Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varasin lääkäriajan paniikin ja jännittämisen takia ja nyt en uskalla mennä sinne

Vierailija
04.11.2020 |

Olen kärsinyt paniikkikohtauksista, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja mielialan vaihteluista yli 20 vuotta. Nyt varasin lääkäriajan, mutta en uskalla mennä sinne. Netissä ei voi enää perua aikaa. Soitanko aamulla olevani flunssaoireinen (en ole oikeasti) vai menenkö? Pelkään, etten saa sanottua asiaani ja lääkäri heittää pellolle.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaistuttavaa, valitettavasti. Mutta yritä mennä vaikka tuntuisi miten ahdistavalta. Ehkä kerä alkaa purkautua, et häviä mitään. Muista, ettei sinun tarvitse siellä peitellä tai hävetä jännittämistä, siksi siellä olet! Etkä ole huonompi kuin muut, ansaitset apua ja tukea. Älä peru, se vain kasvattaa kynnystä. Vaikka tuntuisi että kuolet, et kuole. Joku päivä on helpompaa. Olet jo ottanut rohkean askeleen varaamalla ajan, pystyt siihen kyllä <3

Vierailija
2/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä peru aikaa. Ota mukaan joku tukihenkilö, jos voit. Kirjoita asiasi paperille ja anna se lääkärille luettavaksi. Samalla hän näkee, miten vaikeaa vastaanotolla käynti sinulle on. Ei tietenkään hän heitä sinua pellolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran yhdeltä ystävältä hyvän neuvon samankaltaiseen tilanteeseen. Ystävä sanoi, että kirjoita paperille vaikka ranskalaisin viivoin ne isoimmat asiat, joista haluat puhua. Ja kirjoita siihen alkuun, että en pysty puhumaan kun itkettää ja ahdistaa. Tein näin ja annoin paperin lääkärille ja lääkäri jutteli ja kyseli asiasta niin lempeästi, että sain sittenkin puhuttua. Ei kannata perua aikaa nyt, kun olet näin pitkälle jo päässyt. Lääkäri on siellä sinua auttaakseen, se on hänen työnsä, ei hän sinua sieltä pois heitä! Tsemppiä kovasti ja halauksia toiselta paniikkihäiriöiseltä! Toivottavasti saat apua.

Vierailija
4/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille tsempeistä! Pelkään ihan hirveästi. Minun on muutenkin vaikea hoitaa asioitani lääkärissä jännittämisen takia. En saa puhuttua mitään. Pelkään myös, että ongelmiani vähätellään. Hävettää olla tällainen. Ei ole ketään, jonka voisin ottaa mukaan, mutta kirjoitan asiani paperille ylös.

Vierailija
5/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tismalleen samanlaisessa tilanteessa. Päästyäni huoneeseen sanoin psykiatrille, että jos tämä olisi ollut minuutinkin myöhässä olisin lähtenyt. Joitain sairaalakeikkoja jouduin perumaan, kun en pystynyt menemään. Älä sinä suotta pelkää, hyvin se menee.

Vierailija
6/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille tsempeistä! Pelkään ihan hirveästi. Minun on muutenkin vaikea hoitaa asioitani lääkärissä jännittämisen takia. En saa puhuttua mitään. Pelkään myös, että ongelmiani vähätellään. Hävettää olla tällainen. Ei ole ketään, jonka voisin ottaa mukaan, mutta kirjoitan asiani paperille ylös.

Ei tarvitse hävetä! Olet hyvä just sellaisena kuin olet! :)

Vierailija
7/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistiinpanojen mukaan kirjoittaminen mukaan lääkäriin (tai no moneen muuhunkin paikkaan) on muutenkin hyvä keino, vaikka ei olisikaan siitä kyse, ettei kykene puhumaan niitä asioita ääneen.

Tuppaa nimittäin välillä itselläkin unohtua osa oireista tai aiemmin kotona heränneistä kysymyksistä, kun jotenkin aina vähän jännittää se tilanne, ja pelkään olevani epäselvä.

Vierailija
8/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ja paljon halauksia. Itsetuntoni on todella huono ja olen negatiivisen ajattelun kierteessä. Tunnen pelkkää itseinhoa. Olen kai masentunutkin, mutta mielialani heittelevät aika paljon. Olen varma, ettei minua oteta tosissaan, koska en osaa selittää asioitani. En vaan enää jaksa tällaista elämää.

Vierailija
9/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on muistilista. Jos lääkäri on kiireisen ja kireän oloinen, en saa sanottua asioitani minäkään, kun tekee mieli hipsiä karkuun.

Äitinikin ihmeparanee aina matkalla terveyskeskukseen. Onneksi minä sitten kerron hänen asiansa, toisen asioiden ajaminen on paljon helpompaa kuin omien. Äiti sitten kieltelee, ettei se nyt niin vaivaa, ja minä sanon vieressä että kyllä muuten vaivaa. Hän on kylläkin muistisairas, mutta minun äkkimykkyydelleni ei taida olla mitään puolustusta.

Sitten kylläkin alkaa sivuuttaa siitä listastaan asioita, ja kotona miettii miksi piti. Nykyisin kirjoitan eri kohtiin, minkä kategorian asioita ovat, tärkeimmät esitetään vaikka sitten karmeissa roikkuen, vaikka lääkäri luutisi ovesta ulos.

Vierailija
10/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille ja paljon halauksia. Itsetuntoni on todella huono ja olen negatiivisen ajattelun kierteessä. Tunnen pelkkää itseinhoa. Olen kai masentunutkin, mutta mielialani heittelevät aika paljon. Olen varma, ettei minua oteta tosissaan, koska en osaa selittää asioitani. En vaan enää jaksa tällaista elämää.

Minäkin pelkäsin kun vatsavaivoja menin lääkärille valittamaan, että ei oteta kumminkaan tosissaan vaan laitetaan stressin tai sen piikkiin että "jokaisella meillä on joskus vatsa sekaisin ja huono olo". Lisäksi tunsin itseni jotenkin hölmöksi siinä oireita luetellessani. Kuulostin omaan korvaani siltä, että keksin oireita päästäni. :D Mutta ei, lääkäri kuunteli, otti minut tosissaan ja sain reseptin sekä lähetteen labraan. Lähdin tosi hyvällä mielellä pois.

Tsemppiä, toivotaan että sinullekin sattuu mukava lääkäri! :)

Vierailija
11/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tänne aamulla miten meni. Tsemppiä :)

Vierailija
12/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyviä neuvoja. Voit myös kysyä lääkäriltä betasalpaajareseptiä, se auttaa jännitysoireisiin ja toimii paniikkikohtauksen estolääkkeenä. Ei tarvitse ottaa säännöllisesti vaan tarpeen mukaan. Pää ei mene sekaisin vaan jännitys, tärinä ja sydämentykytys lievenee. Mulla toiminut jännittävissä tilanteissa, joissa tapaan uusia ihmisiä.

Vierailija
13/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeesti hyvä idea, että kirjoitat vaikka paperille asiasi ja annat sen lääkärille. Tsemppiä ja voimia sinne! Uskallat kyllä!

Vierailija
14/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee, tsemppiä! Tule kertomaan, miten sujui!

Vierailija
15/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ymmärtää kyllä. Menet vaan paikalle, vaikka minkälaisella mutkalla. Syystähän sinne olet menossakin. Ei sinne lääkäriin yleensä mennä vailla sitä ongelmaa, miksi sinne alunperin on hakeutunutkin. Meet vaan paikalle, katsot sitten siellä mitä tapahtuu. (Jännittävää, eikö ;) )! En vinoile, vaan kannustan.

Vierailija
16/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene (jollet korona pelkää) ja kirjoita kaikki kotona paperille.

Lue siitä paperista sitten tai anna se lääkärille.

Vierailija
17/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään karnosiinia ja d-vitamiinia, niin auttaa paljon aivoin, minä sain avun niistä. Joskus otan myös beetasalpaajia jännittämiseen, mutta harvoin enää, kun nuo luontaistuotteet auttoivat. Mene kumminkin lääkäriin, niin voit saada monenlaista apua. Tsemppiä!

Vierailija
18/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi tuolla tavalla ihmisiä pelätä? Aloita joku itsepuolustuslaji, se nostaa itsetuntoa ja antaa henkistä vahvuutta ja mielen tyyneyttä.

Vierailija
19/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala syömään karnosiinia ja d-vitamiinia, niin auttaa paljon aivoin, minä sain avun niistä. Joskus otan myös beetasalpaajia jännittämiseen, mutta harvoin enää, kun nuo luontaistuotteet auttoivat. Mene kumminkin lääkäriin, niin voit saada monenlaista apua. Tsemppiä!

Siis aivoihin

Vierailija
20/24 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi tuolla tavalla ihmisiä pelätä? Aloita joku itsepuolustuslaji, se nostaa itsetuntoa ja antaa henkistä vahvuutta ja mielen tyyneyttä.

Miten voi tuolla tavalla olla ymmärtämättä psyykkisiä sairauksia ja oireita? Lue vaikka käypä hoito -suosituksista vähän lisätietoa, niin tajuat edes perusasiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan