Miksi Pietari, Jaakob ja Johannes näyttävät olevan erityisessä roolissa Jeesukseen liittyen?
Luen Raamattua ja olen ollut havaitsevinani että joissain kohdissa jotain tapahtumaa todistaa vain nämä henkilöt, vaikka opetuslapsia oli useampi? Esim. "8:51 Ja kun hän tuli taloon, ei hän sallinut kenenkään muun käydä sisälle kanssaan kuin Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin sekä lapsen isän ja äidin." Sanoin kirkastusvuorikokemus. Jeesuksen haudalle juoksi kilpaa Pietari ja Johannes. Kun Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen, tämä on Johanneksen (niin, ilmeisesti sen saman Johanneksen) evankeliumin lopussa, kysyy Pietari kuinka Johanneksen käy, Jeesus vastaa mitä se sinuun koskee vaikka haluaisin hänen jäävän siihen asti kuin palaan tms., seuraa sinä minua.
Kommentit (34)
Niin, ja UT:n kirjeistä löytyy Jaakobin, Johanneksen ja Pietarin kirjeet. Samat kyseessä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vai onko kyse ihan vaan siitä että he nyt ovat olleet omistautuneimpia? Jaakob ilmeisesti oli Jeesuksen veli?
Ap
Ei veli, vain samanniminen, mutta oli Johanneksen veli.
Näin sarjan, jossa apostoli Johannes oli pikimusta negroidi. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Näin sarjan, jossa apostoli Johannes oli pikimusta negroidi. Miksi?
Ehkä tekijä halusi korostaa taiteellisen tuotoksensa näyttelijävalinnalla, ettei etnisyydellä ole Jeesusta seuratessa väliä.
Ap
Miksi tämä kysymys sinua askarruttaa? Ainahan yksilölle jotkut ihmiset on läheisempiä kuin toiset. Jeesus nyt vaan viihtyi näiden kolmen seurassa. Ehkä myös vähän koulutti; Pietarista tuli myöhemmin kristittyjen johtaja. Johannes taas esitteli myöhemmin itsensä "opetuslapsena, jota Jeesus rakasti". Ja Jaakob... edellisen huolehtiva isoveli? Veljekset olivat myös ilmeisen kunnianhimoisia, koska havittelivat jo etukäteen tulevan Jeesuksen johtaman juutalaisvaltion johtopaikkoja...
Uuden testamentin vanhimmatkin osat on kirjoitettu monta kymmentä vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Kuka tietää, mitä kaikkea siitä on jäänyt/jätetty pois ja kuinka paljon jutut ovat muuttuneet, ennen kuin ovat päätyneet kirjoitettuun muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä kysymys sinua askarruttaa? Ainahan yksilölle jotkut ihmiset on läheisempiä kuin toiset. Jeesus nyt vaan viihtyi näiden kolmen seurassa. Ehkä myös vähän koulutti; Pietarista tuli myöhemmin kristittyjen johtaja. Johannes taas esitteli myöhemmin itsensä "opetuslapsena, jota Jeesus rakasti". Ja Jaakob... edellisen huolehtiva isoveli? Veljekset olivat myös ilmeisen kunnianhimoisia, koska havittelivat jo etukäteen tulevan Jeesuksen johtaman juutalaisvaltion johtopaikkoja...
Itsestä tuntuu että syy on pikemminkin se, että Jeesus on heille tärkeä, kuin kunnianhimo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä kysymys sinua askarruttaa? Ainahan yksilölle jotkut ihmiset on läheisempiä kuin toiset. Jeesus nyt vaan viihtyi näiden kolmen seurassa. Ehkä myös vähän koulutti; Pietarista tuli myöhemmin kristittyjen johtaja. Johannes taas esitteli myöhemmin itsensä "opetuslapsena, jota Jeesus rakasti". Ja Jaakob... edellisen huolehtiva isoveli? Veljekset olivat myös ilmeisen kunnianhimoisia, koska havittelivat jo etukäteen tulevan Jeesuksen johtaman juutalaisvaltion johtopaikkoja...
Itsestä tuntuu että syy on pikemminkin se, että Jeesus on heille tärkeä, kuin kunnianhimo.
Ap
No, jos uskot tietäväsi vastauksen, niin mitäs sitten kyselet? Omasta mielestäni Jeesuksen tärkeys ei sulje pois kunnianhimoa. Kukaan opetuslapsi ei kuitenkaan ollut Jeesuksen seurassa "laupiaista kristillisistä syistä" - ainakaan pelkästään. He kaikki toivoivat salaa tai julkisesti että Jeesuksesta kuoriutuisi sotapäällikkö, joka ajaisi roomalaiset helvettiin palestiinasta... kait siinä samalla saa toivoa saavansa osan kunniasta ja pääsemään hyville hallituspaikoille nauttimaan työnsä hedelmistä...
Niin, siis minua kiinnostaa se että nämä opetuslapset saavat nähdä asioita, kuten kirkastusvuorikokemuksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä kysymys sinua askarruttaa? Ainahan yksilölle jotkut ihmiset on läheisempiä kuin toiset. Jeesus nyt vaan viihtyi näiden kolmen seurassa. Ehkä myös vähän koulutti; Pietarista tuli myöhemmin kristittyjen johtaja. Johannes taas esitteli myöhemmin itsensä "opetuslapsena, jota Jeesus rakasti". Ja Jaakob... edellisen huolehtiva isoveli? Veljekset olivat myös ilmeisen kunnianhimoisia, koska havittelivat jo etukäteen tulevan Jeesuksen johtaman juutalaisvaltion johtopaikkoja...
Olet ymmärtämätön. Jeesus ei ole tavan ihminen, joka arvotttaa ihmisiä eri tasoille.
Ap:n kysymys ja pohdinta on oikein hyvä ja herättää kysymyksiä.
Nämä kolme opetuslasta oli ilmeisesti valittu jatkamaan Jeesuksen työtä, ja heillä oli siihen paremmat ja laajemmat edellytykset kuin muilla. Pietarinhan Jeesus valitsi jo aiemmin erikseen, kun muutti hänen nimensä Simonista Pietariksi.
Johanneksen erityisen rakkauden Jeesus oli myös huomannut.
Jaakobista en osaa sanoa muuta kuin että hänen kirjeitään on tosiaan myös UT:ssa eli Jaakob oli kykenevä kannustamaan uusia seurakuntia.
Moni opetuslapsihan oli alunperin oppimaton kalastaja, tuskin edes kirjoitustaitoinen. Eivät varmaan puhuneet kuin arameaa, toisin kuin apostoli Paavali joka oli oppinut mies ja esim. apostoli Luukas, joka oli lääkäri.
Pietari, Jaakob ja Johannes olivat eniten antautuneita, Jeesus näki heidän sydämensä ja halunsa seurata Häntä.
Vaikka eiväthän he mitenkään esimerkillisiä olleet. Nukkuivat, kun olisi pitänyt valvoa (kirjaimellisesti), ja myöhemmin Pietari kielsi edes tuntevansa Jeesuksen.
Mutta Jeesus tiesi, että heistä voi kasvaa voimakkaita sananjulistajia, jotka eivät työtään häpeä. Heissä oli potentiaalia. Kirkastusvuorikokemus varmasti vahvisti heidän uskoaan. Ehkä he nimenomaan tarvitsivat sitä. Se oli tärkeää lopputuloksen kannalta.
Vai voiko se edes olla ihmisen omistautumisesta kiinni, kun Jeesus sanoi "teissä ei ole rakkautta Jumalaan".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko se edes olla ihmisen omistautumisesta kiinni, kun Jeesus sanoi "teissä ei ole rakkautta Jumalaan".
Ap
Kaikki on lahjaa ja armoa. Ilman rakkautta ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko se edes olla ihmisen omistautumisesta kiinni, kun Jeesus sanoi "teissä ei ole rakkautta Jumalaan".
Ap
Missä kohin hän näin sanoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko se edes olla ihmisen omistautumisesta kiinni, kun Jeesus sanoi "teissä ei ole rakkautta Jumalaan".
Ap
Missä kohin hän näin sanoi?
Joh 5:42, mutta nyt kun tarkistin niin vanhemmassa käännöksessä "teissä ei ole Jumalan rakkautta itsessänne"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko se edes olla ihmisen omistautumisesta kiinni, kun Jeesus sanoi "teissä ei ole rakkautta Jumalaan".
Ap
Missä kohin hän näin sanoi?
Joh 5:42, mutta nyt kun tarkistin niin vanhemmassa käännöksessä "teissä ei ole Jumalan rakkautta itsessänne"...
Eikä ollut . Vanha liitto oli vanhentunut . Vanhaa . Uudessa liitossa vasta ylösnousemuksen jälkeen tuli uusi viini taivaasta Jeesuksen rakkauden henki . Kokonaan uusi . Ei vanhaan leiliin vaan uuteen liittoon . Tuoretta öljyä .
Ihmetellyt miksi käytännössä kaikki opetuslapset olivat miehiä? Olikohan pojilla keskenään niin "kivaa" jottei naisia kaivattukaan bakkanaaleja pilaamaan?
Vai onko kyse ihan vaan siitä että he nyt ovat olleet omistautuneimpia? Jaakob ilmeisesti oli Jeesuksen veli?
Ap