Imetin allergista lastani. Lääkäri sanoi, että voin lopettaa
imetyksen, kun lapsi oli 1,5 v. Hän sanoi itse lopettaneensa, kun hänen lapsi oli 1,5 v. Sanoi, että "imetys on varmasti jo liian raskasta. Ihan luvalla lopeta". Sanoin, että "minulle ei ole raskasta". Hän sanoi, että "ei ole lääketieteellistä syytä enää jatkaa. Kehotan lopettamaan nyt.." En todellakaan lopettanut. Mikä hän on toisia äitejä määräilemään vain siksi, miten hän itse teki? Imetin lapseni 3-vuotiaaksi. Allergiat ovat kadonneet melkein kokonaan.
Kommentit (6)
Sillä sun imettämisellä ei luultavasti ole mitään tekemistä allergioiden vähenemisen kanssa. Lääkäri tarkoitti sitä, että erityisesti jos olit imetysdieetillä imettäessäsi, kävi sinulle rankaksi, mutta siitä ei enää ole mitään hyötyä lapselle. Onneksi ennuste on usein sellainen, että väheitellen kahden tai kolmen ikävuoden jälkeen allergiat alkavat helpottamaan. Näin myös meillä.
Olin imetysdietillä, mutta vältettäviä aineita oli vain kaksi. Tein itse ruokaa, joten ei ollut raskasta. ap
Vauvaiän allergiat yleensä häviävät kolmen ikävuoden paikkeilla, joten miten se sinun imetyksesi tässä mihinkään on vaikuttanut? Jos olit jo ollut 1,5v imetysdieetillä, sen jatkaminen tuskin oli "raskasta" enää noin pitkän ajan jälkeen, outo kommentti lääkäriltä. Lapselle ei ollut haittaa eikä suurta hyötyäkään imetyksestä enää noin isona, mutta en tiedä miksi olisi pitänyt lopettaa vaikka hän lopettikin, eiköhän jokainen itse tiedä milloin on aika lopettaa imetys.
No mulle yksi lääkäri sanoi, että "laita lapsi päiväkotiin, niin oppii piirtämään. Mäkin laitoin ja kyllä se pelasti meidän perhe-elämän."
En laittanut ja lapsi sai myöhemmin erittäin voimakkaat silmälasit (jonka takia ei siis oppinut piirtämään.) ihmisiä ne lääkäritkin on ja tekevät virheitä ja virhearvioita siinä missä me muutkin.
Lääkäri varmaan sanoi niin, koska monelle tiukalle dietille joutuville se voi oikeasti olla tosi raskasta. Ja näitä äitejä allergialääkäri kohtaa varmaan aika paljon. Moni ei uskalla lopettaa imetystä, koska se äidinmaito on niin oleellinen osa vaikeasti allergisen lapsen ruokavaliota, pelätään, mitä lapselle sitten voi antaa jne. Halusi varmaan vain luoda sinulle varmuuden, että lapsi tulee nyt jo pärjäämään hyvin, vaikka lopettaisit imetyksen. Ei sinun tietenkään pakko ole, mitta tiedät, että halutessasi voit näin hyvin tehdä. Näin tulkitsisin lääkäriä.
Koska hän itse teki niin. Näinhän kaikki muutkin äidit neuvovat omien kokemuksien perusteella oli sitten lääkäri tai ei. Suomessa on ennen ollut hyvin yleistä taaperoimetys ja who:kin sitä suosittelee. Jokainen tehköön, mitä itse tahtoo.