Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien eriarvoisuus ja vinkki työttömäksi juuri jääneille

Vierailija
02.11.2020 |

Mietin, että miksi minulle pitkä työttömyys oli suhteellisen helppo, vaikkakin stressaava kokemus ja toisille taas hyvinkin vaikeaa. Tuuristahan se on kiinni.

Ensin asiaan liittyvä vinkki, joka ei välttämättä kaikkia koske, mutta toisaalta kaikki ei varmaan tiedä miten asiat hoituu. Jos olet juuri jäänyt tai joudut jäämään työttömäksi ja sinulla on vähän säästöjä, niin vinkki on sinulle. Jos työttömyys pitkittyy ja ansiosidonnainen loppuu, voit joutua hakemaan toimeentulotukea. Jos sinulla on vähänkään säästöjä, niin ne pitää käyttää ensin. Siksi heti kun jää työttömäksi, kannattaa ruveta nostamaan kaikki käyttöraha+pikkuisen säästöjä käteisellä.
Esimerkki: sinulla jää ansiosidonnaisesta 400€ ruokaan laskujen jälkeen, joka riittää hyvin. Nostakin joka viikko 150€ käteistä, osa säästöistä ja laita kaikki ylimääräinen käteinen n. 50€/viikko säästölippaaseen kotiin. Näin vaikka Kelasta haluttaisi nähdä pankkitapahtumat työttömyyden alusta, voit sanoa, että talouden pito onnistuu sinulla paremmin käteisellä. Näin säästöjä on tallessa käteisenä, kun pitää siirtyä toimeentulotuen piiriin. Minusta jokaisella on oikeus pitää sellaista pientä käteiskassa isompien murheiden varalta, vaikka olisikin työttömänä. Itselle jäi toimeentulotuestakin säästöön, joskus 5€, joskus jopa satanen. Itse jouduin omat säästöt (alle 1000€) käyttämään elämiseen, kun en ollut tätä vinkkiä tajunnut. Mutta sain säästöön pienen puskurin, sitten pitkittyneen työttömyyden aikana.
Jos rahat mitä nostaa kerralla on isoja, niin sossutäti katsoo sinun ottaneen sen käteiseksi, etkä saa toimeentulotukea, vaikka rahat olisi oikeasti käytetty, siksi muutamia kymppejä viikossa on hyvä tahti.

Sitten tuohon eriarvoisuuteen työttömyyden pitkittyessä, kuten sanoin, sain itse jopa pieniä summia säästöön käteistä ollessani toimeentulotuella. Ja syyt miksi oli on lähinnä tuuria, osaan voi vähän itse vaikuttaa.

-Ei velkaa /huonoa velkaa.
*hyvä velka on tyyliin asunto Helsingin keskustassa, jonka voi myydä, menee kaupaksi ja saa ehkä jopa voittoa. Huono taas 80-luvulla valmistunut peruskorjaamaton omakotitalo pikkupaikkakunnan laitamilla, varmasti ihana koti, mutta myyntiarvo huono ja myynti vaikeaa. Tai luottokorttivelka, kulutusluotto tai autolaina yli auton arvon jne. on huonoa velkaa.

-Säästöjä, edes vähän, käteisenä

-Ollut aiemmin töissä jonka ansiosta kodissa on huonekalut, vaatteita kaapissa ja muukin elämiseen tarvittava kunnossa.
*näitä voi jopa realisoida rahaksi esim. kirpparilla, mutta ei ainakaan heti tarvitse ostaa kaikkea ja mennä risoissa vaatteissa.

-Ei mielenterveys- tai päihdeongelmia

-Turvaverkko. Tämä on velattomuuden lisäksi se tärkein asia minulle, sekä henkisesti, että taloudellisesti. Äiti asui lähellä, samoin sisko. Pystyin kävelemään heille syömään, vahdin siskon lapsia ruoka- tai kolikkopalkalla. Isä auttoi uuden pesukoneen kustannuksissa, kun vanha hajosi. Vaikka perheessä kukaan ei ole rikas, niin helposti tukeutumaan heihin.
.

Tuleeko muita asioita mieleen, miksi työttömyys on joillekin helpompaa kuin toisille? Laitan vielä pari juttua kommenttiin

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan kelaa alkaa kiinnostamaan ne tt-asiakkaiden käteisnostot?

