Kun mies "tekee tyhmäksi" naisen?
Vaikea tehdä osuvaa otsikkoa, mutta miehelläni on tapana kuin tehdä minut tyhmän oloiseksi. Hän esimerkiksi kysyy mielipidettäni johonkin asiaan mitä maailmalla on tapahtunut, muttei kuuntele sitä loppuun vaan keskeyttää minut kesken lauseen, sanoo vaan "jaa" tai lähtee yhtäkkiä pois.
Aina kun päästään keskustelemaan jostakin aiheesta syvällisemmin, niin mies keskeyttää aina "joo, joo, oota, mä katon nyt tätä" ja alkaakin tehdä jotain ihan muuta. Kun huomautan asiasta, hän naurahtaa ja sanoo "no niin, sano nyt loppuun mitä olit sanomassa" eikä kuuntele vieläkään. Hänen mielipiteensä taas tuntuvat aina olevan oikeita ja niille ei saa naurahdella.
Hän muistuttaa minua vanhoista väärinkäsityksistä, esim. jos olen joskus laskenut jotain väärin. Jos olen sanonut että jotkut ostokset tulevat maksamaan yli 100€, mutta ne ovatkin maksaneet vaikka vaan 75€ niin mies saattaa vielä kahden vuoden päästä naureskella miten en silloin sitäkään ymmärtänyt laskea oikein ja miten en ole osannut olla taloudellinen. Saan myös jatkuvasti kuulla miten en ajattele tarpeeksi taloudellisesti. Minulla on ollut nuoruudessa rahavaikeuksia ja tuntuu että olen niistä kuin ikuisesti velkaa miehelle, vaikka hän ei ole minun elämistäni missään vaiheessa maksanut vaan olemme jakaneet kaikki aina tasan.
Saattaahan olla että olen keskivertoa tyhmempi, mutta haluaisin omille mielipiteilleni joskus kovasti arvostusta. Toivoisin, että ne edes kuunneltaisiin loppuun.
Yksi asia on myös se että jos muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta, eli sanon että "minusta tuntuu että asia on näin, koska..." tai "luulisi että se menee näin" ja sanon loppuun että ihan varma en ole, niin alkaa "Sä ajattelet kaikki tunnepohjalta! Ei kaikki ole sitä miltä itsestä tuntuu, ota faktat selville äläkä mene omien olettamusten perusteella!"
Joskus tuntuu että mies myös vähättelee senkin takia kun olen matalammin koulutettu (ammattikoulu). Itsehän on naisensa valinnut... Jos olen kerran tyhmä kuin saapas, niin vaihtoon sitten. Jos tästä asiasta sanon, niin "et sä ole mikään tyhmä" ja "en pidä sua tyhmänä, se on sun omaa kuvitelmaa ja huonommuuden tunnetta. Opettele arvostamaan itseäsi!"
No jos sen tasavertaisen keskustelukumppanin ensin saisin..?
Kommentit (24)
Ymmärrän sun harmin. Ärsyttävän oloinen mies! Vai onko se muuten mukava sua kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:52"]
Ymmärrän sun harmin. Ärsyttävän oloinen mies! Vai onko se muuten mukava sua kohtaan?
[/quote]
On muuten mukava, se onkin ristiriitaista. Parisuhteessa kaikki muu sujuu hyvin, mutta mikään syvällisempi keskustelu ei onnistu. Alkaa kyllästyttää, enkä enää edes tiedä että kumpi tässä on se tyhmempi joka ei ymmärrä, vaiko ei kumpikaan. ap.
Ärsyttävä äijä, suutu sille rajusti muutaman kerran, ehkä oppii olemaan ihmisiksi (ekä ei). Syytä sitä vähättelystä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:50"]
Mun mies on samanlainen välillä.
Kiusaa minua kun luulin että Rakas on maan nimi (jollakin ulkomaalaisella oli facessa kansio jossa luki KOTIMAANI RAKAS) isolla siis kirjoitettuna ja mietin tyhmänä pitkään missäpäin on Rakas-niminen maa.. Tuosta jo muutama vuosi.
Muutenkin kohtelee minua välillä kuin pikkulasta. Ei todellakaan puhuta politiikasta tms.
[/quote]
No en ihmettele jos ette puhu politiikasta tai muusta vastaavasta "älyä" vaativasta!
Kuulostaa siltä, kuin mies kohtelisi sua kuin pikkulasta, huollettavaa, eikä kuin tasavertaista aikuista
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:50"]
Kiusaa minua kun luulin että Rakas on maan nimi (jollakin ulkomaalaisella oli facessa kansio jossa luki KOTIMAANI RAKAS) isolla siis kirjoitettuna ja mietin tyhmänä pitkään missäpäin on Rakas-niminen maa.. Tuosta jo muutama vuosi.
Muutenkin kohtelee minua välillä kuin pikkulasta. Ei todellakaan puhuta politiikasta tms.
[/quote]
No en ihmettele jos ette puhu politiikasta tai muusta vastaavasta "älyä" vaativasta!
[/quote]
Niin siis mies on muuten tosi fiksu ja puhuu muiden kanssa jos puhuu. Minun kanssa ei suostu keskustelemaan mistään hirveän vakavasta, ellei kyse ole lapsestamme tai parisuhteesta
Nostapa kissa pöydälle seuraavalla kerralla. Kysy, mikä on syy, että mies näin tekee, mielestäni kun se ilmaisee lähinnä sitä MIEHEN "tyhmyyttä" ja huonoja vuorovaikutustaitoja. Onko hänelle vinoiltu vaikka lapsuudenkodissa näin tai kuuluuko tällainen suorastaan kettuilu siellä normaaliin arkeen? Tuollaisen pitää loppua, pitemmän päälle siitä tulee muuten se lopullinen niitti jos muutosta mietit.
Sano miehellesi, että aina kun hän yrittää alkaa jotakin tuollaista typerää vähättelyä ja suorastaan alistamista, sanot jonkun yhdessä sopimanne sanan, olkoon se sana vaikka "kettuilu". Siihen pitää sen sitten loppua ja miehen tulee ymmärtää tosiaan lopettaa. Älä ala väheksymään itseäsi, olet häviöllä taistelussa jos siihen lähdet, mielummin pistät kovan kovaa vastaan tai annat miehen maistaa tarpeeksi usein omaa lääkettään ja sitten sovitte, että lopetatte moisen turhan vääntämisen. Teidän pitäisi olla ystäviä tai ainakin kavereita keskenään ja ystävät eivät toistensa mieltä täysin tietoisesti pahoita.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:47"]
Yksi asia on myös se että jos muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta, eli sanon että "minusta tuntuu että asia on näin, koska..." tai "luulisi että se menee näin" ja sanon loppuun että ihan varma en ole, niin alkaa "Sä ajattelet kaikki tunnepohjalta! Ei kaikki ole sitä miltä itsestä tuntuu, ota faktat selville äläkä mene omien olettamusten perusteella!"
[/quote]
Onko "jos muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta" tosiasiassa "kun muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta"? Miehesi mielestä saattaa olla rasittavaa, jos et kommentoi välillä myös fakta-pohjalta.
Joskus tuntuu että mies myös vähättelee senkin takia kun olen matalammin koulutettu (ammattikoulu). Itsehän on naisensa valinnut... Jos olen kerran tyhmä kuin saapas, niin vaihtoon sitten. Jos tästä asiasta sanon, niin "et sä ole mikään tyhmä" ja "en pidä sua tyhmänä, se on sun omaa kuvitelmaa ja huonommuuden tunnetta. Opettele arvostamaan itseäsi!"
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, mikä on miehen koulutustaso?
Minusta tuntuu että myös tuolla "Opettele arvostamaan itseäsi, äläkä kuvittele olevasi tyhmä" voi myös helposti lytätä toisen, sitten kun kertoo omista tuntemuksistaan. Siis enhän sano että TUNNEN itseni tyhmäksi, vaan sanon että minusta tuntuu että sinä et arvosta minun mielipiteitä ja pidät minua tyhmänä.
Joskus on ihmeellistä kun muiden miesten kanssa (työkaverit, kaverit, koulukaverit) pystyy juttelemaan pitkäänkin ja syvällisesti eivätkä he keskeytä tms. Johtuukohan se sitten siitä että he eivät tunne minua niin hyvin kuin oma mies ja eivät tiedä niitä kaikkia asioita missä olen erehtynyt/käsittänyt väärin ja pitävät siksi älykkäämpänä?
Joskus tuntuu että vaikka tyhmemmänkin miehen kanssa voisi synkata paremmin. Eihän kaikkea tarvitse tietää, mutta se on se toisen kuunteleminen ja mielipiteiden kunnioittaminen. Siinä kun juttelee voi myös oppia uutta ja saada uusia näkökantoja. Huoh, ehkäpä se amis-mies joka on kuitenkin syvällinen olisi ollut parempi vaihtoehto kuin koulutettu mies... ap.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Niin siis mies on muuten tosi fiksu ja puhuu muiden kanssa jos puhuu. Minun kanssa ei suostu keskustelemaan mistään hirveän vakavasta, ellei kyse ole lapsestamme tai parisuhteesta
[/quote]
Keskusteluun, siis älylliseen keskusteluun tarvitaan vähintään kaksi, ei riitä jos miehesi on älykäs.
Pakko kysyä, löysitkö lopultakaan sitä Rakas valtiota?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 10:14"]
[/quote]
Onko "jos muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta" tosiasiassa "kun muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta"? Miehesi mielestä saattaa olla rasittavaa, jos et kommentoi välillä myös fakta-pohjalta.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, mikä on miehen koulutustaso?
[/quote]
Tuosta faktasta ja mutusta: Kerron ja puhun myös sellaisia asioita joista on omakohtaista kokemusta paljonkin ja jotka tiedän varmasti oikeiksi. Mutta silloin tapahtuu se sama ilmiö, että minua ei kuunnella. Asia pitää varmistaa aina joltain toiselta ja sitten "jaa, no saatoit olla tuossa asiassa ehkä oikeassa. Anteeksi etten uskonut".
Mies on käynyt lukion, amk:n ja vähäsen yliopisto-opintoja ja minulla siis vain tuo ammattikoulu käytynä. ap.
Ap, kerron nyt itsestäni ja omasta mielipiteestäni: minä olen mennyt yksiin ja avioitunut mieheni kanssa tunteesta: ihailusta, ihastumisesta, rakkaudesta, kiintymyksestä. Suhteemme perustuu nimenomaan tunteelle.
Sen takia tunteenilmaisujen ja tunneperäisten ratkaisujen täytyy olla hyväksyttyjä ja arvostettuja myös avioliitossamme.
Miksi kommunikoinnin pitäisi muuttua (pelkästään/enimmäkseen) faktapohjaiseksi, kun suhde on virallistettu?
Miksi annat miehen puhua itsellesi noin???? Älkää olko kynnysmattoja. Mitä jos maksaisit samalla mitalla? Kävelet pois, kun mies on vastaamassa kysymykseesi samoilla "jaajaajoojoo" metodeilla. Kysy vaikka lohenpunaisesta vaatteesta "Minkä värinen tämä on?" ja hyvin alentuvaa tirskuntaa, kun tää järkiajattelija vastaa pelkkä punainen.
Oletko sanonut ikinä miehelle, että "Voi rakas, kun kaikkea ei voi ajatella järjellä" voit kaivaa tähän filosofisia teorioita tukemaan väittämääsi
Tuo amisten kanssa juuri on, että jos sattuu olemaan syvällisempi amis niin ei pidä koskaan erehtyä olemaan hänen kanssaan eri mieltä missään keskustelussa. Jos olet eri mieltä, niin olet vähättelijä ja kiusaaja. Hoitakaa omat alemmuuskompleksinne siitä että ette ole opiskelleet pidemmälle ja osallistukaa keskusteluun vasta sitten, niin saadaan jotain rakentavaa aikaiseksi.
Minusta ap:n mies ei vähättele vaan ap nimenomaan odottaa jokaiselta lauseelta vähättelyä. Sitä paitsi itsekö et koskaan kumoa miehesi mielipiteitä?
Omaa rakasta ei ikinä lytätä muistuttamalla tämän töpeksinnästä, ei jestas. Kyllä on urpo mies, eikä kyllä sosiaalisesti yhtään älykäs.
Ap, ihan hirveää! Mies ei kunnioita sinua ja tuo on epäsuoraa aggressiota ja kiusaamista. Oli mielipiteesi ja käsitykseksesi vääriä, lapsellisia, osuvia tai älykkäitä, niin vuorovaikutuksessa sivistyneet ihmiset eivät pilkkaa toisiaan. Miehesi on suurempi moukka. Sivistynyt ihminen ei nolaa toista ihmistä tämän tietämättömyyden perusteella. Toisaalta mies saattaa itse olla väärässä ja kokenut kiusaamista ja alemmuuden tunteita muualla ja siksi ylikompensoi kiusaamalla sinua.
Kunnioitus on sillä tavalla hankala, että jos mies halveksuu sinua, niin hänen voi olla vakea oppia kunnioittamaan sinua, vaikka sitä vaatisit ja alkaisit itse uskoa oikeuksiisi. On mahdollista, että sinun kasvaessasi miehen olo käy tukalammaksi ja hän alkaa kontrolloida menemisiäsi, aloittaa kiristämisen tai fyysisen väkivallan.
Sinulle ap sanoisin neuvoksi, että ryhdy kehittämään itsetuntoasi ja osaamistasi. Naisten kasvuryhmä voisi olla hyvä paikka, uusi harrastus tai vaikka avoimen yliopiston tai amk:n kurssit.
18, nimenomaan jollekin epäsuoralle aggressiolle tämä tuntuu. Hän ei ole koskaan aggressiivinen tai vihainen, mutta tuo naureskelu ja kaikkien mielipiteiden kuuntelemattomuus tai kyseenalaistaminen on kuluttavaa. Ylikompensoiminen kiusaamalla on myös mahdollista nyt kun sen sanoit. Hän on nimittäin ollut jonkin sortin koulukiusattu/syrjitty ja minä olen itsekin ollut, olemme aina keskustelleet avoimesti näistä kokemuksista ja olen luullut että se on auttanut. Hänen kotonaan on ollut aina hyvät oltavat ja vanhemmat kunnioittavat toisiaan eli sieltä ei ole malli lähtöisin.
Olen aloittanut parikin uutta harrastusta joista erityisesti toisessa saan jutella ihmisten kanssa syvällisemmin. Olen varmaan myös hakemassa AMKiin tänä keväänä. Mies sanoo aina että on tyytyväinen että minulla on harrastuksia ja suunnitelmia mennä eteenpäin, niitä ei ole koskaan lytännyt. Mutta tuntuu että hän silti odottaa ja vaatii minulta jotain ihmeellistä kasvua, kuin että pääsisin seuraavalle tasolle jotta olisin jonkun arvoinen. ap.
Meillä on tässä juuri tilanne päällä eräästä asiasta josta minulla on vuosien käytännön kokemuksen perusteella tietoa. Mies vaan kävelee ylitseni ja esittää naiveja kommentteja ja muka tietämiään faktoja, vaikkei tiedä asiasta yhtään mitään ja äyskii. Yritän kertoa hänelle mistä voisi olla kyse niin mies sivuttaa täysin mielipiteeni ja näkee heti ettei hän usko mitä sanon. En ehkä osaa esittää asioita tai puhua vakuuttavasti vaikka tiedän mistä puhun.
Sama aikanaan että olin työpaikassani ollut vuosi kaudet. Ystävät kävelivät ylitseni ja puhuivat työpaikastani tietäen muka enemmän kyseisestä työpaikasta jne kuin minä joka siellä olin töissä.
Miehelleni tuskastun kun jos puhun normiäänellä niin jänkyttää vaan vastaan tai sivuttaa kommenttini joten joudun jopa tiuskaisemaan että sanomani ja tässä kohdin faktatieto jotenkin menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Voi miksi?