Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäilen, että poikani tyttöystävä valehtelee allergiastaan

Vierailija
07.11.2020 |

Pojalla (19v.) on uusi tyttöystävä, joka ilmoitti heti aluksi, että hänellä on sitten niin paha pähkinäallergia, että sen kanssa pitää olla tarkkana. Kuulemma hengenvaarallinen. Nyt muutaman kuukauden aikana olen huomannut juttuja, jotka ovat pistäneet miettimään. Tytöll ei esimerkiksi ole koskaan epipeniä mukana. On kuulemma olemassa kotona, mutta aina se "unohtuu". Kysyin ohimennen pojalta, onko se nähnyt kynän, eikä kuulemma ole. Sen enempää en kysellyt. Tyttö myös syö ihan vapautuneesti kaikkea, mitä on tarjolla tarkistamatta, onko pähkinää. Moneen kertaan olen sanonut, että viime kädessä vastuu on hänellä itsellään tässä asiassa. Tietysti tarkistan kaiken, mitä laitan tarjolle, ettei olisi pähkinää, mutta kerran esim. tyttö kaivoi meidän kaapista keksipaketin, avasi sen ja alkoi mussuttaa ilman, että edes vilkaisi, onko siinä pähkinää. Vastaavia tilanteita on paljon.

Pitäisikö tähän jotenkin reagoida? Luulisi, että sentään kuljettaisi sitä kynää mukanaan, jos kerran on hengenvaarallinen tämä allergia.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee testi ja laita pähkinöitä kippoon.

Vierailija
2/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pitäisi reagoida sen kummemmin. Jos se on joku ihan tietty harvinainen pähkinä? Olet itse sanonut että viime kädessä hänellä itsellään on vastuu, ja niin onkin. Itse varmistaisin edelleen että ruoka jota hänelle tarjoan on pähkinätöntä, mutta muuten ei se ole sinun vastuullasi millaisia riskejä kukin ottaa. Valehtelijaksi en alkaisi ihmistä noilla perusteilla epäilemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Anna olla.

Vierailija
4/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhuanoppi 😨

5/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epipen on kallis ja menee vanhaksi lyhyessä ajassa. Itsellänikään ei ole, vaikka olen pähkinäallergikko. Pidän mukana vain antihistamiinin ja hengitysteitä avaavan lääkkeen ja tarkistan, mitä syön.

Vierailija
6/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olivatko ne keksit jotain sellaisia, mitä ei voi ostaa kuin jostain tietystä putiikista? Jos ne olivat tavallisia kaupasta saatavia keksejä, niin villi veikkaukseni on, että tyttö tiesi jo voivansa syödä niitä...

Vierailija
7/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhuanoppi 😨

En mä mielestäni vielä ole ylittänyt kauhuanoppiuden rajaa, kun kerran en ole mitään sanonut. Kunhan ihmettelen sitä kynättömyyttä. Ap

Vierailija
8/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Epipen on kallis ja menee vanhaksi lyhyessä ajassa. Itsellänikään ei ole, vaikka olen pähkinäallergikko. Pidän mukana vain antihistamiinin ja hengitysteitä avaavan lääkkeen ja tarkistan, mitä syön.

Kiitos tästä kommentista! Juuri tällaista asiallista näkökulmaa tulin hakemaan. Annan siis asian olla.  Ap

Vierailija
9/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan syönyt samoja keksejä ennenkin.

10/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhuanoppi 😨

En mä mielestäni vielä ole ylittänyt kauhuanoppiuden rajaa, kun kerran en ole mitään sanonut. Kunhan ihmettelen sitä kynättömyyttä. Ap

Voithan hankkia omaan kotiisi Epipen.kynän, jos nuoren kynän unohtuminen kotiin huolestuttaa.

Vierailija
11/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä? Itse tarkistaisin omat tarjottavani, mutta en vaivaisi päätäni sillä, miten hän muuten huolehtii allergiastaan. En edes varmaan olisi huomannut hänen muuta toimintaansa, koska en niin kauheasti jaksa miettiä muiden asioita. Ole tyytyväinen, ettet itse ole allerginen ja nauti omasta elämästäsi sinäkin!

Vierailija
12/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olivatko ne keksit jotain sellaisia, mitä ei voi ostaa kuin jostain tietystä putiikista? Jos ne olivat tavallisia kaupasta saatavia keksejä, niin villi veikkaukseni on, että tyttö tiesi jo voivansa syödä niitä...

Minulle tuli myös tämä mieleen. Ap:lla ollut tyyliin domino-keksejä ja tyttö jo vuosien varrella oppinut, mitkä keksit on ok.

Vierailija
13/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä provo. Normaali av-mamma heittäisi letukan ulos joka alkaa ilman lupaa keksipaketteja aukomaan.

Vierailija
14/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa se tytön prinsessamaisuus ärsyttää.

No, tuon ikäiset taitavat välillä olla sellaisia. Ole sinä se aikuinen.

Ja tavallisessa kotiruoassa yleensä ei ole pähkinää, ellei siihen erikseen sitä laita. Pääset suht helpolla kuitenkin.

Vierailija
15/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko mihinkään pähkinäallergiaan, ihan turhaa vaahtoamista.

Vierailija
16/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo niin paha kuin se tyttis joka esitti olevansa sokea.. 🙄

Vierailija
17/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole epipeniä. 

Olet tehnyt ihan oikein, kun olet tarkkana pähkinättömyydestä tarjoomuksissasi. Ymmärrän senkin, jos sinua harmittaa näkemäsi vaiva, joka saattaa olla ihan turha. Tunnetko tyttöystävän vanhempia? Voisit kysyä allergian todenperäisyydestä. 

Voi olla, että tyttöystävä on vähitellen allergisoitunut pähkinälle ja on saanut siitä hengitystiereaktioita. Sitten hänelle on sanottu, että pähkinäallergia on hengenvaarallinen, mikä on ihan totta. Todennäköisesti hän suhtautuu omiin ehkä tässä vaiheessa vielä vähäisiin oireisiinsa yhtä vähättelevästi kuin minäkin.

En voi syödä maapähkinöitä ollenkaan, joten olen lopettanut niiden syönnin. Sen sijaan muista pähkinöistä (tiedän, että maapähkinä ei ole oikeasti pähkinä, mutta on voimakkaasti allergisoiva) saamiini lieviin oireisiin suhtaudun niin, että kun saan oireita, pidän pitkän tauon niiden syömisessä. Jonkin ajan kuluttua sitten saatan syödä niitä. Tiedän, että leikin hengelläni. Voi olla, että vielä joku kerta iskee todella paha hengitysreaktio enkä ehdikään päivystykseen ajoissa. Niin, ja olen ihan aikuinen, keski-ikäinen naisihminen enkä keskenkasvuinen tytönhupakko. 

Vierailija
18/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu sama täällä. Epäilyttää poikani tyttöystävän kala-allergia. Ei vaan tunnu neidille kelpaavan.

Vierailija
19/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäiletkö useinkin ihmisten valehtelevan sinulle? Jos sinulle kerrotaan pähkinäallergiasta, niin tarjoatko ruoka, jossa on pähkinöitä? Vai miksi sinulta pitäisi kysellä onko ruoassa pähkinää?

Vierailija
20/31 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on pahasti munalle allerginen. EpiPen ym. Hiukka lepsulla asenteella pitää lääkkeitä mukana. Tarkka on kyllä ruokien suhteen.

Ehkä tyttöystävä ei ole hetkeen pahaa reaktiota saanut. Alkaa tarkkuus lipsua.