla valvovan silmän alla sen 3 kk. En edes pahimmassa tapauksessa voi hakea opiskelemaan yliopistoon, koska he katsoisivat varmasti pahalla pääsykokeisiin lukemiseni.

Yritin ehdottaa heille myös, että lapsen isä olisi mukana, mutta mies alkoi vastustaa ajatusta ja sanoi, ette kestä olla kanssani joka päivä. 

Otin tänään yhteyttä oikeusaputoimistoon ja sain ajan viikon päähän. Lisäksi otin yhteyttä myös eräseen toiseen lakimieheen, joka on erikoistunut perheoikeuteen. Hänellä ei näistä asioista ole kokemuksia, mutta kehotti siirtymään oikeusaputoimiston puoleen, sillä sossujen jutut on otettava tosissaan. Heillä kun voi olla suurikin vaikutusvalta.

Kysyn siis teiltä, jotka olette olleet samankaltaisessa tilanteessa mukana, että otitteko juristin ja jos otitte, niin miten asioita alettiin hoitamaan ja miten asiat saatin hoidettua? Mitä juristi maksaisi päivärahalla elävälle henkilölle ja kuka juristi on tarpeeksi hyvä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi kannattanut ottaa se juristi heti. Nyt olet jo kieltäytynyt tarjotusta tuesta ja leimautunut yhteistyökyvyttömäksi. Seuraava askel on sitten se huostaanotto ja tuolla ensikodissa aiotaan nyt kerätä siihen perusteet.

Vierailija
2/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt on tilanne vakava. Ei ole kyse mistään yliopiston pääsykokeista, vaan ihan siitä, lähteekö lapsi ja milloin lähtee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ymmärrä, että miksi ette voineet ottaa apua vastaan kun sitä aiemmin tarjottiin? Jostain syystähän te olette lastensuojelun asiakkaita, ja jonkin syyn takia teille on perhetyöntekijää aiemmin tarjottu. Miksi ette sitä ottaneet? Jotain on myös tilanteessanne muuttunut, kun kerta nyt siirrytään radikaalimpiin ratkaisuihin. Kai ymmärrät, että jokin syy sillä sossulla on epäillä ettei kaikki ole hyvin ja tilanne vieläpä kriittininen. Mitä jos mukisematta menisit sinne laitokseen ja näyttäisit kaikille ettei ole syytä huoleen? Teet kaiken itsellesi hankalammaksi, jos nyt alat pullikoimaan vastaan. Minä en henk. koht. usko, että teillä olisi kaikki ihan ok jos tuollaisia ehdotellaan. Niistä laitospaikoista on pulaa, eikä niihin oteta ketään heppoisin perustein. Jotain pitää olla oikeasti mätänä jos sinne ollaan laittamassa.

Vierailija
4/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 16:41"]

mä en ymmärrä, että miksi ette voineet ottaa apua vastaan kun sitä aiemmin tarjottiin? Jostain syystähän te olette lastensuojelun asiakkaita, ja jonkin syyn takia teille on perhetyöntekijää aiemmin tarjottu. Miksi ette sitä ottaneet? Jotain on myös tilanteessanne muuttunut, kun kerta nyt siirrytään radikaalimpiin ratkaisuihin. Kai ymmärrät, että jokin syy sillä sossulla on epäillä ettei kaikki ole hyvin ja tilanne vieläpä kriittininen. Mitä jos mukisematta menisit sinne laitokseen ja näyttäisit kaikille ettei ole syytä huoleen? Teet kaiken itsellesi hankalammaksi, jos nyt alat pullikoimaan vastaan. Minä en henk. koht. usko, että teillä olisi kaikki ihan ok jos tuollaisia ehdotellaan. Niistä laitospaikoista on pulaa, eikä niihin oteta ketään heppoisin perustein. Jotain pitää olla oikeasti mätänä jos sinne ollaan laittamassa.

[/quote]

ja tähän lisäisin vielä, että vuorovaikutuksessa, kiintymyksessä tai jossain sellaisessa on kyllä jotain vikaa, jos lapsen olojen katsotaan oelvan huonot, häntä ollaan ehkä huostaanottamssa, teitä suositellaan tarkkailtavaksi jne. ja sinä vain mietit ettet voi lukea pääsykokeisiin? Priorisointi?

Vierailija
5/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhä neuvolan perhetyöntekijä, mutta sossut katsoivat, että se ei ole riittävä tuki enää. En ottanut aiemmin siksi apua vastaan, koska en halua kyttääviä tyyppejä elämääni ja neuvolatyypit riittivät hyvin, vaikka nekään ikuisesti kuvioissa ole. Perhetyöntekijä nyt ei ole vakuuttunut mun ja lapsen vuorovaikutuksesta ja mun kasvatuskulttuurista(en käytä väkivaltaa tai kurita lasta), mutta on huomannut sen, että lapsella on rakastavat vanhemmat ja tarpeeksi puhtaita vaatteita.

