Ihmiset, jotka eivät pidä huolta pihastaan
Nurmea ei leikata kesällä, ei haravoida tai kolata, pihalle kertyy kaikkea epämääräistä roskaa ja jätettä, 2 vuoden takaiset kesäkukat edelleen ruskeina terassilla, kaikki rikki ja rempallaan... Mistähän tämä johtuu? Ymmärrän, jos joku huonokintoinen ihminen ei pysty fyysisiin pihatöihin, mutta monesti kyse ihan fyysisesti terveistä ihmisistä. Laiskoja?
Kommentit (60)
Meillä syitä on useita. Mies nikkaroi ja tekee projekteja, joten piha on täynnä lautakasoja, häkkyröitä, levyjä ja kaikenmaailman laitetta, josta en ymmärrä mitään. Toki leikkaa kesäisin ruohon kerran viikossa.
Minä en jaksa enkä pysty pitämään edes kotia siistinä, kun miehen projektit valtaavat tilaa ihan kaikkialla. Niinpä pidän yhtä tai kahta kesäkukkaa, jos vain saan ne pidettyä hengissä koko kesän (ei aina onnistu) ja syksyisin pysyn visusti sisällä. Meillä on nurmikkokin oikeastaan voikukkien ja sammalten kasvualusta ja pihalaatat täynnä sammalta ja ruohoa. Ei siinä muutama lehti haittaa yhtään. Piha on ruma ja vaatisi ihan älyttömän pohjatyön eli pitäisi repiä isolta tontilta nurmikko auki ja tehdä isoja muutoksia, tasoitusta, multaa ja vaikka mitä. Ei ole rahaa eikä osaamista siihen.
Eli lyhyesti laiskuus, kyvyttömyys, mukavuudenhalu ja eri käsitys kauniista pihasta. Emme kumpikaan siedä lähiöpihoja vaan ihanteena olisi enemmän sellainen omenatarhapiha, missä siileille, oraville ja linnuille löytyy pesäpaikkoja, missä lapset saavat rymytä ja juosta vapaasti, rakentaa majaa ja riehua mielin määrin. Asumme metsän laidassa enkä tavoittele mitään perennapihaa vaan pihaa, jossa on ylikasvaneita pensaita, puita, kantoja ja kiviä. Toki nykyinen ei tätä ihannetta vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmistahan se hoitamaton piha kertoo. Kodeista, joiden lasten ulkohaalareita ei pestä edes joka toinen viikko, hiukset takkuisena kulkevat vuotavissa kengissä.
Elämänhallinnan ongelmat näkyvät monin eri tavoin.
Mun mielestä enemmän kertoo mielenterveyden ja elämänhallinnan ongelmista se että pihaa puunataan neuroottisesti ja lasten haalarit pestään kerran viikossa.
Plus se että kytätään naapurin puolelle.
Esim. elkäkipuisena ei vois vähempää kiinnostaa haravointi tai kukkapenkissä kykkiminen.
Pitäkää huoli omista asioistanne.
Mieluummin pidän pään kasassa ja jätän jotain tekemättä kuin olen hermo piukassa oleva suorittajakyylä jolla parisuhdekin kärsii puutarhan takia.
Se on ikävää jos on hermo ’piukassa’ ja jatkuvasti vituttaa. Vähän yhteiskuntaluokkakysymyskin toki tämä yleinen siisteys, johon pihan kuntokin lukeutuu.
Myös kotiseutu jättää jälkensä.
Länsi-ja itäsuomalaisia ei kannattaisi asuttaa samaan rivitaloon. Itä-Suomessa pihat ovat levällään ja hoitamatta. Länsi-Suomessa pihat ovat hoidettuja ja tiptop-kunnossa.
Kun mennään länteen Ruotsiin tai Norjaan saakka niin pihat ovat kuin postikortteja. Itäsuunnassa ja Venäjän Karjalassa kaikki pihat ovat kuin kaatopaikkoja.
Ja mitä tulee lasten haalareihin, niin niitä ei tosiaan kannata pestä jatkuvasti, koska menettävät vedenkestävyyttä ja lämpimyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmistahan se hoitamaton piha kertoo. Kodeista, joiden lasten ulkohaalareita ei pestä edes joka toinen viikko, hiukset takkuisena kulkevat vuotavissa kengissä.
Mun mielestä enemmän kertoo mielenterveyden ja elämänhallinnan ongelmista se että pihaa puunataan neuroottisesti ja lasten haalarit pestään kerran viikossa.
Esim. elkäkipuisena ei vois vähempää kiinnostaa haravointi tai kukkapenkissä kykkiminen.
Mieluummin pidän pään kasassa ja jätän jotain tekemättä kuin olen hermo piukassa oleva suorittajakyylä jolla parisuhdekin kärsii puutarhan takia.
Se on ikävää jos on hermo ’piukassa’ ja jatkuvasti vituttaa. Vähän yhteiskuntaluokkakysymyskin toki tämä yleinen siisteys, johon pihan kuntokin lukeutuu.
Jep, luokkakysymys siinä mielessä että kun ollaan olevinaan sitä parempaa väkeä, niin sitten on pidettävä kulisseista kiinni kynsin hampain, ettei vain naapurit ajattele mitään.
Se on surullista, et voi elää elämääsi niin kuin haluaisit, vaan aina pitää ajatella mitä muut ajattelee ja tehdä niin että näyttää ulospäin hyvältä.
Kaikkihan me tiedämm mitä näissä perheissä usein tapahtuu "salaa".
Toivotan sulle tsemppiä, että joskus saisit vielä elää onnellisempaa ja vapaampaa elämää.
Toiveajattelua. Ei kannata kadehtia, menetät vielä senkin vähän, mitä sinulla on.
Mulla on tarpeeksi, ja jos menetän, niin sitten niin on tarkoitettu.
Et pysty loukata mua, mä oon henkisesti tasapainossa (vaikka täällä tyhmästä aiheesta väännänkin).
Ja ihan rehellisesti, ei mulla ole sua tarkoitus mitenkään loukata, vaan ihan aidosti mua surettaa että joillain elämä pyörii sen mukaan mitä muut ajattelee.
Elin lapsuuteni maalla pienessä kylässä, jossa aina piti miettiä mitä naapurit ajattelee jne. ja se oli kuluttavaa.
Ei kenenkään pitäisi elää niin. Toki muut pitää ottaa huomioon ja olla ystävällinen, mutta pitää saada olla niin kuin itselle on hyvä.
Minäkin elin lapsuuteni pienessä kylässä. Et sinä tiedä minkä ympärillä elämäni pyörii, joten et voi ottaa siihen kantaa. En pidä sotkuisesta ja epäsiististä. Nautin muunlaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, luokkakysymys siinä mielessä että kun ollaan olevinaan sitä parempaa väkeä, niin sitten on pidettävä kulisseista kiinni kynsin hampain, ettei vain naapurit ajattele mitään.
Se on surullista, et voi elää elämääsi niin kuin haluaisit, vaan aina pitää ajatella mitä muut ajattelee ja tehdä niin että näyttää ulospäin hyvältä.
Toivotan sulle tsemppiä, että joskus saisit vielä elää onnellisempaa ja vapaampaa elämää.
Toiveajattelua. Ei kannata kadehtia, menetät vielä senkin vähän, mitä sinulla on.
Et pysty loukata mua, mä oon henkisesti tasapainossa (vaikka täällä tyhmästä aiheesta väännänkin).
Ja ihan rehellisesti, ei mulla ole sua tarkoitus mitenkään loukata, vaan ihan aidosti mua surettaa että joillain elämä pyörii sen mukaan mitä muut ajattelee.
Elin lapsuuteni maalla pienessä kylässä, jossa aina piti miettiä mitä naapurit ajattelee jne. ja se oli kuluttavaa.
Ei kenenkään pitäisi elää niin. Toki muut pitää ottaa huomioon ja olla ystävällinen, mutta pitää saada olla niin kuin itselle on hyvä.
Minäkin elin lapsuuteni pienessä kylässä. Et sinä tiedä minkä ympärillä elämäni pyörii, joten et voi ottaa siihen kantaa. En pidä sotkuisesta ja epäsiististä. Nautin muunlaisista asioista.
No kyllähän se, että sua vaivaa kovasti missä kunnossa toisten pihat ovat, kertoo jotain.
Itsellä syynä on laiskuus. Ei siinä sen kummempaa syytä. Rivitalon toisessa päässä asuvat eläkeläiset ovat hinkanneet pihaansa lähes päivittäin lumien lähdön jälkeen. Itse taas haravoin keväällä ja syksyllä ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Ihmiset joilla ei ole muuta elämää kuin työt, tempparit ja keskiluokan kulissielämä, ovat niitä jotka suhtautuvat pihanhoitoonkin hysteerisesti. No, pitäähän jonkun ostaa ne tuhannet oksasilppurit, siimaleikkurit ja millimetritrimmerit.
Ei tietoa siimoistas ja temppareista. Ei ole hysteriaa eikä muitakaan diagnooseja.
Vastauksesi oli niin nokkela ja oivaltava kuin sopi odottaakin.
Kiitos! Sinun ei.
