Kohtutulehdus?
Minulle tehtiin munanjohdinten aukiolotutkimus 1,5 kk sitten, jonka jälkeen alkoi alaselkä ja myöhemmin myös alavatsakivut. Olen käynyt monta kertaa gynekologilla mutta mitään tulehdukseen viittaavaa ei ole löydetty. Munanjohditutkimuksen jälkeen minulla tuli yhdet kuukautiset ajallaan, mutta nyt niitä seuraavat kuukautiset eivät ole tulleet vaikka minulla tulee aina ajallaan kuukautiset. Vatsa on turvonnut ja on ummetusta, pissittää koko ajan ja kuukautiset olisi pitänyt tulla viimeistään eilen. Mitään pahanhajuista vuotoa ei ole tullut eikä gynekologi löytänyt infektion merkkejä kun kävin viimeksi eilen siellä. Sanoi että kuukautiset pitäisi alkaa viikon sisällä. Alaselkä on minulla vähän kipeä ja turvonnut oli, tuntuu että räjähdän kohta jos ei kuukautiset ala. Voiko tämä kuitenkin olla kohtutulehdus jota gynekologi ei vain nähnyt ultralla? Sukupuolitaudit on testattu. Raskaana en voi olla koska viimeisen yhdyntä oli elokuussa. Voiko tulehdus lykätä kuukautisia, jos on tulehdus kohdussa tai munanjohtimissa?
Kommentit (27)
Up
Onko kellään ollut kohtutulehdusta ja voivatko nämä oireet viitata siihen?
Ap
Huomenta. Kohtutulehduksessa kohtu on järkyttävän kipeä liikuteltaessa. Eli jos vaikka vähän kohdunkaula liikuttaa, niin jos olisi tulehdus tuntisit sen. Näin gyne sanoi mulle kun kävin valittamassa outoa kiputilaa. Syytä ei löytynyt.
En tiiä vaan oma kohtutulehdus oireili vatsakipuna, joka aiheutti lopulta sen etten pystynyt istumaan missään asennossa.
Mulla kohtutulehdus nosti kovan kuumeen ja olin tosi sairas.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kohtutulehdus nosti kovan kuumeen ja olin tosi sairas.
Näin on ollut itsellänikin. Kuume nousee, mahaan koskee ja alakerrassa on paha haju. Vaatii antibiootit.
Itselläni ei ole ollut kuumetta eikä pahanhajuista vuotoa. Nyt kuukautiset eivät ole kuitenkaan tulleet, minkä takia epäilen tulehdusta. Raskaus on hyvin epätodennäköinen koska viimeksi oli yhdyntöjä elokuussa. Kivut alkoivat minulla munanjohdinten tutkimuksen jälkeen, mitä se voi olla ellei tulehdus? Endometrioosia ei ole löytynyt eikä muutakaan poikkeavaa kohdusta.
Ap
Mulla on ollut kaksi kertaa kohtutulehdus synnytyksen jälkeen, ja molemmilla kerroilla on nopeasti noussut hyvin korkea kuume ja heikko yleisvointi, ja olen päätynyt iv-antibiootille sairaalaan. Normaalisti olen hyvin harvoin kuumeessa.
Ennemminkin oireesi viittaavat siihen, että toisesta munasarjasta ei ole irronnut mitään tässä kuussa. Eli olisko tuo munanjohtimen tutkimus voinut häiritä kypsymistä? Kuukautisten poisjäänti ei ole merkki tulehduksesta. Mikään oireistasi ei viittaa tulehdukseen.
Kävin gynellä viime viikolla ja gynekologi sanoi että toisessa munasarjassa on keltarauhanen ja kohdun limakalvo oli paksu. Eli munasolu on siis irronnut. Nyt kuukautiset eivät ole silti tulleet vieläkään ja ovat jo viikon myöhässä. En ymmärrä mitä tämä on.
Ap
Alavatsaa ja alaselkää jomottaa kuin kuukautiset olisi alkamassa tai uin olisi tulehdus, mutta mitään ei ole tullut. Kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa tuli kahtena päivänä vain yksi pieni veritippa.
Ap
Verikokeellahan tulehdukset paljastuu varmasti?
Crp on ollut minulla normaali eli alle 5.
Ap
Ap täällä edelleen. Kuukautisten yhteydessä on tullut pistävän hajuista vuotoa lokakuun kuukautisista alkaen, ja myös valkovuoto, joka on normaalin väristä, haisee pistävältä. Tiistaina menen Jorma Paavoselle joka on erikoistunut näihin asioihin.
Te joilla on ollut kohtutulehdus tai munanjohdintulehdus, miltä vuoto haisi? Oliko siinä pistävä haju?
Ap
Up
Millainen se paha haju kohtutulehduksessa on? Osaako joku kuvailla sitä?
Ap
Ei mitään hajua kohtutulehduksessa.
Kuukautiset siis tulleet nyt sinulla ap? Haku ainoa oire nyt?
Ap, olet käynyt ammattilaisilla jotka ovat tutkineet sinua asianmukaisesti. Lisäksi sinulla on oireita, jotka eivät sovi kohtutulehdukseen. Miten siis voit epäillä itselläsi kohtutulehdusta? En muutenkaan saa kiinni, miten alaselkäkipu ja kuukautisten pois jääminen viittaisi kohtutulehdukseen?
Nyt kuukautiset ovat tulleet joka kuukausi, marraskuussa ne olivat vain myöhässä. Joka kuukautisten yhteydessä tulee pistävän hajuista vaalean keltaista sekä rusehtavaa vuotoa alussa ja lopussa. Lisäksi muulloin valkovuoto haisee myös pistävältä. Miksi pelkään kohtutulehdusta edelleen on se, että minulla on myös edelleen lieviä alavatsakipuja. Myös tuo pistävän hajuinen oudon värinen vuoto epäilyttää. Sukupuolitauteja ei ole. Onko joku käynyt Jorma Paavosella ja osasiko hän diagnosoida tulehduksen hyvin? Olen saanut vaikutelman että hän on hyvin osaava näissä.
Ap
Itselläni ollut kohtutulehdus 2 kertaa, molemmilla kerroilla Crp huiteli parissasadassa ja korkea kuume. Olo oli niin hutera, että esim. vauvaa en saanut nostaa yksin sairaalassa turvallisuussyistä.
Oireesi ei kuulosta kohtutulehdukselta. Crp: n pitäisi nousta.
Kuukautisvuoto voi ylipäätään vaihdella eri elämänvaiheissa. onko hiiva tai bakteerivaginoosi suljettu pois?
Eniten pelkään että minulla on kuitenkin joku tulehdus (kohtutulehdus tai munanjohdintulehdus), joka ei vain näkynyt ultraäänellä eikä gynekologin tutkimuksessa, ja tämä tulehdus tukkii nyt munanjohtimet. Molemmat munanjohtimet olivat auki kun tutkimus tehtiin.
Ap