Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan ollut leipäjonossa?

Vierailija
05.11.2020 |

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/emailjuuso/hapeallista-katsottavaa/

Artikkeli pisti miettimään, onko vauvalaisilla omia kokemuksia?

Näitä kun lukee on niin äärimmäisen tyytyväinen siitä että on hyvässä duunissa. Pelottaa kyllä kun katsoo työttömyyslukuja ja hallituksen loputonta törsäystä.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta.

En kyllä oikein osaa kokea myötätuntoa leipäjonossa olevia kohtaan. Suurin osa pärjäisi kyllä tuilla, jos osaisivat priorisoida. Monelle vaan pelaaminen, tupakka, mahdollisesti alkokin menee ruuan ostamisen ohi.

Olen itsekin ollut aikoinaan hyvin pienituloinen. Järkevällä rahankäytöllä kuitenkin Suomessa pärjää. Luksusta ei saa mutta ei tarvitse nälissään olla.

Vierailija
2/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne mitään myötätuntoa tarvitse. Leipäjonosta haetaan että jää rahaa sitten johonkin muuhun tai kun ilmatteeksi saa. Kerran hain ihan huvin vuoksi ja ihan roska ruokaa, halvinta ja ravinnotonta. Halvinta makkaraa, vehnäleipää, margariinia, kotimaista hernari purkki yms. mitä en kaupasta ostaisi. Köyhät opiskeluajat tai jos on ollut joskus jostain syystä rahaton niin olen elänyt terveellisillä juureksilla ja perunalla. Itse tehty edullisia keittoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, lopetin jonon kasvettua sellaisiin mittoihin, ettei autolla päässyt lähellekään edes invatunnuksilla. Myös järjestyshäiriöitä alkoi ilmetä, jotkut, täällä ei saa sanoa ketkä, etuilivat hyvin röyhkeästi ja jaettava ruokakin alkoi olla suurelta osalta salaattia, hedelmiä ja milloin mitäkin potikoita. Katsoin, ettei ole enää järkevää käydä.

Vierailija
4/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt joskus 15 vuotta sitten, kun käteen jäi 200e/kk ja sillä piti kustantaa ruoat, hygieniatarvikkeet, kännykkälasku ja muut tarvittavat kuten vaatteet. Ei siinä koko kuukaudeksi riittänyt ruokaan rahat vaan loppukuusta joutui aina turvautumaan leipäjonoon.

Vierailija
5/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin. Venäjää puhuvat lihavat äänekkäät naiset rynnivät ja etuilivat kovasti. Oli niin ikävä kokemus että en toisten ole enään mennyt vaan syön hernekeittoa ja leipää ne muutamat päivät kun joskus on tiukkaa rahasta.

Vierailija
6/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn leipäjonossa melkein joka viikko. Jotkut pitää sitä ruoka-avun väärinkäyttönä, koska opiskelijana mulla on mahdollisuus nostaa opintolainaa. Ymmärrän että siinä on jotain perää, mutta kyllä multa silti on mielestäni oikeus hakea ruoka-apua siinä missä muillakin. Opintoraha on kuitenkin niin pieni, että sillä ei mitenkään pysty kattamaan kaikkia pakollisia menoja, eikä muidenkaan köyhien odoteta ostavan ruokaa lainarahalla.

Vierailija
7/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja en ollut työtön silloin.

Vierailija
8/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja kommentteja. Moniko ihminen on oikeasti elänyt näillä kelan "mahtavilla ja kaiken kattavilla" tuilla ja voi tulla sanomaan että se riittää elämiseen, ottaen huomioon että jokainen työtön ei ole tilanteeseensa itse syypää! Itse tunnen monia sairaita, jotka eivät kykene työhön ja elää kelan tuilla eivätkä saa eläkettä jostain ihmeen tyhmästä syystä ja tuet ei riitä vaikkei pelaisi tai käyttäisi mitään päihteitä tai shoppailisi. 

Monet ystäväni ovat riippuvaisia leipäjonoista ja kiitos että niitä on apua tarvitseville! 

Hävettää niiden puolesta jotka halveksuu ihmisiä joilla on taloudellisia vaikeuksia pärjätä, JOS kyse ei ole siitä että on on: nuori, terve, työkykyinen ja on vaan laiska, tää kommentti ei koske niitä, vaan ihmisiä, joilla on fyysiset tai henkiset rajoitukset tai jotka eivät vain saa töitä hakemisesta huolimatta.

Asumiskustannukset ovat nousseet ja niiden halveksujien iloksi kela vähensi tukien määrää he''etisti niin ettei saa riittävästi tukea lämmitykseen, sähköön, jätehuoltoo tms.

Vierailija
9/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki itkevät, että leipäjonoja ei saisi olla olemassa hyvinvointivaltiossa. Viimeksi luin kun asiasta itki joku 20 vuotta toiminnassa mukana ollut.

Noo, jonot kyllä katoavat hyvin nopeasti kun lopetetaan se ilmaisen ruoan jakaminen. Yksinkertaista.

10/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen. Käyn tunnin ulkona jonottamassa sitä kassia, että rahat riittäisivät koko kuukaudeksi ja että voisi ostaa muutakin mitä tarvitsee. Nyt esim. tyynyn. Lampun tarvitsisin myös ja talvikengät. Onneksi on Hursti, jonka ansiosta saan ruokaa silloin, kun pitää pienestä eläkkeestä kustantaa kaikki.

Vierailija
11/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuet riittävät leivän ostoon, mutta jonossa käymällä tuilla voi hankkia jotain muuta tarpeellista. Henkistä hyvinvointiakin pitää ruokkia.

Vierailija
12/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vuosia sitten. - Opin, että keliaakikkona, ainakin tuolloin leipäjonosta saatavassa kassissa ei paljoa iloa. Sen sijaan iloa minulle tuolloin tuotti se, että saatoin harjoittaa hieman vaihtokauppaa muutaman jonossa olleen kanssa, jotka vaihtoivat ilomielin maitojauhepakettinsa minun näkkileipiini  ja ruisleipäni kaurahiutaleisiin...

Olen ollut ymmärävinäni, että tuo paketi jonka itse sain oli ns. EU- ruoka avustus paketti. - Eli tiedän toki, että parhaimmillaan leipäjonosa voi saada paljon monipuolsiemman "paketin" kuin mitä minä tuolloin sain. - "EU ruokapaketeissa" on pääpaino olisi (, ainakinollut) hvvin säilyvissä elinarvikkeissa, joten kassin sisältö ei sinänsä ollut yllätys. 

Enemmän yllättää se, etä lepäjono ovat ollee yhtä mittaa olemassa niin kauan. Ei edes silloin kun Suomessa meni hetkellisesti 90 luvun laman jälkeen taloudellsiesti hyvin niin ne eivät kadonneet mihinkään, edes hetkeksi.        

Vierailija
13/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut käymään leipäjonoissa itse, mutta onneksi sellaisia on tarvitseville olemassa. Mielellään kuitenkin toivoisi, että ruoat vietäisi ihmisille kotiin, ettei tarvitsisi ulkona jonotella. Voisin kuvitella, että ei ole se mikään miellyttävä kokemus.

Vierailija
14/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta munassa, onko mitään siistimpää kuin että sulle syydetään ruokaa ilmaiseksi niin paljon kuin jaksat kantaa, jotka muuten menisivät roskiin. Omilla rahoilla matkustelen sitten.

Vierailija
15/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt, olin työtön ja leipäjono oli vieressä. Lisäksi se on hävikkiruokaa joka on menossa roskiin jos ei kukaan sitä ota. Eli ekologinenkin näkökulma. Mutta valitettavasti itsekin lakkasin käymästä järjestyshäiriöiden takia. Kalliossa tämä.

16/36 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt, olin työtön ja leipäjono oli vieressä. Lisäksi se on hävikkiruokaa joka on menossa roskiin jos ei kukaan sitä ota. Eli ekologinenkin näkökulma. Mutta valitettavasti itsekin lakkasin käymästä järjestyshäiriöiden takia. Kalliossa tämä.

Minkä hemmetin järjestyshäiriöiden takia? Olen käynyt siellä monta vuotta eikä ikinä ole ollut mitään järjestyshäiriöitä. Ei nytkään, kun oikeasti jono on tosi pitkä ja siellä on kaikenlaista väkeä. Onko jonoon ikinä soitettu poliisia? Nytkin pidetään huoli turvaväleistä. Tämä Kalliossa.

Vierailija
17/36 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ajoin ratikalla jonon ohi.

Vierailija
18/36 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut ruoka-apua suunnilleen 10 kertaa. Täällä jaetaan EU:n ruokakasseja kerran viikossa eikä mun ole koskaan täytynyt jonottaa. Kassissa on ollut aina nötköttiä, maitojauhetta, hapankorppuja, kaurahiutaleita, mysliä, tummaa makaronia ja perunamuusijauhetta. Joskus myös hernekeittoa, jauhoja tai keksejä. Lisäksi jaossa on ollut kaupoissa myymättä jäänyttä päiväysleipää, jota on saanut ottaa 1-2 pussia mukaan.

Vierailija
19/36 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki itkevät, että leipäjonoja ei saisi olla olemassa hyvinvointivaltiossa. Viimeksi luin kun asiasta itki joku 20 vuotta toiminnassa mukana ollut.

Noo, jonot kyllä katoavat hyvin nopeasti kun lopetetaan se ilmaisen ruoan jakaminen. Yksinkertaista.

Niinpä. Leipäjonot ei taatusti katoa mihinkään niin kauan kun niissä saa käydä kuka tahansa. Vaikka köyhien elintasoa nostettaisiin niin että leipäjonojen kävijämäärä vähenisi puolella, se johtaisi siihen että jonottajat saa vähemmällä vaivalla tuplasti arvokkaamman ruokakassin. Tällöin leipäjonot alkaisi houkuttaa myös uusia ihmisiä - enkä tarkoita (pelkästään) ruoka-avun väärinkäyttäjiä vaan (myös) monia köyhiä ihmisiä, joille leipäjonoissa käyminen on hankalaa: Huonojalkaisia vanhuksia, joille ruokakassin hakeminen tarkoittaa maksullisia bussimatkoja ja raskasta seisomista tuulessa ja tuiskussa. Töissä käyviä ja opiskelevia yksinhuoltajia, joilla on rahan lisäksi pulaa laatuajasta lastensa kanssa. Jne.

Vaikka kävisi niin, että köyhät saataisiin pois leipäjonoista, tilalle tulisi taatusti muita: Hyvin toimeentulevia ihmisiä, jotka tahtoo säästää ruokakuluissa, ja niitä jotka näkee leipäjonot keinona vähentää ruokahävikkiä.

Vierailija
20/36 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt. Koska käyn töissä, niin en koskaan pääse noihin avustusjonoihin mukaan. Nytkin kaapissa on lapsille kattilallinen nistipataa, itse syön seuraavan kerran tiistaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi