Millaista on eläinhoitajan tms. työ?
En ole löytänyt "omaa alaani", vaikka täytän pian 30. Eläimistä ja etenkin luonnosta tykkään kovasti, joten aloin pohtimaan työttömäksi jäätyäni, pitäisikö minun alkaa opiskelemaan jotain siihen liittyvää.
Millaista työtä voisin tehdä, millaista on eläinten kanssa työskentely? Onko paikalla ketään, joka on opiskellut tai tehnyt töitä maatalousalalla?
Kommentit (11)
Fyysisesti eläintenhoito on hyvin hyvin raskasta ja palkka ihan paska. Hevosenhoitoalalla on ollut palkka 5-8,5e/tunnilta ja paskan lappamista pääasiassa. Eläinsairaallassa pieneläinhoitajana palkka 6,5-9e/tunti ja siivoat, siivoat ja siivoat sekä nostelet painavia koiria. Mitään eläintenpaijailua ei todellakaan eläintenhoitotyö ole. Eläinkaupoissa myyjän TES eli paras palkka näistä, lähtee sitä 8,5e/tunti ja nousee työuran aikana. Sielläkin toki paljon kuormittavaa työtä, esim. akvaariohiekat painaa sen 20-25kg säkki. Alalla olevat liitot ovat myös hampaattomia ja moni haluaa alalle eli on työnantajan markkinat ja monet koittavart kusettaa ties missä asioissa työsuhteissa. Eläintenhoitoalalla harvemmin näkee yli 30 vuotiaita, koska joku paikka, yleensä selkä tai polvi on mennyt rikki ennen sitä. Jos olet luontoihminen, eräoppaan paikka voisi olla paljon parempi vaihtoehto. Tai sitten yliopistolla biologian opinnot, biologeilla tosin korkea työttömyys. T: Entinen eläintenhoitaja, joka nykyään opiskelee biologian opettajaksi
Joo, eräopas voisi olla jees, tai vaikka jokin metsäala... Eläintenhoitajaa en suosittele noin "vanhalle", se on nuorten tyttöjen hommia, jotka jaksavat aikansa ja sitten siirtyvät muihin hommiin...
No kyllä aika huonossa kunnossa pitää olla (ja huono ergonomia), jos ei kestä vaikka niiden 20kg säkkien kantamista. Itse olen opiskellut eläinalaa moonta vuotta, enkä todellakaan ole hyvässä kunnossa (en urheile säännöllisesti), mutta silti tarvittaessa nostan kyllä 20kg säkin ja jaksan kantaa pidempiäkin matkoja.
Itse tunnen monia reilusti yli kolmekymppisiä alalla yhä olevia. Maatalouslomituksessa ymmärrän, jos alkaa kroppa reistailemaan, mutta esim. eläinkaupassa töissä olevana ei hirveästi kyllä joudu fyysistä työtä tekemään (paitsi ne säkkien nostelut ja ehkä jotkut akvaarioiden +häkkien pesemiset).
Ja palkka on tosiaan huono, mutta eläinjutut on "kutsumusammatti".
No kyllä aika huonossa kunnossa pitää olla (ja huono ergonomia), jos ei kestä vaikka niiden 20kg säkkien kantamista. Itse olen opiskellut eläinalaa moonta vuotta, enkä todellakaan ole hyvässä kunnossa (en urheile säännöllisesti), mutta silti tarvittaessa nostan kyllä 20kg säkin ja jaksan kantaa pidempiäkin matkoja. Itse tunnen monia reilusti yli kolmekymppisiä alalla yhä olevia. Maatalouslomituksessa ymmärrän, jos alkaa kroppa reistailemaan, mutta esim. eläinkaupassa töissä olevana ei hirveästi kyllä joudu fyysistä työtä tekemään (paitsi ne säkkien nostelut ja ehkä jotkut akvaarioiden +häkkien pesemiset). Ja palkka on tosiaan huono, mutta eläinjutut on "kutsumusammatti".
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 20:18"]
No kyllä aika huonossa kunnossa pitää olla (ja huono ergonomia), jos ei kestä vaikka niiden 20kg säkkien kantamista. Itse olen opiskellut eläinalaa moonta vuotta, enkä todellakaan ole hyvässä kunnossa (en urheile säännöllisesti), mutta silti tarvittaessa nostan kyllä 20kg säkin ja jaksan kantaa pidempiäkin matkoja. Itse tunnen monia reilusti yli kolmekymppisiä alalla yhä olevia. Maatalouslomituksessa ymmärrän, jos alkaa kroppa reistailemaan, mutta esim. eläinkaupassa töissä olevana ei hirveästi kyllä joudu fyysistä työtä tekemään (paitsi ne säkkien nostelut ja ehkä jotkut akvaarioiden +häkkien pesemiset). Ja palkka on tosiaan huono, mutta eläinjutut on "kutsumusammatti".
