Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä osa-aikatyö akateemiselle kotiäidille?

Vierailija
27.02.2014 |

Oman alan työpaikat on pääsääntöisesti 8-18 duuneja, eli alallani tehdään pitkää päivää, osa-aikatöitä ei juuri löydy. Vauva on vasta 6kk vanha, enkä haluaisi palata vielä kokoaikatöihin ainakaan vuoteen. Rahatilanne kuitenkin huolettaa kun on iso asuntolaina jne. eli lisätienesti olis tarpeen. Mistä löytyisi mukava osa-aikatyö kotiäidille, jolla tienaisi vähintään 600-1000e/kk nettona? Olisin kiitollinen vinkeistä! Asun Helsingissä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntityö eli joku me & i, leikkien ym. jossa pidetään kotikutsuja tai voi myyntiesittelijältä suoraan tilata? Itse tekisin jotain lapsiin liittyvää mielelläni osa-aikaisesti. Jos et omalla akateemisella alallasi pysty tekemään konsultointia tai vastaavaa freelancerina niin kannattaa miettiä myyntihommia. Niistä(kin) saatu kokemus voi olla arvokasta omaa vakityötäsi ajatellen, ainakin laajentaa näkökulmaa. Itse tekisin myyntihommaa, koska sitä voi tehdä iltaisin / viikonloppuisin oman aikataulun mukaan.

Vierailija
2/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi huono myymään mitään, siksi myyntityö arveluttaa. En myöskään haluaisi mitään provisiopohjaista... ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö konsultoimaan omalta alaltasi tai tekemään esim. jotain projektia nykyiselle työnantajallesi?

Vierailija
4/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:41"]

Pystytkö konsultoimaan omalta alaltasi tai tekemään esim. jotain projektia nykyiselle työnantajallesi?

[/quote]

Periaatteessa joo, mutta en haluaisi, koska tiedän mihin se johtaa. Se ei kuitenkaan pysy osa-aikaisuuden rajoissa, vaan pomo ja asiakkaat alkaa soitella päivittäin ja vaatia koko ajan enemmän. Mieluummin tekisin jotain helpompaa ja vähemmän vastuullista. ap

Vierailija
5/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli jossain lehdessä (Meidän Perhe, vauva tms. tai peräti Kauppalehdessä) juttua äideistä, jotka olivat perustaneet akateemisten kotiäitien (oliskohan ollut lähinnä kaupallisen alan) työnvälitysfirman. Kannattaa googlata.

Miksei myös vuokrafirman listoille? Jos työnantajalla ei ole mitään tätä vastaan.

Ymmärrän hyvin tilanteesi, myös minun alallani työpäivät ovat juuri tuota luokkaa. Toistaiseksi olen ollut lähinnä kotona tästä syystä. :/

Vierailija
6/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#5 ymmärtää hyvin myös tuon, samanlaista omalla alalla. Nauttisin varmaan vaan siitä että ei tarvitse olla koko ajan saavutettavissa ym. Voiko lainanmaksua keventää (esim. pelkät korot) jos ei löydy osa-aikatyötä?

Millä alalla olet?

Vierailija
7/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen opettajan sijaisuuksia (epäpätevänä). Viime viikolla olin erityisluokalla pari päivää ja tuntiliksa oli vajaa 25 euroa. Ensi viikolla olen ekaluokassa kolme päivää.

Hankkii kivasti ja saa itse päättää milloin menee. Kouluilla pulaa sijaisista.

Vierailija
8/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei myyntityötä eikä oman alasi töitä, niin luettelepa itse mitä jää jäljelle. Turhan kranttu ei sovi olla, jos töitä mielii.

Vierailija
9/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kunnissa on tietty myös sijaiskielto päällä - 1-3 päivän sijaisuuksiin ei sijaista saa palkata. Helsingissä näin tosin ei taida olla?

Vierailija
10/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyötä, helpompaa ja vähemmän vastuullisempaa, mutta netto kuitenkin 1000e/kk. Ymmärrät varmaan ap, että kuulostaa aika mahdottomalta yhtälöltä.

Vierailija
11/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sohaisi (ehkä tietämättään) monia meitä akateemisia äitejä koskettavaa yhteiskunnallista ongelmaa. Tämä on juuri se syy, miksi niin moni koulutettu nainen jää lasten synnyttyä kotiin pidemmäksi aikaa. Perheen ja uran yhdistäminen tuntuu ihan mahdottomalta, jos parhaimminkin järjestelyin puolison kanssa lasten päivähoitoajat saadaan juuri ja juuri kello 7-17 välille. Yleensä sekin jo tuottaa ongelmia, mummeihin tukeutumista ja töiden jatkamista yöaikaan.

