Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä olette saaneet hyödyllisiä vinkkejä henkilökohtaisen taloudenhoitoon?

Vierailija
06.11.2020 |

Olen kuunnellut monenlaisia säästämiseen ja sijoittamiseen liittyviä podcasteja yms, mutta joko niissä tuodaan esiin itsestäänselvyyksiä tai ovat liian korkealentoisia sijoittamiseen liittyviä. Olen pohtinut talousvalmennuksia, mutta niitä on niin paljon laidasta laitaan ja pohdinkin voiko niistä olla hyötyä. Kuitenkin ne usein maksavat joitain satoja euroja. Toki jos lopputuloksena on tuhansien eurojen säästöt niin onhan se kannattavaa. Kokeilin joskus Pennoa tms vastaavaa, mutta en pidä mistään Exceleistä tai appeista. Olenkin päätynyt vihkoon ja seuraamaan verkkopankin tapahtumia. Maksan käytännössä kaiken kortilla ja verkkopankissa.

Omasta tilanteestani voin kertoa sen, että olen kahden lapsen yksinhuoltaja keskipalkkaisessa asiantuntijatyössä. Koska olen yksin vastuussa lasten arjesta, olen nähnyt auton välttämättömänä hankintana. Kokeilin aikani autottomuutta, mutta pyöräily, julkiset ja kävely vie liikaa aikaa arjessa. Keskellä päivää hoidettavat asiat ovat aivan mahdottomia hoitaa, jos en voi autoilla paikasta toiseen. Koen ajanpuutteen olevan suurin haaste, sillä itse tekemällä kyllä säästäisi, mutta minulla ei ole aikaa. Olen ottanut lapsille terveysvakuutukset, koska tarpeen vaatiessa minulla ei ole aikaa tuntikausia jonotella missään puhelinpalveluissa tai odotella takaisinsoittoa, jota ei tule ikinä. Olisikin helppoa, jos olisi puoliso, jonka kanssa voisi tätäkin vastuuta jakaa ja vuorotella sen mukaan kumman työtilanne sallisi paremmin.

Oma taloudenhoitoni on melko balanssissa tällä hetkellä. Ostan pääasiassa tarpeeseen ja vältä heräteostoksia. Suunnittelen isompia ostoksia jopa kuukausia ja teen vertailuja vaihtoehdoista. Teen edullista kotiruokaa. Käymme ravintoloissa joitain kertoja kuukaudessa, koska jatkuva ruuanlaitto tympii. Olen kilpailuttanut vakuutukset yms. En ramppaa kampaajalla, enkä käy kynsihoidoissa tms. Eli olen aika hyvin tietoinen talouden tuloista ja menoista. En myöskään halua raivosäästää eli vetää kukkaronnyörejä aivan solmuun, vaan haluan myös nauttia elämästä. Lapsuuteni oli hyvin köyhä enkä halua omille lapsilleni samaa.

Ehkä ongelmani on tällä hetkellä, että yritän syödä ja säästää kakkua. Toisaalta uskon, että taloudenhoitoani voisi tehostaa jollain tavalla, mutta en ole keksinyt sopivia työkaluja siihen. Mitään erityisiä säästötavoitteita minulla ei ole. Puskurirahastossa on muutaman kuukauden nettotulot jemmassa. Rahastoon olen muutaman tonnin laittanut, mutta toisaalta rahaa ei ole niin paljoa, että voisin sitä paljoa kiinnittää osakkeisiin tai rahastoihin, vaan sen on oltava kohtalaisen helposti olla käytettävissä katastrofin varalta. Haaveilen omistusasunnosta, mutta se ei ole minun tuloillani realistinen haave, sillä en ole valmis en ole vaihtamaan lasten koulua ja nykyisen alueen hintataso on liian korkea. Olisinkin kiitollinen kuullessani vinkkejä mistä olette kokeneet hyötyneenne taloutta suunnitellessa. Onko teillä ollut jokin kirja, metodi tai vaikka talousvalmennus auttanut hahmottamaan taloutta paremmin?

Kommentit (24)

Vierailija
2/24 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/06/06/503020-saanto/

Kiitos tästä, tämä onkin hyvä ja konkreettinen tapa järjestää talous.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiltani.

