Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko päivähoidolla velvollisuus järjestää hoito jo puoli 6 aamulla?

Vierailija
26.02.2014 |

Mulla vaihtui ryhmä töissä ja nyt mulla on myös aikasia ja myöhäsiä vuoroja. Aikaset vuorot on ollu ongelma pk:lle, näitä mulla on max.2-3 kertaa kuussa. Eli pk aukeaa 6 ja mun pitäisi saada lapsi hoitoon jo puoli 6 kun omat työt alkaa 6. Henkilökunta sanoi ettei onnistu. Kuitenkin esim ip onnistuu hoito puoli 6 vaikka pk menee jo 5 kiinni..outoa.pitääkö mun vuorohoitoon hakea sen vuksi että eivät voi puolta tuntia joustaa muutaman kerran kuussa...pitäisikö vielä soittaa pk johtajalle ja kysyä mikä on asian oikea laita?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole! 

Vierailija
2/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule soitapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että pk:n on pakko asiassa joustaa, jos vanhemmilla on ollut selvästi tiedossa päiväkodin aukioloajat. Meidän pk:ssa olemme kyllä joustaneet, normaalisti pk aukeaa kuudelta ja silloin kun tarve on (täytyy ilmoittaa siis 9 päivää etukäteen) puoli kuudelta. päiväkoti on auki 17 asti ja tarvittaessa 22 asti (tämäkin tulee ilmoittaa yhdeksän päivää ennen). 

tuntuisi kohtuuttomalta, jos lapsen täytyisi vaihtaa ryhmää,jos aikaisia aamuja on maks kerran viikossa. ap, ota yhteyttä pk:n johtajaa tai varhaiskasvatuspäällikköön ja tiedustele miten toimitaan. 

Vierailija
4/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että aukeaa jo kuudelta. Meillä pk aukeaa 7.30.

Kyllä sun työajat edellyttää vuoropäiväkotia.

Vierailija
5/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi sitten jousto onnistuu ihan yleisellä tasolla iltapäivällä sen puolituntia,kunhan hoidon varaa 2 viikkoa ennen?

Vierailija
6/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle onnistuu puoli kuudelta, niin mulle pitää avata päiväkoti jo 04.45 ja mun kaverille 03.55. Mäkin haluuuuuuuuuuun....

Vierailija
7/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä väleissä sen lapsen isän kanssa, pistä se viemään lapsi päikkyyn.

Vierailija
8/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon päiväkodissa töissä, ja täytyy sanoa, etten pääsisi kyllä mitenkään töihin puoli kuudeksi, bussilla kun kuljen.

Vierailija
9/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväjousto on selvä. Päiväkoti on auki 6-18, riippuen miten hoitoajat lapsilla sovittu tälle välille. Jos lapsilla hoitoajat max 17, päiväkotikin menee kiinni...

Vierailija
10/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukas perhana sellaseen aikaan tulisi, se henkilö on iltapäivästä sitten pois.....

Vierailija
11/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihan ensimmäiseksi vanhemmat yrittävät keskenään sovitella työaikansa. Jos ei millään onnistu, niin selvitetään siitä kuuluisasta tukiverkostosta josko joku pystyisi auttamaan.

Vierailija
12/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On velvollisuus järjestää hoitoa. Sitä hoitoa ei kuitenkaan tarvitse järjestää tavallisissa päiväkodeissa, vaan yksikössä, jossa tarjotaan vuorohoitoa.

Sinulla on 2-3 aamua kuukaudessa, jäljelle jää 18-19 hoitopäivää. yhdessä päiväkodiss aolisi varmasti muitakin, jotka haluaisisvat hoidon samaan aikaan tai jopa aiemmin. Jokaisella tietysti eri päivät. Lopuksi oltaisiin siinä tilanteessa, että jokainen päiväkoti on vuoropäiväkoti.

Minun lapseni on tuon 1-3 päivää kuukaudessa toisessa päiväkodissa vuorohoidon takia. näin ei ole arvinnut vaihtaa päiväkotia, mutta sen aamu/myöhäisillan saa toisesta paikasta.

Vierailija
13/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaa kun jos hoidon tarve on 3.45 niin sitten on vuoropäiväkodit sitä varten. Hoito on järjestettävä, siihen on velvollisuus, huomaa ettei kukaan vastanneista tiedä faktoja :D Eli jos neuvottelu ei onnistu niin sinun on vaihdettava päiväkoti vuorohoitoon, mikä kylläkin on todella typerää...kuormittuu vuorohoito kun tarve ei ole todellinen niin sanotusti,eli typerää kun lähi pk ei jousta.

Vierailija
14/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen käytäntö on, että normaalia päivähoitoa tarjotaan klo 6-18 välillä. Kunta voi kuitenkin määritellä, että esim. vain yksi päiväkoti alueella antaa tällä aikavälillä hoitoa ja muut ovat auki lyhyemmän ajan. Jos hoidontarve on tämän aukioloajan ulkopuolella, hoito järjestetään vuorohoitoyksikössä tai iltahoitoa tarjoavassa yksikössä. Vaihtoehtoina kunnasta riippuen on se, että lapsi siirtyy vuorohoitoyksikköön pysyvästi tai, että hän on niinä päivinä vuorohoidossa, kun hoidontarve ajoittuu normaalin aukioloajan ulkopuolelle. Lyhyesti siis: hoito lapselle tulee järjestää ennen klo 6 aamulla, mutta päivähoitopaikan ei ole oltava se, jossa ap:n lapsi on tällä hetkellä hoidossa. Iltahoito lapselle järjestyy nykyisessä hoitopaikassa koska hoidontarve ei ylitä klo 18.

Vierailija
15/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei isä vie myöhemmin?

Vierailija
16/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 18:44"]

Iltapäiväjousto on selvä. Päiväkoti on auki 6-18, riippuen miten hoitoajat lapsilla sovittu tälle välille. Jos lapsilla hoitoajat max 17, päiväkotikin menee kiinni...

[/quote]

Onko näin? Ovatko päiväkodit tosiaan auki käytännössä kuuteen, vaikka Helsingin kaupungin nettisivuilla sanotaan kaikkien meidän lähipäiväkotien sulkeutumisajaksi klo 17 tai jopa 16:30? Ihanaa jos näin, olenkin jo etukäteen stressanut mitä teemme kun olemme molemmat yleensä töissä vähintään viiteen.

Vierailija
17/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tuo 18 ei ole virallinen aika vaan tarkoittaa sitä, että jos jotain reppanaa ei ole haettu, otetaan 18.15 yhteyttä s.päivystykseen. Satunnaisesti yksi lapsi tarvitsee vartin yli viiteen hoitoa, mutta erittäin harvoin.

Vierailija
18/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, teillä on molemmilla oikeus lyhentää työpäiväänne.

Vierailija
19/19 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko ap sellaisella paikkakunnalla, jossa olisi enemmän päiväkoteja? Helsingissä ja Tampereella ainakin toimii niin, että mikäli säännöllisesti tarvitse muutakin hoitoa kuin noin klo.7-18 niin täytyy mennä vuoropäiväkotiin. Meillä lapset olleet vuoropäiväkodissa pian neljä vuotta, sillä teemme molemmat vuorotyötä ja lasten aamuvuorot alkavat 6.15, iltavuorot päättyvät 21.30.

Ja meille on ainakin sanottu että mikäli kaupungissa on vuoropäivähoitoa, niin nämä ns. päivävuorojen päiväkodit eivät ole velvollisia joustamaan omista aukioloajoistaan juurikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä