Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Mitä tekisit? Tuleekohan potkut töistä....

Vierailija
22.02.2014 |

Ymmärtämättömyyttäni mokasin töissä. Mitään vahinkoa asiassa ei tullut kenellekään, mutta toimintani oli vastoin sääntöjä. 

Nyt mietin kuumeisesti mitä tekisin. Menenkö pomon puheille tunnustamaan kaiken ennen kuin hän kuulee sen jostain muualta, vai olenko vain hiljaa ja toivon parasta - siis ettei pomo kuule asiasta. 

Moka on sellainen, että voisin vaikka saada potkut töistä sen takia. Mietin yritänkö pelastaa nahkani tunnustamalla vai toivonko vain parasta?

Työsuhteeni on määräaikainen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin epämääräisesti kuvailtu, että ei tuohon voi ottaa kantaa. Yhtään ei pääse jyvälle oletko tahallaan rikkonut esim. vaitiolovelvollisuutta, annnostellut tappavan annoksen lääkettä mutta potilas ei kuollutkaan, vai ajanut taksia humalassa. Noin yleensä kannatan kyllä suoraselkäistä rehellisyyttä.

Vierailija
2/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut vastoin ohjeita, mutta mitään vahinkoa ei pienimmässäkään määrin tapahtunut. Sanotaanko että tein erään työhön liittyvän asian väärässä paikassa, jossa sitä ei olisi saanut tehdä, mutta vahinkoa ei tapahtunut - uskoin kokeneempaa kollegaa, joka myös tietämättömyyttään neuvoi minua väärin. Enempää en viitsi asiaa avata ettei minua tunnisteta. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pistät sen mokan sen ohjanneen kollegan piikkiin.

Vierailija
4/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan hiljaa etkä tee virhettä uudestaan

Vierailija
5/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, miten kukaan saisi siis tietää tästä? Onko asialla väliä jos mitään vahinkoa ei kuitenkaan tapahtunut ja voit olla varma ettei tule tapahtumaankaan..? Jos et virhettä tee uudestaan.

Vierailija
6/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että aika moni kollega tietää virheestäni. Suurin osa varmasti tajuaa, että kyse oli vahingosta, eikä heillä ole intressejä "käräyttää" minua pomolle, mutta en mene takuuseen kaikista kuitenkaan. Siksi tässä mietin tuota tunnustamista, että asia ei olisi niin paha jos itse ottaisin sen esille... Voi ei! Silloinhan se vasta katastrofi olisi jos en kertoisi mitään, ja pomo kuulisi asiasta muualta...

Asia on vielä sellainen, että jos oikeasti olisin asiaa ajatellut vähän pidemmälle, olisin ehkä tajunnut ennen kuin mokaan, mutta kiireessä toimin ajattelemattomasti... Huoh. 

Ap

Vierailija
7/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha märehtiä - kerro pomolle, näin osoitat myös, että tiedät vastuusi ja miten työsi pitää hoitaa. Muutenhan voi olla, että kun asia ehkä selviää myöhemmin, pomo luulee, että et edes ymmärtänyt toimineesi väärin.

Toinen asia on se, että noita asioita voi olla raskasta kantaa yksin, elää pelossa että asia selviää, viettää unettomia öitä jne jne

Vierailija
8/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kertomassa pomolle mitä tapahtui, rehellisyyttä arvostetaan ja saat itsellesi mielenrauhan. Kaikki tekee virheitä.

Vierailija
9/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole avoin, kadut ja kerrot rehdisti mitä teit. Potkuja harvoin saa noin helposti. Ensin annetaan varoitus ja mahdollisuus muuttaa omaa toimintaa. Sanot että tajusit vasta jälkikäteen virheesi ja nyt sinua hävettää. Pomon on hyvä tietää. Tämä voi jopa lisätä hänen luottamustaan sinuun kun olet rehellinen.

Vierailija
10/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihan hermona ja pelkään että asia paisuu... Pelkään, että asia ei jää lähiesimiestasolle vaan se kantautuu ylemmälle tasolle jossa minua ei tunneta ja vaikuttaa työsuhteeseeni... Voi ei, olen ihan hermona! Mutta ei kai se auta kuin juosta tunnustamaan, vaikka tuntuu jo valmiiksi hirveältä.

Vierailija
11/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska et kerro mitä olet tehnyt, et voi saada varteenotettavia neuvojakaan.

Vierailija
12/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sun velvollisuus on suorastaan kertoa asiasta pomollesi! Ethän ole tehnyt mitään oikeasti väärin, kun et ole laiminlyönyt ohjetta tahallisesti. Pomosi on päinvastoin tehnyt virheen, kun ei ole huolehtinut sinun asianmukaisesta perehdyttämisestä ja työn opastuksesta. Hyvä, että hän saa asian tietoonsa ja voi siten kiinnittää siihen jatkossa huomiota.

rehellisyys kannattaa aina, sitä arvostetaan. Varsinkin kun et ole tehnyt mitään tahallaan. Ja oma olosi helpottaa niin paljon, kun saat asian kerrottua. Pelko pois! Kaikkea hyvää muutenkin. Vaikutat hyvältä työntekijältä.

Vierailija
13/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaista työsuhdetta ei lähtökohtaisesti voi irtisanoa - ellette siis tästä vaihtoehdosta ole työsopimuksessa sopineet. Purkaminen puolestaan on mahdollista vain erityisen painavalla perusteella.

Vierailija
14/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä oikeasti tehnyt asiassa väärin, kun toimintani rikkoo jopa lainsäädäntöä - vaikka sen henki ei olekaan rikkoutunut. Siksi olen niin hermona.  Ei tämä todellakaan iso asia sinänsä ole, mutta erityisesti hermostuttaa, kun tavallaan minun olisi pitänyt tietää. 

En halua myöskään saattaa minua neuvonutta kollegaani "kuseen" asiassa, mutta pelkään että pomo vaatii minua paljastamaan kollegan. 

Olen jo melkein valmis potkuihin kun on niin hirveä olo... Mutta joo, pakko kai tässä on kertoa pomolle, kun en varmaan pysty muuten olemaan töissäkään enää hyvällä mielellä kun kaiken aikaa miettisin tuota asiaa... Ap

Vierailija
15/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pomon pitäisi tietää? Onko virhe sellainen, josta pitää tehdä esim. vaaratilanneraportti, tai täytyykö nyt tehdä jotain korjaavia toimenpiteitä? Jääkö jotain tarpeellista tekemättä, jos et kerro pomolle?

Vierailija
16/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään raportteja eikä korjaavia toimenpiteitä. Asia  säädelty lähinnä väärinkäytösten estämiseksi, ja siitä tässä nyt ei ole kyse, ja sen varmasti kaikki ymmärtävät. Pelkään kuitenkin, että ilkeämielisesti asiaa tulkitsemalla asiasta saadaa väännettyä epäedullinen minulle. Ap

Vierailija
17/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pomona joudun työn luonteen takia usein tilanteisiin jossa joku on tehnyt virheen, joko väärän päätöksen tai ei ole noudattanut ohjeita, tai ihan vaan "mokannut". Seuraukset voivat olla isoja tai ei mitään. 

Minusta parasta on kun virheen tehnyt ihminen saman tien tulee kertomaan mitä on tapahtunut. Sitten voin miettiä, onko syytä parantaa työprosessia, lisätä koulutusta, tehdä ehkä joku tick-list tai taulukko, tai vaikka miettiä onko liian kiire tai onko työtehtäviin varatut ajat liian tiukkoja tai väärin jaettuja. 

Työntekijät vaihtuvat, mutta prosessin virhealttiutta voi pienentää. Jos en tiedä missä ja miksi virheitä tapahtuu, en voi parantaa prosesseja tai mitään muutakaan mikä parantamista kaipaa, oli se sitten työntekijöiden taidot tai työpaikan ilmapiiri. 

Tavoitteena meillä kaikilla on kuitenkin saada hommat hoidetuksi hyvin ja mahdollisimman helposti. 

Vierailija
18/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 on oikeassa, lisäksi se, mikä on mahdollisuus siihen että jäät kiinni? Todennäköistä?

Vierailija
19/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kertoisi mitään. Eiköhän pomo kysy, jos asia häntä tulee vaivaamaan. Silloin sanot suoraan, että sori, luotin kollegaani joka minulle näin neuvoi. 

Vierailija
20/25 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ehdottomasti pomolleen asiasta! Rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä arvostaa kaikki. Jos (ja kun) hän kuulee asiasta muualta, on luottamus sinuun mennyt, eikä sitä tilannetta enää pystykään korjaamaan. Jokainen esimies haluaa kuulla mokistä henkilöltä itseltään, eikä huhupuheina jotain muuta reittiä -> pomo näyttää itse typerältä kun ei tiedä mitä alaiset ovat puuhanneet.