Kuka on Reuhurinteen ala-asteen päähenkilö?
Onko kukaan lukenut lasten Reuhurinteen ala-aste -kirjoja? Meillä on nyt väittely menossa tyttäreni kanssa, eikä homma etene ollenkaan.
Tytär siis luki tuon kirjan ja sen perusteella pitäisi täyttää kouluun "kirja-arvostelu", jossa on monta kysymystä päähenkilöstä. Tämän luonteesta, ulkonäöstä, hauskimmasta sattumuksesta jne. Vastaustilaa on aina vain vähän (eli ei voi kaikista kirjoittaa).
Itse en tuota kirjaa ole lukenut (enkä jaksa lukea), mutta olen ajatellut että kaikki luokan oppilaat ja ope olisivat päähenkilöitä. Tytär tuossa vinkuu, että pakko olla yksi päähenkilö (jota hänkään ei keksi) että saa lapun täytettyä.
Onko siinä siis joku päähenkilö (1 kpl)? Jos on, niin sitten kehoitan tyttöä lukemaan uudestaan. Jos ei ole, niin rauhoittelen ja yritämme keksiä miten noille viivoille saa vastauksen sanottua.
Kommentit (4)
Olen lukenut ja olen aikuinen jolla oli äikkä 10 aikanaan:-) . Mielestäni siinä on monta päähenkilöä, luokan oppilaat. Tarinoita kerrotaan eri henkilöiden näkökulmasta. Opettaja ei ole päähenkilö, koska hänen näkökulmastaan asioita ei kerrota (vaan opettajaa havainnoidaan oppilaiden toimesta). Kirjassa voi kyllä olla enemmän kuin yksi päähenkilö, vaikka se onkin harvinaisempaa. Laittaisin siis että päähenkilönä ovat luokan oppilaat.
Jatkan vielä, valitsisin tuosta joukosta esim. 1 tai 2 joista tekisin tarkemman kuvauksen. Hahmo, josta tyttäresi tykkää. Mainitsisin silti että on monta päähenkilöä. Kussakin luvussa on yleensä 1 päähenkilö, jonka ympärille tarina keskittyy. Luen paraikaa Reuhurinnettä omille lapsille iltasaduksi.
Kiitos!
Pitää varmaan ehdottaa että valitsee yhden päähenkilöistä kuvattavaksi tarkemmin.
ap
Nuo koulun kirja-arvostelulomakkeet tuottavat kyllä harmaita hiuksia.
Esim. meidän lapsen piti täyttää se sama arvostelulappu kaikkien kirjaluokkien kirjoista (kirjat oli siis ennalta määrätty listassa). Miten ihmeessä kerrotaan vitsikirjan juoni ja kuvataan päähenkilöitä? Tai sarjakuvakirjan, jossa on useita täysin erillisiä tarinoita. Itse asiassa vain parin kirjan perusteella oli helppo vastata lapun kysymyksiin.
Juu, lapsen tehtävä, ei minun, mutta kuitenkin ärsytti.