Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään jolla kokemusta vastasyntyneen verensokerin

Vierailija
24.02.2014 |

mittauksesta?

Miksi sinun vauvasi tapauksessa mitattiin? Kuinka monta mittausta otettiin ja paljonko niiden välillä oli aikaa? Onko sairaalassa viivyttävä koko se aika? Kiitos.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalta mitattiin ison koon takia, minulla ei ollut raskausdiabetestä. Neljän tunnin välein mitattiin korvalehdestä, arvon piti olla 3,0 tai korkeampi. Kolmen perättäisen ylittävän arvon jälkeen mittaus lopetettiin. Mittausta ei aloitettu heti syntymän jälkeen, joten poliklininen synnytys ei välttämättä olisi onnistunut.

Lapsi sai lisämaitoa, koska oli nälkäinen eikä oma maidontuotantoni heti alkanut. Tällä lisämaidolla verensokerikin pysyi tarpeeksi korkealla siihen saakka, että pystyin imettämään kunnolla. 

Vierailija
2/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskausdiabetes, ja vauvan sokereita mitattiin kyllä tiheämmin kuin 12h välein. Yksi arvo oli melko alakanttiin, muistaakseni 2,7, jolloin lääkäri määräsi lisämaitoa 20ml kolmen tunnin välein. Sen jälkeen kolme hyvää arvoa, ja kotiutumislupa saatiin.

Kotiin päästiin vuorokauden kuluttua synnytyksestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvalla mitattiin heti syntyessä ja koska oli aika matala, myös muutaman tunnin päästä (oli laskenut). Sitten vauva joutui sokeritiputukseen pariksi vrk:ksi, sai sokeria tipan kautta ja sokereita valvottiin. Eli oli eri osastolla kuin minä, mutta kävin säännöllisesti imettämässä häntä ja lisäksi antamassa lisämaitoa pullosta (tämä oli tarkkaa, vauva punnittiin aina ennen ja jälkeen syötön, että juuri tietty vähinmäismäärä meni maitoa).

Kun pääsi tiputuksesta pois eli sokeriarvo näytti pysyvän vakiona, sokerit mitattiin kantapääverinäytteestä muistaakseni kolmesti vrk:ssa siellä synnärillä ja kotiin päästiin parin päivän päästä, kun arvot olivat varmuudella tasaantuneet ja v auva näytti syövän hyvin. Jälkikäteen ei käyty mittauksessa enää, tai otettiinkohan neuvolassa vielä pariviikkoisena näyte, en muista. 

Muutaman kuukauden iässä oli kuulokontrolli, joka yleensä on näillä sokerivauvoilla rutiini. Olikohan se siksi, että mikäli vakava sokerinpuutos olisi vaurioittanut aivoja, kuulo olisi kärsinyt ensimmäisenä. Joten jos kuulo ok, niin muutenkin aivojen pitäisi olla ok.. En nyt muista varmuudella tätäkään..

Vierailija
4/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, oliko sinulla raskaus ok ja olit itse terve?

Vierailija
5/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselta vastasyntyneeltä käsittääkseni mitataan verensokeri.

Vierailija
6/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus syntyi rv37+0 ja painoi 2,8kg. Meidän synnärillä seurataan sokereita kaikilta alle kolmekiloisilta. Muistaakseni alkuun mitattiin muutaman tunnin välein ja sen jälkeen harvemmin. Maitomäärät piti merkata ylös joten jouduin pumppaamaan maitoa ja antaa pullosta.

meillä pysyi sokerit aika hyvällä tasolla pelkällä rintamaidolla, kaksi päivää oltiin osastolla ja sitten kotiin.

Vierailija
7/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitata terveeltä, täysiaikaiselta, jolla ei ole oireita. Kaikilta alle 37rv syntyneiltä, alle 3kg tai yli 4,5kg, diabeetikoiden vauvoilta, kaksosilta joilla on yli 500g painoero, vapustavilta jne. vauvoilta mitataan verensokeri. Mittaustiheys riippuu arvosta. Mitä paremmat arvot, sen harvemmin mitataan. Kolme parättäistä hyvää arvoa, riittää, jos ne jakautuu yli vuorokauden mittaiselle ajalle. Sokeritippaan vauva joutuu, jos arvot pysyvät lisämaidonannosta huolimatta matalina. Kotona ei tarvitse enää mittailla, sillä kotiin pääsee vasta, kun sokerit pysyvät ja vauva syö hyvin.

Vierailija
8/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme hyvää arvoa piti saada. Minulla oli raskausajan diabetes, ruokavaliolla pärjäsin. Ja oltiin koko aika osastolla.

Vierailija
9/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa. Muistaakseni ottivat 12 h välein arvot.

Vierailija
10/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa. Muistaakseni ottivat 12 h välein arvot.

Vierailija
11/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 4,7kg ja sokeria seurattiin 3 vuorokautta. Piti olla sairaalassa se aika. Oli tuskaa kyllä, kun pientä ihan turhaan pistettiin :( Itki niin sydäntäsärkevästi. Sokerit oli koko ajan ok. Seurattiin siis vain syntymäpainon takia, 4,5kg lienee se raja? Mulla ei ollut rd:tä silloin eikä kahdessa seuraavassakaan raskaudessa. Vauvan koko puhtaasti geneettistä. Kaksi nuorempaa käynnistettiin pari viikkoa ennen laskettua aikaa, jolloin paino pysyi piikitysrajan alapuolella :)

Vierailija
12/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:29"]

Ei mitata terveeltä, täysiaikaiselta, jolla ei ole oireita. Kaikilta alle 37rv syntyneiltä, alle 3kg tai yli 4,5kg, diabeetikoiden vauvoilta, kaksosilta joilla on yli 500g painoero, vapustavilta jne. vauvoilta mitataan verensokeri. Mittaustiheys riippuu arvosta. Mitä paremmat arvot, sen harvemmin mitataan. Kolme parättäistä hyvää arvoa, riittää, jos ne jakautuu yli vuorokauden mittaiselle ajalle. Sokeritippaan vauva joutuu, jos arvot pysyvät lisämaidonannosta huolimatta matalina. Kotona ei tarvitse enää mittailla, sillä kotiin pääsee vasta, kun sokerit pysyvät ja vauva syö hyvin.

[/quote]

Eli äidillä jolla raskausdiabetes ei ole toivoa polikliinisestä synnytyksestä?

Vierailija
13/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valitettavasti

Vierailija
14/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli yli 4,5 kg, mulla ei raskausdiabetesta. En muist kuinka usein mittasivat mutta sokerit laski sen verran että lisämaitoa piti antaa.

Vierailija
15/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:29"]

[/quote]

[/quote]

Ei onnistu. Pakko jäädä sairaalaan.

Vierailija
16/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:29"]

[/quote]

[/quote]

Ei onnistu. Pakko jäädä sairaalaan.

Vierailija
17/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mittausväli siis 12 h?

Vierailija
18/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/20 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:13"]

2, oliko sinulla raskaus ok ja olit itse terve?

[/quote]

Joo raskaus meni hyvin ja itse olen terve, mutta synnytys oli vaikea ja vauva syntyessään vähän alle 3kg. Siksi sokerit pääsivät laskemaan alas. Mutta sokeritippa auttoi nopeasti. Ja koko sokeriasia on jo painunut melkein unholaan :)

-2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän