Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lukemaan oppiminen....

Vierailija
18.02.2014 |

Missä iässä lapsesi on oppinut lukemaan helpompia sanoja? Onko hän "aina"ollut kiinnostunut kirjaimista,kirjoittamisesta jne. Luetko hänelle paljon? Oma lapseni on yllättänyt osaamisellaan,kiinnostunut on ollut aivan pienestä lähtien ja syntyi ns.kynä kädessä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 11:50"]

Missä iässä lapsesi on oppinut lukemaan helpompia sanoja? Onko hän "aina"ollut kiinnostunut kirjaimista,kirjoittamisesta jne. Luetko hänelle paljon? Oma lapseni on yllättänyt osaamisellaan,kiinnostunut on ollut aivan pienestä lähtien ja syntyi ns.kynä kädessä.

[/quote]Onko hän jo koulussa? Mun lapsi luki heikosti eskarikeväänä mutta laski päässä eskari keväänä kun testasi. Kunnolla oppi lukemaan oltuaan 2 viikkoa koulussa ja luki sujuvasti vitsikirjaa. Satuja olen lukenut tosi paljon. Koulussa huonoin on kyllä äikkä 8.

Vierailija
2/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oppi lukemaan 6v4kk ikäisenä, keskimmäinen 6v7kk ikäisenä ja kuopus reilu 6v ikäsenä. Yksikään ei ole syntynyt "kynä kädessä" (tosin en tiedä, mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa), eli ei varsinaisesti pidä kirjoittamisesta, mutta lukemisesta pitävät kaikki. Kaikki ovat ekan luokan lukunopeustestissä ylittäneet 3 lk:n päättävien tason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppi lukemaan 4,5-vuotiaana. On aina ollut kiinnostunut sanoista, äänteistä jne. Ei mikään aikainen puhuja kuitenkaan, oppi aika keskiarvoaikaan puhumaan. Ennen lukemaanoppimistaan oppi tunnistamaan äänteitä ja tavuja sanoista ja yhdistämään niitä kirjaimiin. Oli päiväkodissa luetellut kaikki kaverinsa tyyliin M niinkin Matti, O niin kuin Olivia, jolloin hoitajat olivat alkaneet testata muilla sanoilla (eli oliko ulkoaopittua vai ei) ja oli kaikista sen alkukirjaimen tunnistanut.

Vierailija
4/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on mielestäni ollut aika lahjakas kielellisesti.

Osasi tavata ja oikeasti luki vähän alle 4v (ei sanojen ulkolukua) helpompia sanoja, joissa oli vokaaleja paljon. pidempiä ei yrittänyt.  vähän yli 4v luki täysin sujuvasti kirjoja sekä kirjoitti pitkiäkin lauseita ilman kirjoitusvirheitä.  Alle 5v oppi lukemaan myös toisella kielellä. 

Vierailija
5/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär oppi itsestään lukemaan noin 4-vuotiaana. En ollut tiennyt edes, että hän on kiinnostunut, ei ikinä sanonut siitä mitään. Mutta seurasi aina silmä kovana kyllä kun luin hänelle kirjoja, ja sitten yhtäkkiä alkoi lukea itse, ja yllättävän sujuvasti heti. Oli omassa mielessään yhdistellyt kirjaimia paperilla ja puhumiani äänteitä ilmeisesti. Hän on muutenkin pikku nörtti, heti kun oppi lukemaan, etsi kirjahyllystä aika raskasta luettavaa: Raamattu, tietokirja rajatiedon ilmiöistä (josta vähän pelästyi, kun uskoi että ne jutut esim. kummituksista ja ufojen sieppauksista on totta), Kansojen historia, tietokirja avaruudesta...

Poika on ollut tavanomaisempi, ei ollut mitenkään kiinnostunut lukemisesta ennen kouluikää, eikä meillä yritetty edes opettaa kun ei kerran halua ollut. Oppii sen koulussakin. Ja kyllä siellä oppikin sitten helposti. Tyttärelle sen sijaan ensimmäiset vuodet oli varsin turhauttavia, kun osasi jo lukea hyvin ja sitten pitää siellä hitaasti käydä läpi yksinkertaisia tekstejä.

Vierailija
6/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi täyttää toukokuussa 5v. Tarkoitin tuolla "syntynyt kynä kädessä" sitä, että on aina riipustellut kirjaimia ja on tunnistanut ne jo kauan. On tosi kiinnostunut kaikesta kirjoittelusta ja lukemisesta,kyselee kaiken näkemänsä mitä missäkin lukee jne. Kiinnostaa itseäni....oletteko te itse oppineet suht varhain lukemaan, joilla suht varhain lukemaan oppinut lapsi? Onko teille lapsena luettu paljon?

Vierailija
7/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko erityisesti opettaneet lapsianne lukemaan tai lukeneet heille paljon pienenä?

Vierailija
8/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan oppimisellahan ei ole kiire, mutta 3-vuotias oppii kyllä lukemaan, jos opetetaan.

Omista lapsistani kaksi on oppinut sujuvasti lukemaan 5-vuotiaana, yksi vasta koulussa. Yksi oppi ns. kirjoittamalla lukemaan, ts. leikkimällä tietokoneen kirjoitusohjelmalla ja kysymällä, mitä siinä lukee. Tonen oppi netistä löytyvällä ohjelmalla. Kaikki menestyvät koulussa edelleen kiitettävästi. Yksi lukee paljon, kaksi jonkin verran vapaa-ajalla. 

Mekaaninen lukutaito on vasta ensimmäinen askel lukutaidossa, lukemisen ymmärtäminen loputon kehitystehtävä.

Vierailija
9/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oppi 4v10kk iässä, toka oli 6v8kk, kolmas 5v10kk.

Eivät ole erityisen kiinnostuneita kirjoittamisesta tai lukemisesta, etenkään isommat. Esikoinen inhoaa äikkää.

Vierailija
10/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 12:26"]

Ap:n lapsi täyttää toukokuussa 5v. Tarkoitin tuolla "syntynyt kynä kädessä" sitä, että on aina riipustellut kirjaimia ja on tunnistanut ne jo kauan. On tosi kiinnostunut kaikesta kirjoittelusta ja lukemisesta,kyselee kaiken näkemänsä mitä missäkin lukee jne. Kiinnostaa itseäni....oletteko te itse oppineet suht varhain lukemaan, joilla suht varhain lukemaan oppinut lapsi? Onko teille lapsena luettu paljon?

[/quote]

Minä opin myös aikoinani 4 ja 5 ikävuoden välillä lukemaan. Jostain syystä en vaan kertonut siitä kellekään hetkeen. Asia paljastui vasta, kun olin kauheasti pelästynyt jotain tekstiä jonka olin kaupassa lukenut iltapäivälehden otsikoista, ja ahdistus sitiä kävi niin pahaksi että oli pakko kysyä äidiltä. Sitten paljastui heillekin että osaan lukea. Olin jo "salaa" lueskellut kaikenlaisia aikuisten kirjoja vanhempien hyllystä, ja tiettyjä kirjoja alettiin siirtää piiloon sen jälkeen kun lukutaidon paljastettua tulin kerran kysymään äidiltä, että mitä tarkoittaa "fallos tanassa" :-o Jossain äidin romaanissa oli sellainen kuvaus ollut...

Minä en oikein ymmärrä miten itse opin lukemaan, koska äitini ei ole ollenkaan lukijaihmisiä, ja aikuisenakin lukee jopa aika huonosti (käynyt vain 4 vuotta kiertokoulua). Mutta kaipa hän sitten oli tarpeeksi jotain yksinkertaisia lastenkirjoja lukenut, että olin siinä oppinut lukemaan.

t. 6

Vierailija
11/11 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan vasta koulussa, mutta mun kaikki lapset oppivat lukemaan reilusti ennen kouluikää, esikoinen jo 3-vuotiaana, muut 4-vuotiaana. He siis tosiaan lukivat tuolloin ihan mitä tekstiä vaan, jopa television tekstitykset ehtivät lukea. Esikoista, keskimmäistä ja kuopusta kiinnosti kirjaimet ihan pienestä asti, ja he tunnistivatkin kaikki kirjaimet viimeistään 2,5-vuotiaana, esikoinen jo 1,5-vuotiaana. Kaikki lapset yhtä lukuun ottamatta ovat kielellisesti hyvin lahjakkaita nyt isoinakin.