Vierailija
22/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tarkoittaako tuo, että esim. kerran tai kaksi voi kuukaudessa olla sellainen viikko, että tulee esim. 20h? 

Lokakuussa tein kaksi työvuoroa samalla viikolla, jolloin lokakuussa olin yhteensä töissä 20 tuntia. 

Marraskuussa (eli tässä kuussa) on sovittuna, että teen yhden viikonlopun, joilloin viikossa tulee 20 tuntia. Lisäksi marraskuun lopussa teen yhden työvuoron (8h tulee sille viikolle). Marraskuussa tulen siis olemaan 28h töissä. Teenkö nyt itselleni jotain hallaa, liitonrahoja ajatellen? Saan siis soviteltua ansiopäivärahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät pitäisi kartottaa paremmin ja oikeiden tukien pariin, eläkkeelle ei pääse millään ja täysin työkyvyttömiä /eläkeikää hipovia notkuu listoilla, mielenterveys ja päihdeongelmat pitäisi kartoittaa ja saada näihin asiaankuuluvalla tavalla hoitoa. Kuntouttava työ pitäisi olla juuri niitä ihmisiä varten joiden jaksaminen /osaaminen "kokopäivä työssä" ei tule onnistumaan ja he tarvitsevat avustusta paljon, kuntouttavan työn pitäisi tarjota myös tarpeeksi tukea "henkilökohtainen avustaja työhön", eikä vaan ratkaisu saada ihmisille edes jotain tekemistä.

Koulutus on tärkein, lisää oppisopimuksia, moni nuori joka ei viihdy koulussa voisi olla parhaimmillaan oppisopimuksella!

Hyvin sanottu! Nyt liian moni sairas tai riippuvainen on turhaan työttömien joukossa. Eikä kuntouttavaa työtoiminta ole useinkaan hyvin organisoitua tai mitenkään hyödyllistä.

Samoin tulorajoja pitäisi nostaa.

Sekä mielestäni tarjota työttömille mahdollisuuksia tienata lisää korvausta yleishyödyllisistä hommista esim. 4h päivä. Ymmärrän, että tässä on vaikea rajanveto, milloin kunta/kaupunki/valtio alkaa vähentää oikeita työpaikkoja "ilmaisen työvoiman" vuoksi? Mutta samaan aikaan Suomessa on paljon asioita tekemättä rahan puutteesta johtuen. Samoin yrityksille tarjotaan rahallisia tukipaketteja, vaikka satunnaisesta työvoimasta voisi olla enemmän hyötyä. Vaikea aihe.

Itse koen, että jos työttömänä osoittaa aktiivisuutta osallistumalla työllisyystoimiin, niin todennäköisemmin saa uuden työn. Koska mahdollinen uusi työnantaja näkee, että tämä tyyppi ainakin osaa herätä ja suunnistaa työpaikalle joka aamu ja motivaatiota tehdä jotain löytyy. Itse palkatessani ihmisiä otan haastatteluun myös työttömiä, mutta kynnys palkata ihminen joka ei ole millään tavalla osoittanut, että onnistuu toimimaan yrityksen sääntöjen mukaan, on iso.

Vierailija
24/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkohan kelaa alkaa kiinnostamaan ne tt-asiakkaiden käteisnostot?

Kyllä kiinnostaa jo nyt, siksi nostot kannattaa tehdä juuri kerran pari viikossa ja pienillä summilla. Tosin ei noilla tt rahoilla mitään isoja summia saakaan :D

Vierailija
25/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai tarkoittaako tuo, että esim. kerran tai kaksi voi kuukaudessa olla sellainen viikko, että tulee esim. 20h? 

Lokakuussa tein kaksi työvuoroa samalla viikolla, jolloin lokakuussa olin yhteensä töissä 20 tuntia. 

Marraskuussa (eli tässä kuussa) on sovittuna, että teen yhden viikonlopun, joilloin viikossa tulee 20 tuntia. Lisäksi marraskuun lopussa teen yhden työvuoron (8h tulee sille viikolle). Marraskuussa tulen siis olemaan 28h töissä. Teenkö nyt itselleni jotain hallaa, liitonrahoja ajatellen? Saan siis soviteltua ansiopäivärahaa. 

Jos yhdelle kalenteriviikolle tulee vähintään 18h töitä, lasketaan se työssäoloehtoon. Kun näitä viikkoja on 26, lasketaan ansiosidonnaisen määrä uudestaan ja päivät nollataan. Koska ansiosidonnaisen perusteena on nyt osa-aikatyötä palkka, tulee se putoamaan. Se ei voi kuitenkaan mennä alle 80% nykyisen päivärahan määrästä.

Jos aikomuksenasi on jatkaa samalla mallilla vuosikaudet niin kannattanee saada viikot täyteen vasta, kun päivät ovat loppumaisillaan.

Vierailija
26/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE:hän siis jaottelee työnhakijat eri ryhmiin. On heitä, joilla on todella heikot mahdollisuudet työllistyä ja tarvitsevat tukea, sitten keskikasti ja sellaiset, joilla on helpot työllisyysnäkymät.

Nyt on kai tulossa vuoden vaihteesta lähtien joku uudistus, jossa työttömiä kartoitetaan vielä tarkemmin ja patistetaan jonnekin päin. Itseäni lähinnä ärsyttää tämä aktivointi ajatuksena, koska tottahan jokainen menisi kokopäiväisesti normaaleihin palkkatöihin, jos niitä Suomessa vain olisi tarjolla.

Olin töissä TE:ssä muinoin.

Vierailija
27/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa yli 18 tuntisia viikkoja? Tästä en ole kuullutkaan. Teen keikkaa ja esim. kaksi yövuoroa viikossa on 20 tuntia. Kaksi yövuoroo on maksimi, mitä olen tehnyt. En tee töitä joka viikko, sanotaanko että noin kerran kuukaudessa tai kaksi kertaa, mutta viikkoa kohti se tekee 20 tuntia. Teenkö jotain väärin? Keikkailun lisäksi saan ansiosidonnaista. 

Jos saat itse valita vuorosi niin tee su&ma tai la&su yöt, jolloin työtunnit jakautuvat kahdelle eri kalenteriviikolle. Toimii ainakin minulla, kun yövuoro sijoittuu kellonajalle 21.15-7.15.

Vierailija
28/30 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan nostaa säästöjä käteiseksi. Jos satun työttömäksi jäämään niin varmaan nostaisin säästöjä ainakin puoli vuotta ja matkustelisin tai ostelisin upeita huonekaluja ja hemmottelisin itseäni. Sitten menisin sossuun. Mitäs tämä systeemi on tehty niin typeräksi että omaisuus on käytettävä elämiseen. Tasan varmasti en käytä suurella vaivalla säästämiäni euroja elämiseen kun samaan aikaan naapurin Tauno on pistänyt kaikki rahansa aina menemään ja saa heti ja aina kaikki tuet.

Vierailija
29/30 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, että, kiitos! Juurikin viikonloppusin öitä olen tehnyt, pääasiassa pe-la ja la-su. Mutta eikös nämä kuitenkin ole samaa kalenteriviikkoa? Ja nyt kun tarkistin, niin vain kahdesti on syksyn aikana käynyt niin, että viikossa on ylittänyt tuo 18h. Eli ei pitäisi olla nyt yhtään mitään hätää?? 

Jatkossa taidan varmuuden vuoksi tehdä vain yhden vuoron viikossa! 

Vierailija
30/30 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, että, kiitos! Juurikin viikonloppusin öitä olen tehnyt, pääasiassa pe-la ja la-su. Mutta eikös nämä kuitenkin ole samaa kalenteriviikkoa? Ja nyt kun tarkistin, niin vain kahdesti on syksyn aikana käynyt niin, että viikossa on ylittänyt tuo 18h. Eli ei pitäisi olla nyt yhtään mitään hätää?? 

Jatkossa taidan varmuuden vuoksi tehdä vain yhden vuoron viikossa! 

Työssäoloehto tulee täyteen, kun vähintään 18h työviikkoja on kertynyt 26 viikkoa 28 kuukauden tarkastelujaksolla.

Jos teet pe- ja la-yöt niin tunnit kertyvät samalle kalenteriviikolle. Ainakin minulla (KOKO-kassa) näkyy hakemuksessa työtuntien määrä viikko- sekä kuukausitasolla.

Voihan noita viikkoja tehdä silloin tällöin, kunhan huolehdit ettei 26 viikkoa tule täyteen ennen kuin ansiosidonnaisen päivät alkavat olla käytettyinä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi