Jään yksin kahden teini-ikäisen kanssa asumaan isoon asuntoon ja yksi huone jää ylimääräiseksi: mitä luulette, olisiko
kukaan, esim. opiskelija, kiinnostunut tästä huoneesta pienellä korvauksella? Kiitos :)
Kommentit (45)
Totta. Ei heti sotien jälkeen vaan ihan lapsuudessani (vanhempani syntyivät sotien jälkeen) monet asuivat alivuokralaisena. oli yhteistä vessaa, ei suihkua, ei keittiötä. Oli yhteinen keittomhdollusiuus tai oma hellanlevy huoneessa.
Tätini muutti aikoinaan 1960-luvulla opiskelukaupunkiinsa asumaan erään vanhan mummelin luokse. Nukkumapaikka oli samassa vuoteessa mummelin kanssa, seinän puolella. Siihen nähden oma huone on luksusta.
Ennen oli ihan tavallista, että samaa sukupuolta olevat ventovieraat ihmiset jakoivat vuoteen. Esimerkiki maalaistalojen rengit ja piiat nukkuivat usein samassa kamarissa, piiat jakoivat sängyn keskemnään ja samoin rengit keskenään.
3 kk asuin alivuokralaisena asunnossa, jossa äiti ja teini. Huomasin, että huonettani oli käytetty usein viikonloppuisin poissaollessani. En ikinä enää sen jälkeen lähtenyt alivuokralle, enkä suosittele kellekään. Solukin mieluummin. Vika oli siinä, että siellä oli minun tavaroitani ja minun huonekalut, mm. minun lakanoissani oli nukuttu ja sänky peitetty eri tavalla kuin mulla tapana, lisäksi saattoi jopa haista tupakka, eli vieras oli tupakkaa polttava, minä en.
Aion tehdä omasta ylimääräisestä huoneesta jooga/ompelu/harrastushuoneen. Siinä on jopa parvekekin ja näköala vettä kohti. Huoneesta tulee talon sisäinen kesämökki.
Jos paikkakunnalla on urheiluseuroja, kysy tarvitseeko joku junnu kotimajoitusta.
Jotkut lahjakkaat nuoret joutuvat muuttamaan alaikäisinä pois kotoa jos omalla paikkakunnalla ei ole omiin lahjoihin riittävän hyvätasoista joukkuetta.
Yleensä nuo junnut majoitetaan jonkun joukkuelaisen tmv. kotiin, vanhemmatkin ylensä edellyttävät ettei alaikäinen asu yksin, yleensä sovitaan että ruokahuoltokin kuuluu pakettiin, eli kodinomaista asumista perheessä.
Kasvattele budia siinä, saat paremman tuoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä omaan kotiini ottaisi mitään ylimääräisiä nurkissa pyörimään. Tee siitä kotitoimisto, vierashuone, kotikuntosali tai teinien pelihuone. Luulis että käyttöä löytyy.
Sotien jälkeen oli hyvinkin tavallista, että oli alivuokralaisia asunnossa.
Miten tämä liittyy 2020-lukuun?
Kun asumistukea ei enää makseta, niin tuo yleistyy.
Kunpa olisikin se "ylimäätäinen" huone, tai vaikka kaksi. Meillä tarvittaisi työ-, opiskelu- ja harrastustiloja ihan kipeästi. Olohuone yrittää toimia tällä hetkellä näissä tehtävissä, mutta ei se kovin toimiva ratkaisu ole.
Mä kävin aiemmin töissä kaukana kotoa toisella paikkakunnalla. Silloin haaveilin, että olisi joku edullinen majoitus 1-2 yönä viikossa, jotta ei olisi joka päivä tarvinnut matkustaa ja hotellit olivat kalliita. Jos olisi edullisesti saanut huoneen, olisin hyvin voinut vuokrata sen tuollaista käyttöä varten. En suuria rahoja olisi pystynyt maksamaan, mutta toisaalta ei minusta paljon olisi vaivaakaan ollut, kun noina päivinä kun jäin yöksi, tein pidemmän työpäivän, olisin lämmittänyt ruokaa käynyt kaupungissa tai lenkillä, mennyt ajoissa nukkumaan ja aamulla aikaisin töihin. Tiesin monta muuta, jotka olisivat kaivanneet vastaavaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko jonkun opiston lähellä, keskustassa? Onko omat wc ja keittiö-tilat? Erillinen sisäänkäynti? Ei kukaan halua vuokrata kolmatta makkaria vasemmalta jonkun perheen kodista.
Ei kukaan, vaikka vaihtoehtona olisi nukkua Hietsussa kymmenen alkoholistin kanssa samassa huoneessa? Ihmisillä on hei eri elämäntilanteita. Mulla meni tosi hyvin, oli mahtava kämppä mahtavan kämppiksen kanssa Helsingissä. Kämppis kuoli yllättäen. Kyllähän sitä puolet vuokrasta maksoi siivojan palkalla keposesti, mutta koko vuokra oli täysi mahdottomuus ja muuttaminen on kallista myös. Onneksi Helsingissä löysi uuden kämppiksen nopeasti. Tietenkään se ei ole ihannetilanne, kun puhutaan tuntemattomasta ihmisestä, mutta raha vaan ratkaisee täällä tosi paljon.
Jokin opiskelija/lukiolainen voisi hyvinkin olla kiinnostunut.
Meiltä jää myös siipi tyhjäksi kun esikoinen muuttaa opiskelemaan.
Olen miettinyt kiinnostaisiko se jotakuta muualta muuttavaa lukiolaista, joka tulee samaan lukioon kuin meidän nuorin.
Opiskelijoissakin on niitä jotka asuvat osan ajasta toisella paikkakunnalla, ja tarvitsisivat lähinnä yösijan ja mahdollisuuden käyttää jääkaappia ja suihkua. Mullekin olisi aikoinaan kelvannut asua vuokrahuoneessa, kun olin opiskelupaikkakunnalla vain osan viikosta, enkä tarvinnut siellä ns. omaa kotia.
Kyllä varmasti löytyy kiva vuokralainen jos haluat! Kannattaa koittaa.
Etelä-Euroopassa on yleistä.
Tälläkin hetkellä yksi 30+ vuotias ystäväni asuu perheeltä vuokratussa huoneessa ja löysi paikan ilmoituksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä omaan kotiini ottaisi mitään ylimääräisiä nurkissa pyörimään. Tee siitä kotitoimisto, vierashuone, kotikuntosali tai teinien pelihuone. Luulis että käyttöä löytyy.
Sotien jälkeen oli hyvinkin tavallista, että oli alivuokralaisia asunnossa.
Siitä onkin kohta 80 vuotta.
Meillä on Suomessa onneksi vielä sellainen tilanne, että vähävaraisen ei tarvitse luopua kotirauhastaan ja muuttaa tuntemattoman luo asumaan, vaikka tätä välillä kovasti keskustelupalstoilla toivotaankin. Olen itse matalapalkkaduunari ja köyhä, mutta ajatus toisen luo muuttamisesta olisi karmea. Mitä jos se ihminen tuhoaisi tavaroitani tai varastaisi niitä? Tai olisi joku väkivaltainen hullu? En tarkoita, että sinä olet, mutta eihän se huoneeseen asumaan tulija sitä voisi tietää tuntemattomasta ihmisestä. Eikä se muutenkaan tuntuisi kodilta, ei olisi aidosti omaa rauhaa.
Ja jos taas olisin sinä, niin en ikinä uskaltaisi ottaa vierasta ihmistä kotiini asumaan. Sieltä voi tulla vaikka mikä sekopää tai varas. Et voi tietää.
Lontoossa toi olis ihan tavallista.
Älä välitä ikävistä vastauksista. Monia voisi kiinnostaa! Esim minua.
Mulla tilanne että käyn eri kaupungissa töissä. Matkaa 260km. Teen siellä 3-4pv viikossa. Nyt on ollut pakko vuokrata kallis kakkosasunto. Se harmittaa koska tarve on vaan 2-3 yötä viikossa. Asuisin tosi mielelläni apn kaltaisessa ratkaisussa koska se olisi halvempi. En häiritsisi paljoa koska olisin sen 2-3 yötä viikossa paikalla.
Voisit hyvin työpaikka-pendelöivälle tarjota huonetta.
En usko, että opiskelijoita kiinnostaa. Mutta on olemassa paljon luottotietonsa menettäneitä ihmisiä, joiden on vaikea saada omaa asuntoa. Jos haluat antaa mahdollisuuden jollekin tällaiselle henkilölle saada asiansa kuntoon, niin tulijoita varmaan on. Laita ilmoitus ja katso minkälaisia vastauksia saat.
Kautta aikojen ovat jotkut asuneet alivuokralaisena. Sijainti ratkaisee. Isommissa kaupungeissa se on aika tavallistakin.