Hallitus on siinä aivan oikeassa, että ratkaisu olisi osa-aikatyökulttuurin tuominen Suomeen ja tuntiperusteinen päivähoitolaskutus. Itse olen jonkin verran tehnyt etätöitä kotoa käsin, mutta se on sitten tapahtunut viikonloppuisin ja öisin (mutta puhelinta olen päivystänyt aamusta iltaan, leikkikentältä lähtien, ei hyvä.) Vastaavasti jos joskus olisi ollut tarvetta päivähoidolle, niin äkisti ne byrokraattiset minimilaskutushinnat söisivät epäsäännöllisen säännöllisen osa-aikatyön rahallisen hyödyn. Eikä päivähoito ole tarpeeksi joustavaa, ei vastaa äkkinäiseen ja yllättävään hoidontarpeeseen.

Tekisin niin mielelläni oman alani töitä osa-aikaisena, mutta sellaisia ei ole tarjolla. Lyhennettyä tuntimäärää voisin tehdä, mikä näkyisi kyllä palkassa, vaan ei todellisessa työmäärän vähenemisessä. Tämäkin on nähty niin moneen otteeseen niin kolleegan kuin ystävänkin kohdalla.

Itse olen hakenut vaatemyyjän osa-aikatöihin, mutta haastatteluun asti en ole päässyt. En tiedä olenko ylikoulutettu vai alisuoritunut niihin hommiin.

6.

Vierailija
12/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan sijaisuudet tosiaan ovat ihan hyvä vaihtoehto, jos on taitoa pitää lapset kurissa. Iltapäiväkerhon tädiksikin voisit varmaan päästä.

Vierailija
13/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#12 tiivistää koko ongelman!

Osa-aikatyö parantaisi naisten asemaa työmarkkinoilla koska poissaolosta ei tulisi yhtä pitkä ja totaalinen. Töihin palaaminen olisi helpompaa kun olisi ns pehmeä lasku. Töitä riittäisi useammalle. Talous ei joutuisi niin koville pikkulapsivuosina kun monilla on asuntovelkaa paljon ym. Perheiden jaksaminen paranisi kun töissä ei tarvitsisi painaa molempien täyttä päivää. 

Osa-aikatyölle riittäisi varmasti tekijöitä, omastakin akateemisten perheiden joukosta moni olisi valmis tinkimään palkasta jos saisi arkeen joustoa. Enää pitäisi ratkaista työn tarjonta sekä se mihin lapset lykätään kun vanhempi tarvitsee nopeasti hoitopaikan keikkatyön ajaksi. Säännöllinen osa aikatyö on helpompi järjestää. 

Vierailija
14/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kielitaitoinen, niin olisikohan tämä mistään kotoisin? https://www.lingosaur.com/fi/trans/login/?next=/trans/

En tiedä onko muita samankaltaisia firmoja olemassa, ja voi olla että palkka on vaivaan nähden aika pieni...Mutta yksi idea kuitenkin :)

Vierailija
15/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi vain mennä esim. mol.fi:hin ja katsoa, mitä osa-aikaista työtä Hkissä on tarjolla?

Vierailija
16/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että olisin aikanaan opiskellut lääkäriksi oman alani sijaan. Siellä on helppo keikkailla ja palkkakin on hyvä. Se olisi mielestäni paras mahdollinen ammatti pienten lasten äidille (ja miksei isällekin). Oman alan hyvin palkattuja keikkatöitä siihen tahtiin kun itselle sopii, vaikka kahtena iltana viikossa jolloin puoliso hoitaa lapsia ja itse on jossain yksityisellä duunissa.

Vierailija
17/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, olisipa muillakin aloilla yhtä hyvä liitto pitämässä tiukasti puolia kuin Lääkäriliitto.

Vierailija
18/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea tekemään väitöskirjaa, ja hae siihen apurahaa!

Vierailija
19/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa on vaihtoehtoina joko oman alan työ vaatimuksineen tai selkeästi pienempipalkkainen muu työ. Voisit hoitaa lapsia, siivota lähialueen kiinteistöä tai kysellä osa-aikatyötä vaikka lähikaupoista jne.

Vierailija
20/33 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, ketä kotiäitiä kiinnostaa viedä lapsensa jonnekin hoitoon ja mennä hoitamaan muiden lapsia... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän