Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lukea vain nuotenkirjoja :(

Vierailija
20.02.2014 |

Onko minulla kohtalotovereita? Ennen luin sujuvasti vaikeaselkoisiakin suomalaisia ja ulkomaalaisia klassikkokirjoja ja sekalaista tieteellistä kirjallisuutta. Nyt parin vuoden ajan minun tekisi mieli lukea vain ja ainoastaan vanhoja nuortenkirjoja. 

The Baby-Sitters Club, Mystery Club, Neiti Etsivä, Katja, Eva & Adam, Hullu luokka... Sweet Valley High tosin oli ihan p*rseestä. Kovin suomalainen klassikko on ehdottomasti Hellevi Salmisen "Kymmenen pistettä neitsyydestä", jossa päähenkilön ihastus paljastuu kirjan lopussa homoksi - tämä siis 80-luvulla. Lisäksi Christine Nöstlinger ja Tuula T. Kallioniemi kirjoittivat loistokirjoja. Jälkimäisen teos "Lätkässä: 11 stooria rakkaudesta" oli lapsuuteni suosikki.

Olen tutkinut sisintäni suurennuslasilla, mutta en myönnä kaipaavani takaisin lapsuuteen, joten siitä tämä ei johdu.

Ongelma on siinä, etten mitenkään kehtaa mennä kirjaston nuortenosastolle katselemaan kirjoja. Osa näistä vanhoista kirjoista on tosin siirretty jo kirjaston varastoon, mutta silloin niitä pitäisi kysyä virkailijalta, joka on vielä hävettävämpää. En uskoisi itsekään jos sanoisin, että "tytär pyysi hakemaan tällaisia..."

Joskus on ollut onni onnettomuudessa ja nuortenkirjoja on löytynyt kirjaston ilmaishyllystä, jolloin olen nopeasti sujauttanut ne laukkuuni. Löysin kaksi Baby-Sitters Club -kirjaa englanniksi: Mary Anne Saves the Day ja Dawn and the Impossible Three :D

Löytyyhän näitä kohtuuhinnalla huuto.netistäkin, mutta olen aika köyhä enkä minä nyt näitä kirjoja ikuisiksi ajoiksi halua hyllyyni pölyyntymään. ARGH!!! Eikä se suurin ongelma edes ole se, etteikö näitä käsiinsä saisi, mutta pitäisihän tässä nyt alkaa jälleen lukea jostain järkevämmästäkin kuin lastenvahtikerhosta.

Ongelmana on tietysti myös se, että puolisoni hieman ihmettelee jos joskus jään kiinni nuortenkirja kädessä. Onneksi häntä harvemmin kiinnostaa tekemiseni, joten tätä ei tapahdu usein, mutta noloa se on silti, että 27-vuotias poika lukee kirjaa "Suklaata ja särkyneitä sydämiä".

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Baby-Sitters Club on ihana!

Vierailija
22/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae niitä nyt vain sieltä kirjastosta! :) Kirjat ovat omaa vapaa-aikaa ja viihdettä varten, jokainen lukee mitä tykkää! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIrjoitat kirjojen nimet lapulle ja annat kirjastonhoitajalle, että tällaiset kirjat pitäisi saada. Niin se luulee että viet niitä lapsellesi :D

Vierailija
24/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:49"]

KIrjoitat kirjojen nimet lapulle ja annat kirjastonhoitajalle, että tällaiset kirjat pitäisi saada. Niin se luulee että viet niitä lapsellesi :D

[/quote]

Hyvä idea! Mieluiten kirjoita vielä huonommalla kädelläsi, jotta käsiala näyttää lapsen kirjoittamalta! :D

Vierailija
25/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lukeminen saisi olla ihan puhdasta viihdettä? Pakkoko sillä on aina olla yhteyksiä johonkin älymystöpyrkyryyteen? Mä tunnen miehiä jotka on lukeneet Bridget Jonesia. Joo, eivät ole varsinaisesti nuortenkirjoja, mutta chicklittiä kuitenkin.

