Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jään tämän kuun lopussa työttömäksi, tarvitseeko päiväkotiin ilmoittaa

Vierailija
16.02.2014 |

asiasta?

Olettaen, että en saa työsopimukselle heti jatkoa tai löydä uutta paikkaa, olen 1.3. alkaen työtön. Alani on sellainen, että keikkatyötä ym. kyllä löytyy ja hyvin todennäköisesti työttömyyteni ei ole kovin pitkä. Tarkoitukseni on siis panostaa heti 1.3. täysillä työnhakuun. Hakemukset kuntoon ja ihan fyysisesti kiertämään potentiaalisia työpaikkoja.

Ajattelin, etten ilmoita päiväkotiin mitään koko asiasta. En edes viitsi lapsille puhua, että äiti on työtön tms. Tarkoitukseni on, että perhe-elämä jatkuu ihan normaalisti, sen ajan kun muuten olisin töissä, hakisinkin nyt töitä. Totta kai voin hakea lapset aikaisemmin, pitää joskus vapaapäivän ja käydä lasten kanssa vaikka kylpylässä tms., mutta muuten arki ennallaan.

Eli siis, teenkö jonkun lakirikkomuksen, jos en ilmoita päiväkodissa muuttuneesta tilanteesta? Ansiosidonnaiseni on kuitenkin sen verran hyvä, että mitään muutoksia päivähoitomaksuihin tms. ei tule. Ja Helsingissä lasten hoitoaikojen muutos pitää tehdä vähintään 4 kk ajaksi, ja niin kauan tuskin työttömänä olen, joten ei ole järkeä lyhentää lasten hoitoaikaa.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotien käytännöstä:

Jos ryhmän häirikön vanhemmat käyvät töissä asiaan ei puututa, mutta jos vanhempi työtön asiaan puututaan.

Vierailija
2/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ilmoittaa. Hyvä suunnitelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mielipideasia, vaan päiväkotiin on ilmoitettava mikäli lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa.

Lisäksi päivähoitomaksut luultavasti laskisivat, jos lyhennät päivää ja ilmoitat uudet tulot, joiden perusteella maksut lasketaan. työllistymisen takia kokopäiväinen hoitopaikka on löydyttävä 2 viikossa, joten tuo hoitoaikasopimuksen muuttaminen minimiajaksi ei päde teidän tapaukseen.

Ja tärkeimpänä: älä tee työttömyydestä mitään teidän perheen puhumatonta salaisuutta. Totta kai kerrot lapsille, että olet työttömänä ja etsit töitä.

Vierailija
4/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse ilmoittaa. Tosin kun joku kuitenin näkee sut joskus hengailemassa kaupungilla tms. niin puheita ja ihmettelyjä voi alkaa liikkua. Miksi siis et sanoisi asiasta? i mitään virallista vaan heität vain joku aamu että "nyt onkin sitten erilaista aikaa kun haen uusia töitä" tms.

Vierailija
5/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä häpeät? Tietenkin ilmoittaisin asiasta jos on kerran mahdollisuus, että maksu pienenisi. Voit toki pitää lasta hoidossa ja etsiä itse töitä, tosin olisin sinuna aloittanut työn etsimisen jo kauan sitten.

Vierailija
6/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Joo, ehkä tässä on jonkinverran häpeää mukana, en halua, että lapset huolestuvat asiasta tai puhuvat tuolla, että "äiti on työtön".

Ja päivähoitomaksut eivät todellakaan laske, kuten sanoin, ansiosidonnaiseni ja miehen palkka yhteensä on sen verran paljon. Paitsi tietysti siinä lyhennetyn hoitopäivän tapauksessa, mutta kuten sanoin, parin viikon takia ei kannata.

Ja vielä kakkoselle: missä näin lukee, että kunnalliseen hoitoon on ilmoitettava?

Vierailija
7/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä, että lapset on 3-vuotiaita ja tuskin ymmärtävät mitä on olla työtön tms. tai mitä äiti ylipäätään työkseen tekee (toimistolla tietokoneiden kanssa).

Eli en todellakaan aio heille mitään selittää, että äiti on nyt työtön ja etsii työtä. Siis miksi ihmeessä niin tekisin?

Ei siitä ole tarkoitus mikään perheen puhumaton salaisuus tulla, ei me nytkään kotona juuri työasioita puhuta.

Vierailija
8/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kunnalliseen päivähoitoon on heti ilmoitettava. Päiväkodin tädit voivat sitten ommella lapsen vaatteiden rintamukseen ruskean tähden = virikehoidokki.

Vierailija
9/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:03"]

Tottakai kunnalliseen päivähoitoon on heti ilmoitettava. Päiväkodin tädit voivat sitten ommella lapsen vaatteiden rintamukseen ruskean tähden = virikehoidokki.

[/quote] Päivitä tietosi, se on vaaleanvihreä apila tällä hetkellä. (Vähän niinku sisäpiirin vitsi kun asiasta päätettiin, neliapila kun toisi hyvä onnea niin tarkoittaakin että toivoton tapaus)

Vierailija
10/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi, että ihanko oikeasti kunnalliseen hoitoon on ilmoitettava? Siis jollain lomakkeella vai riittääkö, että sanoo tädeille tyyliin "jäin muuten työttömäksi". Vai pitääkö ne jotenkin virallisesti pitää ajan tasalla. Mä oon vaihtanut kolmen vuoden sisällä 2 kertaa työpaikkaa ja toisessa välissä olin 3 vko työttömänä. Ei olla koskaan juteltu työasioista tarhan tätien kanssa, lapseen liittyvistä asioista vaan jutellaan. En ole koskaan tullut kertoneeksi hoitajille, että vaihdoin muuten työpaikkaa tai ylipäätään edes missä olen töissä. Ei multa mielestäni koskaan missään lomakkeessakaan ole kysytty missä olen töissä!

Vierailija
11/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen aina ilmoittanut ja kysellyt päiväkodin johtajalta kannattaako hoitoa jatkaa, kun jäänyt työttömäksi. Ollut sitä mieltä, ettei irtisanominen kannata, jos aktiivisesti hakee töitä. Lapsen hankala päästä takaisin, kun uusi lapsi tulee tilalle. Olen myös päässytkin yleensä parin kuukauden sisään takaisin töihin.

Työttömyyttä en häpeä, kun ei johdu mitenkään minusta. Aika huono itsetunto täytyy olla, jos sellaista jaksaa häpeillä nykypäivänä

Vierailija
12/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, mutta toivottavasti kaikki älykääpiöt tajuavat sen että työttömän (jolla on oikeasti tarkoitus ja yritystä työllistyä) tilanne on ihan eri kun kotona perhevapaalla olevan tilanne. Perhevapaiden lapselle päiväkoti on todellakin vain ja ainoastaan virikehoitoa koska äidillä ei ole mitään pakottavaa tarvetta hakea töitä, käydä haastatteluissa tai olla valmiina vastaanottamaan töitä tai kurssin muutaman päivän varoitusajalla MUTTA työkkärin listoilla ja rahoilla oleva ei ole vapaa tekemään mitä lystää ja koska vain. Lapsi on oltava hoidossa jo senkin takia että vanhemmalla on mahdollisuus etsiä aktiivisesti niitä töitä tai sitä varten että se hoitopaikka olisi valmiina kun työpaikka löytyy lyhyelläkin varoitusajalla.

En usko että on kovin mukavaa hakea hoitopaikkaa kahden viikon varoitusajalla ja tämäkin on joskus liian pitkä aika jos työt pitäisi aloittaa vaikka viikon kuluttua haastattelusta. Ja kyllähän sieltä joku paikka täytyy kunnan järjestää parissa viikossa mutta ymmärtänette varmaan että riski siihen että tuo hoitopaikka on sitten hankalan matkan päässä kotoa on paljon suurempi kun etukäteen haettu paikka. Voi olla että oman kodin lähistöltä ei vain löydy siihen aikaan mitään paikkaa ja on otettava se mikä löytyy olkoon ihan mistä vaan.

Vierailija
13/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä vaaleanvihreä apila on täällä ainakin varattu seksuaalivähemmistöjen lapsille.

Vierailija
14/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ilmoitella päiväkotiin. Tosin meidän päiväkodissa on niin mukavat ihmiset töissä, että kyllä kerroin etsiväni töitä, vaikkei ole tarvinnutkaan. Ihan kivaahan se on, kun joku tiedustelee, miten meni työhaastattelussa jne.

Ja kyllä tosiaan olen huomannut, kun vuodenvaihteesta olen töitä hakenut, että kyllä se päiväkotipaikka on hyvä olemassa. Kutsu kun käy työhaastatteluun, niin mihinkäs sen lapsen laittaa, jos on sopinut hoitoajan 9-15 ja työhaastatteluaika on 15.30?

Ja noiden hakemusten täyttäminenkin on ollut ihmeen aikaa vievää, kun kunnolla hakemukset tekee, eikä vain lähetä yhtä ja samaa kaikkiin työpaikkoihn.

Vierailija
15/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ei tarvii mut sama ongelma=× SORI 8D

Vierailija
16/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:11"]

Ei tarvitse ilmoitella päiväkotiin. Tosin meidän päiväkodissa on niin mukavat ihmiset töissä, että kyllä kerroin etsiväni töitä, vaikkei ole tarvinnutkaan. Ihan kivaahan se on, kun joku tiedustelee, miten meni työhaastattelussa jne.

Ja kyllä tosiaan olen huomannut, kun vuodenvaihteesta olen töitä hakenut, että kyllä se päiväkotipaikka on hyvä olemassa. Kutsu kun käy työhaastatteluun, niin mihinkäs sen lapsen laittaa, jos on sopinut hoitoajan 9-15 ja työhaastatteluaika on 15.30?

Ja noiden hakemusten täyttäminenkin on ollut ihmeen aikaa vievää, kun kunnolla hakemukset tekee, eikä vain lähetä yhtä ja samaa kaikkiin työpaikkoihn.

[/quote]

Just näin. Ja monet kun ovat niin fiksuja että viljelevät niitä lauseita tyyliin " ei niitä hakemuksia 7h lähetetä koko päivän" No ei niin! Mutta kyllä niihinkin aikaa saa menemään ihan tarpeeksi kun ei sitä yhtä cv:tä lähetetä napin painalluksella samoihin paikkoihin vaan monilla firmoilla on oman rekrysivut joihin sitten joutuu täyttelemään monisivuisia ruudukkoja. Ja sitten todellakin täytyy olla vapaata juuri silloin kun tulee haastattelu tai jokin rektytapahtuma (kaikilla ei ole sitä eläkkeellä olevaa mummoa tai miestä joka voi pompata kesken päivän kotiin kun äiti lähtee työhaastatteluun) eikä työkkäriinkään ole kovin järkevää mennä lapsen kanssa. Työkkärin mukaan lapsella täytyy olla hoitopaikka. Ei ole oikeus kieltäyty mistään, työpaikasta tai kurssista sen nojalla että lapsella ei ole vielä hoitopaikkaa ja ne työpaikat tai kurssit voi todellakin joskus tulla ihan muutaman päivän varoitusajalla jolloin se hoitopaikka on oltava valmiina.

Vierailija
17/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa lapsen omahoitajalle, että nykyinen työsi loppuu ja siihen asti, että löydät uuden työn, voit välillä noutaa lapsen aikaisemmin tms. Mutta ei siis ole mitään erityistä pakkoa kertoa, ei päiväkodissa välttämättä tiedetä kenen lapsen vanhemmat ovat töissä, opiskelevat tai ovat työttöminä, koska sitä ei missään lomakkeessa tarvitse mainita edes silloin kun lapsi aloittaa päivähoidon.

Uuden työn etsintää helpottaa, jos aloitat uuden etsimisen jo nyt, etkä vasta sitten kun ole jo työtön. Sinä näytät työnantajien silmissä aktiivisemmalta ja sen vuoksi paremmalta vaihtoehdolta kuin muut hakijat.

Vierailija
18/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että tällä palstalla on käsitys työttömistä jonain hengailevina luusereina, joiden ei ole edes tarkoitus työllistyä. Työttömyyspätkät on tosi tavallisia nykypäivänä ainakin akateemisten pätkätyöläisten keskuudessa ja todellakin se työnhaku on täyttä työtä eikä mitään kotona makoilua. Oikeasti hakemuksiin täytyy panostaa, osaamista on pidettävä yllä, eli kurssitettava. Ainakin minä olen joka työttömyyspätkällä käynyt jonkun tietotekniikkakoulutuksen tai sitten  oman alan täydennyskoulutusta. Päivittäin soittelen potetiaalisia työnantajia jne. Olen myös ottanut freelancertyöt aina vastaan, jos on tarjottu. Eli minulla työttömyyspäivät ovat likipitäin normaalin työpäivän pituisia ja tempoisia. Ja toki onnea on ollut matkassa, 2kk kuluessa olen aina jonkun uuden pätkän jostain löytänyt.

Eli väitän, että lapseni ei ole ollut missään virikehoidossa työttömyyteni aikana, vaan ihan tarpeesta päiväkodissa.

Vierailija
19/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että tällä palstalla on käsitys työttömistä jonain hengailevina luusereina, joiden ei ole edes tarkoitus työllistyä. Työttömyyspätkät on tosi tavallisia nykypäivänä ainakin akateemisten pätkätyöläisten keskuudessa ja todellakin se työnhaku on täyttä työtä eikä mitään kotona makoilua. Oikeasti hakemuksiin täytyy panostaa, osaamista on pidettävä yllä, eli kurssitettava. Ainakin minä olen joka työttömyyspätkällä käynyt jonkun tietotekniikkakoulutuksen tai sitten  oman alan täydennyskoulutusta. Päivittäin soittelen potetiaalisia työnantajia jne. Olen myös ottanut freelancertyöt aina vastaan, jos on tarjottu. Eli minulla työttömyyspäivät ovat likipitäin normaalin työpäivän pituisia ja tempoisia. Ja toki onnea on ollut matkassa, 2kk kuluessa olen aina jonkun uuden pätkän jostain löytänyt.

Eli väitän, että lapseni ei ole ollut missään virikehoidossa työttömyyteni aikana, vaan ihan tarpeesta päiväkodissa.

Vierailija
20/26 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ilmoittaisi. Varsinkaan jos työttömyysjakso ei tule olemaan pitkä. Turha sitä on lapsia pois hoidosta ottaa ja sitten samaan päiväkotiin ei enää pääsekään ja lasten pitää sopeutua uuteen päiväkotiin. Nauti pienestä "lomasta" ja tee itsellesi mieluisia asioita, ei se kenellekään kuulu. Ja so what jos joku sinut näkee kaupungilla, ei sekään ole heidän asiansa. Mistäs tietävät että et ole lounastauolla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä