Synttärit ja gluteeniton ruokavalio
Olen järjestämässä syntymäpäiväjuhlia ja yhdellä vieraista on gluteeniton ruokavalio. Tämä aiheuttaa hieman harmaita hiuksia. Haluan tarjota hänellekin hyvää syötävää, mutten ole koskaan leiponut mitään gluteenitonta (lukuunottamatta pavlovaa tms. joka leivotaan samalla lailla oli gluteeniton tai ei). Olisiko jollain jotain hyvää ideaa vai marssinko vain johonkin kahvilaan ja ostan jotain hyvää gluteenitonta herkkua (myydäänköhän niitä edes kahviloissa?)? Olisin kiitollinen vastauksista!
Kommentit (38)
Jos leipominen stressaa niin suosittelen että ostat valmiina. Ainakin itselläni meni hetki oppia leipomaan siedettävän makuisia ja näköisiä herkkuja gluteenittomista jauhoista :D
Jo mainitut Daim Almondy ja mutakakku ovat hyviä vaihtoehtoja ja mielestäni esim Pirkka on petrannut viime vuosina todella paljon: pakastettuna löytyy prinsessalaivoksia ja sacherkakkua yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiiros vinkeistä! Lisääkin saa laittaa. Tällä vieraalla ei ole kauhean tarkkaa. Hän on enemmänkin yliherkkä gluteenille, saa iho-oireita. Esim kauraa pystyy syömään. Sen vuoksi uskaltaisin itse leipoa hänelle. Jos olisi todella tarkkaa en edes harkitsisi asiaa.
Esim. perunajauhoihin tehty kääretottu on luontaisesti gluteeniton, voisi vaikka täyttä suklaaganachella, jos haluaa juhlavaa.
Itse tein pienen gluteenittoman suklaakakun ja muut vieraat melkein sen pistelivät poskeensa ennekuin se gluteenille yliherkkä saapui :) Eli varaudu siihen, että muutkin voivat haluta "maistaa". Ja kahviloissa kyllä myydään gluteenittomia leivonnaisia. Silloin voi ostaa vain yhden.
Miksei kaikki tarjottava ei voisi olla gluteiinitonta? Muistan, kun lapsena muutaman allergiani takia minulle oli aina joku erilainen tarjoilu, ei kivaa lapselle.
Jos keliakia on lääkärien (eikä vain vanhempien) toteama, jo kontaminaatio muihin tuotteisiin voi aiheuttaa oireita. Siksi suosittelisin synttäreillä kaikille kotimaisten viljojen välttämistä, ei ole vaikeaa. Paljon muutakin syötävää löytyy!
Ihmettelen kyllä tätä kaikkien allergioiden ja erikoisruokavalioiden lisääntymistä Suomessa, tätä esiintyy paljon vähemmän muualla....
Mitä tarjoat muille? Erityistarjoilut on kiva tehdä muuhun tarjoiluun sopivaksi. Suosittelen ostamaan täsmäannokset jotain valmista.
Kaupan pakasteissa on hyviä vaihtoehtoja. Esim gluteeniton suklaakakku ja kylkeen vaniljakastiketta tai jäätelöä. Gluteenittomia riisipiirakoita, lisäksi tuorejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Kakkupohjan teko perunajauhoilla on simppeliä, helppoa ja hyvää. Näin meillä on leivottu jo 25 vuotta, kun perheessä keliakia. Lisäksi valmiina löytää niitä keksejä, karkkeja, marjoja yms. mitä nyt haluaa tarjota.
Tätä minäkin suosittelisin! Muistaa vain avata uuden perunajauhopaketin, ettei ole kontaminaation vaaraa. Macaronsit on myös toimivia. Suolaisista esim munakasrulla. Nuo ovat siitä kivoja, että sopivat kaikille.
Te jotka olette leiponeet täytekakun pelkästään perunajauhoihin, tuleeko perunajauhoja sama määrä kun vehnäjauhoja? Eli vaihdetaan vehnäjauhot suoraan perunajauhoihin?
Kyseessä siis aikuinen ihminen, jolla ei ole lääkärin toteamaa keliakiaa vaan saa iho-oireita ja sen takia itse vaihtanut gluteenittomaan ruokavalioon.
Ap
En keliaakikkona uskaltaisi syödä leipomista, jonka on leiponut joku joka ei tiedä ehdottoman gluteenittomasta ruokavaliosta.
Ei riitä, että jauhot gluteenittomia. On otettava huomioon kaikki muutkin tarvikkeet ja astiat, onko kontaminoituneita.
Minulle on kerran tarjottu gluteenittomia pullia niin, että ne on kuljetettu tyhjässä ruisleipäpussissa. Eli todellakin jäi syömättä.
Valmiiksi ostettu turvallisinta. Ja muista, ettei gluteenittomia keksejä tms. voi laittaa samalle tarjoiluastialle gluteenillisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette leiponeet täytekakun pelkästään perunajauhoihin, tuleeko perunajauhoja sama määrä kun vehnäjauhoja? Eli vaihdetaan vehnäjauhot suoraan perunajauhoihin?
Kyseessä siis aikuinen ihminen, jolla ei ole lääkärin toteamaa keliakiaa vaan saa iho-oireita ja sen takia itse vaihtanut gluteenittomaan ruokavalioon.
Ap
https://www.valio.fi/reseptit/gluteeniton-kakkupohja/ tuossa on esimerkiksi yksi resepti. Osan perunajauhoista voi korvata myös kaakaojauheella, jolloin saa suklaakakkua.
Kaikista helpointa mielestäni, jos tekee itse, on tehdä normi kääretorttu perunajauhoista. Sisälle vain sama täyte mikä kakussakin, ja koristelut päälle.
Jos kyseessä on itsediagnosointi, eikä keliakiaa siis ole, voit ihan hyvin käyttää samoja välineitä. Kysyttäessä sanot vaan että ei ole ollut kosketuksissa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee yksi täytekakku gluteenittomana, se maistuu kaikille. Ai niin! muista myös gluteenittomat korppujauhot/kookoshiutaleet/tms. leivitykseen
Yäk, kookoshiutaleet pilaavat kakun!
Mikäs sinä olet sanomaan että gluteeniton
maistuu kaikille? Gluteeniton leipomus on omituista korvikkeen makuista pölyä.Helpointa on hankkia sille yhdelle leivos ja
ja tarjota jätskiä, hedelmiä yms
ja muuten leipoa normaalit tarjoomukset.Ärsyttävää, kun nykyään tuputetaan kaikille surkeita korvikesotkuja, niin että esim. maitoon leivottua vehnästä ei saa mistään, kun kaikilla muka on vegaaniv@mma ja laktoosi-intoleranssi.
Autoimmuunisairauksien ja/tai suolistosairauksien räjähtäessä käsiin ei ole ihmisillä oikein muita vaihtoehtoja kuin alkaa eliminoimaan ruokavaliosta näitä sairauksia aiheuttavia tai niitä ylläpitäviä ruokia ja ruoka-aineita. Paluuta keskiajalle, jolloin ruokavaliolla ja sairauksilla ei ollut mitään korrelaatiota, ei enää ole, eikä yhdenkään itseään kunnioittavan asiantuntijan näkemys tästä juurikaan eroa. Se mitä ruokia tai ruoka-aineita vältellään riippuu sairaudesta tai noudatettavista dogmeista, mutta yhteistä on ihmisten heränneisyys siihen, että et voi enää tunkea viljaa/glut./kasvirasvaa/hiilarihöttöä/maitoa yms. kroppaasi, jos se ei kerran sinun genotyypille sovi; ennen ei ollut tätä hienoa mahdollisuutta. Nykyään saat itse päättää kropastasi ja siten terveudestäsi, jos vain jaksat tehdä tutkimustyön ja selvittää sairaudellesi oleelliset premissit.
Ap, keliaakikkona suosittelen ostamaan valmista, jos et ole ennen leiponut gluteenitonta. Kontaminaatiot ovat oikea ongelma. . Jos ei ole muita rajoitteita, gluteenitonta löytyy varmasti ja ovat nykyään hyvän makuisia.
Gluteenittomaan leivontaa on tullut tutustuttua viime vuosina itsekin.
Kääretorttu tai täytekakkupohja onnistuu hyvin perunajauhoihin. Tulee hieman murenevampi, eli kakkupohja kannattanee melkein jopa tehdä edellispäivänä ja leikata ja täyttää vasta seuraavana.
Juustokakun voi tehdä gluteenittomista kekseistä, esim. Semperillä on paljon hyviä.
Tescon gluteenittomat cookiet ovat hyviä, jos haluaa ostaa jotain valmista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
ensimmäinen osuma googlella hakusanalla "täytekakku perunajauho":
Tee kaurapohjainen juustokakku, niin maistuu kaikille. Pohjaksi murskaat gluteenittomia kaurakeksejä.
Voit helposti tehdä kaiken gluteenittomana, esim. täytekakusta tulee parempi gluteenittomilla jauhoilla kuin tavallisilla, tai esim. juustokakun keksipohja on helppo tehdä gluteenittomista kekseistä.
Suolaista saat helposti myös, esim. tumma gluteeniton jauhoseos piirakkapohjaan.
Muista myös laktoosittomuus! Tosi monella keliaakikolla on myös laktoosi-intoleranssi, ja laktoositon sopii kaikille.
Kiinnitä huomio myös "oheistarpeisiin" eli just korppujauhot gluteenittomana, margariini laktoosittomana jne.
Näin meillä on leivottu käytännössä aina, äitini on keliaakikko (todettu 80-luvun alkupuolella), käly gluteenittomalla muuten vaan, äidillä, mulla ja mun veljellä laktoositon. Eikä ole ongelmia ollut. En varmaan edes osaisi leipoa vehnäjauhosta kakkupohjaa :D
Jos on keliaakikko tai muuten yhtä herkkä gluteenille, on turvallisinta ostaa valmiina. Avaa pakkaukset vasta juuri ennen tarjoilua, ja laita tuotteet vasta pestyillä käsillä erilliselle, puhtaalle lautaselle. Esim. gluteeniton leivos tai kakkupala on hyvä idea. Lisäksi voit ostaa esim. jotain gluteenittomia keksejä, ja laittaa ne yleisesti tarjolle, mutta toki eri tarjoiluastiaan kuin muut keksit.
Tuotepakkaukset kannattaa säilyttää niin, että gluteeniton vieras tai hänen huoltajansa voi niistä tarkistaa, että on sopivaa syötävää hänelle.
Voit olla myös etukäteen yhteydessä ko. vieraaseen tai hänen huoltajaansa, ja kysyä vinkkejä siitä, mistä valmistuotteista hän tykkää, ja mitä ei ehdottomasti kannata ostaa.
Kakkupohjan teko perunajauhoilla on simppeliä, helppoa ja hyvää. Näin meillä on leivottu jo 25 vuotta, kun perheessä keliakia. Lisäksi valmiina löytää niitä keksejä, karkkeja, marjoja yms. mitä nyt haluaa tarjota.