Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako tk:sta apua painonpudotukseen?

Vierailija
20.02.2014 |

Kellään kokemusta?

Olen 35v 169cm/106kg ja paino on noussut parissa vuodessa n.20kg. Tätä ennen jojoilua 80-95kg:n välillä vuodesta toiseen, eli siis lukuisia laihdutusyrityksiä, elämäntapamuutosyrityksiä jne. koko nuoruus ja aikuisikä takana.

Olen aina ollut fyysisesti tosi hyvässä kunnossa painosta huolimatta mutta viimeisen vuoden aikana alamäki on ollut hurja! Pelkään diabetestä, astmaa, sydän&verisuonitauteja ym. Haluaisin ennen (toivottavasti viimeistä kertaa) kun aloitan elämäntaparemontin, saada omat verensokeriarvot, kolesterolit ym. tietoon jos se vaikka olisi hyvä kannustin, ja käydä jonkin ajan kuluttua kontrollossa nähdäkseni oikeita numeroita.

Saako tk:sta tällaista palvelua?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaankin saa, kysymällähän se selviää. Myös laihdutuslääkkeitä on mahdollista saada reseptillä.

Vierailija
2/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:50"]Kyllä varmaankin saa, kysymällähän se selviää

[/quote]

No mähän tässä just kysyn?? :D

Lienee asiasta tietäviä täälläkin; niin ei tartteis rääkyvä uhmis puntissa jonotella turhaan puhelimessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 23:50"]Kyllä varmaankin saa, kysymällähän se selviää

[/quote]

No mähän tässä just kysyn?? :D

Lienee asiasta tietäviä täälläkin; niin ei tartteis rääkyvä uhmis puntissa jonotella turhaan puhelimessa

Vierailija
4/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk on tällä hetkellä niin tupella, ettei sieltä saa laihduttamiseen mitään tukea. Ravintoterapeutille eivät meinaa päästä edes vaikeasti allergiset, laihdutusryhmiä ei järjestetä, lääkäri sanoo vain että voivoi, psykiatriselle sairaanhoitajalle voi tilata ajan mut jos ei ole psyykkisiä ongelmia syömisen takana niin eipä siitäkään ole apua jne.

Ainoa mitä tk:sta tarjotaan, on syyllistäminen ja pari esitettä. 

Vierailija
5/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan omalla paikkakunnalla ole laihdutusryhmiä, kyseessä iso kaupunki eteläisessä Suomessa. Voit saada terkkarin perussaarnan lautasmalleista ja jonkun esitteen ja That's it. Aika turhauttavaa, koska tällaiselle ennaltaehkäisevälle terveydenhoidolle olisi valtava tarve. T. Terveydenhoitaja

Vierailija
6/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, täytyypä soitella ja kysellä mikä täällä on meininki. Siis mähän olen ammattilaihduttaja, tiedän kyllä mitä ja milloin pitäisi syödä ja liikuntaa lisätä.

Ongelmahan on puhtaasti korvien välissä, kun tulee se moodi päälle ettei millään ole väliä ja mitä epäterveellisempää, sen parempi. Eilen illalla meni paketillinen nakkeja, majoneesia, pizza ja litra suklaakermajäätelöä. Se tila kun niitä mässää, on verrattavissa ihan humalaan//orgasmiin tms. ja kun on paha olla, nykyään lähes koko aika niin pakko hakea edes jotain mielihyvää jostain :/

Mutta nyt tosiaan kroppa huutaa että LOPETA, eikä aivot usko. Tää on kamalaa.

Ap

Vierailija
7/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menet normaalisti lääkäriin ja kerrot että paino on noussut lyhyessä ajassa hurjasti, ja olet huolissasi veriarvoista, varmasti laittaa lähetteen kokeisiin, muuta apua en kyllä uskalla luvata. Voi olla että jonkun reseptin kirjoittaa jos haluat, en tiedä onko niitä nykyään kuinka edes markkinoilla, aika huono valikoima taitaa olla.

Vierailija
8/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat ajanvaraukseen ja sanot, että haluat lääkärintarkastuksen ennen laihdutuskuuria. Kyllä ne ainakin tässä kunnassa kuulemma ottaa, mutta on varauduttava siihen, että lääkärille pääseminen kestää, koska tässä asiassa ei pääse mihinkään ensisijaisten ryhmään. Normaali tk-maksu pitäis mennä. 

Vierailija
9/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla myös jotakin painonhallintaryhmiä tms, tk:sta riippuen. Tai saat lähetteen ravitsemusterapeutille. Kannattaa vaan varata aika :)

Vierailija
10/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti saa, ei saa edes verikokeita vaikka paino olisi noussut 17 kg 6 viikossa. Sanovat vain että lopeta mässytys vitun läski. Näin ainakin Oulussa toimittiin.

Vierailija
11/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeet voidaan varmaankin tarkistaa.

Neuvot laihtumiseen ovat sen sijaan kaikkialla samat: syö säännöllisesti 5 kertaa päivässä 3 tunnin välein, pienennä annoskokoja ja jatka samaa elämäntapaa loppuelämäsi.

Esim.

Aamupala: 250g rahkaa, keitetty puuro 1,5 dl tai puuron sijasta 1 ruisleipä täytteillä

Lounas: jauhelihaa, kalaa tai kanaa 200 g, tumma pasta, riisi tai peruna 150g, salaatti puoli lautasellista

Välipala: esim. hedelmä tai 100g rahkaa

Päivälliseen sama kaava

Iltapala: 250 g rahkaa

Tuolla ruokavaliolla laihtuu helposti ja jos ei laihdu, niin sitten pitää tarkistaa annoskoot ja laskea oma kulutus tarkemmin. Liikunta avuksi, lenkille ja salille.

Vierailija
12/12 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain viime kesänä terkalta lähetteen ravitsemusneuvojalle, kun esikoisen nelivuotisneuvolassa kyseltiin vanhemman terveyshuolista. Mua auttoi hyvin, pudotin viitisen kiloa (mulla lievä ylipaino) ja tärkeintä mulle oli saada painonnousu pysähtymään. Uskon, että lisääkin putoaa, jahka aktiivisuus taas lisääntyy talven jälkeen.

Onko sulla sukurasitteita eli suvussa diabetesta, sydänongelmia tms? Ne kannattaa mainita, kun menet tk-lääkärille niitä verikokeita pyytämään Ja jos eka lekuri suhtautuu huonosti, mene toiselle tai kysy neuvolassa. Kyllä joku varmasti kuuntelee! Pitäähän se ymmärtää, että jos ihminen on motivoitunut auttamaan itseään, häntä pitää siinä tukea ennen kuin ollaan jo jossain leikkauspöydällä.

Ja vielä sanottakoot, että mun saamiin ruokavalio-ohjeisiin kuului myös kuitupitoinen leipä. Älä kiirehdi, ota tavoite vaikka kolmen vuoden päähän. Jutalla sun muilla on kovin kiire, kun pitää saada tv-sarja purkkiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi