Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tulee aina meille syömään ruuan

Vierailija
21.02.2014 |

Asutaan samalla paikkakunnalla, anoppi on nuori kuusikymppinen ja minulla vauva, 1v. ja 3v. Olen äitiyslomalla ja siis ollen lähes tulkoon aina kotona, anoppi tuli tänäänkin sopivasti kylään ennen viittä kun tietää että meillä syödään päivällinen ennen lastenohjelmia ja pikkukakkosta. Valmis ruoka kelpaa varmasti työpäivän jälkeen, mutta vaikken pikkumainen olekaan ja vieraanvarainenkin mielestäni, niin silti on kova työ huomioida aina yksi ylimääräinen aikuinen ruuan määrässä. Tykkään myös säästää edellisen päivän jämät lasten lounaaksi, jotta meille jää reipasta ulkoiluaikaa aamupäivisin. Usein joudun itse jättämään tekemäni päivällisen syömättä, jotta jäisi lämmitettävää lapsille seuraavaksi päiväksi. Anoppi kun tuli tänäänkin kylään, ja otti aina vain lisää¨ja lisää "kun ruoka maistuu niin hyvälle". En edes ole hyvä kokki, vaan teen ihan perusruokaa, makaroonnilaatikkoa, lihapullia ym takuuvarmasti lapsille uppoavaa. tämä kaava jatkunut jo keskimmäisen äitiyslomalta asti. Viikonloppuisin anoppi on reipas kuntoilija ja ostoksilla juoksija, ja monesti hakee jomman kumman isommista lapsista kahvilaseuraksi. Viime aikoina tullut mieleen, että eikö voisi vaikka pihalla ulkoilla isompien lasten kanssa, laskea mäkeä ym pientä talvijuttua kun niin pienet ei tarvi mitään ihmeellistä. Tai voisi vaikka kotonaan tehdä ruokaa ja kutsua meidät syömään viikonloppuna. Tai autella kotihommissa sen sijaan, että päivittäisten kyläilyjen aikana istuksii ja seurustelee ja haluaa yleensä vielä kahvia ruuan päälle. Minä väsyn tähän päivälliskyläilyyn, ja alan olemaan stressaantunutkin. Kuinkahan tämän tavan saisi hienovaraisesti katkaistua? Alanko laittamaan ruuan jo neljäksi, niin olemme ehtineet jo syömään kun työpäivät vasta päättyvät. Saisi jatkossa vain sen kahvin.

Pakko oli avautua tänne, kun meinasi palaa käämit tänään kun meille tullessaan sai istahtaa valmiseen ruokapöytään syömään lihapullia, ja sieltä käsin kauhistelee miten hirveän sotkuista meillä on ja miksi ihmeessä pitää olla niin paljon lapsia. Että olisi kuulemma pitänyt miettiä ennen eikä vasta nyt kun ne lapset on olemassa. Joskus osaa olla tod tahditon, ja koen vaikeaksi alkaa samalle linjalle töykeilemään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ruokailun siirtäminen aikaisemmaksi kuulostaa hyvältä... PAitsi jos hän on niin törkeä että sitten vain kaivaisi jääkaapista ruokaa ja lämmittäisi "kun sitä kerran on". 

Vierailija
2/6 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko anoppisi muuten leski vai eronnut?
Jos hän on vain yksinäinen, eikä halua mennä kotiin tyhjään taloon laittamaan ruokaa vain itselleen... Ei välttämättä itse edes ymmärrä että hänestä on haittaa =/
Mitä jos vain jatkossa tekisit niin että kun ruoka on valmis, pistät valmiiksi rasioihin sen verran mitä haluat säästää lounaaksi, ja laitat loput tarjolle? Jos hän ymmärtäisi hienovaraisesta vinkistä että teet kerralla paljon jotta sinun ei tarvitse koko ajan kokata....
Jos hän on vain tärkeä hyväksikäyttäjä ehkä voisi sanoa pahastikin, mutta jos hän on yksinäinen ja vain ajattelematon, niin turhaa häntä olisi nolata...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehesi tykkää tilanteesta?Laita hänet keskustelemaan suoraa äitinsä kanssa.

Toinen vaihtoehto on sopia menoja: pyydä vaikka naapurin lapsiperhe teille syömään/leikkitreffeille tai sopikaa itse menevänne sinne heti ruuan jälkeen, niin ehkä se anoppikin ymmärtää häipyä kun on jo vieraita talossa tai kun te teettekin lähtöä ennen sitä kahvia. 

Tai sitten rupeat taivastelemaan ääneen: "voi kun näitä kanafileitä on vain x-määrä, kun ei oltu sovittu mitään että tulisit syömään. Nää ei kyllä riitä, mutta otatko kahvia?"

Vierailija
4/6 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alkaisin kyselemään, että mites viikonloppuna, tullaanko lauantaina vai sunnuntaina syömään?

Vierailija
5/6 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi reppana, joka ei saa suutaan auki. Pitää täällä sitten valittaa kurjaa kohtaloaan!

Vierailija
6/6 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin päiväohjelmaa. Ruokailun aikaistaminen ja kyläily/ulkoilu ruokailun jälkeen. Olen varma ettei kukaan normaali mene kaivamaan toisten jääkaapista ruokia.

Miehesi pitäisi puuttua tuohon, onko tuolloin kotona kun äitinsä tulee teille. Pitäisi äidin ainakin tuoda ruokatarvikkeita jos syö teillä 5 kertaa viikossa tai maksaa ruokarahaa.

Minulla oli tuontyppinen ystävä menneisyydessä. Ei halunnut kokata ja hyödynsi toisten ruoka-ajat ajoittamalla vierailut ruoka-aikaan. Pahinta kaikessa oli että kutsui kylään ja pyysi härskisti tuomaan leivonnaisia tai ruokaa.

Kerran teki niin että kun mentiin vierailulle lähetti minut ja miehensä kauppaan, heillä ei ollut mitään ja maksattivat minulla ruoat. Rouvalle maistui alkoholi ja olisi ostattanut oluet ja tupakatkin mutta siihen en sentään suostunut. Jäi viimeiseksi vierailuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi