Ongelma kissaemon ja pentujen kanssa
Emokissa karkasi viikko sitten ja jätti kolmiviikkoiset pennut minun hoidettavakseni. Oli kuitenkin ennen tätä hoitanut pennut hyvin eikä ollut mitään näkyvää syytä, miksi emo olisi hylännyt ne tarkoituksella.
Tänään emo löysi takaisin kotiin, eikä enää tunnista/huoli pentujaan. Sähisee vain ja välttelee. Onko emojen ja pentujen suhde menetetty vai voisiko emo alkaa uudelleen hoitamaan pentujaan?
Kommentit (20)
Osta feliway haihdutin, joka poistaa kissan stressiä
Voi olla että pennut tuoksuvat vieraalta ja siksi emo hylkii niitä
Soita eläinsuojeluyhdistykseen ja kysy heiltä. Heillä on kokemusta emoista ja pennuista. Sen mitä itse olen kuullut on, että emo ei hylkäisi poikasiaan milloinkaan. Ehkä aika auttaa.
Olen juottanut ruiskulla kissojen äidinmaidonkorviketta, hyvin on paino ainakin noussut ja ovat reippaita pikkuisia :) kohta saisi alkaa maistattamaan jo kiinteää penturuokaakin, olisi vaan hyvä kun olisi emo opettamassa kissojen tapoja ja hoitaisi pesemiset
Taas yks täysin vastuuton kissanomistaja. Siis päästit kissan irti luontoon tappamaan lintuja ja ties mitä kaikkea.
Et tarvi kissaa etkä pentuja kun et osaa/pysty niistä huolehtimaan vastuullisesti.
Kissa leikattavaksi ja äkkiä. Vastuutonta menoa. Kohta on taas paksuna jos ei jää auton alle sitä ennen.
Joo, lääkäriin pitäisi emo viedä. Normaalisti kissaemo huolehtii vieraistakin pennuista. Yrittävätkö pennut imeä? Jos emolla on vaikka maitorauhanen tulehtunut niin imeminen tekee kipeää, niin voi siksikin olla äkäinen. Ja ehdottomasti strerilisaatio myös, sekin rauhoittaa.
Arvoisat vastuulliset kissanomistajat
Jos kaikki narttukissat leikataan ennen kuin ovat tehneet pentuja, niin mistä niitä pentuja sitten tulee? Koeputkestako?
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki narttukissat leikataan ennen kuin ovat tehneet pentuja, niin mistä niitä pentuja sitten tulee? Koeputkestako?
Enpä ole vielä kuullut kenenkään valittavan kissojen vähyydestä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki narttukissat leikataan ennen kuin ovat tehneet pentuja, niin mistä niitä pentuja sitten tulee? Koeputkestako?Enpä ole vielä kuullut kenenkään valittavan kissojen vähyydestä Suomessa.
No eipä noita maatiaskissanpentuja oikein löydä mistään. Ainankaan täällä päin. Ne mitkä tulee myyntiin varataan heti. Eriasia kai jossain pohjanmaalla, jossa kuulemma kauhea kissakriisi. Ihan toiseltapuolen suomea en lähde pentua hakemaan. Varsinkaan sellaista joka elänyt pentuaikansa navettakissana, ilman että sitä ihmiset juuri käsitelleet.
Ap:lle sanoisin neuvoksi että vie emo eläinlääkäriin tai ainankin soita sinne ja kysy neuvoa. Myös paikallinen löytöeläintalo osaa varmasti auttaa tai etsiä pennuille varaemon.
Synnyttikö kissa sisällä vai ulkona? Ettei ole pentuja ulkosalla hoitamassa?
Kysyn vain, mistä minä mitään tiedän xD
Vierailija kirjoitti:
Sillä on jo uusi mies siellä.
Uusi Lollikissa jo pökkii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on jo uusi mies siellä.
Uusi Lollikissa jo pökkii
korjaan siis Kollikissa :D!
Miten voit päästää leikkaamattoman kissan ulos????
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden kaikkien pitää tehdä pentuja?
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei varmastikaan useimpien kohdalla ole siitä että haluttaisiin hävittää kissat kokonaan vaan että ne jotka antaisivat kissojensa lisääntyä tekisivät sen vastuullisesti. Vastuulliseen kasvattamiseen kuuluu mm. molempien vanhempien testaaminen vähintään FIV:n (kissojen HIV) ja FeLV:n (kissojen leukemia) varalta, naaraan veriryhmän selvittäminen, hyvien kasvuolosuhteiden takaaminen, hyvien kotien etsiminen kaikille pennuille ja varmistaminen, etteivät pennut pääse lisääntymään vastuuttomasti.
Suurin ongelma tällä hetkellä on nimenomaan se, että kissat pääsevät lisääntymään ulkona vapaasti ja syntyy villejä pentueita, jotka kasvavat nopeasti suuriksi populaatioiksi luonnossa. Eläinsuojeluyhdistykset loukuttavat tuhansia kissoja vuosittain, monien kissojen kesyttäminen lemmikiksi on vaikeaa ja niille on myös vaikea löytää kotia. Kissat myös aiheuttavat tuhoa luonnossa ja toki kärsivät itsekin jäädessään esim. auton alle, joutuessaan ilkivallan kohteeksi tai joutuessaan viettämään esyn pienissä tiloissa viikkoja tai kuukausia.
Jos pentujen kasvattamisen tekee vastuullisesti niin ainakaan itselläni ei ole mitään sitä vastaan. Tämä AP on kuitenkin antanut emokissan hylätä pentunsa päästäessään sen juoksentelemaan vapaana ulos ja vähän epäilen onko hän tehnyt mitään testejäkään kissalleen saati edes tietää pentujen isää. Kukaan tuskin haluaa saada sairasta tai muuten "viallista" kissaa. Entä pentujen tulevat kodit - saavatko nämäkin pennut lisääntyä vapaasti? Entä jos kaikille pennuille ei löydykään hyvää kotia, onko emokissan omistaja tällöin valmis pitämään kissansa pennut itse ja tarjoamaan niille hyvän elämän?
Steriloi emo ja joko hoida pennut itse tai anna ne eteenpäin. Emolle ei missään nimessä enempää pentuja.
Miten olet ruokkinut noin pieniä pentuja viikon ajan?