Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapsen lemmikki katosi....ja löytyi, mutta hakeminen maksaa!

Vierailija
17.02.2014 |

Mitä tekisit tässä tilanteessa? Kissa on täysin ulkokissana ollut koko elämänsä, ja karkasi tietenkin ja nyt joku oli vienyt sen löytöeläintaloon, jossa pyydetään 150e, jotta saisimme kissan kotiin.

Ehdotin miehelle että luopuisimme kissasta, koska emme voi sitä täällä rivitalossa enää pitää, mutta lapsi ei halua luopua siitä.En haluaisi olla maksamassa, enkä toisaalta halua kuunnella kissan huutoa kun ei enää pääse ulos.Ehdotin jotain helpompaa sisälemmikkiä tilalle, mutta lapselle ei käy.Mitä sinä tekisit?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no laura nyt ei tykkään miehen lapsesta

Vierailija
122/130 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea muiden vastauksia, joten voivoi jos joku keksi tämän jo ennen minua. Eli mikä kissan funktio oikeastaan on teidän kotona? Leikkiikö lapsi sen kissan kanssa? Ulkona oleva kissa kyllä oppii sisäkissaksi, kun sen kanssa oikeasti harrastaa sisällä. Lapsi voi myös käydä kissan kanssa ulkona valjaissa 1-3krt/päivä (niinkuin koiraakin ulkoilutetaan).

Eihän se kissa huuda vapautta, vaan mielekästä tekemistä. Ei se piharakennelma tunnu missään, jos siellä ei pääse metsästämään lintua/ leluhiirtä. 10-vuotta on kissalle suht lyhyt elinikä, sisäkissa kun voi elää 15-30 vuotta. Jos siis oikeasti haluatte pitää lemmikin, niin se vaatii töitä ja sitoutumista etenkin lapselta. Jos homma ei toimi ja lapsi ei ymmärrä, että laiminlyönnillä on seuraamuksensa, niin armeliasta olisi laittaa rakas lemmikki ikiuneen. Se on aina surullinen ja ikävä päätös. Se on mielestäni myös vihoviimeinen päätös silloin, kun kyse ei ole sairaudesta.

Nimim. Useamman ulkokissan opettanut sisäkissailun rentoon maailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:34"]

Hakisin.

[/quote]

Kuinka monta kertaa hakisit?

ap

[/quote]

Minä ainakin hakisin niin monta kertaa kuin on tarvis jos olen niin idiootti että pitäisin kissaa vapaana ulkona.

[/quote]

Minä olen niin idiootti, että pidän kolmea kissaani ulkona. Asutaan omakoti-/rivitalo alueella ja ovat vielä hengissä. Alueella on usemmalla perheellä kissoja ja en ole vielä kuullut, että joku niistä olisi kuollut. En ymmärrä miksi kissaa ei saisi pitää ulkona, ellei asu kaupungissa. Ei ne kissat tyhmiä ole, joten osaavat varoa autoja.

[/quote]

Kerro tuo sama ystävälleni, jonka kissa jäi auton alle. Ja hekin asuivat maalla :(

Vierailija
124/130 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 22:21"]

En jaksanut lukea muiden vastauksia, joten voivoi jos joku keksi tämän jo ennen minua. Eli mikä kissan funktio oikeastaan on teidän kotona? Leikkiikö lapsi sen kissan kanssa? Ulkona oleva kissa kyllä oppii sisäkissaksi, kun sen kanssa oikeasti harrastaa sisällä. Lapsi voi myös käydä kissan kanssa ulkona valjaissa 1-3krt/päivä (niinkuin koiraakin ulkoilutetaan).

Eihän se kissa huuda vapautta, vaan mielekästä tekemistä. Ei se piharakennelma tunnu missään, jos siellä ei pääse metsästämään lintua/ leluhiirtä. 10-vuotta on kissalle suht lyhyt elinikä, sisäkissa kun voi elää 15-30 vuotta. Jos siis oikeasti haluatte pitää lemmikin, niin se vaatii töitä ja sitoutumista etenkin lapselta. Jos homma ei toimi ja lapsi ei ymmärrä, että laiminlyönnillä on seuraamuksensa, niin armeliasta olisi laittaa rakas lemmikki ikiuneen. Se on aina surullinen ja ikävä päätös. Se on mielestäni myös vihoviimeinen päätös silloin, kun kyse ei ole sairaudesta.

Nimim. Useamman ulkokissan opettanut sisäkissailun rentoon maailmaan.

[/quote]

Niin ja tosiaan, täällähän on vai huudeltu, että kyllä se onnistuu, ilman oikeita käytännön neuvoja. Kissat ovat koiria haastavamia siinä mielessä, että kissa ilmaisee tuntemuksiaan paljon hienovaraisemmin. Suosittelen siis käyttämään googlea ja termejä "outdoor cat into indoor cat", "how to learn to walk cat into leash" tai vastaavia. Kissojen luonteesta olevia kirjoja taitaa olla vähän, mutta kirjastosta saattaa aiheeseen liittyvää materiaalia löytyä. Jos tiedätte rodun, niin se helpottaa luonteen tulkitsemista ja rotuun liittyviä ominaisuuksia opiskelemaan.

Kun lopulta kuin tämän ketjun, niin koen että ap on tuossa perheessä se eläinrakkain. Isää ei kiinnosta ja lapsi todennäköisesti kokematon vastuunkannosta. En siis aikaisemminkaan tuominnut ap:ta vaan nimenomaan lasta, joka ei ymmärrä, millaista kärsimystä saattaa elävälle pehmolelulleen aiheuttaa.

Ap, jos vähääkään välität siitä kissasta, niin yritä vielä. Sillai oikeesti tosissaan. Ja lapsen kanssa yhdessä. Lapsikin oppii, kun hänelle opettaa ja selittää, miksi maailma pyörii, niinkuin se pyörii.

Ja tosiaan, ehkä kohdalleni on sattunut helppoja rotuja/kissoja, tai olen vain luontainen lahjakkuus. Silti olen useamman ulkokissan saanut muutettua sisäkissaksi, kun olen vain antanut niille aikaa, rakkautta, huomiota ja leikketjä. Itse en ole menettänyt elämästäni mitään, koska rakastan kissoja. Minulle kissat ovat siis rakas harrastus, joten ymmärrän jos itse et jaksa projektia. Tosin, olette jo puoli vuotta jaksaneet kuunnella mouruamista, joten eiköhän toinenkin puolikas mene kouluttaessa.

Vierailija
125/130 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ap, joko tapoit lapsen kissan?

Vierailija
126/130 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minäkö maksan ap:n kissan elämästä ja kuolemasta tälläkin hetkellä, koska ap ajatteli säästää ja jättää sen kissan sinne eläinsuojaan?  Pikkusen vituttaa lahjoittaa eläinsuojeluun, jos se onkin vaan laiskojen kissanomistastajien paapomista.

Vierailija
127/130 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:43"]

Öööh....Asuimme omakotitalossa, ja muutimme nyt rivariin, jossa ei saa pitää kissoja vapaana, myöskään aitoja ei saa rakentaa, eikä tuohon pihaan kyllä mitään mahtuisikaan.Miksi muuten ajattelit että meillä olisi nyt vasta ongelma nro7, jos kerran olisimme aina asuneet kissan kanssa rivarissa?Ei järki päätä pakota?

ap

[/quote]

Ulkoiluhäkki kissalle?

Vierailija
128/130 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:14"]

ei täysin aiheeseen liittyen mutta Oppiiko muuten ulkokissa sisäkissaksi?

Meillä otettu pentukissa omakotitaloon maalle. Nyt on vielä sisäkissana mutta vähän isompana ja leikattuna kesällä pääsee uloskin hiirestämään. Meillä kuitenkin talo myynnissä ja olemme rakentamassa uudelle paikkakunnalle maalle talon. Kisu joutuisi olemaan kerrostalossa sisällä sen aikaa että rakennetaan. Voisiko sopeutua? Tosin jos edes raaskin toista ulos päästää ollenkaan :)

[/quote]

Kyllä sopeutuu. Kokemusta kolmesta kissasta, hetki kesti mutta sopeutuivat lopulta kaikki.

Vierailija
129/130 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin ja todennäköisesti paremman kodin kissa löytää suoraan kissatalon kautta, kuin jos itse etsisitte sille paikkaa. Kissatalolta haetusta kissasta joutuu kuitenkin maksamaan, mikä nostaa kynnystä jossain määrin, eikä kuka tahansa voi ottaa. Eivätkä ne siellä talolla kovin tarkkoja noissa ikä-arvioissa ole, meidänkin kissamme piti olla jo "vanhempi rouva", mutta eläinlääkärien ja esille tulleen vilkkaan käytöksen perusteella kissa on noin viisi vuotias. Mm. vanhemmat ihmiset ottavat mielllään iäkkäämpiä, jo rauhoittuneita kissoja.

Vierailija
130/130 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:14"]

ei täysin aiheeseen liittyen mutta Oppiiko muuten ulkokissa sisäkissaksi?

Meillä otettu pentukissa omakotitaloon maalle. Nyt on vielä sisäkissana mutta vähän isompana ja leikattuna kesällä pääsee uloskin hiirestämään. Meillä kuitenkin talo myynnissä ja olemme rakentamassa uudelle paikkakunnalle maalle talon. Kisu joutuisi olemaan kerrostalossa sisällä sen aikaa että rakennetaan. Voisiko sopeutua? Tosin jos edes raaskin toista ulos päästää ollenkaan :)

[/quote]

Mä laskisin kissan ulos vasta sitten, kun talo on rakennettu ja sinne on muutettu. Kissa sopeutuu helpommin sisäkissasta ulkokissaksi kuin päinvastoin. Kun kissa on kerran tottunut ulkoilemaan, niin ei siitä sisäkissaa enää tule. Luvassa olisi vaan tauotonta naukumista ulos, kissan masentumista ja todennäköisesti myös sisälle virtsailua.