Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä aineet kirjoitit yo-kokeissa?

Vierailija
07.11.2020 |

Mitkä aineet kirjoitit yo-kokeissa? Millä perusteella kirjoitit juuri ne? Millaiset tulokset sait?

Kommentit (42)

21/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- äidinkieli L

- englanti E

- ruotsi E

- reaali M

- ranska C

Ei ollut mitään syytä, miksi kirjoitin ranskan. Muut olivat pakollisia. Reaalin valitsin, koska olen huono matikassa.

Kirjoitukset lukulomineen olivat lukion parasta aikaa. Tykkäsin käydä YO-kokeissa, varmaan siksi kirjoitin ranskan.

Vierailija
22/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaan vähän paineita kirjoittajilta. Äidinkieli B, englanti E, Saksa ja Ruotsi M ja reaali ja matikka C. Olin kiinnostunut lähinnä kielistä, enkä lukenut kunnolla, mutta tuollakin todistuksella pääsin opiskelemaan ja valmistuin ammattiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkä M, ruotsi C, enkku C, reaali B (historia, maantieto ja uskonto), lyhyt matikka M. Mun aikaan reaalissa sai vasta kokeessa kysymyksien perusteella päättää mihin vastaa eikä tarvinnut valita etukäteen. Olin satsannut maantietoon mutta uskonnossa oli helmpompia kysymyksiä :D Harmi että päättärissä mulla on paremmat arvosanat, esim. biologia 10 eikä niitä katsota missään kai.

Vierailija
24/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2022 tai myöhemmin kirjoittavien pitää kirjoittaa vähintään 5 ainetta. Äidinkieli kaikille pakollinen. Toisesta kotimaisesta kielestä, matematiikasta, vieraasta kielestä ja reaaliaineesta pitää valita kolme. Ja lisäksi yksi minkä tahansa aineen koe.

Vierailija
25/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äidinkielen, lyhyen matikan, historian, uskonnon, filosofian ja psykologian.

Vierailija
26/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallitut aineet

Vierailija
27/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen, ruotsin, englannin, reaalin, lyhyen matikan, saksan(?)

Vierailija
28/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaali (historia ja uskonto) - L

Äidinkieli - L (äidinkielen aineeni käsitteli historiaa)

Englanti - M (onneksi kuuntelin paljon englanninkielistä musiikkia ja katsoin tv-sarjoja ja elokuvia)

Ruotsi - B (suoritin vielä yliopistossa tutkintoon vaaditun ns. virkamiesruotsin)

Pitkä matematiika - B (tähän aineeseen meni aika paljon paukkuja)

Pääsin heti samana vuotena yliopistoon opiskelemaan historiaa, joten ei tarvinnut pitkään ihmetellä yo-arvosanoja kanssa. Valintapisteistä alkupisteiden osuus oli 40 % ja pääsykokeen osuus 60 %, ja olin 5. paras noin 150 hakijan joukossa. Tuolloin reaalista sai vain yhden arvosanan ja minulla oli lukion päästötodistuksessa historiassa ja uskonnosta kympit, vaikka olenkin pakana. Toinen vieras kieli oli minulla saksa, mutta siinä ei olisi ollut mitään voitettavaa. Tuohon aikaan kaikki kirjoittavat ylioppilaiksi lukion 3. vuoden keväällä ja ainoastaan reputtaneet osallistuivat syksyn yo-kirjoituksiin.

Vierailija
29/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin huonoilla papereilla pääse yliopistoon.

Vierailija
30/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi, ruotsi, englanti, ranska, saksa, espanja, reaali, matikka.

Vierailija
31/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti L

Äidinkieli M

pitkä matikka C

reaali C

ruotsi C

Vierailija
32/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin vuonna -92 äikän L, ruotsin L, reaali L ja enkun M. Pidin 2 välivuotta, kun vaihdoin opiskelupaikkatoiveitani muutamaan otteeseen ja tein töitä. Lopulta päädyin pääsykokeiden kautta lukemaan kasvatustieteitä 😂

Vierailija
33/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen (M), ruotsin (L), saksan (E), englannin (E) sekä reaalina uskonnon (M). En halunnut kirjoittaa enempää, oli muutenkin stressaavaa aikaa.

Vierailija
34/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2022 tai myöhemmin kirjoittavien pitää kirjoittaa vähintään 5 ainetta. Äidinkieli kaikille pakollinen. Toisesta kotimaisesta kielestä, matematiikasta, vieraasta kielestä ja reaaliaineesta pitää valita kolme. Ja lisäksi yksi minkä tahansa aineen koe.

Esimerkiksi 1980-luvulla piti kirjoittaa vähintään 4 ainetta eli äidinkieli, toinen kotimainen kieli (ruotsi), 1. vieras kieli (yleensä englanti) ja pitkä matematiikka, jos oli valinnut sen. Kaikista reaaliaineista sai vain yhden arvosanan ja 6. aine oli se toinen vieras kieli kuten saksa, ranska, venäjä tai latina. Eximia ei ollut tuolloin käytössä siinä laudaturin ja magnan välissä, vaikka se tunnettiin mm. yliopistossa gradun toiseksi korkeimpana arvosanana.

Vierailija
35/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli, ruotsi, englanti ja reaali.

Enkku oli E, muita en muista, eivät kummoisia.

Reaalissa oli kiva vastailla vähän siitä sun tästä aiheesta, toisin kun nykyään, ilmeisesti aineet täytyy valita etukäteen?

Vierailija
36/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidinkieli, ruotsi, englanti ja reaali.

Enkku oli E, muita en muista, eivät kummoisia.

Reaalissa oli kiva vastailla vähän siitä sun tästä aiheesta, toisin kun nykyään, ilmeisesti aineet täytyy valita etukäteen?

Juu nykyään reaalit pitää valita samoin kuin muutkin kirjoitettavat aineet. Itse kirjoitin viime vuonna reaalina psykologian.

Vierailija
37/42 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkä, A-enkku, B-ruotsi, C-ranska, pitkä matikka, reaali

Vierailija
38/42 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni kirjoitin vain nämä: äikkä L, ruotsi L, enkku C (meni persiilleen, mutta en jaksanut uusia), reaali M.

Aikana ennen eximiaa ja silloin, kun reaalissa oli kaikki lukuaineet yhdessä ja sai vastata mihin vain.

Vierailija
39/42 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli E

Pitkä matikka B

Englanti B

Terveystieto E

Psykologia E

Pakollisten lisäksi kirjoitin ne, jotka mua kiinnosti. En yhtään vielä tiennyt, mikä musta tulee isona.

Vierailija
40/42 |
08.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjästä ja pitkästä ruotsista L, englannista M, äidinkielestä E. Kielet on aina olleet niitä vahvuuksia. Matikasta (lyhyestä) tuli muistaakseni C ja elämänkatsomustiedosta M.