Mikähän oikeasti vaikuttaa koronan leviämiseen?
Jännä katsoa noita käyriä. KEsällä ei mitään, vaikka kaikkai paikat pyöri täysillä. Syksyllä nousee, sitten nousu taittuu laskuun ja taas viime aikoina nousuun. Tuntuu, että aina vähän sen jälkeen kun rajoituksia kiristetään ja keksitään lisää, niin tautitapaukset lähtevät nousemaan.
Eli näyttäisi siltä, että ihmisen toimet eivät ainakaan vaikuta millään tavalla (ei ainakaan niin kuin haluttaisiin) tuon taudin leviämiseen. Mutta mikähän sen oikeasti saa leviämään välillä nopeammin ja välillä hitaammin? Liittyykö säätilaan? Vai johonkin kuun asentoon? Vai onko se tosiaan ihan vaan tuurista kiinni?
Varmaan samaan asiaan moni tutkijakin toivoo vastausta. Alkaa maskien ja turvavälien tie olla kuljettu loppuun. Se kun ei oikein näytä olevan tehokas tie.
Itse olen visioinut jonkinlaista naamalle asennettavaa puhallinta. Ilmavirta puhaltaisi pöpöt sivulle/alas tai mihin vaan. Siihenhän leikkaussalienkin turvallisuus perustuu - voimakkaaseen ilmanvaihtoon.
Kommentit (21)
Itsellä taas on herännyt sellainen kysymys, että miten olen pystynyt aliarvioimaan typerien ihmisten typeryyden ja määrän populaatiossa näin totaalisesti.
Olen sentään jo päälle 50-vuotias. Olen pitänyt itseäni pessimistinä, mutta sekin on ollut väärä luulo. Riittää kun luen ap:n kaltaisen ajattelijan näkemyksiä ja ymmärrän olleeni kaiken aikaa tolkuttoman optimistinen mitä monien kognitiivisiin kykyihin tulee. Se on kuin peruna olisi oppinut äkkiä kirjoittamaan.
Testit. Jos samassa mittakaavassa testattaisiin kaikki influenssa ym tautien altistumiset... Influenssa on vienyt ihmisiä tähän mennessä Suomessa hautaan enemmän kuin korona. Miksei tiedotusvälineet julkaise päivittäisiä lukuja niistä?
Kyläillään ja juhlitaan lähisuvun kesken. Kun "eihän nyt tutuilla mitään ole"
Vierailija kirjoitti:
Itsellä taas on herännyt sellainen kysymys, että miten olen pystynyt aliarvioimaan typerien ihmisten typeryyden ja määrän populaatiossa näin totaalisesti.
Olen sentään jo päälle 50-vuotias. Olen pitänyt itseäni pessimistinä, mutta sekin on ollut väärä luulo. Riittää kun luen ap:n kaltaisen ajattelijan näkemyksiä ja ymmärrän olleeni kaiken aikaa tolkuttoman optimistinen mitä monien kognitiivisiin kykyihin tulee. Se on kuin peruna olisi oppinut äkkiä kirjoittamaan.
Eli sinulla ei ainakaan ole tähän ketjuun mitään annettava. Olet sellainen tyhjänpäiväinen hapentuhlaaja, joka ei osaa ajatella omilla aivolla ja tekee tasan sen mitä iltasanomat kertoo. Tulet pienellä ylemmyyden tunnolla keskusteluihin ja lopulta olet yleensä aina väärässä.
Näen joka päivä kaupassa tms. yleisellä paikalla ihmisen, joka yskii käteensä, kaivaa nenäänsä sormella, koskettelee kaikkea ja näpyttää pin-koodeja ja avaa ovet koskien räkäsillä käsillään kahvoihin.
Joten älkää kysykö miksi leviää.
Kai ne kesälläkin kaivoi nenäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Testit. Jos samassa mittakaavassa testattaisiin kaikki influenssa ym tautien altistumiset... Influenssa on vienyt ihmisiä tähän mennessä Suomessa hautaan enemmän kuin korona. Miksei tiedotusvälineet julkaise päivittäisiä lukuja niistä?
Influenssia on ollut monta vuotta, covid19 on uusi tulokas.
Vierailija kirjoitti:
Näen joka päivä kaupassa tms. yleisellä paikalla ihmisen, joka yskii käteensä, kaivaa nenäänsä sormella, koskettelee kaikkea ja näpyttää pin-koodeja ja avaa ovet koskien räkäsillä käsillään kahvoihin.
No mut eikö kaikki muut sitten pese käsiään? Enää. Lopetitteko te jo senkin vai aloititteko ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kai ne kesälläkin kaivoi nenäänsä?
Kylmä ilma, sisätilat, virukset, norot, ym leviää aina enemmän syksyisin kuin kesäisin. Kesällä nenää kaivetaan omalla takapihalla, talvella Prisman kassalla ja Postin jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut eikö kaikki muut sitten pese käsiään? Enää. Lopetitteko te jo senkin vai aloititteko ollenkaan?
Pestään. Mutta kyllä minäkin kaupassa joudun koskemaan ostoksiin, jne. En pese porkkanapussin muovipakkausta kotona tai ketsuppipurkkia. Jos se nenänkaivaja on niihin ehtinyt kaupassa koskea, niin ne pöpöthän on niissä ostamissani tuotteissa jo. Vaikka pesisin 100 kertaa päivässä kädet.
Virus leviää pääsääntöisesti puhuessa, piste. On epätodennäköistä saada se kosketuksen kautta. Kesällä ollaan paljon ulkona, tuuletetaan ja ilma vaihtuu, mikä hillitsee tarttumista. Jos kaikki olisi puhumatta kaksi kuukautta, tai käyttäisi kunnollisia maskeja aina, niin virus häviäisi. Tästä syystä ei väliä kaivatko nenääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pestään. Mutta kyllä minäkin kaupassa joudun koskemaan ostoksiin, jne. En pese porkkanapussin muovipakkausta kotona tai ketsuppipurkkia. Jos se nenänkaivaja on niihin ehtinyt kaupassa koskea, niin ne pöpöthän on niissä ostamissani tuotteissa jo. Vaikka pesisin 100 kertaa päivässä kädet.
Tämä koronavirus muuten laimentuu pinnoilta aika nopeasti. Tutkitusti.
Norovirus kuulemma pysyy tartuttamiskykyisenä huomattavasti kauemmin.
Ihmisten välinpitämättömyys levittää tautia, jos kaikki noudattas ohjeita niin tauti katoaa nopeasti,mutta kun ollaan niinkuin ellun kanat ja kuvitellaan että "kyllä sen itse tietää onko tämä korona vai tavallinen flunssa" niin tauti leviää ja kohta ollaan kusessa kaikki!
"Kesällä ei mitään, vaikka kaikkai paikat pyöri täysillä."
Miten niin? Eikös mm. kaikki festarit peruttu?
Lähikontaktit. Mitä kaumpana olet toisista ihmisistä, sen parempi. Siksipä kaikki juottolat ja bilemestat juurikin on syytä sulkea.
Koulut ja opiskelijabileet. Ei ollu kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Lähikontaktit. Mitä kaumpana olet toisista ihmisistä, sen parempi. Siksipä kaikki juottolat ja bilemestat juurikin on syytä sulkea.
Eipä näytä vaikuttavan juurikaan, enemmän vaan on koko ajan tartuntoja.
Perhejuhlat sisätiloissa on yksi pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näytä vaikuttavan juurikaan, enemmän vaan on koko ajan tartuntoja.
No ei ainakaan pk-seudulla näytä lisääntyvän ja täällä sentään on noita juottoloitakin aika paljon. Usean päivän ajan jo melko maltillinen ja tasainen tilanne.
aurinko ainakin. pöpö ei kestä auringonvaloa - liekö UV-valo juuri pahasta. voisikohan uv-lampuilla koittaa suojata itsensä ?