Mitä eroa on lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan koulutuksissa?
Kommentit (13)
eli toinen on yliopisto ja toinen ammattikoulututkinto.
Mutta mitä eroa koulutuksen sisällössä on lähihoitajalla (lapsiin erikoistunut) ja lastentarhanopettajalla?
ap
esiopetuksen antamiseen valmiudet. Lähihoitajat sitten toteuttavat sitä käytännön lastenhoitotyötä.
tarkoitin kysymykselläni vähän tarkempaa analyysia sisältöeroista. Onko lastentarhanopen koulutuksessa esim. paljonkin jotain taideaineita: musiikkia/kuvataidetta tai liikuntaa, kenties enemmän kuin lähihoitajalla. Lähihoitajat oletettavasti keskittyvät enemmän pyllynpyyhintään ja sen sellaiseen perushoitoon ja lto:n koulutuksessa enemmän kasvatuksellista puolta? Mutta olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia kyseisistä koulutuksista, tai jos joku muuten sattuu tietämään mitä kaikkea koulutukset pitävät sisällään.
ap
http: //www. google. fi/search?q=lastenhoitajan+ja+lasten tarhaopettajan+ero&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org. mozilla: fi-FI: official
oli vielä opistotasoista, 3 vuotta ja 120 ov. Yliopistokoulutukseksi
muuttuminen on tuonut mukanaan enemmän vaihtoehtoja ( eli voit
" erikoistua " esiopetukseen tai vaikkapa liikuntaan, näin ainakin olen käsittänyt... ) ja jatko-opiskelut aina tohtoritasolle asti ovat helpottuneet.
Lto on valmiiksi kasvatustieteiden kandi.
Työelämässä lto on se, joka on päävastuussa lasten opetuksesta,
kasvatuksesta ja hoivasta. Tarvitaan siis myös teoreettista tietoa
varhaiskasvatuksesta, vaikka käytännön työssä joutuu myös joskus
pyyhkimään pyllyä ; )
Mahtaisiko kasvatustieteellisen tiedekunnan sivuilta löytyä
tarkempaa tietoa?
ap
ps. googletus onnistuu, mutta kaipasin ns. kokemuksellista tietoa.
hoidosta. Päiväkodissa työskentelevät eivät nauti suurta yhteiskunnallista arvostusta, mutta jos sitä hitustakaan kaipaat, niin valitse lto:n koulutus. Mitä itse olen vuonna 2000 Helsingin yliopistosta valmistunut lto ja olen ammatistani ylpeä. Koen olevani ennen kaikkea kasvattaja ja opettaja, en niinkään vaan hoitaja.
Mieheni on Saksasta ja oli silelä töissä lastentarhassa, koulutkin on sieltä. Täällähän sitä ei huomioida tietääkseni.
Helpomminkin niihin kurahaalarinpukemis- hommiin pääsee, joten opiskele vaan lähihoitajaksi (tai perhepäivähoitajaksi kurssittautumalla). Tosin tarhatätien keskuudessa kuulemma vallitsee aikamoinen nokkimajärjestys, joten jos haluat olla " hiekkalaatikon kunkku" niin sitten lto:n koulutus.
Eli lastenhoitajien koululutukseen ei kuuluu pedagogiikka eikä didaktiikka,eli eniten asia korostuu eskarilaisten kanssa.
Itse tykkään hoitaa,sylitellä,antaa aikaa yms enkä niinkään panostaa tuohon " opetuspuoleen" ,siis siihen mitä lto:t tekevät enimmäkseen,siksi olen lastenHOITAJA=)
mutta tiiminä teemme työtä lasten parhaaksi,koulutuksesta riippumatta=)) jokainen omaa vahvuuttaan käyttäen ja toisten työpanosta arvostaen
eskarit tietty vähän eri asia
t.21 jos oikein muista..
niin,ja pyyhkivät pyllyjä,pesevät kuriksia yms mitä kaikki muutkin sen TIIMIN jäsenet!!
Vastaa normaalia ammattitutkintoa.
Lastentarhanopettaja on yliopistokoulutettu, ja lukiopohjjainen luonnollisesti.
Siinä muutama ihan perus ero.