Googleta sarkasmi :)
Olen samaa mieltä siitä, että omalla tontilla jokainen eläköön kuten itse parhaaksi näkee. Eihän sille kuitenkaan mitään voi, että esimerkiksi Pohjanmaalla, missä pihat ovat pääsääntöisesti aina kauniisti laitettuja, on huomattavasti viihtyisempää olla ja ajella ja kiertää paikkoja, kuin vaikka huolittelemattomammassa Itä-Suomessa.
Meillä asuu rivitalonaapurustossa taas yli-innokas eläkeläispariskunta. Vihaavat voikukkia! Ne nypitään juurineen. Ruoho puun tai lipputangon ympäriltä myrkytetään Round upilla. Puut eivät saa olla kahta metriä korkeampia, ettei katto likastu. Puita vihataan noin ylipäätäänkin, koska lehdet "sotkevat" pihan. Niitä puita mitä on jäljellä, leikkaavat puiden latvat alas. Pensaat pitäisi leikata viivottimella ja ovat hyvin hanakasti niitä itsekin leikkelemässä. Ongelma on vain se, että me ja seinänaapurimme, kenen aita on kyseessä, emme halua, että se leikataan neliöksi, koska tätä lajiketta ei kuulu niin leikata. Haluamme myös näkösuojaa ja varjoa paahteelta. Huvittavinta on, että helteellä nämä pihanhoitajat sitten valittavat kuumuutta, kun ovat ensin kaataneet kaikki puut tai leikelleet ne 2 metrin torsoiksi.
Haravoimme, ajamme nurmikon ja hoidamme kukat, mutta emme nypi voikukkia yksitellen. Jos elämäntehtäväsi on puutarhanhoito, hanki omakotitalo tai pysy omalla postimerkilläsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naapurien pihojen kyttäämisestä ja muiden arvostelusta. Turha väittää että et, kun otat huomioon millaiseen keskusteluun otit osaa.
Korkeassa heinässä vilistää punkit eikä tiedä mihin kompastuu tai astuu päälle. Ei pihassa pidä joutua kulkemaan kuin viidakossa!
Vierailija kirjoitti:
Korkeassa heinässä vilistää punkit eikä tiedä mihin kompastuu tai astuu päälle. Ei pihassa pidä joutua kulkemaan kuin viidakossa!
Ei pidä mennä kuljeksimaan toisten pihoissa ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että omalla tontilla jokainen eläköön kuten itse parhaaksi näkee. Eihän sille kuitenkaan mitään voi, että esimerkiksi Pohjanmaalla, missä pihat ovat pääsääntöisesti aina kauniisti laitettuja, on huomattavasti viihtyisempää olla ja ajella ja kiertää paikkoja, kuin vaikka huolittelemattomammassa Itä-Suomessa.
En tiedä mikä sinusta on huolittelematon, mutta itseäni inhottaa ne symmetriset, viivottimella vedetyt pihat joista pahimmissa on sepeli tai asvaltti. Paljon mieluummin saa olla joku vanha aitta pihassa ja pitkä heinä, on paljon viihtyisämpi ajella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä sinusta on huolittelematon, mutta itseäni inhottaa ne symmetriset, viivottimella vedetyt pihat joista pahimmissa on sepeli tai asvaltti. Paljon mieluummin saa olla joku vanha aitta pihassa ja pitkä heinä, on paljon viihtyisämpi ajella.
Taas näitä ääripääesimerkkejä. Kauniisti laitetulla tarkoitan lähinnä ajeltua nurmikkoa ja siistejä kukkaistutuksia. Huolittelemattomalla rehottavaa nurmikkoa, kuolleita kukkia ja vanhoja romuja siellä täällä pihaa rumentamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mennä kuljeksimaan toisten pihoissa ilman lupaa.
Niinpä. Pihakyttääjä on kompastunut leluun, liukastunut koiranpaskaan ja saanut punkinkin riesakseen. Kannattaa tosiaan pysyä omassa pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaista amerikkalaiselle keskiluokalle tyypillistä naapurikyttäyselämää ei kyllä kiinnosta hittojakaan elää, vaikka tulo- ja koulutustaso siihen heittämällä riittäisikin. Duunarikaveripiirissä on paljon hauskempaa, rennompaa ja aidompaa.
-eri
En jaksa. Tehtiin lapset lyhyellä ikäerolla, nyt ei riitä rahkeet pihan puunaamiseen. Ja ei, ei tosiaankaan olla muuttamassa kerrostaloon vain siksi että joku vauvapalstalainen naapurikyttääjä käskee. Meidän tarpeisiin ei tarvita hienoa pihaa, riittää kun siellä voi leikkiä.
Kiitos! Sinun ei.