Kyllä mä joskus pohdin että mun aivosolut tekee varmaan itsemurhaa kun luen aihevapaa-palstaa, mutta en mä vielä vihannes silti ole. Tuskin ne sitten tuhoutuu hömppäkirjoista tai edes seiskapäivää-lehdestä! Enemmän vaikuttaa varmaan se mitä lasissa lukemista harrastettaessa.

Vierailija
26/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskuksesta ja hyväntekeväisyyskirppareilta löytyy nuortenkirjoja pilkkahintaan. Löytyy vaikka mitä klassikkoja, esim. Tuula Kallioniemen kirjoja, joita ei aina kirjastostakaan saa.

Vierailija
27/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap luulet että siellä kirjaston tiskillä voisi tapahtua? Virkailija alkaa nauraa ja ilkkua ja osoitella sormella, että katsokaa tätä mammaa kun lainaa lastenkirjoja! Voin kirjastonhoitajana kertoa sulle, että kukaan ei tule kiinnittämään sun lainauksiin mitään huomiota. Vaikka kertoisit suoraan, että tykkäät lukea nuortenkirjoja, virkailija varmaan sanoisi että sepä kiva, niin minäkin.

Ja miettisin kyllä sellaista parisuhdettakin, jossa ei saisi olla puolisonsa seurassa oma itsensä, ilman että tarvitsee pelätä toisen nauramista tai pilkkaa.

Vierailija
28/33 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lue! Mä luen ihan innoissani edelleen esim. Narniaa, Harry Pottereita yms. ja ikää on lähemmäs 40 :) Enkä mä kirjastossakaan nolostele nuorten- tai lastenkirjojen lainaamista ja kysymistä, ajatelkoot mitä ajattelee. Mä rakastan fantasiaa ja scifiä, ja nehän ei monen mielestä ole 'oikeaa kirjallisuutta' - mitä se sitten lieneekään.

Ei kaiken kirjallisuuden tarvitse olla jotain syvällistä filosofista pohdintaa ihmismielen ja yhteiskunnan perimmäisetsä olemuksesta. Jätä lapselliset snobit omaan arvoonsa ja lue sitä mistä nautit :)

Vierailija
29/33 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The Baby-Sitters Club, Mystery Club, Neiti Etsivä, Katja, Eva & Adam, Hullu luokka...

Nämä oli ihania!

Vierailija
30/33 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ihmeessä mitä vaan sielu sietääkin! Hiiteen kaikki stereotypiat siitä millaista mediaa tietyn ikäisen ja tietyn sukupuolen henkilön "pitäisi" kuluttaa. Minäkin olen 26v nainen, jolle on hyllyyn kasaantunut tuntitolkulla historia-dokumentteja mm. Toisesta Maailmansodasta, koska ne kiinnostavat minua.  :D

Vierailija
31/33 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, etten mitenkään kehtaa mennä kirjaston nuortenosastolle katselemaan kirjoja. Osa näistä vanhoista kirjoista on tosin siirretty jo kirjaston varastoon, mutta silloin niitä pitäisi kysyä virkailijalta, joka on vielä hävettävämpää. En uskoisi itsekään jos sanoisin, että "tytär pyysi hakemaan tällaisia..."

Toisaalta, sitten kun tuo onnistuu luontevasti, olet kenties kehittänyt itseäsi enemmän kuin niitä klassikoita lukemalla koskaan.

Vierailija
32/33 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas huomaan lukevani nuortenkirjoja, esim. Neiti Etsiviä silloin, kun on työstressiä. Jotenkin siis palaan silloin "huolettomaan lapsuuteen". Ei siinä mitään hävettävää ole. Mutta hauska kuulla, etten ole ainut. Pysytään sopivasti lapsenmielisinä!

Vierailija
33/33 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuortenkirjoista puuttuu usein se tekotaiteellisuus mikä aikuistenkirjoissa rasittaa. Aliarvostettu genre.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä