Ero miehen rahattomuuden takia
Meillä on 6 vuoden suhde ja olen alkanut miettiä eroa, koska mies tuntuu jatkuvasti ajautuvan tilanteeseen ettei hänellä ole rahaa. Kun tapasimme ja tapailtiin niin jossain vaiheessa paljastui että mies oli ottanut pika vippeja jne ja elänyt yli varojensa. Hän oli alkanut maksaa edellisiä lainoja uusilla. Mies tunnusti lopulta ja sai pankista onneksi ison lainan jolla maksoi nuo velat. Ehtona suhteen jatkumiselle oli tuolloin että mies saa asiansa kuntoon ja osoitti tuolloin että pystyy maksamaan lainan pois jne. Pari vuotta sitten hän saikin maksettua. No viimeksi mies sitten oli rahaton koska veroprosentti oli loppuvuodesta niin iso ja jouduin maksamaan miehen maksuja ja lainaamaan rahaa. Nyt mies on työtön ja karenssissa koska irtisanoutui työstään (joka oli viedä hänen mielenterveyden) ja lupasi että saa hoidettua maksunsa vaikka irtisanoutuu. No mieheltä on taas rahat loppu ja itse olen loppu tähän kuvioon. Itse olen tarkka rahan kanssa mutta en pysty maksamaan kaikkea yksin koska määräaikainen työni loppui ja olen itse työtön. Olen miettinyt oppiiko mies ikinä käyttämään rahaa, kun aina ollaan tässä tilanteessa, jossa mies on pa. Luulin, että mies oli parantanut tapansa kun sai maksettua jätti velkansa pois mutta aina tulee joku tilanne ja tilanne taas se että mies on pa. Luovuttaisitteko vai mitä tehdä? Rakastan kyllä miestä muuten, mutta tämä hiertää välejä ja olen taas loppu tähän kuvioon.
Kommentit (58)
Siis olette molemmat työttömiä, joten luulisi, että rahaa menisi vain elämiskustannuksiin, mutta ilmeisesti näin ei ole? Mies ostelee siis jotain omia juttujaan yli varojensa?
Ei opi ikinä. Mun ukko jätti laskut maksamatta ja osteli aina kaikkea kivaa.ITSELLEEN.Sitten kun katkesi sähköt ja /vesi,niin olis pitänyt AINA jonkun auttaa, häntä raukkaa sukulaisen tai muijan sukulaisen.Monta kertaa autettiinkin,koskaan oppinut ei.Lopulta tuli hänestäkin ex.Vielä asutaan hetki yhdessä.Muitakin velkoja oli pimittänyt akaltaan PALJON. Sanoi vaan aina että rahat on loppu..kun on niin paljon laskuja taas kertynyt. Maksanut ei siis mitään......Normipalkka kuitenkin. Pieni, mutta säännöllinen. P.S älä ainakaan tee lapsia tuollaisen kanssa.Itse tein,kun en tiennyt toisen veloista mitään (mestarivalehtelija).
Sanon vaan, että mun rakkaus ei riittäisi tohon elämään. Mies on ihan lapsi ja sinä hänen äitinsä, joka mahdollistaa vastuuttoman elämän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä aloittejan tilanteessa nyt muka menee väärin? En oikein ymmärrä. Suurin osa miehistä elättää ja rahoittaa naisensa elämistä. Itse tehnyt niin montakymmentä vuotta. Maksan joka kuukausi lejonan osan taloutemme kuluista. Vai onko todellakin niin että naiset on kovaan ääneen vaatimassa tasa-arvoa mutta raha-asiat pidetään sen ulkopuolella? Naisia kuuluu elättää mutta ei missään nimessä miestä jota rakastaa?
Siis koska sinä joudut maksamaan naisseurasta, ap:n pitäisi maksaa miehestä. Outo logiikka.
Omalla veljelläni meni luottotiedot, kun osteli itselleen kaikkea kivaa, mutta jätti niitä vähemmän kivoja laskuja maksamatta. Ihan työssäkäyvä vähän päälle parikymppinen mies. Isäni auttoi aikamoisella summalla, jotta sai velat maksettua ja lupasi päästä taas elämään kiinni ja maksoikin muutaman kerran palkastaan isälle jonkun verran takaisin. Nyt se on alkanut taas... On osteltu ties mitä roinaa, auton tuunausosia ym. tuhansilla euroilla ja pohtii miksi ei 2500€/kk palkalla meinaa tulla lainkaan toimeen. Syyttelee p*skaa palkkaa ja kallista elämistä Suomessa (jonka varmasti kaikki allekirjoittaa). Kuitenkin yksin vuokralla asuvana luulisi tuon summan riittävän siihen normaaliin elämiseen. Mutta, kun haluaa näyttää ulospäin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Toisen ketjun ap. kirjoitti:
No ihmeelliseltä kuulostaa kyllä. Esim. se että irtisanoutuu työstä tyhjän päälle, koska työ on viedä mielenterveyden? Rahattomuus se vasta mielenterveyden viekin, ja näköjään suhteen puolisoon samalla. Jos työ käy mielen päälle, silloin pitää muuttaa omaa asennetta ja suhtautumista, tehdä sen minkä pystyy, eikä heittää hanskoja tiskiin ja maksattaa laskut puolisolla.
Kun yksityiskohtia ei tiedä, niin vaikea kommentoida, mutta enpä itse innostuisi tuollaisesta miehestä.
Tavallaan ymmärrän miehen ratkaisun, koska häntä pompoteltiin vuosi kaudet tuolla töissä. Hän eteni, mutta häntä oltiin pistämässä linjastolle töihin vaikka muille aukeni parempia tehtäviä mut häntä laitettiin milloin minnekin mitä keksittiin pompotella. Monesti mies nöyrtyi tähän mutta ei enää. Tosin olen samaa mieltä, että työttömyys vie myös mielenterveyden. Mies myös lupasi että rahat riittää karenssin yli. Mutta ei riittäneet. Siksi tuntuu että taas ollaan tässä samassa kuviossa. Ap
Jaa. Minut pistettiin pari viikkoa sitten myös linjastolle töihin. Ja kitisemättä olen vuosikaudet paikannut siellä, missä ylimääräistä käsiparia tarvitaan. Ja sinun hienohelmallasi menee muka mielenterveys tuollaisesta.
Miehellesi tekisi nyt hyvää vaikka mennä siivoamaan vessoja pariksi vuodeksi. Työn tekeminen ei ole nöyrtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla veljelläni meni luottotiedot, kun osteli itselleen kaikkea kivaa, mutta jätti niitä vähemmän kivoja laskuja maksamatta. Ihan työssäkäyvä vähän päälle parikymppinen mies. Isäni auttoi aikamoisella summalla, jotta sai velat maksettua ja lupasi päästä taas elämään kiinni ja maksoikin muutaman kerran palkastaan isälle jonkun verran takaisin. Nyt se on alkanut taas... On osteltu ties mitä roinaa, auton tuunausosia ym. tuhansilla euroilla ja pohtii miksi ei 2500€/kk palkalla meinaa tulla lainkaan toimeen. Syyttelee p*skaa palkkaa ja kallista elämistä Suomessa (jonka varmasti kaikki allekirjoittaa). Kuitenkin yksin vuokralla asuvana luulisi tuon summan riittävän siihen normaaliin elämiseen. Mutta, kun haluaa näyttää ulospäin hyvältä.
Siis just tätä välillä ihmettelen miten miehellä voikin olla rahat loppu. Normi palkkainen oli ja minäkin silloin työssäoleva niin miten ei jäänyt mitään säästöön siitä. Minullakin jäi vaikka oli pienempi palkka. Mies kyllä on vähän tuollainen hamstraaja mutta jotenkin hänen ostonsa tuntuivat pieniltä ja toki uskoin häntä kun sanoi, että rahat kyllä riittää karenssin yli. Ajattelin jo siinä että näinköhän on ja suutuin aluksi kyllä miehen päätöksestä. Mitä enemmän tätä miettii sen ärsyyntyneempi olen. Luulen että saisin mielenrauhan jos pääsisin tästä tilanteesta. Surullista mutta totta. Tunnen itseni tyhmäksi ja miehen äidiksi kun joudun aikuiselle ihmiselle tuosta naputtamaan. En jaksaisi tosiaankaan tällaista. Itselläkin paineet saada uusi työ niin voin kertoa, että täytyy olla aika vahva, että pysyy paketti kasassa tässä tilanteessa. Ap
Eriyttäkää taloutenne. Siis kun asutte yhdessä, sen kulut puoliksi, mutta muuten sitten talousasiat hoidatte kumpikin omanne. Etkä tosiaan enää lainaa. Ihan reilusti mutta napakasti. Ja pidät kiinni siitä, että molemmat vastaavat omista menoista tästä eteenpäin. Mihinkään vanhaan kiitollisuudenvelkaan ei kannata jäädä, nyt etenette näin. Äläkä haaveile vaikkapa yhteisen talon ostosta, koska ei varmaan ole realistista. Nauti sen sijaan teidän suhteesta ja sen hyvistä puolista! Ja muista, kun on kaksi aikuista ihmistä, niin kumpikin vastaa omista valinnoistaan ja tavasta elää!
Vierailija kirjoitti:
Ei opi ikinä. Mun ukko jätti laskut maksamatta ja osteli aina kaikkea kivaa.ITSELLEEN.Sitten kun katkesi sähköt ja /vesi,niin olis pitänyt AINA jonkun auttaa, häntä raukkaa sukulaisen tai muijan sukulaisen.Monta kertaa autettiinkin,koskaan oppinut ei.Lopulta tuli hänestäkin ex.Vielä asutaan hetki yhdessä.Muitakin velkoja oli pimittänyt akaltaan PALJON. Sanoi vaan aina että rahat on loppu..kun on niin paljon laskuja taas kertynyt. Maksanut ei siis mitään......Normipalkka kuitenkin. Pieni, mutta säännöllinen. P.S älä ainakaan tee lapsia tuollaisen kanssa.Itse tein,kun en tiennyt toisen veloista mitään (mestarivalehtelija).
Valitettavasti miehellä myös taipumusta tuollaiseen lainaamiseen. Lainailevat puolin ja toisin veljensä kanssa ja lainasi mies siskolleenkin tuossa taannoin. Taitaa olla käytäntönä heillä.. Joskus lainannut isältään Luulen, että loppupeleissä mies uskoo aina, että joku kyllä lainaa jos rahat loppuu. Eikä siksi ota vastuuta tuosta rahan käytöstään. Suututtaa niin paljon, että tekisi mieli nostaa kytkintä ja jättää mies yksin ihmettelemään miten saa vuokrarahat kasaan ja laskut maksuun kun minäkin lähden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eriyttäkää taloutenne. Siis kun asutte yhdessä, sen kulut puoliksi, mutta muuten sitten talousasiat hoidatte kumpikin omanne. Etkä tosiaan enää lainaa. Ihan reilusti mutta napakasti. Ja pidät kiinni siitä, että molemmat vastaavat omista menoista tästä eteenpäin. Mihinkään vanhaan kiitollisuudenvelkaan ei kannata jäädä, nyt etenette näin. Äläkä haaveile vaikkapa yhteisen talon ostosta, koska ei varmaan ole realistista. Nauti sen sijaan teidän suhteesta ja sen hyvistä puolista! Ja muista, kun on kaksi aikuista ihmistä, niin kumpikin vastaa omista valinnoistaan ja tavasta elää!
Tälleen ollaan kyllä eletty. Omat rahat meillä on ja asumiskulut ja ruokakulut menneet puokkiin. Tosin nyt lopetan lainailun ja laskujen maksun jahka tästä selvitään. Tein sen jo miehelle selväksi. Ap
Muutos lähtee omasta itsestä, jos tuhlaa. Se ei auta yhtään että joku auttaa ja maksaa laskut puolesta. On itse pystyttävä saamaan se rahankäyttö hallintaan, muuten asia ei muutu.
Tuo stressaa. En jaksaisi kovin pitkään, jos ei mitään muutosta tapahdu. Vähintä mitä voi tehdä, on lopettaa elättäminen, ja syystäkin, jos on itse myös työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän opi ikinä. Sisarus samanlainen ja oon 20 vuotta katsonut menoa. Eri asia on jatkatko suhdetta, se on sinun päätettävissä. Joka tapauksessa älä enää lainaa tai maksa hänen asioitaan.
Kuten myös.
Siskolla älyttömän hyvät tulot, tekee niiden eteen töitäkin, mutta rahankäyttö uskomatonta.
Esim hän voi käydä ruokakaupassa, mutta ei jaksa kantaa ostoksia sisälle. Parin pv päästä laittaa ruokakassin roskiin.
Itse organisoin heille ruokalistat, kauppakassin jne.
Joskus kukaan ei jaksa tehdä ruokaa, raaka-aineet menee huonoksi ja tilaavat pizzaa.
Miehesi kuulostaa ex-mieheltäni. En vieläkään tiedä, oliko hän sokea omalle rahankäytölleen vai oliko vain taitava manipuloimaan. Minä maksoin parempituloisena kaikki perheen vaatteet, autokulut, vakuutukset jne. Häneltä kuitenkin aina jäi omia laskuja kuten puhelinlaskuja ja jälkiveroja maksamatta. Kuinka monta kertaa jouduin kaivamaan säästöistäni rahaa hänen laskuihinsa. Kas kummaa myös hän joutui huonosti kohdelluksi työssään. Varoituksia tuli kuulemma ihan syyttä. Loppudiagnoosi exästäni on, että oli holtiton ja vastuuntunnoton. Eron jälkeen ei olisi halunnut maksaa yhtään lastemme elämisestä. Vieläkin kiukuttaa, kun kuulin , että oli pistänyt esikoisemme maksamaan pienistä 200-300 euron kuukausituloistaan omat ruokansa isäviikoilla. Onneksi molemmat lapset jo täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuulostaa ex-mieheltäni. En vieläkään tiedä, oliko hän sokea omalle rahankäytölleen vai oliko vain taitava manipuloimaan. Minä maksoin parempituloisena kaikki perheen vaatteet, autokulut, vakuutukset jne. Häneltä kuitenkin aina jäi omia laskuja kuten puhelinlaskuja ja jälkiveroja maksamatta. Kuinka monta kertaa jouduin kaivamaan säästöistäni rahaa hänen laskuihinsa. Kas kummaa myös hän joutui huonosti kohdelluksi työssään. Varoituksia tuli kuulemma ihan syyttä. Loppudiagnoosi exästäni on, että oli holtiton ja vastuuntunnoton. Eron jälkeen ei olisi halunnut maksaa yhtään lastemme elämisestä. Vieläkin kiukuttaa, kun kuulin , että oli pistänyt esikoisemme maksamaan pienistä 200-300 euron kuukausituloistaan omat ruokansa isäviikoilla. Onneksi molemmat lapset jo täysi-ikäisiä.
Itseäkin alkanut vaivata tämä holtittomuus.. Mies on liian optimistinen ja ei osaa realistisesti miettiä tilannettaan. Kai oppinut että joku hänet aina pelastaa pälkähästä. Ap
Miksi irtisanoutui, miksi ei hakenut sairaslomaa? Outoja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi irtisanoutui, miksi ei hakenut sairaslomaa? Outoja valintoja.
Tätä minäkin yritin sanoa, mutta ei kuulemma halunnut suostua enää pompoteltavaksi. Ap
Itseasiassa mies pisti juuri tavaroitaan myyntiin. Yhden lp levyn sai vissiin jo myytyä. Ap