Miehen huono itsetunto vai mikä?
Olemme kolmekymppinen pariskunta, olleet yhdessä puolitoista vuotta. Ajaudumme usein riitoihin. Olemme molemmat itsepäisiä "kaikkitietäviä", mutta olen miettinyt, johtuuko vaikea suhteemme pohjimmiltaan poikaystäväni huonosta itsetunnosta, vai onko taustalla jotain vielä vakavempaa.
Alussa hän oli hyvin kiltti ja huomaavainen, kehui älykkyyttäni ja ulkonäköäni, toi välillä lahjoja ja kukkia. Hän oli rauhallinen ja kohtelias, mutta myös usein hiljainen ja puhumaton. Vaikutti jopa masentuneelta, mutta ei itse myöntänyt sitä, vaikka hänelle olin kertonut käyväni terapeutilla oman masennukseni takia. Itse olin kuitenkin se, joka oli eloisampi, puheliaampi ja hymyileväisempi. Hänellä on usein vakava ilme naamalla. Hän oli niin kohtelias ja rauhallinen, että se tuntui suorastaan teeskentelyltä.
Sitten käytös muuttuikin hieman, kun muutin hänen luokseen asumaan muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen. Minua oli jo pitkään ärsyttänyt, kun hän ei puhunut mistään epäkohdista avoimesti, eikä koskaan riidelty mistään. Se tuntui niin epäaidolta. Välillä näytti siltä, että hän joutui pinnistelemään ärtymyksensä noustessa, mutta sai hillittyä itsensä ja pysyttyä rauhallisena. Sitten kerran kysyin häneltä ärsyyntyneenä, että miksei hän koskaan suutu. Sitä lausahdusta kadun.
Siitä lähtien hän onkin saanut pieniä ja välillä suurempiakin raivonpuuskia lähes viikottain. Ääni nousee, hän puhuu kipakasti, ihan kuin uhmakas pikkupoika, puhetta tulee kuin revolverista. Hän väittää vastaan viimeiseen asti, tulkitsee sanomisiani hyvin negatiivisesti ja loukkaantuu jatkuvasti, vaikka en ole tarkoittanut loukata. On vikaa minussakin, olen avoin ja suora puheissani ja välillä tulee päästeltyä sammakoita. Usein hän loukkaantuu kuitenkin, vaikka en olisi tarkoittanut millään pahalla. Haluan vain avointa keskustelua.
Tuntuu kuin ei pystyi hengittää, joudun olemaan varuillani. Hänen hiljaisuutensa ja puhumattomuutensa sekä vakava ilmeensä myös ylläpitävät tällaista ilmapiiriä. Kun olin muuttanut hänen luokseen, hän yritti kontrolloida menemisiäni. Suuttui, kun näin kavereitani, ja minulla ei kuulemma ollut hänelle aikaa, vaikka näin kavereita keskimäärin vain kerran viikossa.
Seksistä hän myös valitti, että sitä on liian vähän, kun sitä oli 1-2 kertaa viikossa. Suuttui, jos joskus yöllä olin liian väsynyt harrastamaan seksiä, ja sitten ei kumpikaan saanut unta, kun hän vain huokaili ja pyöri sängyssä. Pari kertaa sai raivarinkin ja syytti minua siitä, että en muka halunnut häntä ja olin koko illan flirttaillut ja kiusoitellut ilman aikomustakaan harrastaa seksiä, vaikka tosi asiassa olin vain väsynyt, kun hän oli vitkastellut aloitteen tekemisessä monta tuntia.
Hänellä ei tiettävästi ole ollut muita tyttöystäviä ennen minua lukuunottamatta yhtä lyhytaikaista suhdetta aasialaisen opiskelijan kanssa. Siitä hän ei halua puhua, vaikka olen yrittänyt kysellä. Hän myös suuttuu, jos mainitsen jossain yhteydessä vahingossa jonkun poikaystäni. Se on harmi, koska haluaisin puhua kaikesta avoimesti. Jos yritän keskustella, asiat päätyvät usein riitaan ja hänen kiihtymiseensä. Usein tilanne raukeaa vasta, kun alan itkemään. Tämä suhde on raastava ja olenkin ehdottanut pariterapiaa, mutta siitäkin hän suuttui, koska otti syytöksenä itseään vastaan.
Hän ei ole käyttäytynyt selkeän välivaltaisesti, ei ole heitellyt tavaroita tai satuttanut minua fyysisesti. Pari kertaa hän on riidan keskellä tarttunut minua kaulasta, kun olen yrittänyt kävellä pois tilanteesta.
Koiralleni hän on mustasukkainen ja on alkanut karjumaan sille, jos se haukkuu. En pidä huutamisesta ja tulen siitä surulliseksi, minkä olenkin hänelle sanonut. Silti hän välillä karjuu. Koiran hoitoon hän ei juuri osallistu. Joskus harvoin on vienyt ulos, jos olen pyytänyt, kun oma menoni on viivästynyt. Sitten hän on vaatinut kiitollisuutta siitä sekä roskien viemisestä yms. Hän on myös sanonut, että olen hänen kanssaan vain taloudellisten syiden takia ja kotityöorjana, vaikka teen vähintään puolet kotitöistä sen lisäksi, että hoidan koiran yksin (toki se on minun koirani).
Voiko tilanne muuttua pahemmaksi, ovatko nämä varoitusmerkkejä jostain pahemmasta vai kuvittelenko vaan? Vai onko kaiken taustalla vain huono itsentunto, ja voiko tilanne voi muuttua paremmaksi, jos kehitämme kommunikointiamme? Parisuhdeterapia tietysti auttaisi tässä, mutta sinne mies ei suostu menemään.
Kommentit (7)
teidän täytyy oppia tuntemaan toisenne oikeasti ja riitelemään oikein.
Jos sulla on huono itsetunto? Mitä jos on edelleen rakastunut tähän aasialaiseen opiskelijaan, ne on usein todella kauniita ja ihania?
Hänellä ei vain oikeasti ole riittävästi tunteita ja mielenkiintoa sinua kohtaan. Ei tarvitse enää esittää kun sai sinut samaan luukkuun kanssaan. Tiedät sen itsekin pohjimmiltasi.
Kiitos, kun jaksoitte lukea pitkän selostukseni, ja jotkut vielä vastasivatkin.
Sitä en oikein usko, että hänellä ei olisi tunteita tai mielenkiintoa minua kohtaan. On kosinutkin ja sanoo välillä, että rakastaa. Hellyydenosoituksia on lähes päivittäin, mutta saisi kieltämättä olla enemmänkin. Miksi hän olisi kanssani, jos ei olisi kiinnostunut? Hän oli se, joka minuun rakastui vahvemmin kuin minä häneen.
Kiva saada myös miehen vastaus, kiitos siitä! Kuulostaa tutulta ja jotain tuollaista olen pohtinutkin.
Keskustelua on yritetty. Perusteelliset rehelliset keskustelut ajautuvat useimmiten riitaan ja miehen kiivaaseen puolusteluasemaan. Terapiaan ei suostu menemään, eli jäljelle jää suhteen lopettaminen... :( Sinänsä harmi, koska hän on kuitenkin ollut varteenotettavin aviopuolisoehdokas verrattuna aikaisempiin miehiini, ja on vaikea kuvitella, että löytäisin sopivampaa enää tämän ikäisenä.
Pelottaa yksinjääminen ja se, etten löydä sopivaa isäehdokasta ja jään lapsettomaksi. Olen viettänyt elämässäni paljon yksinäisiä sinkkuaikoja, ei niitä hyviä miehiä niin vain tapaa. Ja kaikista paljastuu kuitenkin aina jotain huonoja puolia. On mietittävä, millaisten huonojen puolien kanssa voi elää, ja mitkä ovat mahdottomia, esteenä onnelliseen elämään. Esim. väkivaltaisuus ja viinaan meneminen olisivat tällaisia ehdottomia huonoja puolia, joiden vuoksi miehen kanssa ei voisi elää. Olisi hyvä tietää tässä vaiheessa, onko hänellä taipumusta kyseisiin ongelmiin (alkoholi tuskin), jotta voin vielä muuttaa elämäni suuntaa ennen kuin se on myöhäistä. Mutta mistä sen tietää? Voihan olla, että hän on kiltti mies, joka ei ikinä voisi satuttaa minua. Niin hän on ainakin itse sanonut.
Kuulostaa mun pimeältä puolelta. Ehkä miestäsi vaivaa osittain huono itsetunto, osittain mustasukkaisuus. Molemmat saattavat juontua siitä, että miehellä on ollut naisrintamalla aika hiljaista. Helppo ymmärtää, jos mies on hiljainen ja kohtelias, ei naisia juuri kiinnosta sellaisia lähestyä.
Mies on sitten katkera siitä, että itsellä ei ole kokemuksia ja sinulla on. Ja vihainen siitä että "vittuilet" siitä hänen arkuudestaan kysymällä miksei tämä suutu. On sitten päättänyt joko tahallaan tai tiedostamattaan näyttää sinulle, että suuttuupas, enpäs ole nörtti.
Tai ehkä ujon ihmisen on vain helpompi olla oma itsensä (eli suuttua ja ärhennellä) kun on tutustuttu paremmin. Turha kohteliaisuus on jo karsiutunut suhteesta pois.
Ehdotan, että annat miehelle kolme vaihtoehtoa: joko terapia, perusteellinen rehellinen keskustelu kahden kesken tai sitten suhde poikki.
t. mies
Ei kuulosta hyvältä. Eroaisin "hyvän sään aikaan".
Tilanne on kuitenkin pahentunut koko ajan, veikkaan ettei mene pitkään kun fyysinen väkivalta astuu kuvioihin.
Parisuhdehan pitäisi olla antoisaa ja haluttua, ei pelossa elämistä.