Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen vanhaan ei vieraaat tulleet heti kahvipöytään kun pyydettiin

Vierailija
20.02.2014 |

Muistaako joku vielä tätä typerää tapaa vai onko peräti edelleen käytössä vanhojen ihmisten keskuudessa? Siis jotain ihme koreutta, että ei siltä seisomalta lähdetä kahvipöytään kun emäntä kutsuu. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla piti kolmesti pyytää kahville, mut vieraat vain istuivat olohuoneessa juttelemassa eivätkä olleet kuulevinaan. Sit tosiaan toisella tai kolmannella kerralla noustiin ja mentiin kahvipöytään.
Aika raivostuttavaa olisi nykyään, jos jonkinlaisena kohteliaisuuskoodina olisi tällainen.

Tai sit se, että kun vieraat tekevät lähtöä niin isäntäperheen kuuluu sanoa jotain esim. "mikäs kiire teillä, ette kai te nyt vielä lähde" tms. Huoh. 

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa on moukkamainen.

Samoin on moukkamaista kursailla, kun tarjotaan jotain ja odottaa, että melkein työnnetään jotain suuhun tai rahaa palveluksesta tai mitä milloinkin.

Tämä tapa on muuten suomalainen ja sellaisten suomalaisten, joilla ei ole pienintäkään käsitystä käytöstavoista.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:09"]

Muistaako joku vielä tätä typerää tapaa vai onko peräti edelleen käytössä vanhojen ihmisten keskuudessa? Siis jotain ihme koreutta, että ei siltä seisomalta lähdetä kahvipöytään kun emäntä kutsuu. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla piti kolmesti pyytää kahville, mut vieraat vain istuivat olohuoneessa juttelemassa eivätkä olleet kuulevinaan. Sit tosiaan toisella tai kolmannella kerralla noustiin ja mentiin kahvipöytään.
Aika raivostuttavaa olisi nykyään, jos jonkinlaisena kohteliaisuuskoodina olisi tällainen.

Tai sit se, että kun vieraat tekevät lähtöä niin isäntäperheen kuuluu sanoa jotain esim. "mikäs kiire teillä, ette kai te nyt vielä lähde" tms. Huoh. 

[/quote]

Vierailija
42/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tollasta ole tullu edes ajatelleeksi! silti mulle on tullu vaivihkaa sellanen tapa kylässä et odotan vanhempia ihmisiä enkä nuorena (22v) mene ensimmäisenä pöytään. nuorempien ja läheisempien kavereiden kesken sillä ei oo mitään merkitystä! tai eipä tuu mieleen et kaveri olis ootattanu mua ennenku tulee kahvia ottaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan normaali tapa.. En välttämättä kolmea kertaa odotuta mutta vasta toisella kerralla liikahdan ellei sitten tosiaan kutsu käy "kahvi on kupissa". Sama myös jos itse kutsun, olen tottunut pyytämään useamman kerran. Tuota "päätarjottavan ottamista" en ole ajatellun mutta se menee meilläkin niin että miesväestä joku ottaa ensin ja sitten vasta pätee tämä perinteinen naiset ensin-tapa.

Sama tapa siis kaikilla lähisukulaisilla eli en ole ajatellut että kavereitahan tämä tosiaan saattaa ärsyttää...

Olen 25v ja asun Helsingissä, juuret itä-Suomessa.

Vierailija
44/48 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua :) Etelä-Pohjanmaallakin juuri tehtiin tuota peukaloiten pyörittelyä kädet ristissä, se oli tosiaan sanaton viesti, että kahvia tarttis saada. Tätä tapaa todistin itse about 30 vuotta sitten pikkulikkana. 

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:26"]

Kun olin lapsi n. 25 v sitten niin yksi vanha naapurin rouva tuli meille kylään ja istuttiin tuvassa. Siinä sitten katseltiin kun rouva istui kädet ristissä peukaloita eteen ja taakse päin pyöritellen. Ensin verkkaiseen tahtiin ja vähitellen nopeampaan tahtiin viestitellen tällä eleellä että eikö sitä sumppia ala tulla jo. Itä-Suomessa tällaista. Mahtaako kukaan enää nykyään tehdä tuollaista? :D

[/quote]

Vierailija
45/48 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olen luullut että meidän suku on ainoa jossa tuota tapaa noudatetaan! Todella vittumaista suorastaan. Aina ihmetellyt mitä ihmeen nöyristelyä tämä on. Aion kyllä omalta osaltani lopettaa tämän tavan ja olla sitten vaikka aina se röyhkein ensmmäinen pöydässä. 

terv. 20-vuotias

Vierailija
46/48 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:15"]

Joo, meillä oli Pohjanmaalla tuo tapa käytössä suvun kekkereillä vielä kymmenen vuotta sitten. Vasta aikaisintaan kolmannella kutsukerralla sai mennä kahvia ja pullaa ottamaan ja silloin seurueen vanhin (=arvokkain) henkilö meni ensin ja muut seurasivat perässä. Auta armias, kun en tajunnut kertoa muualla kasvaneelle miehelleni tästä tavasta, kun pidin sitä niin itsestäänselvänä. Mieshän pomppasi pystyyn ja meni ottamaan kakkua heti ekasta käskystä! Voi sitä tätieni närkästyneiden ilmeiden määrää.

[/quote]

hYI HELVEtti. Juuri tuollainen vähä-älyinen alue oli lapsuuden kotiseutuni Etelä-Pohjanmaalla...niin perseestä kaikin tavoin. *Inhonväristyksiä*

Vierailija
47/48 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aivan vanhat Suomi-filmit mieleen! :D "Pehtoori on hyvä ja kastaa."

Vierailija
48/48 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta,  muistui mieleen niin monta juttua siltä ajalta kun olen ollut lapsena vanhempien kanssa tutuilla :D Ja etelässä asun. Muistan nauraneeni siskoni kanssa jossain isossa sukujuhlassa tätä. NUoren ihmisen silmin se oli tosi teatraalista ja junttia, hyvä että omassa sukupulvessa ei enää tätä harrasteta. Juuret Kainuussa ja itärajan takana, mutta taitaa olla kyseessä yleinen umpijuntti suomalaisten tapaperinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi