Ennen vanhaan ei vieraaat tulleet heti kahvipöytään kun pyydettiin
Muistaako joku vielä tätä typerää tapaa vai onko peräti edelleen käytössä vanhojen ihmisten keskuudessa? Siis jotain ihme koreutta, että ei siltä seisomalta lähdetä kahvipöytään kun emäntä kutsuu. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla piti kolmesti pyytää kahville, mut vieraat vain istuivat olohuoneessa juttelemassa eivätkä olleet kuulevinaan. Sit tosiaan toisella tai kolmannella kerralla noustiin ja mentiin kahvipöytään.
Aika raivostuttavaa olisi nykyään, jos jonkinlaisena kohteliaisuuskoodina olisi tällainen.
Tai sit se, että kun vieraat tekevät lähtöä niin isäntäperheen kuuluu sanoa jotain esim. "mikäs kiire teillä, ette kai te nyt vielä lähde" tms. Huoh.
Kommentit (48)
Ihan on molemmat tavat miehen suvussa käytössä. Niin ärsyttävää,
Tuossa tilanteessa varmaan korjaisin kahvit pöydästä jos pitäisi moneen kertaan käskeä kahville eikä mitään tapahtuisi. Siinäpä sitten ihmettelisivät.
Joo täällä kans miehen suvussa miestä myöten nuo tavat käytössä. Minuakin ärsyttää suunnattomasti tuo heidän tapansa. Monta monitusta kertaa on tehny mieli laittaa leipomukset takas kaappiin ja nakata kahvikupit tiskikoneeseen ku ketään ei liikahakkaan vaikka kuinka kahvipöytään pyytää.
Joo, meillä oli Pohjanmaalla tuo tapa käytössä suvun kekkereillä vielä kymmenen vuotta sitten. Vasta aikaisintaan kolmannella kutsukerralla sai mennä kahvia ja pullaa ottamaan ja silloin seurueen vanhin (=arvokkain) henkilö meni ensin ja muut seurasivat perässä. Auta armias, kun en tajunnut kertoa muualla kasvaneelle miehelleni tästä tavasta, kun pidin sitä niin itsestäänselvänä. Mieshän pomppasi pystyyn ja meni ottamaan kakkua heti ekasta käskystä! Voi sitä tätieni närkästyneiden ilmeiden määrää.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:13"]Tuossa tilanteessa varmaan korjaisin kahvit pöydästä jos pitäisi moneen kertaan käskeä kahville eikä mitään tapahtuisi. Siinäpä sitten ihmettelisivät.
[/quote]
No ei nyt ihan noin hermoheikko tartte olla...
Mutta kahvit kaadettiin vasta kolmannen kutsun jälkeen, joten jokainen tiesi, että ei se juotava jäähdy
Ai se on oikeesti ollu joskus ihan tollanen muodollisuus..mä oon kasvanu siihen,muistan kun nuorenakin sukujuhlissa kun pyydettiin kahville niin porukka pyöri kiusaantuneena paikoillaan että kukas nyt kehtaa rynnätä ensimmäisenä,kaikki odottelee hetken ja alkaa sitten mennä pöytää päin..se tuli itsellekkin selväksi,vaikka kukaan ei sitä koskaan ääneen sanonut,että ei saa heti juosta. Itselleni on tullut sellainen olo että olisi ahneutta mennä heti kutsun tultua kahvipöytään mussuttamaan pullaa :D terv. 25v neitonen
Kyllä tuo tapa on ihan voimissaan täällä Etelä-Suomessakin. Nuoret tosin nopeammin tulevat kahville, muut venaavat niin kauan kunnes sanon että se kuppeihin kaadettu kahvi on kohta kylmää jos ei pian juoda.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:13"]Tuossa tilanteessa varmaan korjaisin kahvit pöydästä jos pitäisi moneen kertaan käskeä kahville eikä mitään tapahtuisi. Siinäpä sitten ihmettelisivät.
[/quote]
No ei nyt ihan noin hermoheikko tartte olla...
[/quote]
Sulla on varsin mielenkiintoinen määritelmä hermoheikolle.
Mä muistan mun äitini tehneen aina niin, että kahvi oli vielä tippumassa ja pullat pussissa, niin huuteli vieraita kahville ja siinä ohessa sitten kattoi pöytää ja tosiaan kun oli kahdesti käskenyt niin sit kaatoi kahvit ja huusi että no niin nyt kahvi kohta jäähtyy ja silloin tosiaan seurueen "arvokkain" nousi ja muut sitten tulivat perässä.
Kyllä ihan vanhimmilla sukulaisillani on edelleen tämä tapa käytössä mut onneksi nuoremmat eivät tätä enää harrasta.
Itä-Suomessa äitini suvulla on tällainen tapa... Ja siihen kuuluu vielä se, ettei heti saa ottaa sitä päätarjottavaa eli yleensä kakkua, vaan aluksi pitää syödä pullaa ja keksiä. Vasta sitten kun juuri se "arvokkain" henkilö, eli yleensä isoisäni aloittaa kakun, saavat muutkin sitä ottaa. Tuo on ollut niin normaalia minulle, etten ole itse asiassa sitä ennen ajatellutkaan, kuinka typerää se suorastaan on :D
No ilmankos viime juhlissa(minun järjestämissä) kukaan ei lähtenyt ottamaan kahvia, vaikka monta kertaa kutsuin. Meidän suku(olivat vieraina) on etelä-pohjanmaalta. Mun sisko viimein meni, kun käskin ja toiset seurasivat perässä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:24"]
No ilmankos viime juhlissa(minun järjestämissä) kukaan ei lähtenyt ottamaan kahvia, vaikka monta kertaa kutsuin. Meidän suku(olivat vieraina) on etelä-pohjanmaalta. Mun sisko viimein meni, kun käskin ja toiset seurasivat perässä.
[/quote]
Voi mikä moka, nyt kyllä varmaan sait teidän suvun vanhimman vihat päällesi :)
Aivan rasittava tapa, ihme hölmöilyä!
Ja se myös että pullaa/kakkua/keksiä ei oteta kuin yks jotain ihan kohteliaisuudesta.
Kohteliasta olisi tulla heti pöytään kun emäntä pyytää ja ottaa kolmannenkin kerran lisää ja kehua leipomuksia.
Joo, on meillä tietääkseni edelleenkin tuollainen tapa. Aika normaalia, että kahvia tyrkytetään muutamankin kerran ennenkuin sitä otetaan... ja tosiaan vanhimmat ottavat esim. buffetpöydästä ensin.. Esim. suvun vanhukset. Täytyy sanoa, että kyseinen perinne ei ole koskaan itseäni haitannut. Mielestäni ihan asiallista, että lapset tai nuorimmat eivät heti tunge juhlissa pöytään vaan antavat mummojen ja pappojen ottaa ensin.
Ohhoh... Enpäs ole koskaan moisesta kuullut. Mielestäni on epäkohteliasta odotuttaa emäntää, joka on vaivoin pöydän kattanut.
Turhahan noista tavoista on ärsyyntyä/loukkaantua ja kahvipöytää korjata, varsinkin kun tietää, että ne on ollut entisaikaan ainakin itä-suomessa käytöskoodia. Mutta se täytyy sanoa, että onneks tavat muuttuu! :) :) :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:29"]
Ohhoh... Enpäs ole koskaan moisesta kuullut. Mielestäni on epäkohteliasta odotuttaa emäntää, joka on vaivoin pöydän kattanut.
[/quote]
Pohjanmaalla heti pöytään ja tarjottaviin kiinni tunkevaa vierasta pidettiin aikaisemmin epäkohteliiana. Kannattaa muistaa, että tapa juontaa ajalta jolloin kahvi oli kallista ja monet naiset kulkivat talosta taloon ympäri kylää "kahvilla" kärkkymässä tarjottavia. Siitä varmasti on tullut se perinne, että odotetaan emännän tarjoavan monta kertaa ennen kuin otetaan mitään kun halutaan olla kohteliaita.
Vanhemmat ihmiset myös itä-Suomessa harrastaa tuota. Todellakin typerä tapa, en ole koskaan ymmärtänyt.