Turussa tänään......
Olimme tänään shoppailemassa Turussa! Mitäköhän oli sattunut keskustassa, Hansan ja torin liikennevaloissa, kun siinä tienreunassa oli runsaasti verta ja verisiä papereita? Yököttävää, kun en tiedä kuka porukastamme jo ehti kohtaan astumaan, vaikka todennäköisesti joku oli siihen jalkakäytävänkynnykseen kaatunut ja lyönyt itseään ja harvalla sitä mitään tauteja on :) !
Kommentit (6)
2; olen kyllä tavallaan kanssasi samaa mieltä. Turun keskustan alueen pyörätiet ovat tosi onnettomat. Pelottaa ajaa pyörätien puutteessa autotiellä, kun varsinkin bussit tuntuvat ajavan aina ohi niin, että juuri ja juuri välttyy törmäykseltä.
Kaameaa! Onko tuota keskustaa kuitenkin vähän rauhoitettu tavallisilta autoilta?
ap
On tietty eri asia, jos joku on suojatiellä, niin häntä pitää aina väistää. Mutta olen 5 kanssa samaa mieltä, että kumma juttu, kun pyöräilijöille ei ainakaan se pyörätie kelpaa.
Esimerkiksi Saaristotiellä kesäisin todella monet sotkee pyörällä siellä kapealla autotiellä, jossa ei ole edes piennarta. Vaikka vieressä menee kevyenliikenteenväylä. En voi ymmärtää. Osa ajaa jopa rinnakkain. Olen nähnyt perheitä pyöräretkellä Saaristotiellä ja jopa lasten annetaan ajaa rinnakkain.
Onko ihmiset tulleet ihan hulluiksi? Vai onko ihmiset niin pöllöjä, ettei tajua, että Saaristotie ei ole mikään leppoisa maalaitie, jossa köröttelee yksi auto/tunti? Se on todella liikennöitä kesäisin. Ja jos mutkaisella tiellä käy niin, että vastakkain osuu rekka ja linja-auto ja mutkan takana on lapsiperhe rinnakkain polkemassa keskellä tietä, niin ihmettelen, ettei vielä ole tullut ruumiita. Toivottavasti ei tule.
Kummastelen myös sitä, miten ihmiset esim. parkkipaikoilla ihan surutta hyppii peruuttavien autojen taakse. Oma kiire tuntuu olevan tärkeämpi kuin henki... Joo, kenenkään päälle ei saa peruuttaa, mutta ei se paljon sitten siinä lohduta, jos se kuski on joku puolisokea vanhus, joka jyrää autollaan ylitse. Sieltä pilvenpäältä voi sitten kiljua, että ainakin olin oikeassa!
Voisitteko te pyöräilijät käyttää teille varattuja reittejä? Esim. vaarallisessa Aninkaistenmäessä näkee usein pyöräilijöitä autojen joukossa, vaikka Multavierunkadun kautta menisi samaan suuntaan turvallinen pyörätie vähän liikennöidyllä kadulla. Miksi siis pitää tunkea sinne Aninkaistenmäkeen autojen sekaan sillä pyörällä?
Sama juttu vilkkaalla Hämeenkadulla. Jokivarressa kulkee kevyelle liikenteelle pyhitetty väylä, mutta ei, sinne Hämeenkadulle pitää tulla pyörällä sotkemaan.
Samoin kannattaisi pyöräilijän itsensä ja kävelijänkin kunnioittaa henkeään ja vähän katsoa ympärilleen. Olin tänään parkkipaikalla (joka siis huom ei ole pyörä- tai kävelytie vaan parkkikenttä) peruuttamassa autoa. Alue on todella kapea, siinä saa juuri ja juuri auton peruutettua pois parkista ettei osu takana oleviin autoihin. No, eikö sieltä yhtäkkiä singahda pyöräilijä minun peruuttaessani, kapeasta raosta minun autoni ja vastapäätä pysäköidyn auton välistä!
Olin tarkkaan katsonut, ettei ketään olisi mailla halmeilla, kun peruutan. Mutta pyöräilijät ajaa nykyisin ihan kamalan lujaa paikoilla, joissa pitäisi pikkuisen itsekin olla varovainen.
Minne teillä on niin kiire? Sairaalaanko? Itse, kun ajan pyörällä tai kävelen ja näen, että joku peruuttaa, psyähdyn tai kierrän kaukaa. Autosta ei peruuttaessa varsinkaan pimeällä huomaa esim. ilman valoja olevaa pyörää.
Normaalia. Turussa jää päivittäin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä autoilijoiden uhriksi. Eli, joku tosi kiireinen oli painanut vähän kaasua että pääsee Heseen aterialle.
Turun seudulla ei vihreistä jalankulkijoista ja pyöräilijöistä välitetä. Jopa poliisikin sakottaa pyöräilijöitä, joka syksy jalankulkijoiden kaistalla ajosta.
Ja miksikö pyöräilijät ajaa jalankulkijoiden kaistalla mieluummin, kuin autotiellä???
Koska turkulaiset autoilijat haluavat uuden päänahan.
Lapset ovat erityisesti Turussa hengenvaarassa. Täälä kukaan ei varo lapsia liikenteessä. Koska lapsi on pienempi, kuin auto. Ja autolla voi ajaa päin. Turku logiikkaa!