Lähteekö teidän ekaluokkalaiset itse kouluun?
Heräävätkö itse? Entä viedäänkö heidät vielä vai menevätkö itse (jos koulu siis kävelymatkan päässä.)
Meillä lapsi myöhästynyt muutaman kerran, milloin mistäkin syystä (herätyskello ei olekaan soinut / vaatekappaletta etsitty tms.tms., yhdessä vaiheessa oli myös vähän kouluhaluttomuutta mikä ei mitenkään nopeuttanut aamutoimia).
Muuten osaa kyllä hyvin lähteä.
Mietin vaan miten tämä pitäisi nyt ratkaista, kun töistämmekään ei ole mahdollista ottaa työajan lyhennystä tms vaan olemme jo lähteneet (ja koulu alkaa aina vasta klo 9 eikä ole mitään aamukerhoa tms.).
Nuo muutamat myöhästymiset tuntuvat olevan nyt paha ongelma koulun näkökannalta, eli siellä on vissiin nollatoleranssi niiden suhteen, ja tuntuu olevan oletus että kaikki lapset vielä tuotaisiin kouluun tms.
(Vaikka siis lähiöalueella, mielestäni koulumatkakin on turvallinen, 1 tienylitys liikennevaloissa, matkaa muutama sata metriä.)
Kommentit (10)
On kyllä mielestäni liian pieni tuollaiseen. Meillä ekaluokkalainen myös herätetään, tarjotaan aamupala, kehotetaan pukemaan ja vielä saatetaankin kouluun (koulumatka puolitoista kilometriä ja pienempi sisarus viedään viereiseen päiväkotiin).
Kyllä on liikaa vaadittu, että noin pienen pitää osata itse suoriutua, meillä unohtuisi varmaan reppu kotiin ja suunnilleen takki päältä jos pitäisi itse lähteä. Ja se on ihan ok, ei ekaluokkalaisen kuulu osata vielä olla niin itsenäinen!
Eikö täällä ole siis ketään "norm."työssä käyvää...? MItä jos työnantaja tosiaan on sanonut että työajan lyhennystä ei saa (eikä se olisi tosiaan käytännössä mahdollistakaan työn suhteen, eikä kauheasti taloudellisestikaan).
Isommat lapsemme menivät myös aina itse kouluun ja silloin ei ollut puhettakaan että pitäisi aamulla niitä viedä tai erikseen laitella kouluun. Tämä on jotenkin nyt ihan uusi juttu, että yhtäkkiä ei lapsi voisikaan mennä yksin.
Omassa lapsuudessani, kun aloitin koulun 80-luvun lopulla, oli ihan normaalia selvitä aamutoimista yksin. Vanhemmat katsoivat perään viikon tai pari koulun alussa ja sen jälkeen oli osattava yksin.
Me ollaan hoidettu se niin et herätyskello piippaa kun pitää alkaa pukeen, vaatteet on katsottu illalla valmiiksi. Sit vie toinen vanhempi soittaa kun tarvii lähtee ja puhuu koulumatkan puhelimessa jos lapsi niin haluaa. On toiminut hyvin.
Ja vaikka työajan lyhennyksen saisikin, niin ei lyhennys tule välttämättä siihen aikaan, että lapsen kerkiäisi viedä kouluun. Kyllä ekaluokkalaiset ennen selvisivät itsenäisesti kouluun. Auttaa paljon, kun vaatteet ja muut katsotaan illalla valmiiksi. Eikä ekaluokkalaisten kohdalla pitäisi olla niin vakavaa, vaikka pari kertaa myöhästyisikin. Kunhan ei ihan jokapäiväistä olisi.
Myöhästymisiä ehkä keskim. 1-2 krt/kk, luulisin. Harmittaa kun tästä on nostettu nyt kauhea ongelma, ihan kuin me oltaisiin joku ongelmaperhe ja lapset heitteillä tai jtn.
Etenkin kun lapsi on tosi reipas ja pärjää muuten hyvin ja osaa hoitaa asiansa, ainoastaan hieman hajamielinen / tavaroista huolehtiminen joskus hankalaa.
Tosin aamulla osaa ne yleensä hyvin yleensä kun kaikki on valmiina. (2 krt ollut jostain syystä joku hukassa.)
Tuota pitäisi yrittää tuota soittamista, tosin olen monesti jo niin pahasti kiinni jossain työhommassa niihin aikoihin että ei vaan pysty soittamaan ja/tai sitten se vaan unohtuu. (Ei auta oman kännyn hälytyskään kun se on äänettömällä.)
Me sovitaan miehen kans toi soittaminen eli se soittaa jolla aikaa. On varmaan turhauttavaa et myöhästelee mutta uskon et varmasti on ihan persoonakysymys: meidän tyttö ei halua myöhästyä.
Mites joku kannustus eli sovitte että jos ens kuussa ei myöhästy saa jotain haluamaansa tms.
Me sovitaan miehen kans toi soittaminen eli se soittaa jolla aikaa. On varmaan turhauttavaa et myöhästelee mutta uskon et varmasti on ihan persoonakysymys: meidän tyttö ei halua myöhästyä.
Mites joku kannustus eli sovitte että jos ens kuussa ei myöhästy saa jotain haluamaansa tms.
Ekalla oleva poika lähtee kotoa yksin 1-2 kertaa viikossa, tosin kauan ei joudu olemaan yksin kun isosisko lähtee noin 20 min ennen kotoa ja minä ehkä max. 45 min ennen. Aamuisin kaikilla on kännykässä oma heräämisaika ja siitä olen laskenut noin 45 -50 min aikaa pukemiseen ja syömiseen kunnes kännykkä soi taas. Aamupalan alkamiseen saakka olen yleensä aina kotona. Kännykän toisen "herätyksen" jälkeen pitää laittaa kännykkä ja avaimet kaulaan, ottaa reppu ja lähteä pukemaan. Koulutaksi tulee hakemaan noin 15 min päästä toisesta kännykän soitosta. Poika pistää sitten avaimet ja kännykän taksissa laukkuunsa.
Hyvin on mennyt ja ongelmia ei ole oikeastaan ollut. Muutaman kerran poika on kuulema taksia odotellessaan ulkona aamupalaa syönyt ja kerran reppu (+ avaimet ja kännykkä ovat jääneet sisälle, mutta ei mitään ihmeempiä. Myös maitopurkkia ja juustoja on jäänyt päiväksi pöydälle. :) Poika on tarkka ja huolellinen lapsi, joka ei hätäile vähästä, päinvastoin hän on ylpeä kun osaa toimia isosiskojensa tapaan.
meidän ekaöluokkalainen herätetään,laitetaan aamupala,muistutetaan monta kertaa pue,syö,pese hampaat jne. Laitan ovesta ulos ja kävelee matkan yksin. Ei meillä tulisi mitään jos hänen pitäisi aamutoimet tehdä omatoimisesti