Vierailija
6/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, silti, siitä tuesta ei voi kieltäytyä ilman vakavia seurauksia. Sinuna tilaisin nyt heti kaikki paperinne sieltä neuvolasta ja sossusta ja palkkaisin parhaan laki iehen minkä tällä aikataululla saan.

Raha ja pääsykoe ei ole nyt ykkösasioita!

Vierailija
7/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperit löytyvät ja ne raahataan ensi viikolla sinne tapaamiseen mukaan. Nyt kysyisinkin ihmisten kokemuksia ja vinkkejä juristeista.

Jos pysyttäisiin siinäkin aiheessa.

Vierailija
8/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät juristit harvoin lähtee hoitamaan tuontyyppisiä juttuja pelkällä oikeusaputaksalla. Olen itse joskus yrittänyt palkata vastaavaan keisiin juristia pk-seudulta, turhaan. Eräs sanoi minulle ihan suoraan, että nää lastensuojelujutut on vaan sellasia, joihin ei kukaan sellainen juristi lähde, jolla on muitakin töitä ja asiakkaita riittävästi...

Vierailija
9/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä aiheessa? Eikö siinä ole pysytty? Mikä noissa neuvoissa nyt on ollut asiatonta? Tilanteesi on oikeasti se, että lapsi on lähdössä. Joko siihen on syytä tai ei ole, mutta tämä uhka leijuu nyt päälläsi ja pahasti. Ota uhka todesta! Äläkä ainakaan mene minnekään enää ilman sitä lakimiestä! 

2

Vierailija
10/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus kuin 9:llä. Jos et ole itse maksava asiakas, et tuu löytään tohon hommaan muita kun oikeusaputoimiston väkeä. Huonosti maksettuja, epäkiitollisia juttuja kuulemma nämä, siksi lähtevät pitkin hampain jos lähtevät.

Vierailija
11/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota apu vastaan. Lastensuojelussa on toki dokumentit jossa asiaa avataan ja syyt kerrotaan, etkö ole lukenut niitä tai sisäistänyt asiaa?

Vierailija
12/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman vaikea on arvioida asiaa, koska et kerro tilanteestanne mitään. Nuo ovat niin radikaaleja toimenpiteitä, ettei niihin ryhdytä tuosta vain. Sitä nyt en sitten taas käsitä, miksi muka katsoisivat pahalla pääsykokeisiin lukuasi, jos teet sen niissä rajoissa, mitä lapsi antaa myöden. Ethän kotonakaan voisi sen enempää lukea.

Vierailija
13/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkä nimisiä päteviä juristeja olette käyttäneet tai ottaneet yhteyttä?

Vierailija
14/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta. Ja oikeasti, ap:n kannattaa nyt keskittyä täysin lapseen.

Vierailija
15/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei noihin lastensuojeluasioihin niin vaan "oteta" ketään juristia! Niitä saa rukoilla ottamaan tuommoisia toimeksiantoja vastaan, kuten ap:llä, etenkin jos on tarkoitus mennä maksuttomalla oikeudenkäynnillä eli oikeusavulla. Saa olla tyytyväinen, jos jonkun saa ylipäänsä kiinnostumaan. Tämä on monen meidän asiakkaan kokemus, olen siis turvakodissa töissä itse ja nähnyt vierestä, miten vaikeaa juristin löytäminen on.

Vierailija
16/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa löytyy Outi Mannonen.

Vierailija
17/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn viestistä sain jo sen kuvan että aiheesta ollaan viemässä. Lapsen isäkään ei kestä apta nähdä - jokin on pahasti pielessä. Nyt ap on sen aika että soitat itse lastensuojeluun ja sanot et olet tehnyt virhearvioinnin, ja kaiken avun otatte vastaan. Vaikka se tarkottaisi ensikotia. Jos hyvin käy, saat pitää lapsen - valvotusti. Eli sen "sossuämmän" jatkuvan katseen alla.

Vierailija
18/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö Pk-seudulta minkä nimisiä?

Vierailija
19/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiä voi kysyä lakimiehiltä. Kyllä ne tietää, mihin kukakin on erikoistunut. Jos et itse suoraan googlettamalla löydä.

Vierailija
20/26 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelujutut on jämäjuttuja, ei ne kiinnosta hyviä juristeja ja niitä, joilla on maksukykyisiä asiakkaita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi