Nyt mielipiteitä? Yksi vai kaksi allasta keittiöön?
Keittiöremontti edessä, ja tiskipöytä on tulossa. Nyt pähkäilen altaiden kanssa, että millaiset ja kuinka monta.
A) Kaksi allasta, koska jos toisessa esim. likoaa uunipata, saa toisessa kuitenkin tiskattua pikkutiskin tai huuhdeltua kasviksia ja hedelmiä. Tiskikone kuitenkin hoitaa normaalin tiskin.
-toisen altaan pitäisi kuitenkin olla iso, esim. 40*50 ja toinen pienempi, ei kuitenkaan sellainen muutaman sentin matala huuhtelureikä. Sellaisia ei vain ole löytynyt, pikkualtaat on aina ns. Normialtaan yhteydessä eli 34*40. Siinä ei mahdu pesemään peltejä, jotka joutuisin kantamaan kerroksen alaspäin kylpyhuoneeseen tai kodinhoitohuoneeseen. Tulevaisuudessakin rempan jälkeen kodari sijaitsisi eri päässä taloa kuin keittiö.
B) Yksi iso allas ja siihen lisävarusteena apukulho.
-Saisin pestyä pellit siinä ja jos altaassa likoaa jotain, saan pikkuhuuhtelun tehtyä apukulhossa. Ongelmana vain hinta. Franke Centinox olisi oikeilla mitoilla, mutta maksaa tonnin luokkaa. Stala L-seitsikko maksaa alkaen 466, mutten löydä tarkempia hintoja mistään.
Millaiset tiskialtaat teillä on, ja oletteko niihin käytännössä tyytyväisiä?
Kiitos jos viitsitte helpottaa remppakaaoksen alle sortuvaa... :)
Kommentit (30)
Yksi allas, koska sen toisen altaan käyttö on niin vähäistä. Mieluummin lisää pöytätilaa.
Meillä yksi iso ja tosi hyvä näin. Saa pestyä pellitkin hyvin.
yksi allas riittää. Uunipataa tarvitsee liottaa vain sisäpuolelta, eikä sen välttis tarvitse olla altaassa. Meillä on niin iso allas, että siinä pystyy pesemään uunipellitkin.
Mulla on kakosi isoa allasta ja se on mielestäni paras, jos tilaa vaan riittää. Jos on pieni kerrostalokeittiö, niin sit vain yksi iso, jossa yrittää olla pitämättä mitään likoamassa, vaan pesee kaiken käsinpestävän heti.
Ei ehkä sellaista kaksialtaista, jossa ei mahdu uunipeltiä pesemään. Mun mielestä syvä ja iso yksialtainen riittää. Mutta jos olisin esim kotiäiti ja laittaisin jatkuvasti uuniruokia tai leipoisin paljon, kyllä kaipaisi kahta isoa allasta. Nyt kun leipominen on satunnaista, ei harmita niin paljon että on vaan tuo yksi allas, koska se on syvä ja iso, sinne mahtuu paljon tiskiä piiloon ja pellin mahtuu pesemään.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 19:15"]
Mulla on kaksi isoa allasta ja sellaiset tulee aina olemaankin.
[/quote]
Saisiko vielä perustelut, tuo ei hyödyttänyt mua millään lailla :) Tosin sen tiedän, että kahta isoa en tule tarvitsemaan, vaan mieluummin sitten ison ja normalikokoisen. Sellaista ei tosin ole löytynyt kuin Ikeasta, ja sekin vain altaana tai upotettavana tiskipöytänä. Mulle tulee kuitenkin perinteinen 60 cm syvä tiskipöytä.
Pöytätilaa mulla tulee olemaan 140 cm tiskipöydän vieressä vielä 130 cm, eli siitä ei huolta.
Teillä yhden altaan omistajilla, onko teillä jotain lisävarusteita altaaseen? Sitä kulhoa mietin, muille en ole keksinyt hyötykäyttöä...
AP
Meillä on yksi xxl allas ja sen lisäksi altaan takareunassa on kaatoaukko mihin voi esim kaataa kahvinloput jos altaassa on tiskiä. Yksi riittää paistovatien ja kristallilasin pesuun oikein hyvin, astiathan pestään koneessa.
Mulla ei ole lisävarusteita. Pesen kaiken tiskikoneessa ja suunnittelen ruoanlaitot ja leipomiset niin, ettei tule tiskikaaosta.
Meidän kuusihenkisessä perheessa vaan tarve on se, että kaksi isoa allasta pitää olla. Koko ajan on joku likoamassa ja toisessa huuhdellaan muita tiskejä, jne.
Meillä tosin taitaa muuten olla tuota tasopintaa sellaiset 6-8 m, joten ei haittaa isot altaat. En todellakaan haluaisin pientä kaveriksi tai olla ilman kuivauskaappia, joka sekin on joku muoti-ilmiö.
t: 2
1,5 allasta on tosi hyvä. Siinä pienessä saa kätevästi valutettua maitotölkit yms. huuhdotut kartongit.
Meillä yksi iso/normaalikokoinen (uunipelti mahtuu kulmittain pesuun) ja yksi pieni (eli se n. 15cm leveä). Ajatuksena on, että pystyy tiskaamaan myös käsin (pikkualtaassa voi huuhtoa), vaikka pesukone pesee suurimman osasn. Isoon altaaseen on helppo kerätä tiskit ja huuhtoa ne, silloin kun konen pesee tai siellä on puhtaat tai jos tarvitsee liottaa jotain. Pikku allas on "aina" tyhjillään, joten siinä on helppo huuhtoa vihanneksia laskea vettä yms. Tämä yhdistelmä mahtuu myös kohtuulliseen tilaan eli keittiöön jää vapaata pöytätilaa.
Yksi riittää ainakin meillä. Edellisessä asunnossa oli yksi iso allas ja nykyisessä yksi pieni, koska kodari on nyt keittiön vieressä ja siellä voi pestä pellit.
Kaikki muu onnistuukin oikein mainiosti siinä yhdessä pienessä altaassa. Mutta meillä ei ole tapana varastoida likaisia astioita tms. altaaseen, vaan ne laitetaan aina suoraan koneeseen tai tiskataan pois. tästä syystä emme ole tarvinneet mitään lisävarusteitakaan.
Likoavaa kattila tai vuokaa voi tosiaan tarvittaessa pitää tiskipöydälläkin. Jos on tapana pitää astioita tiskialtaassa, niin sitten kaksi allasta on varmasti tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 19:44"]
Likoavaa kattila tai vuokaa voi tosiaan tarvittaessa pitää tiskipöydälläkin. Jos on tapana pitää astioita tiskialtaassa, niin sitten kaksi allasta on varmasti tarpeen.
[/quote]
Juu, ei ainakaan tiskipöydällä. Altaassa se on sen hetken poissa silmistä, kun likoaminen tekee tehtävänsä.
Meillä oli edellisessä yksi iso ja se oli ehdittomasti liian vähän, ainakin meidän siisteystasolla(eli useinkin on likaisia tiskejä altaaasaa odottamassa koneeseen pääsyä) voihan ne likaiset pinota pöydällekin mutta jotenki vaan ne tulee sinne altaaseen laitettua..
Nyt on yksi pieni allas(täyssyvä kuitenkin) ja yksi iso. Peltejä noissa ei mahdu pesemään, mutta se ei oo minulle tärkeetä kun aika harvoin niitä tarvii pestä. Sen sijaan on kiva että pelti pysyy altaan päällä eikä tipu sinne altaaseen kun usein nostan kuuman pellin uunista siihen jos hellalle ei mahdu nostamaan. Myöskin kohotan sämpylät ja pullat niin että laitan kuumaa vettä altaaseen ja pullat pellillä siihen päälle.
Minulla on kaksi allasta, molemmat 50x80. Ne vanhat asennettiin taas keittioremontin yhteydessa kun nama uudet ovat ainakin minulle ihan toimimattomia. En tarvitse altaan viereen mitaan sormenhuuhtelukuppia.
Ei missään tapauksessa kahta isoa, niitä tiskejä nyt ei vaan tartte liottaa koko aikaa... Törkysen näköistä, kun puolet keittiön tasosta pelkkää reikää...
Jos on tiskikone,ei kahta allasta,eikä varsinkaan sellasta pikkusta toista allasta. Sillä ei tee mitään. Kahtakaan ei tarvii,jos on kone. Yksi iso allas ja kuivaustaso. Toimii vallan mainiosti.
Meillä iso ja pieni tiskiallas ja näin tulee aina olemaankin, jos minulla on sananvaltaa. Perustelut löytyvät ed.vastauksista.
Mulla on ollut kymmenen vuotta yksi iso ja pois en vaihtaisi. Siinä mahtuu pesemään mitä vaan, enkä säilö altaaseen likaisia astioita, joten toista ei tarvita.
Mulla on kaksi isoa allasta ja sellaiset tulee aina olemaankin.