[/quote] Niin no, jaksatko monta vuotta putkeen kannella niitä 20 kilon säkkejä. Ja että opiskellut oikein monta vuotta, missä? Last time i checked, eläintenhoitajan opinnot kestää 2-3 vuotta. Jos opiskelet kotieläintiedettä yliopistolla niin ok, sitä voikin sitten vähän pidempään opiskella.
Huono palkka ja välillä raskastakin. Silti erittäin palkitsevaa, mielenkiintoista ja monipuolista. Rentoja, suvaitsevaisia ja suurisydämisiä työkavereita. Jokainen päivä on erilainen, enkä päivääkään vaihtaisi pois.
Itse opiskelin ensin maisteriksi toiselta alalta, mutta jätin oman alani hommat ja siirryn eläintenhoitoalalle. Hieno päätös, vaikka opintolainan takaisinmaksu kestääkin tällä rupupalkalla vuosia pidempään. Mielekäs työ on kuitenkin tärkeämpä kuin raha, ainakin minulle.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 20:18"]
[/quote] Niin no, jaksatko monta vuotta putkeen kannella niitä 20 kilon säkkejä. Ja että opiskellut oikein monta vuotta, missä? Last time i checked, eläintenhoitajan opinnot kestää 2-3 vuotta. Jos opiskelet kotieläintiedettä yliopistolla niin ok, sitä voikin sitten vähän pidempään opiskella.
[/quote]
Miksei joku jaksaisi monta vuotta putkeen nostella 20kg säkkejä? Toki ihan jokaisen fysiikka sitä ei kestä, mutta ei sitä ergonomiaa ja hyvää fyysistä kuntoa turhaan kouluissa painoteta.
Ja tosiaan, olen opiskellut ensin amiksessa ja nyt amkissa. Turhaan yrität siellä päteä.
Missä te nostelette niitä säkkejä, jossain tallilla? Navetassa ei tarvitse, koneet hoitaa tuollaiset jutut. Robottinavetassa ei paljoa rasitu ja suurin osa lomittajista on yli 30 v.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:47"]
Missä te nostelette niitä säkkejä, jossain tallilla? Navetassa ei tarvitse, koneet hoitaa tuollaiset jutut. Robottinavetassa ei paljoa rasitu ja suurin osa lomittajista on yli 30 v.
[/quote]
Eläinkaupoissa, joissa myydään ruokasäkkejä. Ja talleillakin joutuu nostelemaan esim. kivennäissäkkejä.
Maatalouslomittajan palkka on ihan ok (peruspalkka alkuun suuruusluokkaa 1500 ja lisät päälle, vähänkin työkokemusta niin pääsee 2000€ kuussa, pitkään alalla olleet enemmän). Tosin monesti eka tarjotaan tuntisopimusta, johon ei saa täysiä tunteja eli palkka jää tuosta.
Työajat on kurjat eli aikaisen aamulla muutama tunti ja illalla taas muutama tunti. Työpaikat vaihtuu muutaman päivän välein, mutta yleensä pääsee samoille tiloille uudestaan aina muutaman kuukauden välein.
Työolot vaihtelee paikasta toiseen (pahimmillaan kaikki tehdään käsin ja työ tosi fyysustä, uusissa robottinavetoissa fyysistä työtä on vähän. Pääosin työ on kuitenkin kohtuullisen raskasta, mutta ei mitenkään ylivoimaista.
Osaamista vaaditaan paljon, kun pitää hallita eläinten hoito ja pystyä lukemaan vieraita eläimiä. Myös koneet ja laitteet vaihtelee tilalta toiselle. Työ on myös tehtävä aina talon tavalla eli annettujen ohjeiden mukaan. Työ on tosi itsenäistä ja vastuut on isoja, mutta myös palkitsevaa. Lomittajista on monilla paikkakunnilla pulaa, joten mielellään otetaan töihin jos osaa perusasiat edes joten kuten (eli keikkaa pääsee tekemään esim. opintojen aikana) ja perusasioihin saa koulutusta (esim. uudelle tilalle saattaa päästä ensin päväksi (täydellä palkalla) kokeneemman lomittajan kanssa ja sitten loppuajaksi itsenäisesti.)
Nosto!