Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveisiä hammashuollon ajanvarauksesta. Edessänne on 15 000 ihmistä jonossa...

Vierailija
21.02.2014 |

Palveluseteleiden käytön lopetuksen jälkeen (kesällä 2013) pääkaupunkiseudulla ei tahdo päästä edes hammastarkastukseen. Jonossa on 15 000 ihmistä, joista jonon hännimmäiset pääsevät tarkastukseen ensi syyskuussa. Tervetuloa Helsinkiin!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

elokuulle meni minunkin perustarkastus, kun aikaa nyt varasin. Tosin akuutivaivan kanssa olen päässyt hml:iin samana tai seuraavana päivänä.

Terveisiä: pohjoisesta.

Vierailija
2/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä palveluseteliä ole mihinkään lopetettu. Tammikuussa käytin Helsingissä palveluseteliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää edes yritä päästä tarkastuksiin. Menen hammaslääkäriin vasta sitten kun on oikea tarve, eli hammasta vihloo niin, että järki menee ja mikään poppakonsti ei enää auta. Silloin pääsee samana päivänä akuuttina.

Vierailija
4/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Päijät-Hämeestä, kunnalliseen hammashoitoon ei aikuinen pääse.

Vierailija
5/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa olen päässyt lasten kanssa nyt neljä kertaa samana päivänä hoitoon kahden kuukauden sisällä. Aamulla soitin. Pari hammastapaturmasta johtuvaa käyntiä ja yksi paise ja yksi heiluva hammas joka ei irronnut.

Vierailija
6/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutin ajan sain samalle päivälle ja palvelusetelillä jatkohoito. Helsinki/helmikuu 2014

Vierailija
7/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä kiire tarkastukseen on? Ei sitä tarvitse tehdä joka vuosi, joten ajoissa vain varaamaan.

Vierailija
8/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene megaklinikalle tarkastukseen? Hinta kelakorvausten jälkeen 25,36€ jos varaat pari viikkoa etukäteen? On toki reilun 10€ kallimpaa, mutta palvelukin on sitten ihan omaa luokkaa.

Vierailija
9/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku? Fakta: Palveluseteli on edelleen käytössä.

Vierailija
10/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:08"]Terveisiä Päijät-Hämeestä, kunnalliseen hammashoitoon ei aikuinen pääse.

[/quote]

Vierailija
11/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:08"]Terveisiä Päijät-Hämeestä, kunnalliseen hammashoitoon ei aikuinen pääse.

[/quote]

Olen jonottanut lahdessa hampaan paikkaukseen puoli vuotta. Myöskään kunnallista terveydenhuoltoa ei tarjota enää kuin alle 3-vuotiaille ja yli 65-vuotiaille. Muut menkööt yksityiselle.

Vierailija
12/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän voitte vaihtaa terveyskeskusta uuden lain turvin. Jospa naapurikunnassa parempi palvelu

Vierailija
13/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:15"]

Mikset mene megaklinikalle tarkastukseen? Hinta kelakorvausten jälkeen 25,36€ jos varaat pari viikkoa etukäteen? On toki reilun 10€ kallimpaa, mutta palvelukin on sitten ihan omaa luokkaa.

[/quote]

Oon käynyt megaklinikalla kolmesti. Kaksi ekaa kertaa (paikkaus + suuhygienisti) meni ensiluokkaisesti. Nyt viimeisestä käynnistä en voi sanoa samaa. Hammalääkäriksi osui todella nuori ulkomaalaistaustainen (puhui tosi huonoa suomea) tyttö, joka tuntui vielä harjoittelevan työtään. Tarkistus meni ok ja todettiin kaksi reikää, jotka tyttö sitten paikkasi. Täytyy sanoa, etten ole koskaan saanut noin huonolaatuista paikkausta. Tyttö ei ainakaan säästellyt paikkausmuovia, vaan tuntuu, että puoli hammasta on tuon muovin peitossa. Lisäksi etuhampaaseen tehty paikkaus sai teki etuhampaasta todella ruman näköisen. Menenkin ensi viikolla korjauttamaan näitä paikkauksia megaklinikalle. Saa nähdä, mitä tulee... 

En taida uskaltaa käydä enää tämän jälkeen kyseisellä klinikalla, kun käyttävät osaamattomia hammaslääkäreitä, joilla kielikin on niin heikko, ettei kommunikaatio tunnu täysin pelaavan asiakkaan ja lääkärin välillä. Harmi, sillä onhan tuo edullisempi kuin muut yksityiset.

Vierailija
14/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen ihan suosiolla yksityiselle.

Vierailija
15/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sormi murtunut, se olisi pitänyt korjata leikkauksessa. Terveyskeskuksesta lähettivät yliopistolliseen keskussairaalaan.

Siellä olin kolme päivää. Joka aamu kierroksella lääkäri (aina oli eri lääkäri) kysyi, että eikö mulla ole vakuutusta, enkö voi mennä yksityiselle? Sanoin, että kyllä mulla on vakuutus, palkasta mene automaattisesti yhteiskunnan sairasvakuutuskassaan tietty summa. En voi itse päättää, maksanko sitä vai en. Joten odotan sen mukaista hoitoa täältä.

Meni kolme päivää. Terveyskeskuksessa sormeeni laitettua väliaikaista lastaa ei kukaan edes avannut ja korjannut sinä aikana. Käteen sattui.

Lopulta, neljäntenä päivänä en kestänyt enää, menin sitten yksityiseen sairaalaan leikattavaksi, pääsin seuraavana päivänä operaatioon ja maksoin siitä yli 2000 euroa.

Motivaationi maksella näitä yhteiskunnan veroluonteisia maksuja on aika pahasti miinuksella. Onneksi on kieli- ja ammattitaitoa, harkitsemme muuttoa Saksaan. Suomessa ei vaan enää välitetä kansalaisista.

Vierailija
16/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:15"]

[/quote]

Oon käynyt megaklinikalla kolmesti. Kaksi ekaa kertaa (paikkaus + suuhygienisti) meni ensiluokkaisesti. Nyt viimeisestä käynnistä en voi sanoa samaa. Hammalääkäriksi osui todella nuori ulkomaalaistaustainen (puhui tosi huonoa suomea) tyttö, joka tuntui vielä harjoittelevan työtään. Tarkistus meni ok ja todettiin kaksi reikää, jotka tyttö sitten paikkasi. Täytyy sanoa, etten ole koskaan saanut noin huonolaatuista paikkausta. Tyttö ei ainakaan säästellyt paikkausmuovia, vaan tuntuu, että puoli hammasta on tuon muovin peitossa. Lisäksi etuhampaaseen tehty paikkaus sai teki etuhampaasta todella ruman näköisen. Menenkin ensi viikolla korjauttamaan näitä paikkauksia megaklinikalle. Saa nähdä, mitä tulee... 

En taida uskaltaa käydä enää tämän jälkeen kyseisellä klinikalla, kun käyttävät osaamattomia hammaslääkäreitä, joilla kielikin on niin heikko, ettei kommunikaatio tunnu täysin pelaavan asiakkaan ja lääkärin välillä. Harmi, sillä onhan tuo edullisempi kuin muut yksityiset.

[/quote]

Kyllä lääkärin pitäisi osata suomea aukottomasti. Olen myös itse törmännyt terveyskeskuksessa ulkomaalaistaustaiseen lääkäriin, jolla oli vaikeuksia ymmärtää asioita ja vakeuksia asioiden selittämisessä. Sitten lääkäri kysyi, voidaanko puhua englantia!

Mitäs sitten, kun vastaanotolla on vanha ihminen, joka ei osaa englantia? Ja englanninopettajana voin sanoa, ettei sen lääkärin englanninkielen taitokaan hääppöinen ollut.

Suomessa kun ollaan, asiat pitää hoitaa suomeksi ja ruotsiksi. Jos ei siihen kykene, pitäisi paikalla olla palkattu, ammattitaitoinen simultaanitulkki. Tässä tapauksessa sellainen, jonka erikoisala on lääketiede. Heidän palkat taitaa sitten mennä jos sen terveyskeskuslääkärin palkan ohi...

Vierailija
17/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli hammaslääkärinä kunnallisella puolella. Hänet savustettiin ulos.

Syy: hän ei suostunut tekemään työtään huonosti. Hän teki paikkaukset ja muut niin hyvin, kuin se kuuluu tehdä. Porasi huolellisesti sen "reiän" alueen pois, teki huolella paikan niin, ettei haitannut purentaa, jne. Tästä syystä hän otti päivässä vastaan yhden potilaan vähemmän kuin muut. Muut varasi aikaa 15 min per potilas, hän 20 min.

Kunnallisella puolella on hammaslääkäreillä niin kiire, että suurin osa hutaisee työnsä. Jätetään sinne paikan alle esim vähän sitä pilalle mennyttä hammasta, jonka seurauksena reikä etenee siellä paikan alla ja sitten on taas hammaslääkärikäynti edessä... Mutta nopeus on se, mitä työnantaja edellyttää, hoidon tasosta voi tinkiä.

Vierailija
18/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samassa tilanteessa ja yksityiselle päätin heti mennä. Yksi harvoista asioista mihin olen oikeasti valmis käyttämään rahaa. Varsinkin kun suun terveys vaikuttaa niin paljon siihen miten kestää talviflunssia ja muita "perussairauksia". Töiden laatu ei ehkä joka yksityisellä kaikista paras, mutta ainakin asioille tapahtuu jotain nopeasti!

Vierailija
19/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:38"]

Suomessa ei vaan enää välitetä kansalaisista.

[/quote]

Tämä on niin totta. Itseäkin pelottaa, että jos Suomessa sairastuu vakavasti, ei saa hoitoa.

Yhdellä tuttavallani, nelikymppisellä perheenäidillä on pahanlaatuinen syöpä. Annetut lääkkeet eivät tunnu tehoavan ja hoitava lääkäri on nihkeä niitä vaihtamaan, ei niitä vaihtoehtoja kuulemma oikein ole.

Hän meni käymään kertaluontoisesti yksityisellä syöpäklinikalla, jossa lääkäri sanoi, että hoitoja on vaikka millä mitalla. Mutta ne lääkkeet maksavat n. 10 000 euroa/päivä. Ja että julkisellakin puolella niitä annetaan potilaalle JOS on yksityinen sairasvakuutus, joka maksaa viulut. Hän antoi mukaan listan lääkkeistä, jotka saattaisivat tehota.

Saako tämä nainen näitä lääkkeitä nyt julkiselta puolelta? Ei. Kaikkensa on yhteiskunnalle antanut, elättänyt perhettä, aina tehnyt kovasti töitä. Ja mikä on kiitos?

Itse pidän Suomen "hyvää" julkista terveydenhoitoa pelkkänä kansalaisille tuputettuna kulissina ja lumelaitoksena näiden kokemusten kuulemisen jälkeen.

Vierailija
20/41 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:07"]

Mä en enää edes yritä päästä tarkastuksiin. Menen hammaslääkäriin vasta sitten kun on oikea tarve, eli hammasta vihloo niin, että järki menee ja mikään poppakonsti ei enää auta. Silloin pääsee samana päivänä akuuttina.

[/quote]

Joo, toi oli munkin tapa aiemmin. Pahasti tulehtunut hammas ei edes ilmoitellut itsestään särkynä(outoa) ja siellä oli niin paha tulehdus, että jouduttiin ottamaan pois, kun juurihoito ei olisi auttanut niin pahassa tulehduksessa. Varasin juuri tuollaisen pika-ajan, kun kipu alkoi ihan yllättäen aivan järkyttävänä jomotuksena. Nuo tulehdukset voi olla vaarallisia kun ne voi levitä esim. verenkiertoon... Tuosta viisastuneena käväisin korjauttamassa huonoon kuntoon päässeet hampaat (3 reikää) ja sen koommin ei ole tarvinnut käydä kuin tarkastuksissa, kun hampaat kunnossa. Aina kun vähänkin epäilystä jostain > tarkistukseen. Kamala kokemus kaikenkaikkiaan tuo kipu, en ole pahempaa kipua kokenut : ( Jouduin vetämään sekä parasetamolia, että buranaa samaan aikaan lääkärin määräyksestä, että pystyin olemaan.

Julkisella tuo palvelu on niin luokatonta. Jos olisin ootellut julkisella että olisin käynyt korjaamassa nuo reiät niin olis mennyt tosi pitkän aikaa ja ne ois mennyt vielä huonommaksi. Mulle julkisen puolen ajanvaraaja ehdotteli mm. itse paikkausta yhden hampaan kohdalla väliaikaisesti.  Yksityisellä hampaat hoidettiin muutamassa viikossa kaikki. Maksoi aivan törkeästi (kun kelakorvauksetkin tuli jälkijunassa)niin että sai säästötiliinkin kajota, mutta kannatti oman mielenrauhan takia. Implantti se vasta maksoikin, huh,mutta oli se sen arvoista. Nykyään olen ihan neuroottinen tuosta hampaiden hoidosta :D Ei voi kuin todeta, että julkinen hammashoito on nykypäivänä aivan luokatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi