Haluaisin lukea vain nuotenkirjoja :(
Onko minulla kohtalotovereita? Ennen luin sujuvasti vaikeaselkoisiakin suomalaisia ja ulkomaalaisia klassikkokirjoja ja sekalaista tieteellistä kirjallisuutta. Nyt parin vuoden ajan minun tekisi mieli lukea vain ja ainoastaan vanhoja nuortenkirjoja.
The Baby-Sitters Club, Mystery Club, Neiti Etsivä, Katja, Eva & Adam, Hullu luokka... Sweet Valley High tosin oli ihan p*rseestä. Kovin suomalainen klassikko on ehdottomasti Hellevi Salmisen "Kymmenen pistettä neitsyydestä", jossa päähenkilön ihastus paljastuu kirjan lopussa homoksi - tämä siis 80-luvulla. Lisäksi Christine Nöstlinger ja Tuula T. Kallioniemi kirjoittivat loistokirjoja. Jälkimäisen teos "Lätkässä: 11 stooria rakkaudesta" oli lapsuuteni suosikki.
Olen tutkinut sisintäni suurennuslasilla, mutta en myönnä kaipaavani takaisin lapsuuteen, joten siitä tämä ei johdu.
Ongelma on siinä, etten mitenkään kehtaa mennä kirjaston nuortenosastolle katselemaan kirjoja. Osa näistä vanhoista kirjoista on tosin siirretty jo kirjaston varastoon, mutta silloin niitä pitäisi kysyä virkailijalta, joka on vielä hävettävämpää. En uskoisi itsekään jos sanoisin, että "tytär pyysi hakemaan tällaisia..."
Joskus on ollut onni onnettomuudessa ja nuortenkirjoja on löytynyt kirjaston ilmaishyllystä, jolloin olen nopeasti sujauttanut ne laukkuuni. Löysin kaksi Baby-Sitters Club -kirjaa englanniksi: Mary Anne Saves the Day ja Dawn and the Impossible Three :D
Löytyyhän näitä kohtuuhinnalla huuto.netistäkin, mutta olen aika köyhä enkä minä nyt näitä kirjoja ikuisiksi ajoiksi halua hyllyyni pölyyntymään. ARGH!!! Eikä se suurin ongelma edes ole se, etteikö näitä käsiinsä saisi, mutta pitäisihän tässä nyt alkaa jälleen lukea jostain järkevämmästäkin kuin lastenvahtikerhosta.
Ongelmana on tietysti myös se, että puolisoni hieman ihmettelee jos joskus jään kiinni nuortenkirja kädessä. Onneksi häntä harvemmin kiinnostaa tekemiseni, joten tätä ei tapahdu usein, mutta noloa se on silti, että 27-vuotias poika lukee kirjaa "Suklaata ja särkyneitä sydämiä".
Kommentit (33)
Sun elämä, sun makumieltymykset. Menet vaan kirjastoon ja otat luettavaa oikein kahmalokaupalla :D
Jos haluat, niin voitha vaikka kuvitella olevasi nuortenohjaaja, joka esittelee kerholaisille erilaisia nuorten kirjoja. Tällä verukkeella voisit saada kirjastosta uusia vinkkejäkin!
Älä häpeile, oikeasti.
3 lisää, että nelikymppinen mieheni lukee Harlekin-pokkareita... :D Minusta se on ihanaa!
Itsellä on vähän samaa vikaa. Näissä "aikuisten" kirjoissa on se ongelma, että niiden aihepiiri ei läheskään aina kiinnosta minua. En tahdo lukea keski-ikäisen naisen ongelmista äitinsä kanssa tai uusperhekuvioiden järjestelystä, eikä menevän sinkun elämäkään tarjoa mitään kiinnepohjaa. Osassa dekkareista taas mässäillään väkivallalla enemmän kuin telkkarin sarjoissa.
Nuorten kirjoissa raskaampi ihmissuhdedraama ja sosiaalinen tiedostaminen on jätetty vähemmälle, vaikkei niissäkään aina päästä irti pakollisista romansseista. Tämän vuoksi lukemistoni onkin rajoittunut viime aikoina nuortenkirjoihin ja erilaisiin tietokirjoihin.
No mutta onhan se yleissivistävää!
C.S. Lewis on sanonut mm. näin:
" Critics who treat adult as a term of approval, instead of as a merely descriptive term, cannot be adult themselves. To be concerned about being grown up, to admire the grown up because it is grown up, to blush at the suspicion of being childish; these things are the marks of childhood and adolescence. And in childhood and adolescence they are, in moderation, healthy symptoms. Young things ought to want to grow. But to carry on into middle life or even into early manhood this concern about being adult is a mark of really arrested development. When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty I read them openly. When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. "
Lewis oli viisaana miehenä aivan täysin oikeassa. Lue ihan mitä haluat äläkä välitä siitä, onko se "noloa" vai ei.
T. Luen Thomas Mannia ja Twilighteja ihan mielelläni peräkkäin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:43"]
C.S. Lewis on sanonut mm. näin:
" Critics who treat adult as a term of approval, instead of as a merely descriptive term, cannot be adult themselves. To be concerned about being grown up, to admire the grown up because it is grown up, to blush at the suspicion of being childish; these things are the marks of childhood and adolescence. And in childhood and adolescence they are, in moderation, healthy symptoms. Young things ought to want to grow. But to carry on into middle life or even into early manhood this concern about being adult is a mark of really arrested development. When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty I read them openly. When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up. "
Lewis oli viisaana miehenä aivan täysin oikeassa. Lue ihan mitä haluat äläkä välitä siitä, onko se "noloa" vai ei.