Ota yhteyttä esim. kunnan velkaneuvontaan. Siellä opetetaan myös alkeita.

Vierailija
4/24 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt nyt ongelmaa. Siis pärjäätte noin, et ole ottanut velkaa ja mitään et halua muuttaa nykyisessä elämäntyylissä? Ei siinä kai muuta kuin jatka samaan malliin.

Vierailija
5/24 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä tarjosi aikanaan ihan käytännön tekoina, kun leikkasi mun lomarahat. Kysy siltä?

Vierailija
6/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt nyt ongelmaa. Siis pärjäätte noin, et ole ottanut velkaa ja mitään et halua muuttaa nykyisessä elämäntyylissä? Ei siinä kai muuta kuin jatka samaan malliin.

Lähinnä se, että haluaisin järkeistää taloudenhallintaa ja mahdollisesti muulla tavoin kartuttaa omaisuutta, vaikkei oma asunto olekaan mahdollinen.

Eräälle kommentoijalle vastaan, että taloudenhallinnan perusasiat ovat kyllä hanskassa eikä minulla ole tarvetta velkaneuvonnalle.

ap

Vierailija
7/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nyt tuntuu että Tavoittelet mahdottomia. Jos tulosi eivät ole ihan keskituloisen ylärajoilla, eli 4500+, ei tuossa paljoa voi muuttaa ilman että elintaso kärsii. Eli esim luopumalla autosta.

Jos on useamman lapsen vain keskituloinen yh, jolla on pakko olla auto, ja joka ei halua muuttaa halvemmalle asuinalueelle, ei siinä hirveästi taloudellista liikkumavaraa ole. Kuulosti siltä että mitään et halua muuttaa mutta haluaisit silti enemmän rahaa säästöön, joka on mahdoton yhtälö.

Sulla on jo ihan hyvät puskurisäästöt, ehkä sun pitäisi seuraavaksi opetella olemaan onnellinen siitä mitä sulla on, eikä vain ajatella mitä ei ole?

Vierailija
8/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä, tämä onkin hyvä ja konkreettinen tapa järjestää talous.

ap

Ole hyvä! Olen noudattanut tätä jo vuosia ja säästöjä on kertynyt ihan kivasti. Ja kun on säätänyt taloutensa siihen kuntoon että 50% tuloista kattaa pakolliset menot niin pystyy automatisoimaan paljon asioita, mulla esim. taloustili josta pakolliset laskut juoksee eikä tarvitse miettiä riittääkö siellä rahat. Tuo 30% omaan käyttöön on myös erittäin palkitsevaa!

Vierailija
9/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan sitä tyyppiä, jonka ei kannata maksaa mistään talousvalmennuksesta, kun kerran selvästi tunnut tietävän, missä sinulla on tiedoissa aukkoja.

Oma tulkintani on se, että talousvalmennus on hyvä sellaiselle, jolla on ylimääräistä fyrkkaa, mutta ei sitkeyttä lukea itse talousaiheisia kirjoja ja perehtyä vaikka tarkemmin mitä sijoittaminen on. Tai toisaalta sellaiselle, jolla ei ole mitään kykyä pitää huolta omaa taloudestaan ja sen vuoksi kaikenlaiset säästäväiselle ihmiselle itsestäänselvyydet tulevat uutena tietona.

Minusta ainoa, mitä voit vielä miettiä, on nuo terveysvakuutukset. Juuri tuolla yhdessä fb-ryhmässä eräs nainen kirjoitti, että kun hänen pojalleen kävi tapaturma, vakuutus ei kattanutkaan sitä. (Tämä fb-ryhmä on tunnettu siitä, että neuvona kaikkeen tarjotaan aina verkostomarkkinointia.) Tietysti vakuutuksessa maksaa turvallisuudentunteesta ja vaikea nyt sanoa jonkun ihmisen puolesta, mikä on tärkeää tai järkevää.

Olen samaa mieltä kuin aiempi kommentoija, jos et halua muuttaa mitään, niin ei tuossa ole mitään vikaa, jatka samaan tyyliin.

Vierailija
10/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään excelistä ja olen ottanut Marttojen version omaan käyttöön pienillä muokkauksilla. Teen aina vuodeksi budjetin sekä perheen yhteisiin menoihin että omiin henkilökohtaisiin menoihin. Excelissä on helppo muokata lukuja. Kuluja suunnittelemalla ja seuraamalla olen saanut esiin turhat rahareiät, joista ei oikeastaan ole mitään iloa. Käyttötilin lisäksi minulla on pari muuta tiliä, joista yksi on hömppämenoihin ja yksi säästöön. Jos joudun lainaamaan säästöstä, niin laitan sinne sitten takaisin 5-10% enemmän mitä vippasin.

Vierailija
11/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä alapeukutettavaa tällaisessa on? Hermostuttaako jotain mammasta, joka käyttää kaiken eikä säästä mitään?

Vierailija
12/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot ei tule kasvamaan, niin jäljelle jää vain se, että mistä asioista voi säästää paremmin.

Itse tutkinut mahdollisuuksia säästää ruoassa. Toisaalta helpot ja nopeat arkiruoat (ei ole aikaa aina), suunnittelu, ruokarytmi, hävikin minimointi, edullisten raaka-aineiden tutkailu ja opettelu. Mikä tarpeeksi terveellistä mutta kuitenkin riittävän edullista.

Vierailija
13/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alapeukutettavaa tällaisessa on? Hermostuttaako jotain mammasta, joka käyttää kaiken eikä säästä mitään?

Aika heikossa on itsetunto jos pari alapeukkua noin ravistaa.

Itse alapeukutin koska neuvo tuhlata 30% tuloista on aivan älytön. Lisäksi myös asuntolainanlyhennys lasketaan säästöön, joka tarkoittaa sitä että tuo typerä sääntö voi tarkoittaa ettei henkilö säästä oikeasti mitään puskuriin, mutta tuhlaa meikkeihin ja vaatteisiin lähes kolmanneksen tuloistaan.

Vierailija
14/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikossa on itsetunto jos pari alapeukkua noin ravistaa.

Itse alapeukutin koska neuvo tuhlata 30% tuloista on aivan älytön. Lisäksi myös asuntolainanlyhennys lasketaan säästöön, joka tarkoittaa sitä että tuo typerä sääntö voi tarkoittaa ettei henkilö säästä oikeasti mitään puskuriin, mutta tuhlaa meikkeihin ja vaatteisiin lähes kolmanneksen tuloistaan.

No kiva että perustelit asiaa, se tässä enemmän kiinnosti.

Minusta tuon mallin ansio on se, että voi miettiä, minkä osuuden aina käyttää mihinkin tai jos laskee, mihin tällä hetkellä tulot menevät, kuinka ne suhteutuvat tuohon. Olen itse pienituloinen. Jos pienistä tuloistani laitan 20% säästöön, minulle jää huvirahoja tuloistani vain 12%. Pk-seudulla siis asumiskulut ovat suuret ja en voi noihin pakollisiin kuluihin vaikuttaa. Mutta on kiinnostavaa laskeskella, mitä menee mihinkin.

Minusta tuon ei tarvitse tarkoittaa sitä, että ei säästä itselleen mitään puskuria. Nuo mallit on yleensä peräisin jostain amerikkalaisilta guruilta ja siellä muutenkin voi tai pitää säästää eri tavalla (esim. itse eläkesäästöt). Mielestäni järkeä saa käyttää ja sitä kannattaakin pohtia, miten soveltaa tuollaista mallia itselle.

Vierailija
15/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 lisää.

Jos voi kuluttaa tuloistaan 30% niin että se 20% omista tuloista johtaa mukaviin säästöihin, se tarkoittaa myös sitä, että käyttää palveluita ja tuotteita ja kansantalous pyörii. Jos kukaan ei käy kampaajalla/ravintolassa/hierojalla tai osta jotain, mitä ei tarvitse, ei ole niitä työpaikkoja, tarjontaa, palveluja. Toivottavasti ymmärrät tämänkin näkökannan.

Tietysti jokainen voi itse valita, säästääkö sitten mieluummin 30% tuloistaan vai 20%, jos siihen on mahdollisuus. Ja ihmisiä on eri tilanteissa ja eri tulotasoilla.

Vierailija
16/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olet jo lapsillesi halunnut samaa kun olet hankkiutunut yksinhuoltajaksi. Ne yh tuet eivät riitä kun lapset kasvavat ja niiden tarpeet kallistuvat. Tuet kun loppuvat niin joudut kustantamaan niiden opiskelut 21v saakka. Pitää olla aika hyväpalkkainen että se onnistuu. Tutullani mies perusti uusperheen eikä osallistunut ollenkaan edellisen perheen kuluihin muuta kuin se mikä oli pakko kunnes lapset 18v. Sen jälkeen vielä opiskellaan ja lasten äiti maksoi omasta pussista ihan kaiken. 

Ravintolassa käymisen voi lopettaa kokonaan sillä ihan samantasoista ja vielä parempaa ruokaa pystyy kotonakin tekemään. Meillä on kotona ravintola tunnelma ja kokataan itse suurimmaksi osaksi jos ei olla sairaana. 

Vierailija
17/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Olet jo lapsillesi halunnut samaa kun olet hankkiutunut yksinhuoltajaksi. Ne yh tuet eivät riitä kun lapset kasvavat ja niiden tarpeet kallistuvat. Tuet kun loppuvat niin joudut kustantamaan niiden opiskelut 21v saakka. Pitää olla aika hyväpalkkainen että se onnistuu. Tutullani mies perusti uusperheen eikä osallistunut ollenkaan edellisen perheen kuluihin muuta kuin se mikä oli pakko kunnes lapset 18v. Sen jälkeen vielä opiskellaan ja lasten äiti maksoi omasta pussista ihan kaiken. 

Ravintolassa käymisen voi lopettaa kokonaan sillä ihan samantasoista ja vielä parempaa ruokaa pystyy kotonakin tekemään. Meillä on kotona ravintola tunnelma ja kokataan itse suurimmaksi osaksi jos ei olla sairaana. 

Hyvätuloisten juttuja nuo lasten menojen makselut 18 ikävuoden jälkeen. Kun ihminen on 18v hän on oikeutettu kaikkiin tukiin mitä yhteiskunta hänelle tarjoaa eikä vanhemmilla ole mitään velvoitetta elättää täysi-ikäistä millään tavalla jos ei halua. 18v voi hakea kaikkia opiskelijoille suunnattuja tukia, hakeutua työttömyysturvan piiriin ja voi saada toimeentulotukea ja asumistukea. Mitään vanhempien elatusta ei tarvita.

Vierailija
18/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa taas..

Vierailija
19/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikealta kuulostaa tuosta vielä parannella, kuulostaa että olet jo varsin tiedostava ihminen. Harkitse kuitenkin, josko laittaisit osan puskurista esim. osakerahastoon ja säästäisit sinne hieman lisää kuukausittain.  Ja harkitse asuinalueen vaihtamista kun lapset menevät yläkouluun/lukioon/amikseen tmv.

Vierailija
20/24 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapset ovat? Ja kuin paljon avustaa lähi omaiset? 

Yh perheessä kasvaneena meillä ei ollut aina ruokaa. En tiedä mihinkä äitini hassasi rahat, viihtelle ja ravintoloihin joka viikonloppu kun sain olla sukulaisten nurkissa joka viikonloppu. Omaan ulkonäköönsä tiettävästi sillä oli narsisti. Ihan ihme esineitä piti saada kotiimme eikä jääkaapissa ollut kuin valot. 

En saanut mitään harrastaa ja piti viedä kouluun jotain ihme kenkä lappuja joilla sain ilmaiset kengät. Koulussa kiusattiin halvoista ja erilaisista vaatteista varsinkin ylä asteella. Alusvaatteet olivat ihan kamalia joita ei kehdannut liikunta tunneilla näytellä pukukopeissa. 

Peruskoulun jälkeen hakeuduin heti töihin jotta sain rahaa ostaa mukavia vaatteita. Sitä rahaakaan ei olisi saanut olla sillä alkoi painostus että piti maksaa kotiin ruokrahaa alaikäisenä. Maksoin mutta meillä ei ei ollut ruokaa sen enempää muuten kuin äitini vaatekaappi paisui. En saanut edes aamulla nukkua kun hän tuli vaihtelemaan vaatteita ja niitä vaihdeltiin tuntikausia. Mitään aamupalaa ei ollut eikä edes puuroa. Täytyi lähteä kaupasta hakemaan jotain ruokaa vaikka olin kotiin maksanut ruokarahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme