Kun ystävä leikkii keittiöpsykologia ja tarjoaa jokaiseen ongelmaani vastaukseksi tunnelukkoja tai käsittelemättömiä traumoja
Aina kun kerron jotain itsestäni niin alkaa tunnelukkosaarna ja kiihkopuhe siitä, ettei vaan olisi menneisyyden traumat käsittelemättä. Tämä henkilö siis on itse koulutukseltaan tradenomi. Mikä saa ihmisen käyttäytymään noin?
Kommentit (51)
Tuollaiset jotka valittavat "kaverini on raskasta seuraa" ovat itse passiivisia eivätkä itse tuo suhteeseen mitään.
Komentelija toi sun "ystävä". Heitä hiiteen, täällä mikään velvollisuus ole pilata elämäänsä veemäisessä seurassa, tiedoksi vaan teillekin aloittajan kritisoijille. Saa rauhassa enää elää, aina pitäisi olla kyynärpäitä myöten korjaamassa jotain psyykkistä mukasairauttaan. Ajan henki on suoraan sanottuna ahdistava.
Vähän samanlaisia kokemuksia eräästä opiskelukaverista. Tekee kummallisia diagnooseja ihan tavallisesta käytöksestä (itselleni ja monelle muulle esim. opiskelu on helppoa ja tärkeää, hänelle taas ei). Hänen mielestään esim minulla on pätemisen tarvetta ja traumoja lapsuudesta. Lisäksi hän innostunut myös horoskoopeista ja on esim. muutaman kaverin kohdalla halunnut laskea jotain nousevia merkkejä, kun on halunnut selvittää että "miksi Minna on sellainen kuin hän on. Tämä alkaa kohta menemään viihteen puolelle, mutta jatkuva analysointi kyökkipsykologin koulutuksella on todella ärsyttävää!
Noloa! Anna sen tradenomin kuule olla ihan omassa rauhassaan. Voisit vaikka estää hänet ja olla olematta enää missään tekemisissä.
Minusta tämä aloitus kuulostaa siltä että ei sinulle pahitteeksi tekisi hieman lukea noista aiheista.
Jotkut ihmiset eivät koe muita ihmisiä erillisiksi yksilöllisiksi ihmisiksi, vaan he luulevat että kaikilla on samat kokemukset. Minäkin olen monta kertaa saanut kuulla tietynlaisilta yksilöiltä tyyliin että "sinullakin on varmasti tämä kokemus, että..." olen ihan ollut järkyttynyt, että miksi tuo ihminen olettaa näin. Mutta sehän onkin johtunut siitä, että sillä henkilöllä itsellään on se kokemus, ja hän haluaa samaistaa minut itseensä.
Nyrkkisääntönä pidän sitä, että en kerro henkilökohtaisista ongelmistani muille ihmisille. Niin se vain on, että jutut leviää eteenpäin, ja kivempihan se on muiden asioista puhua kuin omistaan. Ja selän takanahan niitä diagnooseja vasta keksitäänkin.
Nuo viime vuosien supersuosikit, kaiken maailman selfhelp-oppaat ja milloin mitäkin ilmiötä jollain palikkaväriversiolla selittävät mukapsykologiset oppaat pitäisi kieltää lailla juuri sen takia, että nämä kyseisiä kirjajo lukeneet valaistuneet ovat aivan käsittämättömän rasittavia kaikkietietävyydessään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä aloitus kuulostaa siltä että ei sinulle pahitteeksi tekisi hieman lukea noista aiheista.
Juu, ei. Siis ihan oikeasti ei. Kenenkään ei pidä lukea noita seflhelp-oppaita ja muka kaiken selittäviä väriteorioita, jotka oikeasti ovat ihan huuhaata. Jos on oikeasti ongelmia, jotka kaipaavat selvittelyä, kannattaa ihan käydä ammattilaisen puheilla, eikä syytää rahjoaan jonkun myyntihenkisen helppoheikin kassaan. Ja jos ei ogelmat ole sillä tasolla, että tarvitsee ammattiapua, ihan maalaisjärki ja täyspäisen, ei seflhelp-oppaita lukeneen läheisen kanssa keskustelu toimivat hyvin.
Olisi kyllä enemmän kuin tervetullutta ihan jokaisen ihmisen kohdalla lukea edes peruspsykologia läpi. Minkähän varaan sitä väitteensä, ehdotuksensa ja keskusteluun osallistumisensa rakentaa, ellei TIEDON? Perstuntumalla ja fiilispohjalla en itse lähtisi huutelemaan, sillä intuitiokin tarvitsee vakaan tietopankin josta ammentaa. Toki opiskeluun ja itsensä kehittämiseen motivoituminen taitaa vaatia sen ymmärtämistä ja myöntämistä, ettei osaa, tiedä ja ymmärrä.
Monia vaan tuntuu kiinnostavan enemmän itsensä harhauttaminen ja itselleen valehtelu, kuin itsensä auttaminen. Pun intented.
Terapiassa käyminen ja oman emotionaalisen terveyden hoitaminen pitäisi olla yhtä itsestäänselvää kuin hammaslääkärin vuositarkastus. Kun ymmärtää paremmin itseään ja tunteitaan, niin ei ihmettele ja tuomitse enää toistenkaan tunteita ja toimintoja. Yllättäen suhde itseen, joka on ihmissuhde, vaikuttaa myös muiden ihmissuhteiden toimivuuteen!
Lisää vastuunkantoa, sivistyneisyyttä, aikuisuutta ja ongelmanratkaisutaitoja, vähemmän valittamista, uhriutumista, syyttelyä, haukkumista ja muuta lapsellista persenaamailua. KIITOS.
Keittiöpsykologit ovat joo rasittavia. Koko ajan pitäisi kaivella päätään ja analysoida joka perhanan ajatus ja tunne. Ja sitä itsediagnosoinnin määrää... Aika monet heistä ovat itse niin ahdistuneita, että koko ajan olisi asiaa lääkärille. Tavallisista ihmispiirteistä ovat jatkuvasti vääntämässä jotain diagnoosia.
Kaverillesi on kiusallista ja raskasta, kun valitat jatkuvasti jostain.
Etkä edes arvosta hänen näkemyksiään.
Taidat olla rasittava kaveri.
Hän on vain kohtelias eikä sano sitä.
Koska olet viimeksi kuunnellut mitä kaverillesi kuuluu?