T. Luen Thomas Mannia ja Twilighteja ihan mielelläni peräkkäin.
[/quote]
Hei, kiitos tästä sitaatista! Tuli hyvä mieli.
Minä luen kaikenlaisia kirjoja, myös niitä nuorten- ja jopa lastenkirjoja. Osa näistä kirjoista on sellaisia joita olen itse lapsuudessani lukenut ja olen halunnut lukea ne uudelleen. Osa on sitten sellaisia joita en ole lapsuudessani lukenut, mutta ne esim. kuuluvat samaan sarjaan jota olen lapsuudesssani lukenut. Olen hokannut, ettei kaikkia sarjan kirjoja tullutkaan luettua ja halunnut lukea ne lukematta jääneet osat. (Esimerkiksi L.M. Montgomeryn sarjastahan on vasta viimevuosina suomennettu kaksi osaa). Osa lukemistani kirjoista on sitten sellaisia joilla ei ole mitään yhteyttä lapsuuteeni mutta olen vain halunnut lukea ne.
Ihan pokalla käyn kirjat lastenosastolta/nuortenosastolta lainaamassa, jos en löydä/jos kirjat on varastossa, kysyn apua. En ala selitellä ja keksiä mitään tarinoita miksi kirjat lainaan. Jos kysyttäisiin, sanoisin niin kuin asia on. Eipä kukaan ole kysellyt eikä ketään kiinnostanut. (Toisaalta olen nuoren näköinen, kerran jonotin kirjastossa nettiin kun piti saada yksi paperi tulostettua ja jotain siinä kirosin kun oli niin pitkä jono. Kirjastonhoitaja sanoi minulle, että: "Teille nuorillehan on oma nettipiste tuolla, kannattaa mennä sinne kun siellä ei tällaisia jonoja yleensä olen". No, minähän menin. Nettipiste oli 13-19 vuotiaille, hyvin minä 36-vuotias sulauduin sinne joukkoon... Siitä lähtien olen käyttänyt tarvittaessa tuota nuorten nettipistettä).
Ihanaa, että muutkin lukee nuortenkirjoja! Samoin minä. L.M.Montgomeryn Annat on mulle ihan pakollinen toistuva kuvio.
Sitten luen esim. Enid Blytonia ja juuri Twilighteja jn
e jne.
Minuakin on hieman hävettänyt nämä kirjalliset mieltymykseni, samoin se miten suuri Dr. Who-fani olen yli kolmrkymppisenä.
Samaan aikaan kuitenkin haluan pitäävkynsin hampain kiinni siitä osasta itseäni, joka vielä osaa uppoutua ja haltioitua sellaisesta viattomasta ja selkeästi hyvään ja pahaan jaotellusta maailmasta, jollainen lastenkirjoissa on.
Lisäksi oma elämäni on aiks raskasta ollut, pakenen sitä kirjoihin, enkä ainakaan aina jaksa niissä kohdata samantapaista aikuisten lohdutonta maailmaa.
Ja jollei olisi aikuisia, jotka voivat lasten maailmoihin eläytyä, ei olisi niitä ihania lasten ja nuorten kirjojakaan!
Edellinen jatkaa...lapseni on vasta ihan vauva, mutta kerään jo hänelle kirjastoa ja nautin myös niistä kaikista satu ja kuvakirjoista itsekin. Ne on kauniita ja saan niidenkin lukemisesta iloa!
Edellinen jatkaa...lapseni on vasta ihan vauva, mutta kerään jo hänelle kirjastoa ja nautin myös niistä kaikista satu ja kuvakirjoista itsekin. Ne on kauniita ja saan niidenkin lukemisesta iloa!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:51"]
[/quote]
Nro 9 jatkaa, että lasta ei ole mutta olen siltikin haalinut kirjahyllyyn hyvän määrän lasten-ja nuortenkirjoja joita itse luin ja joista itse pidin. Vielä on keräily kesken...
Varaa kirjoja kirjastosta. Nuortenkirjoitusta ei välttämättä tarvitse maksaa varausmaksua.
Virkailijoita tuskin kiinnostaa, mitä sinä lainaat tai luet.
Sairastuin syöpähoitojen vuoksi kaihiin, joten näin enää isot tekstit kirjoista. Tilasin kirjastosta Anni Polvan Tiina-kirjat, joita luin lapsena. Huvittavaa lukemista sairauslomalla. :)
Onko ap siis 27v poika? Anyway, munkin tekisi mieli lukea läpi merri vikin lotta-kirjat. Ikää on mulla 41.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:30"]
Onko ap siis 27v poika? Anyway, munkin tekisi mieli lukea läpi merri vikin lotta-kirjat. Ikää on mulla 41.
[/quote]
No jos haluamme uskoa häntä.
Onko kukaan lukenut Rauha S. Virtasen Selja-sarjaa? Aivan ihana, mun "lohtulukemista", samoin luin Montgomeryn Annat.
Olen pikku hiljaa ostanut Lotta-kirjoja erilaisista poistoista ja alennusmyynneistä. Palaan niihin aina uudestaan, samoin Runotyttöihin, Muumeihin, Narniaan, Adrian Mole-kirjoihin ja moniin muihin. Jopa satukirjoja lueskelen.
Luen toki joskus aikuisten kirjojakin koska olen jo 45-vuotias :D.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:33"]
Lotat lainaan seuraavaksi. t. 23
[/quote]
Minä olen yrittänyt kerätä niitä itselleni mutta vaikea löytää. T: 52 v.
No niin mäkin. Mitä sitten? Luen Nälkäpelejä, Twiligteja, kaikenlaiasia muita teinivampyyrikirjoja, Cynthia Voighin Matkalla kotiin-sarja on muuten tosi hyvää luettavaa...