Uravalinta nyt? Mitä opiskelisit jos nyt saisit valita?
Mitä alkaisit opiskella jos olisit nyt hakemassa opiskelupaikkaa? Oletetaan, että pääsisit sisään mihin vain OMIA TODELLISIA KYKYJÄSI vastaavaan paikkaan (esim. minä en voisi valita arkkitehdin uraa, sillä minulla ei ole ko. ammatissa tarvittavia taitoja). Olisi myös kiva kuulla mitä teet nyt työksesi.
Minä pysyisin todennäköisesti samalla alalla kuin nyt, eli aineenopettaja (työpaikka lukiossa) tai sitten minusta tulisi puheterapeutti ja "erikoistuisin" aikuisten ongelmiin.
Kommentit (34)
Kotitalousopettaja tai tutkija, joka tutkii perinteistä kotitalouselämää ja -tapoja.
Nyt olen suurtalouskokki.
Menisin oikeasti sinne kauppakorkeaan. Olisin pärjännyt ihan hyvin ja olisin voinut todennäköisesti aloittaa urani jo valmiiksi "korkeammalta portaalta". Harmittaa kun nykyinen esimieheni on valittu työhönsä ilmeisesti koska on ekonomi, ikää on lähemmäs 10v vähemmän kuin minulla ja työt ei oikein suju. Tekee vain loputtomia taulukoita työtehtävistä mitä pitää tehdä. Alamme on aika käsityö- tyyppinen ja vaatisi enemmänkin sitä käytännön työtä ja tuloksien seurantaa kuin työtehtävien yksityiskohtien kirjaamista taulukkoihin. Jos olisin itse ekonomi, voisin olla tällä hetkellä hänen paikallaan.
Tai sitten opiskelisin taidetta. Kuviksenopettajani sanoi joskus lukiossa mulle että "Kai sä sittten haet sinne Ateneumiin" (ilmeisesti hänen nuoruudessaan TaiK tms oli nimeltään em). Koulukaveritkin kyseli että tuleeko susta taiteilija aikuisena :)
Muistan että jo lukioikäisenä naureskelin taiteilija-jutuille kun en pitänyt sitä työnä ollenkaan. Välillä tulee mietittyä, että jos olisin saanut TaiKin pääsykokeesta sen yhden pisteen enemmän niin missä olisin nyt? Voi olla että olisin pärjännyt hyvinkin koska olisin ehkä pystynyt hakeutumaan kaupallisiin taide-alan koulutusta vaativiin töihin enkä olisi haikaillut mihinkään ihan ufoihin projekteihin.
Opiskelen sairaanhoitajaksi.
Voisin opiskella kuvataidetta ja opiskelisinkin, jos sillä alalla ei olisi niin vaikea tienata elantoaan. Mulla olisi luovalla alalla jatkuva stressi, että mistä saan seuraavaksi rahaa elämiseen.
Opiskelin kieliä ja opiskelisin niitä varmaan uudestaankin työllistymisnäkymistä huolimatta, mutta jos nyt lähtisin opiskelemaan, niin harkitsisin jotain muutakin alaa, kuten vaikkapa oikeustieteellistä. Ulkomaiden vaihtoehdoista opiskelisin nyt esim. rikostieteitä tai kyberturvallisuuden opintoja siksi, että nuo ovat minua aidosti kiinnostavia aloja, joista mulla ei ollut hajuakaan silloin, kun hain opiskelemaan.
olen sairaanhoitaja, biologiaa hakisin lukemaan.
Olen restonomi (AMK). Opiskelisin nuoriso-ohjaajaksi/yhteisöpedagogiksi jos opiskelisin vielä.
Opiskelisin tähtitieteitä tai ydinfysiikkaa..
Psykologiaa, taloustiedettä tai kauppakorkeassa jtn mielekästä (rahoitus, kansis...). Taloushallinnon tradekin voisi olla vaihtoehto. Tai jos ei noista mikään natsaisi, niin samaa alaa alemmalla asteella eli merkonomiksi.
Haluaisin töitä alalta, jolle olen jo kouluttautunut.
Psykologiaan. Voisi auttaa ihmisiä ja pidän ihmisläheisesitä alasta. Toisaalta olisi myös varma työpaikka ja hyvä palkka.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:36"]Oletetaan, että pääsisit sisään mihin vain OMIA TODELLISIA KYKYJÄSI vastaavaan paikkaan
[/quote]
Tässähän se ongelma on, varsinkin kun otsikossasi sanotaan "...jos saisit valita". Nuo kaksi kun yhdistetään, niin eipä jää jäljelle mitään sellaista alaa, jota haluaisin opiskella. Olen tässä yrittänyt tehdä gradua viimeiset 15 vuotta samalla kun teen hanttihommia.
Eli jättäisin opiskelut väliin (kun ei niistä mitään hyötyä ole ollut) ja jos joku huolisi, tekisin ylioppilaspohjalta nykyisiä konttoritöitä.
Opiskelisin kondiittoriksi.
Olen kaupan kassa, joka on selkeästi aivan väärällä alalla.
Ei mulla olis tänä päivänä enää mitään mahdollisuuksia opiskella missään, mä olen ihan surkea matematiikassa ja sitä tarvitaan jos meinaa ammattikoulua pidemmälle pyrkiä.
Olenkin siis kuljetusalalla...